גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הביטקוין חוגג בת מצווה בשיא כל הזמנים: כמה הרוויח מי שהשקיע דולר אחד בשנת 2009?

בתחילת ינואר 2017 עמד מחיר הביטקוין על כ־1,000 ד', ביום חמישי המטבע שבר שיא חדש וחצה את רף ה־40 אלף ד', ודולר אחד שהושקע ב-2009 שווה היום כבר כ-50 מיליון ד' ● איך קרה שרעיון ללא השקעה או מנהיג הפך בתוך 12 שנה בלבד ל"תנועה עממית" ולמותג עולמי השווה מעל חצי טריליון ד'

חוות כרייה של ביטקוין בווירג'יניה, ארה"ב / צילום: Associated Press, Steve Helber
חוות כרייה של ביטקוין בווירג'יניה, ארה"ב / צילום: Associated Press, Steve Helber

החודשים האחרונים של שנת 2020 והימים הראשונים של 2021 הוכיחו שהשמועות על מותו של הביטקוין היו מוקדמות ומוגזמות. להיפך, אפילו "מכחישי ביטקוין" אדוקים, ובראשם ג'י פי מורגן, שבשנת 2017 הכריז המנכ"ל שלה כי "הביטקוין הוא מרמה" שתתפוצץ לבסוף, פרסם לא מכבר מסמך ובו כתב כי הביטקוין יתחרה בזהב כנכס אלטרנטיבי וכי "מחיר של 146 אלף דולר לביטקוין הוא מחיר מטרה לטווח הארוך".

עם הביקושים הגוברים, כולל מצד משקיעים מוסדיים, המחיר המזנק, והחשיפה התקשורתית, קשה להאמין כי רק לפני 12 שנה לא היה הביטקוין יותר מאשר רעיון נידח ואנונימי המוכר למספר אנשים שניתן לספור אותם על יד אחת ואתמול כבר חצה את רף ה-41 אלף דולר וקבע בכך שיא חדש מבחינתו (היום הוא ירד מעט, וכעת מחירו עומד על 40.5 אלף דולר).

כדי באמת להפנים את עוצמת מהפכת הביטקוין הבה דמיינו שאתם מנהלי קרן השקעות ובשנת 2009, ממש בשיא המשבר הגדול הקודם, היה נכנס אליכם אדם אלמוני ובידו מסמך בן תשעה עמודים, שכותרתו "מערכת תשלומים אלקטרונית מעמית לעמית" (A Peer-to-Peer Electronic Cash System), והוא היה אומר לכם שבתוך 12 שנה לרעיון שכתוב במסמך יהיה שווי שוק של מעל חצי טריליון דולר. אם לא די בזה, הוא היה מוסיף ואומר לכם שהרעיון הזה יהפוך לאחד המותגים המוכרים בעולם עם 100 מיליון משתמשים. האם הייתם מאמינים לו? אולי כן, אחרי הכול זהו תרחיש עמק סיליקון-הון-סיכון לא בלתי מוכר. אמביציוזי מאד, אך לא לגמרי מופרך.

עתה, ככל מנהל השקעות מקצועי לבטח הייתם פותחים בסדרת שאלות סטנדרטיות: מי הצוות שיהפוך את החזון למציאות? מה ההיסטוריה והרזומה של המנכ"ל? של סמנכ"ל השיווק? של הטכנולוג הראשי? מהי התוכנית השיווקית? אלו פטנטים יחודיים יש לרעיון? מה תקציב וסכום ההשקעה הנדרשים? ועוד שאלות ממין זה כי הרי ידוע שתשעה עמודים לא הופכים לחצי טריליון דולר ללא הנהגה בעלת חזון, צוות מיומן ומקצועי, והשקעת עתק. לחברת המסחר המקוון אמזון לדוגמה לקח כ-23 שנים, מנכ"ל נחוש ובעל חזון, השקעה של מיליארדי דולרים, ועשרות אלפי עובדים, עד שהיא הפכה לחברה השווה חצי טריליון דולר.

