גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תוכנית הסיוע לקורונה של ביידן מכוונת למלחמה בעוני וקידום סדר-יום דמוקרטי

התוכנית בגובה 1.9 טריליון דולר, של הנשיא שיושבע ביום רביעי, תסייע למשפחות עם הכנסה נמוכה ובאותה עת מכוונת לשינויי מדיניות לשנים קדימה

ג'ו ביידן. שינויים מבניים / צילום: Associated Press, Matt Slocum
ג'ו ביידן. שינויים מבניים / צילום: Associated Press, Matt Slocum

תוכנית הסיוע הכלכלית של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן שמה במוקד את המשפחות בעלות הכנסות נמוכות, סיוע לדיור, תמיכה במזון וטיפול בילדים של האמריקאים הפגיעים ביותר וחלוקת כסף מזומן. התוכנית היא גם דרך עבור הדמוקרטים למסד את סדר העדיפויות ארוך השנים השנים שלהם בחוק.

ביידן פרסם את התוכנית שלו וביקש מהקונגרס לעזור למדינות, להעביר כסף למשקי בית ולהאיץ את פרויקט החיסונים בימים הראשונים של כהונתו. הדמוקרטים שיבחו את חבילת הסיוע שהציג, אך המסלול החקיקתי של ההצעה, שגובהה מגיע ל-1.9 טריליון דולר, אינו ברור. ביידן מנסה לגייס בסנאט תמיכה רפובליקאית מספיקה על מנת להתגבר על כמה מכשולים פרוצדורליים.

הדמוקרטים, שיש להם רוב דחוק בבית הנבחרים ובסנאט, יוכלו להעביר את התוכנית בין אם השיחות בין המפלגות יתמשכו או יתפוצצו. הם השיגו יכולת זו לאחר שהשיגו רוב בסנאט, מה שמאפשר להם גם להתאים את תגובתם למגפה למדיניות שלהם לאורך שנים כלפי חלוקה מחדש של העושר וחוסר השוויון החברתי. בין הרעיונות שהם מקדמים: הגדלה של הטבות המס הניתנות למשפחות עם הכנסה נמוכה על ילדים והרחבה של החופשה בתשלום לעובדים שכירים.

הצעת ביידן, הכוללת חלוקת הכסף למשפחות והמימון לחיסונים, מתייחסת לנושאים המאיימים על שיקום הכלכלה האמריקאית, אפילו אם בסוף היא תעבור בגרסה מצומצמת יותר מ-1.9 טריליון דולר, כך אמר רוברד וויליאמס, מחברת "מודיס".

השיקום הכלכלי הואט

נתונים כלכליים מהעת האחרונה מדגימים שהשיקום הכלכלי האט מאוד. מכירות בחנויות קמעונאיות ירדו בדצמבר זה החודש השלישי ברציפות, כך הראה דוח מיום שישי. בדצמבר אבדו משרות מהשוק, כך נמסר ממשרד התעסוקה בשבוע שעבר, ובכך הסתיימו שבעה חודשים של עלייה במספר האמריקאים העובדים.

עבור משקי בית רבים ממעמד הביניים, סבב נוסף של סיוע כספי הוא הנושא המרכזי. ההצעה להעניק לכל אמריקאי תשלום של 1,400 דולר תגשים את הבטחתו של ביידן להגיע, יחד עם הסכום של 600 דולר שאושר בדצמבר, לסיוע של 2,000 דולר.

ביידן הגן על היוזמה לתת סיוע גם למי שעדיין עובדים, אבל רבות מהצעותיו האחרות מכוונות לאנשים המשתרכים בתורים בבנקי המזון או נאבקים לשלם את דמי השכירות.

קרעים בכלכלה

בנאום שנשא ביום חמישי בערב בווילמינגטון, דלאוור, הדגיש את הקרעים בכלכלה שהמגפה חשפה או החמירה. עובדים במשרדים עברו במידה רבה לעבודה מרחוק, אך כל עובדי תעשיית השירותים נאבקו, כשמסעדות, חנויות ומקומות בידור נותרו סגורים או נפתחו במתכונות מצומצמות.

