הקרן שהופכת אקזיטים ישראלים לתרומות רשמה שנת שיא ב-2020

קרן הפילנתרופיה תרומה מגייסת אופציות מסטארט-אפים בתחילת הדרך ומממשת אותן בזמן הנפקה או מכירה • הקרן מימשה 1.9 מיליון דולר ב-2020 שהלכו לתרומה, בזכות האקזיטים של פריורטי, אופטימל פלוס ו-CyberX

יו"ר תמורה ידין קאופמן / צילום: עינת לברון
יו"ר תמורה ידין קאופמן / צילום: עינת לברון

קרן הפילנתרופיה "תמורה", המתבססת על קבלת אופציות מסטארט-אפים, מימשה ב-2020 מניות ב-1.9 מיליון דולר שהלכו לתרומות. בכך הקרן השוותה את שיא המימושים והתרומות השנתי שלה שהושג ב-2013 כתוצאה מעסקת המכירה של וויז (Waze) לגוגל. לשם השוואה, ב-2019 מימשה הקרן 1.4 מיליון דולר וב-2018 כחצי מיליון דולר.

תמורה החלה לפעול ב-2002 על בסיס מודל שהביא איש ההון סיכון ידין קאופמן מעמק הסיליקון. החברה אוספת תרומות מסטארט-אפים בתחילת הדרך בדמות אופציות. מאוחר יותר כאשר החברות נרכשות או יוצאות להנפקה תמורה יכולה לממש את האופציות. כל הכסף שממומש הולך לתרומה למגוון עמותות כמו מרכז סיוע לנפגעי תקיפה מינית, כנפיים של קרמבו, סיירת חסד ייחודית (סח"י) וחינוך לפסגות.

השיא השנה הושג בעיקר בעזרתם של זוג אמריקאי לא יהודי, שביקשו להישאר בעילום שם ותרמו מניות בחברה ישראלית שמומשו ב-1.2 מיליון דולר. הקרן מימשה השנה גם מניות ב-225 אלף דולר כחלק מהעסקה שבה קרן TA האמריקאית רכשה 50% מפריורטי סופטוור.

לצד זה הקרן מימשה ותרמה עשרות אלפי דולרים בעקבות האקזיטים של אופטימל פלוס, שנמכרה ב-365 מיליון דולר, הסטארט-אפ CyberX שנמכר לפי סכום מוערך של 165 מיליון דולר למיקרוספט, ועוד עסקאות.

לדברי מנכ"ל תמורה ברוך ליפנר (שהוא גם העובד היחיד שלה), הקרן תרמה מאז הקמתה ועד היום 75 מיליון שקל. העסקה "הרווחית" ביותר בהיסטוריה של הקרן הייתה מכירת וויז שהניבה מימוש אופציות ב-1.6 מיליון דולר, אך ליפנר אופטימי שניתן יהיה לשבור גם את השיא הזה.

בפורטפוליו של תמורה יש מניות ואופציות ב-340 סטארט-אפים ביניהם חדי-קרן כמו טאבולה, אאוטבריין, לייטריקס, גונג, ריסקיפייד וביזאבו, שיכולות לצאת להנפקה בשנים הקרובות. לקרן יש מניות באקווריוס מנועים שהונפקה לאחרונה בתל אביב, בשווי 1.2 מיליון דולר שאותן היא מחכה למכור בקרוב.

"אנחנו פונים לכל חברות הסטארט-אפ ומבקשים ממי שיכול לתרום", אומר ליפנר. "המחשבה שלנו שגם אם הסטארט-אפ לא יצליח, עדיין יש סיכוי שהיזם יקים חברה אחרת ואנחנו נפגוש אותו שוב. בדרך כלל נעשה את הפנייה לחברה דרך משקיעים או עורכי הדין, כי כשהם ממליצים אז הסיכוי לקבל תרומה עולה".