"הבנק של הראל" ממשיך לצמוח ומתחיל להתחרות בבנקים גם בהובלת סינדיקציות

קבוצת הביטוח הראל מקימה מערך סינדיקציה ומתחרה ראש בראש בבנקים על אשראי עסקי

מישל סיבוני, מנכ''ל קבוצת הראל ביטוח ופיננסים / צילום: "פלאש 90".
מישל סיבוני, מנכ''ל קבוצת הראל ביטוח ופיננסים / צילום: "פלאש 90".

קבוצת הביטוח הראל, שמנהלת נכסים בהיקף של יותר מ-290 מיליארד שקל, מגבירה הילוך בתחרות שלה מול הבנקים על מתן אשראי עסקי לחברות עסקיות גדולות, ומקימה מערך סינדיקציה, שכמותה יש אצל הבנקים הגדולים. לגלובס נודע כי לאחרונה הקימה הקבוצה, שאת השקעותיה מנהל סמי בבקוב, מחלקה חדשה, אשר תעסוק בסינדיקציה ומימון אשראים מורכבים, כשבהראל מתכננים להוביל במהלך השנה עסקאות אשראי בהיקף כולל של כ-3 מיליארד שקל.

את המחלקה מנהל לירן שרעבי (39), שעובד באגף האשראי של הראל זה כ-12 שנים ושניהל עד לאחרונה את מחלקת האנליזה באגף. יחידת סינדיקציה מאפשרת לחתם עסקאות בסכומים גבוהים, ולחלוק את הסיכון עם מלווים אחרים. כלומר, המרכז לא רק מעמיד אשראי אלא גם מנהל את האשראי ומצרף אל הסיכון נותני אשראי אחרים, בהם מתחרים, כשהוא נהנה מעמלה על פעילות זו.

עד כה השוק המקומי אופיין בסינדיקציות אשראי שהובלו על-ידי הבנקים וששלל גופים מוסדיים גדולים הצטרפו אליהן. המחלקה החדשה היא חלק מאגף האשראי בחטיבת ההשקעות של קבוצת הראל, שבראשו עומד איציק טוויל, שגם אחראי על השקעות הקבוצה בנדל"ן.

כיום הראל מארגנת ומנהלת עבור עצמה ועבור שותפים ארבע הלוואות פעילות, בשיתוף בנקים וגופים מוסדיים, בהיקף של כ-2 מיליארד שקל, כשלדברי גורם מעורה, בתוך כך מובילה הראל בחודשים האחרונים מספר עסקאות אשראי בסינדיקציה בהיקף של כ-3 מיליארד שקל, כאמור.

בין היתר מדובר בעסקאות שטרם פורסמו: השתתפות בארגון חוב משותף יחד עם תאגיד בנקאי לליווי פרויקט הדולפינריום לשעבר בת"א, שיכלול הקמת שני בניינים שיכללו כ-230 דירות מגורים ובית מלון, כשהחלק של הראל בליווי הפרויקט הינו בהיקף של כ-900 מיליון שקל (באשראי ובערבויות חוק מכר); וארגון משותף עם תאגיד בנקאי למימון בהיקף של כ-400 מיליון שקל של תוכנית השקעות של מכון מים וטיהור שפכים שמטרתו שדרוג יכולת הפקת הקולחין לרמה שלישונית והפקת קולחים באיכות להשקיה בלתי מוגבלת.

לצד שתי עסקאות אלה הראל מעורבת כיום בעוד שתי עסקאות אשראי עסקי גדולות, שכבר פורסמו: ארגון החוב למספר לווים כנגד בית מיקרוסופט בהיקף של כ-830 מיליון שקל, כאשר חלקה של הראל הינו 50% והיתרה מומנה על-ידי עמיתים; וארגון חוב בהיקף של כ-850 מיליון שקל למימון רכישת מניות גב ים על-ידי אהרון פרנקל, כשחלקה של הראל עומד על כ-300 מיליון שקל, והיתרה תועמד על-ידי גופים מוסדיים באמצעות מחלקת הסינדיקציה. אגב, העסקה מול פרנקל נעשית באמצעות מימון חברה פרטית שבבעלותו, כשהראל תקבל כבטוחה את שעבוד המניות הנרכשות.

הראל, שבשליטת יאיר המבורגר ובניהול מישל סיבוני, נחשבת לגוף המוסדי עם פעילות האשראי הכי גדולה, כשלא אחת מתייחסים אליה כאל ה"מעין-בנק" הגדול ביותר. ככל הידוע סך החוב הקונצרני שהראל מעמידה לחברות עסקיות עומד על כ-50 מיליארד שקל, מזה כ-30 מיליארד שקל בחוב קונצרני לא סחיר שעיקרו בהלוואות פרטיות.

עתה, כך אומר טוויל, "המחלקה החדשה תגדיל את הפעילות הקיימת של הראל בתחום של ארגון וחיתום הלוואות, במטרה להעמיק את נוכחותה של הראל ויכולותיה בתחום האשראי הלא סחיר בשילוב מלווים נוספים".