אלא שכותב המסמך שבפניכם משיב לכל השאלות הטובות האלו במילה אחת. כלום. לא יהיה מנכ"ל, לא יהיה סמנכ"ל שיווק עתיר ניסיון, לא יהיו עובדים, לא יהיה ארגון מנוהל, אין תוכנית שיווקית, אין פטנטים. להיפך, הכuל בקוד פתוח, ולא, לא נדרשת כל השקעה של מיליארדים או אפילו של אלפים. בשלב זה קרוב לוודאי שסבלנותו של כל מאזין הייתה פוקעת והוא היה שולח לאחר כבוד את האיש המוזר לחפש לו שומעים אחרים, מתאימים יותר, בקרב המתקהלים בקרן הרחוב.

הנתונים נכונים ליום חמישי

מהפכה עולמית ללא מנהיג

קשה להבין את מהפכת הביטקוין מבלי לדמיין את התרחיש הדמיוני הזה. האירוע הדומה הקודם בתולדות המין האנושי, שבו התרחשה מהפכה עולמית ללא מנהיג, ארגון או אמצעים, רעיון שהפך למותג בעל עוצמה, שנרדף אתגר ואיים על הסדר הישן, עד שאומץ על ידו, אירע במאות הראשונה עד השלישית לספירה. קראו למותג הזה: ישו מנצרת.

לו הייתה תקשורת מודרנית ביום שבו האיש הכמעט אלמוני הזה התייסר על הצלב, ספק אם ידיעה על כך הייתה מגיעה לחדשות הערב המקומיות בירושלים, שלא לומר מתפרסמת ברחבי האימפריה הרומית הגדולה. יחלפו 300 שנה עד שהרעיון, אשר השליחים פיתחו והפיצו בין קהילות מפוזרות ונרדפות, שהם יסדו, יהפוך לדת לגיטימית ברחבי האימפריה. עוד כשמונים שנה יחלפו והדת הנוצרית תהפוך לדת הרשמית של האימפריה כולה. וזמן לא ארוך אחר כך גם לארגון, שיאפיל עליה בעוצמתו וישרוד שנים ארוכות אחרי מות האימפריה עצמה.

הרעיון הופך למציאות

בתחילת ינואר 2009 רשת הביטקוין עברה מן הכתב אל המציאות. בהתאם לפרוטוקול שפורט במסמך שפורסם באינטרנט באוקטובר 2008, ממציא אנונימי, המכונה סטושי נאקמוטו, כרה את "בלוק הבראשית" - הבלוק הראשון בשרשרת של "בלוקים" (יחידות רישום ביומן המבוזר), המכונה בלוקציין.

בתוך הבלוק היה טבוע טקסט, כותרת מ"הטיימס" הלונדוני מהשלישי בינואר 2009: "שר האוצר (הבריטי) על סף חבילת הצלה לבנקים". טקסט זה יותר מאשר רמז על הקשר בין מחשבות ממציא הביטקוין, המצאתו ומשטר כסף הפיאט - כסף שערכו קיים רק מתוקף חוק מדינה. הביטקוין הוא הרבה דברים שונים לאנשים שונים, אך לא ניתן להבין את הצלחתו הפנומנלית מבלי להבין כי הביטקוין הוא ה"צד השני של המטבע" של עולם כסף הפיאט.

אחרי חמישה עשורים של משטר כסף פיאט בעולם כולו איבדה החברה האנושית בעידוד האליטה הפוליטית-כלכלית-אקדמית את ההבנה הבסיסית של מה זה בכלל כסף. אובדן ההבנה הזה עתיד להובילנו בעשורים הקרובים למחוזות אפלים ומפחידים. לא רק בעולמות הדמוקרטיה, החירות והשוויון, אלא גם במחוזות חוסר היציבות החברתית והחיבור של מיליוני הפרטים לחברה מתפקדת אחת.

עוד מהימים של המהפכה החקלאית התברר לבני אדם כי עודף וחיסכון הם המפתח לייצורו של עוד עושר עתידי. בעל עדר כבשים קטן, שלא היה חייב לשחוט את כל הכבשים כדי להאכיל את משפחתו, הותיר חלק מהם כדי שיתרבו וכך הגדיל לאורך זמן את העדר.