תוכניתו של ביידן קוראת לעלייה של 15% בהטבות בצורת תלושי מזון עד ספטמבר ומרחיבה את התמיכה הפדרלית בהורים ובעובדי פעוטונים וגנים. כדי לעזור למשפחות לצלוח את המגפה, מבקש הממשל הנכנס להאריך איסור על סילוק דיירים המפגרים בתשלום דמי השכירות עד ספטמבר, ורוצה בנוסף לתת סיוע לתשלום דמי שכירות וחשבונות בגובה 30 מיליארד דולר וכן להשקיע 5 מיליארד דולר נוספים בדיור למצבי חירום.

ביידן היה שמח גם להעלות את שכר המינימום ל-15 דולר לשעה, עדיפות דמוקרטית שהרפובליקאים דחו, בציינם מחקרים המצביעים על כך שזה יקטין את התעסוקה. תחת כללים במסגרתם ניתן להעביר סעיפים מסוימים ברוב פשוט, העלאת שכר המינימום תהיה ודאי הנושאי שיהיה הכי קשה להעביר בקונגרס בלי תמיכה רפובליקאית. גם להצעות לגבי חופשות בתשלום עשוי להיות גורל דומה, אם כי זה לא בטוח.

שאיפה נוספת של הנשיא הנבחר היא להעלות את הטבת המס על ההכנסה מעבודה, סובסידיה על משכורות למעשה. את תשלום דמי האבטלה הפדרלי העומד על 300 דולר לשבוע, ביידן רוצה להעלות ל-400 דולר ואת תאריך פקיעת התוקף של חלוקת דמי האבטלה הוא רוצה לדחות מאמצע מרץ לספטמבר.

חילוקי דעות על הדרך

כלכלנים אומרים שהוצאה ממשלתית נוספת עשויה לעזור למנוע שיקום כלכלי שיהיה ממושך ולא אחיד, אשר עשוי לבסוף להעמיק את חוסר השוויון הכלכלי. הצוות של ביידן הצביע על המיתון הקודם, אז קובעי המדיניות לא עשו מספיק, וההחלטה שהתקבלה הייתה שעדיף לעשות יותר מדי מלעשות מעט מדי, כך מסר בכיר בממשל הנכנס. על ידי זה שהממשלה תיתן לאנשים כסף שיוכלו להוציא על מזון או שכר דירה, אמר ביידן, "זה עוזר לכל הכלכלה לצמוח".

אבל הרשימה הארוכה של העדיפויות הדמוקרטיות בתוכנית של ביידן עשויה להקשות עליו להגיע להסכם דו-מפלגתי, והרפובליקאים כבר החלו לטעון שההצעות סוטות מהנושא המרכזי של טיפול במגפה.

"קבוצות אינטרס וליברלים חוגגים", אמר חבר בית הנבחרים קווין בריידי, רפובליקאי מטקסס והנציג הרפובליקאי הבכיר בוועדת הדרכים והאמצעים של בית הנבחרים. "המובטלים והאנשים הרגילים נותרו מאחור".

ההצעות של ביידן, שכוללות חופשות בתשלום וכסף למרכזי טיפול בפעוטות, יהיו טובים בעיקר לנשים - ובעיקר לנשים לא לבנות - שסטטיסטית יש סיכוי טוב יותר שהן עובדות במשרות בשורה הראשונה או בתחומים שנפגעו והיו בהם יותר מקרי פיטורין, כך אמרה מליסה בוטח, סגנית נשיא לנושאי ביטחון תעסוקתי וטיפול בילדים במרכז הלאומי לסיוע משפטי לנשים.

"זו תהיה תפנית היסטורית בתפישה של רשת הביטחון האמריקאית; תפנית היסטורית במאבק של המדינה נגד עוני בקרב ילדים; וזה ישים אותנו באותו מקום כמו רוב המדינות האחרות שיש בהן הכנסה גבוהה", אמר זאק פרולין, חוקר במרכז לחקר עוני ומדיניות חברתית באוניברסיטת קולומביה.

ניתוח של תוכנית ביידן שביצע מר פרולין וכמה קולגות מצא שהתוכנית צפויה להוריד את רמת העוני מ-12.6% ל-9% ותוציא כ-12 מיליון אנשים ממעגל העוני. רמת העוני תהיה שווה לרמתה לפני המגפה, אם תצא התוכנית לפועל.

מספר האמריקאים שדיווחו על קשיים לשלם חשבונות או לשים אוכל על השולחן עלה מאז אוגוסט, אז סיוע פדרלי שהתקבל במסגרת חבילת הסיוע הראשונה החל לאזול, כך מראים סקרים. "זה באמת ממוקד בצרכי העובדים שנאבקו הכי הרבה, והכרה בכך אינה רק הדבר המוסרי ביותר אלא גם הדבר הכי נבון לעשות מבחינה כלכלית", אמרה בוטח.

הטבת המס על ילדים אמורה במסגרת התוכנית לעלות בחצי, ל-3,000 דולר לילד, ועוד 600 דולר נוספים לילדים מתחת לגיל 6. על פי התוכנית הטבת המס תהיה לחלוטין ניתנת להחזרה, כלומר גם משפחות ללא הכנסה, שאינן משלמות מס הכנסה יוכלו ליהנות ממנה במלואה. ההצעה לא תומכת באופן מפורש במנגנון התשלומים החודשיים שבחבילות הסיוע של הקונגרס, אך הממשל עובד עם הקונגרס ועם משרד האוצר על דרכים לגרום לכך שהכסף יגיע למשקי בית במהירות, כך אמר בכיר בממשל הנכנס.

שמרנים צפויים להיות סקפטיים לגבי שינוי כל כך גדול בצורה בה הממשלה האמריקאית מסייעת למשפחות מפני שהשינוי מנתק כל קשר בין ההכנסה לבין מידת הסיוע, כך אמר דון שניידר, כלכלן ועוזר רפובליקאי בדימוס במכון המחקר Cornerstone Macro בוושינגטון. "זו דיון שטוב לעשות, אבל מדובר בחשיבה מחדש לחלוטין על כל מה שאנחנו עושים", אמר.

27 מיליון ילדים

הפיכת הסיוע לניתן לחלוטין להחזרה ולא רק באופן חלקי יספק כסף למשפחות של 27 מיליון ילדים, כך חישבו במרכז לתקציב ולעדיפויות מדיניות.

במסגרת התוכנית של ביידן, הרחבת הטבת המס לילדים תארך שנה אחת בלבד. אך נושאים אלה הם בעדיפות של הדמוקרטים, ומגובים בידי מחוקקים בכירים כמו הנציגים רוזה דה לאורו (דמוקרטית מקונטיקט), ריצ'רד ניל (דמוקרט ממסצ'וסטס), הסנאטורים שרוד בראון (דמוקרט מאוהיו) ומייקל בנט (דמוקרט מקולורדו). יהיה לחץ להאריך את המדיניות אם יהיה לה תאריך פקיעת תוקף, והממשל עשוי להציע הצעות נוספות בשלב הבא של תכנוני התקציב.

"אנו צריכים לעשות כל מה שאנחנו יכולים על מנת להבטיח שילדים לא יסבלו נזק ארוך-טווח מהמשבר הזה, לתמוך במשפחות ממעמד הביניים ולהילחם בעוני בקרב ילדים", אמר בנט, שרוצה שהתשלומים החודשיים יהפכו לאשראי ליצירת קצבת ילדים כללית.

עוד כתבות

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: לפחות 33 נהרגו בתקיפה בחלב, בהם אנשי חיזבאללה ואזרחים

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

נעילה ירוקה באסיה. מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על 70.5 אלף דולר למטבע ● מדד שנגחאי עלה ב-1%

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים