גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תוכנית הגרעין של איראן: כמה קרובה טהרן לייצור פצצה גרעינית?

ההפרות האיראניות של הסכם הגרעין משנת 2015 מעוררות חשש שהמדינה סוללת את דרכה חזרה לתוכנית הנשק הגרעיני, והלחץ על הנשיא האמריקאי הנבחר ג'ו ביידן עולה ● וול סטריט ג'ורנל עושים סדר בשאלות הפתוחות

הנשיא האיראני חסן רוחאני מבקר בתחנת הכוח הגרעינית בבושהר ב-2015 / צילום: Associated Press, Iranian Presidency Office, Mohammad Berno
הנשיא האיראני חסן רוחאני מבקר בתחנת הכוח הגרעינית בבושהר ב-2015 / צילום: Associated Press, Iranian Presidency Office, Mohammad Berno

בחודשים האחרונים הפרה איראן שוב ושוב את הסכם הגרעין משנת 2015, וצמצמה את פרק הזמן הנחוץ לפיתוח פצצה גרעינית. ההפרות הללו, בתגובה לסנקציות אמריקאיות, מסכנות את ההסכם שעזר לאיראן להשיל מעליה סנקציות בינלאומיות ולהתחיל לעשות עסקים עם המערב.

ההתפתחות האחרונה קרתה ב־13 בינואר כשהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) הודיעה למדינות החברות בה בדו"ח סודי שאיראן אמרה לסוכנות שהיא מתכוונת להתחיל לייצר מתכת אורניום באמצע דצמבר, חומר חיוני לייצור נשק גרעיני. איראן טוענת שהיא מייצרת את החומר למטרות אזרחיות.

הגילוי הגיע שבוע אחרי שאיראן עשתה את אחד הצעדים המשמעותיים להפרת ההסכם מאז שנחתם כשהודיעה שהחלה להעשיר אורניום לרמה של 20%. ההעשרה חוצה קו אדום שמדינות אירופה, החתומות עדיין על ההסכם, קבעו בו.

הגילוי החדש על התוכניות לייצר מתכת אורניום - שיש לה שימוש אזרחי מצומצם - גרם לדאגה בקרב בכירים במערב לגבי תוכניותיה של איראן לייצור נשק גרעיני.

למה זה משנה שאיראן החלה לייצר מתכת אורניום?

מתכת אורניום משמשת לעתים קרובות לייצור הליבה של כלי נשק גרעיניים. ייצור החומר, שלא החל עדיין, יהווה הפרה ברורה של ההסכם עם שש המעצמות בעולם שנחתם ב־2015. בהסכם נכתב שאיראן לא תייצר מתכות המבוססות על אורניום או פלוטוניום במשך 15 שנים.

בהתחשב בשימוש במתכת אורניום בפצצות גרעיניות ובאיסור המוטל על איראן לייצר את החומר, אפילו ייצור של כמות קטנה מעורר שאלות לגבי התעקשותה של איראן, אם אינה מבקשת לייצר נשק גרעיני כפי שהיא טוענת. איראן אומרת שתשתמש במתכת האורניום על מנת לייצר דלק מתקדם יותר לכור המחקרי שלה בטהרן. אך הגילוי מרמז על כך שבטהרן רוצים לשמור על כל האפשרויות פתוחות.

ייצור מתכת אורניום עשוי להיות נקודה לחיכוך בין ארה"ב לאיראן, אם הנשיא הנבחר ג'ו ביידן יחזור למו"מ עם טהרן על כניסה מחדש של ארה"ב להסכם הגרעין. איראן עשויה להשתמש בהעשרה כנקודת מנוף בדיונים, ותוכל להציע עצירה בהעשרה כקלף מיקוח.

ועדיין, בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, דווח שאיראן אמרה שייקח לה כ־4-5 חודשים להתקין את הציוד הנחוץ לייצור מתכת האורניום, כך שעד הייצור עצמו עוד יש זמן.

איראן גם מעשירה אורניום ל־20%. למה זה משנה?

בתחילת ינואר, הודיעה איראן שתחדש את העשרת האורניום לרמת טוהר של 20%, הפרה חמורה נוספת של המגבלות אותן קבעה בהסכם הגרעין מ־2015.

אורניום מועשר הוא מרכיב מפתח בייצור אנרגיה גרעיני אזרחי, וזו המטרה לשמה טוענת איראן שהיא מעשירה את החומר. החומר גם חיוני לייצור אורניום ברמה המתאימה לשימוש בכלי נשק גרעיניים.

הסכם הגרעין משנת 2015 מגביל את איראן להעשרת אורניום עד רמה של 3.67%. יכולות ההעשרה של איראן עדיין רחוקות מלהביא את המדינה לייצור אורניום ברמת כלי נשק, שהוא מועשר ב־90%. אבל לאחר העשרה ל־20%, הזמן שיהיה נחוץ לטהרן על מנת לייצר אורניום ברמת פצצה יתקצר משמעותית.

האם איראן תוכל לייצר פצצה ממצבור זה? אם כן, כמה זמן זה ייקח לה?