משגדל העדר נוצרו עוד ועוד עודפים של חלב, צמר ובשר, אותם יכול היה להחליף בצינורות חרס להשקיה. אלו אפשרו לו לעבד שדה בור שבסמוך ולייצר עוד מזון. וכך שעה שהעושר הלך והצטבר ניתן היה לחסוך חלק ממנו לשנים קשות. ההון והחיסכון שנצברו (או נשדדו מאחרים) אפשרו לחברה לגדול דמוגרפית, לתמוך בהקמת ארגונים משותפים, להשקיע בלימוד ובהתמקצעות, וכיו"ב. אלו בתורם שיפרו את הפרודוקטיביות, את סל המוצרים והשירותים הזמינים ואת מערכת ההגנה על העושר שנצבר.

המפתח לחברות צומחות, ולפרטים שרמת ואיכות חייהם משתפרת, היו אפוא הון, חסכון ועושר, טבעי או נצבר, של משאבים. לעומת זאת בעל העדר הקטן, שנאלץ לשחוט את רוב רובם של הכבשים בשכדי להאכיל את משפחתו, או חברה שנאלצה או בחרה לכלות את משאביה, שלא לומר את משאבי הדורות הבאים (חוב), גזרה על עצמה בסופו של דבר עוני נחשלות וחולשה.

שפה אחידה שמארגנת את העושר

כדי לייצר שפה אחידה בקשר לעושר הזה הומצא הכסף. הכסף אינו הון, או עושר או חיסכון. הוא אך ורק כלי למדוד ולבטא אותם. הכלי החדש הזה קיבל ביטוי בשתי מתכות עיקריות, הכסף והזהב, וזאת מסיבות פיזיות של נדירות ושרידות. הזהב הפך לביטוי המוחשי והארצי של משהו גדול בהרבה מכמה גרמים של היסוד הכימי מספר 79. הוא הפך למשהו שמגלם בתוכו ומבטא את הזמן, המאמץ והידע שהוכנסו, והערך שנוצר, במוצר מבוקש. הואיל והכסף היה רק ביטוי פיזי של העושר והמוצרים.

כדי לשרוד אנו זקוקים לאנרגיה. זו בדרך כלל ארוזה במה שמכונה מזון. האנרגיה גם נדרשת לתחזוקתם והפעלתם של כל גורמי הייצור, התחבורה והתנועה השונים. כמו מקורות אנרגיה גם זמנו של כל אדם קצוב. השנים שהוא מתהלך על פני כדור הארץ, כמו מספר השעות שהוא מסוגל להקדיש לייצור ועבודה. המוצר שייצר אדם הוא איפוא סך תעדופם, הקצבתם והקצאתם של שני משאבי יסוד אלו, אבות של כל האמצעים שבמחסור. במהותו איפוא היה מטבע הזהב הייצוג הפיזי של הזמן והאנרגיה שהושקעו ביצור המוצר שעבורם הוחלף המטבע.

גם האדם הקדמון היה רוצה מכונית או רובה אם היה יודע לייצרם, וגם יורדי הים של ימי הביניים היו מעדיפים ספינת מנוע מהודרת בה מגישים אוכל טרי. המכשול להשגת יעדים אלו היה בדיוק זה שמונע מתושבי ניקרגואה לפתח תרופה לקורונה ומתושבי זימבבואה להקים מפעל שבבים משוכלל. הקושי מעולם לא היה ברצון, או במילה אחרת, בביקוש, אלא דווקא ביכולת, קרי בהיצע.

המחסור בהון ובידע נמצאים תמיד בצד הייצור-היצע ולא בצד הביקוש, זה תמיד יהיה קיים. מכאן ברור כי מה שנדרש לספק את ההיצע, קרי קיימות של משאבי עושר, הון, וידע הם הם המפתח לשיפור רמת החיים של הפרט והחברה ולרווחה מתמשכת וברת קיימא שלה. כאשר הבנקים המרכזיים מדפיסים, או מאפשרים הדפסה, ללא מידה, של כסף חדש הם אינם מייצרים עושר, הון או חסכון. להיפך הם מייצרים חוב, והורסים את העושר וההון הקיימים - חומרי הגלם של ההיצע ושל הפריחה הכלכלית. האשליה שניתן לייצר רווחה מתמשכת וברת קיימא ולקיים חברה הוגנת ויציבה על ידי גידול מתמיד בחוב, אשליית עושר ושימוש בפייק-משאבים, לא רק שהוא מנוגד לניסיון בן אלפי השנים של המין האנושי, אלא שהוא גם תהליך ההורס מהיסוד את כל מוסד הכסף ההגון, ועמו את מנגנוני היסוד של הכלכלה כולה.

אין מקום לראות טוב יותר תהליך זה מאשר הריבית בשוק איגרות החוב. נכון לתחילת דצמבר 2020, 27% מסך החוב העולמי הוא בדירוג בר-השקעה (Investment grade bonds), נושא ריבית שמתחת לאפס. זה כולל למשל איגרות חוב לעשר שנים של ממשלת פורטוגל, שהינה אחת הכלכלות החלשות ובעלות החוב הגבוה ביותר באירופה. אם ניקח בחשבון את שיעורי האינפלציה, 76% מהחוב הממשלתי בעולם המפותח ו-95% מחוב ממשלת ארה"ב נסחר בריבית ריאלית שלילית - כך על פי ניתוח של ג'י פי מורגן מסוף 2020. הרעיון כי הבעלים של הכסף ישלמו ללווים כדי שייקחו מהם את כספם משמעותו, לא פחות מאשר, שלזמן יש ערך שלילי ולכסף אין ערך כלל.

"כולם כאן משוגעים, גם את"

אם לא די בבור החובות - 82 טריליון נכון לסוף 2020 - ובחורבן החברתי שהמיט הפדרל ריזרב על אמריקה. ג'נט יילן, בקרוב שרת האוצר בארץ הפלאות, מבקשת להוסיף לפד סמכויות לרכוש מניות בשווקים. חבריה הדמוקרטים בקונגרס ביקשו בחוק ההמרצה האחרון לתת לפד סמכויות גם בענייני אקלים ושוויון בין הגזעים. בין חוב של 82 טריליון דולר, ריבית אפס לנצח, וציבור שאיבד את ההבנה הבסיסית של מהו בכלל כסף, אמריקה ואיתה רוב העולם, דומים יותר מכל דבר לאליס בארץ הפלאות המבקשת למצוא את דרכה בארץ המשוגעים: "כולנו כאן משוגעים, גם את", אומר החתול. "איך אתה יודע שגם אני משוגעת?", שואלת אליס. "את חייבת להיות משוגעת אחרת לא היית מגיעה לכאן", באה תשובת המחץ המסכמת.

את השיגעון הזה אליו נקלע העולם, ואת המבוי הסתום אליו הוא מוביל, הבין כנראה אותו ממציא אלמוני. ב-12 לינואר 2009, קיבל מתכנת בשם האל פינני ,שהוריד את תוכנת הביטקוין, 10 ביטקוין מסטושי במה שהפך לטרנזאקציית הביטקוין הראשונה בהיסטוריה. אט אט הצטרפו מאמינים נוספים. כחמישה עשר חודשים מאוחר יותר ב-22 למאי 2010 נעשתה הטרנזאקציה המסחרית הראשונה בביטקוין.

10 אלף ביטקוין שולמו תמורת שתי פיצות, והביטקוין יצא לדרך. מאז חלפו קצת מעל עשר שנים. מאלמוניות לביטול, מהסברים מלומדים על "בועת הצבעונים" להאשמות כי הוא רק "לכלי לפושעים", הלך הכסף האמיתי היחידי היום בעולם והתחזק, ורכש עוד ועוד עשרות מיליוני מאמינים. אם מביטים קדימה לבנקים המרכזיים, מדיניותם, והסנטימנט הנפוץ בנושא הכסף והחוב, קשה להתווכח עם הטענה כי הביטקוין הוא רק בתחילת דרכו.

הכותב הוא עורך דין בהשכלתו העוסק ומעורב בטכנולוגיה. מנהל קרן להשקעות במטבעות קריפטוגרפיים, ומתגורר בעמק הסיליקון. כותב הספר "Brief A Money of History" ומקליט הפודקסט Com.KanAmerica

המידע שניתן בכתבה זו אינו יעוץ השקעות משום סוג ואינו קריאה לקנות ביטקוין או כל נכס קריפטוגרפי אחר. כל פעילות השקעה יש לעשות לאחר התייעצות בגורמים המקצועיים והאישיים המתאימים.

עוד כתבות

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; הניקיי צלל בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בתל אביב; חברה לישראל קופצת ב-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6%, ות"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי, לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

אחרי שהפסידה 1.6 מיליארד שקל בשלוש שנים - פתאל חזרה לרווח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"