הסכסוך תם, נסללה הדרך להקמת המגדל הגבוה בישראל

לאחר שהושג הסכם גישור בין הנהלת בורסת היהלומים חברת "ישרס" ועיריית ר"ג, ניתן לממש במתחם הבורסה את התוכנית לבניית קומפלקס המגדלים "IDE TOWERS", שכולל מגדל בן 120 קומות

הדמייה של אחד המגדלים ב="IDE TOWERS". הבניין הגבוה בישראל / צילום: ישר אדריכלים
הדמייה של אחד המגדלים ב="IDE TOWERS". הבניין הגבוה בישראל / צילום: ישר אדריכלים

אחרי 30 שנים של מחלוקת הושג השבוע הסכם גישור בין הנהלת בורסת היהלומים, חברת "ישרס" ועיריית ר"ג, לשותפות בשטח של 25 דונמים במתחם הבורסה. ההסכם יאפשר לממש את התוכנית השאפתנית לבניית קומפלקס המגדלים "IDE TOWERS", הכולל מגדל בן 120 קומות, שיהיה הגבוה בישראל, ועוד שני מגדלים בגובה 77 ו-88 קומות. הפרויקט אושר על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ר"ג כבר בחודש אפריל 2019 ואף נדון בחודש פברואר 2020 במליאת הוועדה ואולם, המחלוקת בין בורסת היהלומים וישרס מנעה את המשך קידומו.

לגלובס נודע כי בין בורסת היהלומים לבין שלמה אייזנברג, הבעלים של חברת ישרס, היה סכסוך ארוך שנים על מימוש זכויות הבנייה. לחברת ישרס יש 7% מהשטח ואת מבנה קניון דימול, שיהרס לצורך מימוש הפרויקט. ביום שני האחרון אישר דירקטוריון חברת ישרס את המתווה שקובע כי בורסת היהלומים תהיה הבעלים של המגדלים בני ה-120 וה-77 קומות, ויחלקו עם ישרס את המגדל בן ה-88 קומות. נשיא הבורסה ליהלומים יורם דבש ציין אמר כי "5 שנים עבדנו כדי להגיע להסכם ההסטורי הזה ועכשיו נמשיך במלוא התנופה כדי לקדם את התכניות ואת הבניה. מדובר במהלך שיניב ערך כלכלי לחברי הבורסה שהם בעלי הקרקע ולאזור כולו. אני שמח וגאה על כך שבשנות הנשיאות שלי הצלחתי להצעיד את הבורסה ולהפוך אותה לא רק למותג עולמי אלא גם ליהלום שבכתר הנדל"ן של ישראל". את הבורסה ייצגו במו"מ עו"ד אמיר עמר ושמואל עיני. את חברת ישרס ייצג עו"ד יעקב שפיגלמן. 

תוכנית קומפלקס המגדלים החדש נערכה בידי האדריכל אבנר ישר, שהסביר בישיבת הוועדה המקומית לתכנון ר"ג השבוע כי התוכנית מתייחסת להסדרי התחבורה החדשים שהמרחב עובר בימים אלה ומציעה שיפור משמעותי של המרחב הציבורי: "אנחנו מציעים להקים מגדל של 120 קומות, של 88 ו-77 קומות. בתוך המגדלים האלה אנחנו רוצים לממש זכויות בנייה של רח"ק (היחס בין שטח המגרש לבין שטחי הבניה המותרים) 30. בקומות הקרקע יש דופן מסחרית ולובאים. בכוונתנו להתחבר לרחובות מסביב, בלי מדרגות ומפלסים".

לדבריו של ישר, המגדל החדש בן 120 הקומות יציב סטנדרט חדש באדריכלות המגדלים בארץ: "עבדנו שעות וימים על עיצוב המגדל. מדובר ב-360 אלף מ"ר במגדל אחד. אין לזה תקדים בארץ. האתגר היה ליצור צורה קלה, זורמת, ולא מגדל עצום בנפח שהוא תופס. חיפשנו רכות במגדל. יש בו 120 קומות, בגדלים משתנים שנעים בין 1,800-ל-4,000 מטר. זה בעצם שלושה מגדלים של 40 קומות אחד על השני". בין היתר התוכנית מציעה מערך משוכלל של מעליות, לובאים בקומת הקרקע ובקומות הגבוהות (sky lobby), שיאפשרו להיפגש מבלי לרדת למטה ואטריום שיחדיר אור לקומות התחתונות.

כרמל שאמה הכהן, ראש העיר רמת גן, מאמין שהפרויקט, שצפוי להתממש רק בעוד 8-10 שנים, יביא לשינוי בעירו: "כשמאי מקרקעין בעברי, אני מכיר את הסקרים שמדברים על עודף שטחי תעסוקה כבר הרבה שנים. אני יודע דבר אחד. מיקום כזה אין הרבה. תשתיות תחבורה מונגשות, אין הרבה. החוסן של הפרויקט, על אף המורכבות שלו, על אף גודלו, משמעותי. ברור שיש פה עוד הרבה תחנות לעבור. אנחנו מודעים לזה שהפרויקט חסר תקדים ברמה לאומית. על פי האדריכל זהו אחד המבנים הכי אינטנסיביים בעולם. יש לנו את הגב של הבורסה, את העיר שתתמוך בזה תמיכה מלאה, ואת נתוני הפתיחה. אנחנו מאמינים בו". יש לציין כי המשך קידום התוכנית כרוך באישורי הנהלת הבורסה והוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ת"א.