מאז שממשל טראמפ עזב את הסכם הגרעין בשנת 2018, צברה איראן כ־2,443 קילוגרמים של אורניום מועשר לדרגה נמוכה, יותר מפי 12 הכמות המותרת לה במסגרת ההסכם מ־2015, כך לפי דו"ח מנובמבר 2020 של סבא"א.

רמת ההעשרה המקסימלית של המצבור הזה היא 4.5%. עדיין, אם כל האורניום שברשותה יועשר לרמת פצצה - 90% - יהיה בידי איראן מספיק חומר ביקוע לייצור שתי פצצות גרעין, כך אומרים מומחים.

המומחים חלוקים לגבי כמה זמן ייקח לאיראן לייצר נשק גרעיני. ישנם בכירים במדינות מערביות המעריכים שייקח לאיראן בין שנה לשנתיים לייצר ראש חץ גרעיני, בהנחה שלא יפריעו לה. אחרים, כמו דיוויד אלברייט, בוחן מערכות נשק לשעבר וכיום נשיא המכון למדע ולביטחון בינלאומי בוושיגנטון, חושבים שאיראן תוכל לפוצץ פצצה ניסיונית כבר בתוך תשעה חודשים; לבנות פצצה גרעינית בסיסית תוך שנה; ולהתקין ראש חץ גרעיני על גבי טיל תוך שנתיים.

המשתנה המסתורי הגדול ביותר הוא כמה קרוב הגיעה איראן בעבר לשליטה בשלבי הבנייה וההרכבה של נשק גרעיני על גבי טילים. בפשיטה ישראלית על ארכיון מסמכים איראני בשנת 2018 נחשפו מסמכים המראים שטהרן שמרה על רוב הידע שלה לייצור טילים גרעיניים מתוכניות טילים קודמות.

האם הסכם הגרעין קרס?

מאז שממשל טראמפ נסוג מההסכם והטיל על איראן סנקציות מחדש, החברות האחרות בהסכם, בעיקר בריטניה, צרפת וגרמניה - נאבקו לשמור עליו.

סנקציות אמריקאיות מנעו ממדינות אירופאיות את האפשרות לספק לאיראן את ההטבות הכלכליות שצפתה בעקבות ההסכם, וטהרן בתורה החלה להפר את הסעיפים המרכזיים בו. איראן העלתה את רמות העשרת האורניום והפרה מגבלות על גודל המצבור שמותר לה להחזיק על מנת ללחוץ על השותפות האירופאיות להסכם להשיג לה הקלה מהסנקציות.

ממשל טראמפ אומר שפעל על מנת להכריח את איראן לדון על הסכם ביטחוני נרחב יותר שיכלול גם סעיפים הנוגעים למעורבותה של איראן במזרח התיכון ולתוכנית הטילים הבליסטיים הלא גרעיניים של המדינה.

איך נאכף הסכם הגרעין כרגע?

תחת הסכם הגרעין, לסבא"א גישה למתקני הגרעין של איראן על מנת לוודא שכל החומר הגרעיני באיראן משמש למטרות אזרחיות. פקחים של האו"ם ביקרו במתקן הגרעיני של איראן בפורדו בינואר על מנת לפקח על הסרת חותמת של הסוכנות מצילינדר שהכיל אורנים מועשר ל־4.1%. בנקודה זו, החלה איראן להעשיר את החומר ל־20%. בפרוטוקול נוסף שנלווה להסכם, ניתנה לפקחי סבא"א אפשרות לבחון גם אתרים שאינם גרעיניים בהגדרתם.

אחרי שמדען גרעין איראני מוביל נהרג בנובמבר בהתקפה שטהרן ייחסה לישראל, מחוקקים איראנים העבירו חוק המרשה לממשלה להפסיק להתחשב בפרוטוקול הנוסף של ההסכם, וזה ימנע מפקחי סבא"א גישה לאתרים חשודים שייתכן ויש להם קשר לתוכנית הגרעין.

החוק האיראני החדש גם מחייב את ממשלת איראן להגביר את העשרת האורניום ל־20% במידה והשותפות האחרות להסכם לא יצליחו להביא להסרת הסנקציות האמריקאיות בתחומי הבנקאות והנפט בתוך חודש. כשזה לא קרה, הודיעה איראן שהיא חוזרת להעשרת אורניום לרמה של 20%.

איך סדרת התקיפות על מתקני ומדעני גרעין השפיע על תוכנית הגרעין של איראן?

הריגת מדען הגרעין הראשי של איראן, מוחסן פקריזאדה, והפיצוץ ביולי של המתקן הגרעיני העיקרי של איראן בנתנז לא גרמו לה להפסיק את העשרת האורניום או את העבודה על תוכנית הטילים הבליסטיים של המדינה. תוכנית הגרעין האיראנית הייתה קורבן למתקפות סייבר, חבלה והתנקשויות בעבר, אך הידע הנחוץ לבניית מתקנים גרעיניים עדיין קיים בקרב הקהילייה המדעית במדינה.

