ארבעה דיירים יזמו פרויקט תמ"א 38: כל אחד קיבל דירה נוספת

דיירי הבניין בשכונת הדר יוסף החליטו להיות יזמים בעצמם • האדריכל גיא כנען, אחד מבעלי הדירות, מספר: "לא היה לנו בנק מלווה - הגדלנו את המשכנתאות על הדירות הקיימות"

קהילת אודסה 27, תל אביב / צילום: גיא כנען
קהילת אודסה 27, תל אביב / צילום: גיא כנען

סיפור הפרויקט:

ארבעה בעלי הדירות בבניין בקהילת אודסה 27 בשכונת הדר יוסף בתל אביב החליטו ליזום בעצמם פרויקט תמ"א 38 בבניין. הם הוסיפו לו ארבע דירות - אחת לכל דירה קיימת, בייזום ובמימון עצמי. האדריכל גיא כנען, שותף במשרד V5 אדריכלים, הוא אחד מבעלי הדירות והוא הוביל את תהליך התכנון, הרישוי והביצוע יחד עם דייר נוסף, רואה חשבון במקצועו, שהיה אמון על הצד הכספי והמשפטי.

כנען: "אנחנו ארבעה דיירים שמימשנו את התמ"א באופן עצמאי. ההליך היה ארוך מאוד - לקח כעשר שנים. תכננתי את הבניין הראשון של תמ"א ברמת גן, אז הייתי מודע מאוד לתהליך. לא היה קל מול הדיירים האחרים בהתחלה. אחת לא רצתה לסגור את קומת העמודים כי בילדותה שיחקה מתחת לעמודים, ועוד אחד חשב שמתישהו יהיה מגדל אז לא ידע איך נחלק את הזכויות.

"בסופו של דבר שניהם מכרו, ומצאנו את עצמו ארבעה דיירים מכווני מטרה, שמבינים מה צריך לעשות בשביל שזה יקרה. גם בינינו היו בסוף ויתורים, במטרה לגרום לפרויקט לצאת לפועל ולא להיתקע על קטנות. לא התווכחנו על עוד שקל ועוד מ"ר לפה.

קהילת אודסה 27, תל אביב / צילום: גיא כנען
 קהילת אודסה 27, תל אביב / צילום: גיא כנען

את הדירות הישנות שלנו הרחבנו ב-30 מ"ר שכוללים ממ"ד ועוד מרפסת של כ-14-15 מ"ר, הוספנו מעלית ושיפצנו תשתיות. אלה שהיו בקומה הראשונה קיבלו את דירות הגן, אלה שהיו למעלה קיבלו את דירות הגג, והיה איזון בינינו באמצעות שמאי. לקחנו קבלן שבנה את המעטפת, ואת הפנים כל אחד עשה לעצמו. לא היה לנו בנק מלווה - הגדלנו את המשכנתאות על הדירות הקיימות".

חניה:

היו במגרש ארבעה מקומות חניה, ונוספו עוד ארבעה, כך שלכל דירה יש חניה.

המצב הישן: בניין משנות ה-60 בשכונת הדר יוסף, בן שתי קומות על עמודים וארבע דירות

אדריכל: גיא כנען, V5 אדריכלים