מנכ"ל טבע: אנחנו בטוחים שנגיע ליעד של 28% רווח תפעולי מהמכירות

קאר שולץ דיבר היום בכנס הבריאות השנתי של בנק ג'יי.פי מורגן • "אני מאוד מרוצה מהמצב בתחום הביוסימילר" • חזר שוב על כך שהיעד של טבע הוא להפחית את החוב, ואין כוונה לבצע מיזוגים ורכישות

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

כמדי שנה, גם השנה נערך כנס הבריאות השנתי של בנק ג'יי.פי מורגן - אלא שעל רקע הנושא הבריאותי הלוהט של השנה החולפת, מגפת הקורונה - הפעם הוא נערך באופן וירטואלי. נשיא ומנכ"ל טבע, קאר שולץ, השתתף בכנס גם הפעם, והתייחס לנושאים שונים שעל הפרק עבור החברה.

לדברי שולץ, כתוצאה מההתקדמות של טבע בשנים האחרונות - תוכנית ההתייעלות והפחתת החוב - כעת מתחילים להתמקד בצמיחה. שולץ נשאל מהו שיעור הצמיחה ההגיוני לטבע, והעריך כי מדובר בשיעור חד-ספרתי נמוך עד בינוני, כשבמקביל, הרחבת שולי הרווח בהתאם ליעדים שקבעה טבע  יובילו בסופו של דבר להגדלת הרווח הנקי למניה.

לדברי שולץ, שני גורמים הקשו על טבע בשנים האחרונות לדבר על צמיחה, וכעת בשניהם נרשם שיפור: בשוק הגנרי בארה"ב כבר אין ירידה אלא יציבות, לדבריו עם תמחור סביר והשקות חדשות, והשני הוא הקופקסון - שממשיך לרדת אך בשיעור נמוך יותר. לצד הגידול הצפוי במוצרים המקוריים של טבע, המשמעות היא חזרה לצמיחה לאחר שנות ירידה בהכנסות.

שולץ חזר שוב על כך שהיעד של טבע הוא להפחית את החוב, ואין כוונה לבצע מיזוגים ורכישות, לפחות עד להגעה לרמת מינוף של 3 (יחס חוב ל-EBITDA).

שולץ התייחס באריכות לתרופה המקורית של טבע, אג'ובי המיועדת לטיפול במיגרנה. "הייתה לנו השקה טובה מאוד, אבל יש שלושה שחקנים בשוק ולנו לא היה את המזרק האוטומטי. השקנו אותו לפני מספר חודשים וחזרנו לשוק, עם נתח של 25%", אמר שולץ, שציין שנתח של לפחות 25% הוא נתח השוק אליו שואפת טבע בטווח הארוך ואמר כי לאג'ובי יש פרופיל קליני תחרותי מאוד. שולץ העריך כי באירופה צפויות מכירות משמעותיות לתרופה.

על התרופה המקורית אוסטדו, לטיפול בהפרעות תנועה, אמר שולץ כי הוא צופה המשך צמיחה גם בשנים הבאות, וכי העובדה שהתחרות בתחום מוגבלת מצביעה גם על יתרונות ברמה הפיננסית.

"אני מאוד מרוצה מהמצב בתחום הביוסימילר"

בתחום הביוסימילר (תרופות חיקוי לתרופות ביולוגיות) הזכיר שולץ את השקת המוצר טרוקסימה ואמר כי "התיאוריה שלי לפני השקת טרוקסימה הייתה שאם אתה מכיר את השוק, ויש לך בו קשרים, תוכל למנף זאת עם ביוסימילר. אני שמח להגיד שיש לנו היום נתח שוק של כ-20% ואני מקווה שנמשיך לצמוח. כשתהיה יותר תחרות יהיה לחץ מחירים, אבל בביוסימילר ההשקעה רבה, אז אי אפשר להפחית מאוד את המחיר, ויש פחות מתחרים מהגנריקה הקלאסית. אני מאוד מרוצה מהמצב בתחום הביוסימילר".

שולץ התייחס גם להשפעת מגפת הקורונה על מוצרי הגנריקה וה-OTC, והזכיר שברבעון הראשון לקוחות צברו מלאים, ברבעון השני הייתה הפחתת מלאים והרבעון השלישי היה רגיל - להערכתו, הרבעון הרביעי בתחום יסמן ירידה בווליום והמחצית הראשונה של 2021 תהיה עדיין חלשה יחסית, אך אז תהיה חזרה לרמות של העבר.

לטבע יש יעדים ל-2023, הכוללים בין היתר שיעור רווח תפעולי של 28%. על כך אמר שולץ כי "יש לנו תוכנית משמעותית לשיפור הרווחיות, הכוללת קונסולידציה של אתרים - לאחרונה מכרנו אתרים בסרביה ורוסיה, וזה יימשך. במקביל אנחנו עושים קונסולידציה של הרכש. אנחנו בטוחים שנגיע ליעד של 28%. אופטימיזציה של מפעלים זה לא מדע טילים, עשיתי את זה בעבר".

אחד הגורמים שמעיקים על מניית טבע הוא הסיכונים המשפטיים, בפרט המעורבות בתביעות על שיווק משככי כאבים אופיואידיים בארה"ב. בסוף 2019 סוכם על מתווה פשרה בנושא, אך עד כה הוא לא נחתם. שולץ התייחס לכך ואמר כי "בהשוואה למצב של לפני שנה, לא הייתה מספיק התקדמות כפי שקיוויתי. על רקע המגפה, משפטים שהיו אמורים להתקיים נדחו. אנחנו עובדים על ההסכם, אבל הסוגיה היא שיש כאן 5 חברות מעורבות ואלפי תובעים, וכולם צריכים להסכים על משהו שיהיה הגיוני. כרגע, יש את המשפט פוטנציאלית מתישהו בחודשים הבאים, אבל זה נדחה שוב ושוב. אני מאמין שצריך מועד שייקבע וידחוף את כולם לחתום על הפשרה ואני מקווה שנוכל להשלים זאת".

לשאלה האם יש משהו בטבע שאינו מוערך מספיק על-ידי המשקיעים אמר שולץ, "רוב האנשים מבינים את השיפור במצב החברה - הצמיחה, החוב - אבל רואים גם את הסיכונים בנושא האופיואידיים והמשפטים. אני חושב שגנריקה וביוסימילר הם בין המודלים העסקיים היציבים ביותר. ברגע שהנושא המשפטי ירד מהשולחן, אנשים יבינו את מצב העסק".