עם זאת, התקריות הציבו לטהרן אתגרים חדשים. פקריזאדה נחשב לאבי תוכנית הגרעין האיראנית בשנות ה־90 ובראשית שנות ה־2000. מותו היווה סילוק של מנהל בעל ידע שלא יסולא בפז לגבי יכולותיה של איראן בעבר ובהווה, וצפוי להאט את התקדמותה אל עבר פצצה גרעינית.

הפיצוץ והשריפה בנתנז הרסו מבנה שבו הורכבו צנטריפוגות וחשף כשלי ביטחון איראניים חמורים. ההתקפות אולי גרמו לאיראן להעביר חלק מהפעילות אל מתחת לאדמה ולהטמיע אמצעי בטיחות מחמירים יותר, מה שעשוי להביא לכשלים לוגיסטיים ולהאט את תהליך ההעשרה.

מה מצבו של ההסכם הבינלאומי תחת ממשל בראשות ביידן?

ביידן אמר שהוא מתכוון לחזור להסכם הגרעין משנת 2015 אם איראן תחדל מלהפר אותו. איראן דרשה שארה"ב תסיר את הסנקציות ולא מוכנה לדון לפני כן על דבר.

אם יחזרו הצדדים לשיחות, הסנקציות האמריקאיות ורשימת ההפרות האיראנית הארוכה צפויים לסבך את הדיונים. בכירים איראניים רבים רואים בנסיגת ממשל טראמפ מההסכם הוכחה לכך שאסור לסמוך על ארה"ב, והקשיחו את התנגדותם לדיונים אפילו מול ממשל חדש.

ראש סבא"א רפאל גרוסי אמר בראיון ל"רויטרס" שהחייאת הסכם הגרעין עם איראן כרוכה בניסוח הסכם חדש שיקבע איך תיסוג איראן מההפרות שלה את ההסכם הקיים.

ישנם בכירים מערביים הסבורים כי בכל הסכם חדש יהיה צורך לנסח מחדש כמה מהסעיפים בהסכם הקודם שהיו נתונים לביקורת, כמו סעיפים הקובעים תאריכי פקיעה לכמה מהמגבלות בהסכם. דרישות אלו יהפכו את הדרך חזרה להסכם גרעין אפילו יותר קשה.

האם יש לאיראן אפשרויות אחרות לייצור נשק גרעיני?

ישנן שתי דרכים להשגת נשק גרעיני: אורניום ופלוטוניום. הפצצה שהוטלה על נגסאקי בתום מלחמת העולם השנייה הייתה פצצת פלוטוניום, בעוד הפצצה שהוטלה על הירושימה השתמשה באורניום כחומר בקיע. איראן עבדה בעבר על שני החומרים, אך העשרת האורניום היא הערוץ שבו התקדמה יותר.

פלוטוניום שיכול לשמש לייצור פצצות ניתן להפקה מהפסולת הנוצרת בכורי מים כבדים. איראן בנתה כור מים כבדים סמוך לעיר עראק, ומדינות אחרות בעולם רוצות שתפרק אותו. טהרן מעולם לא סיימה את בניית הכור בעראק והוא מעולם לא ייצר פלוטוניום.

תחת הסכם הגרעין משנת 2015, הסכימה איראן להוציא מהכור בעראק את הליבה ולבנות במקומה ליבה שתייצר פחות פלוטוניום. תחת ההסכם, אסור יהיה לאיראן לבנות כורי מים כבדים נוספים - או לצבור יותר מ־130 טונות מעוקבות של מים כבדים - עד 2021. ההסכמה האיראנית לסעיף זה נחשבת לאחד ההישגים הגדולים של הסכם הגרעין.

איך השפיע ההסכם על כלכלת איראן?

הסכם הגרעין בתחילה פתח את הכלכלה האיראנית למדינות ולחברות מהעולם, והביא הבטחות להון חדש וטכנולוגיה ברפובליקה האיסלמית, הסובלת מבידוד כבר שנים רבות. אך לא חלף זמן רב מכניסת ההסכם לתוקף ועד כניסת ממשל טראמפ. טראמפ נסוג ממנו והטיל על איראן סנקציות מחדש.

סנקציות אמריקאיות מאז 2018 החמירו את המשבר הכלכלי באיראן. סנקציות על מכירת נפט ועל המערכת הבנקאית של איראן פגעו קשה בייצוא האיראני, מנעו מאיראן גישה לבורסות, גרמו לצניחה בערך המטבע ולזינוק באינפלציה. איומי ארה"ב להעניש את כל מי שיעשה עסקים עם איראן הרתיעו משקיעים פוטנציאליים.

הסנקציות פגעו קשה באזרחים האיראנים, מפני שהן גרמו לעליית מחירים של מוצרים כמו בשר, שהפך עתה למצרך יוקרה במדינה. מול הקושי בייבוא מוצרים, הייצור המקומי נכנס למלא את הפער. חברות איראניות מייצרות כיום הרבה מהמוצרים שאיראן הייתה מייבאת בעבר ממדינות אחרות.

עוד כתבות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק