גלידות | פיצ'ר

היתרון של הגלידה: איך דווקא בימי הקורונה מייסדי רשת גולדה משיקים רשת נוספת חדשה

בעיצומו של הסגר השלישי פותחים מייסדי גולדה - רשת הגלידריות הגדולה בשוק המקומי - רשת נוספת שמתמחה בפטיסרי • בראיון לגלובס מסביר הבעלים עדי אביטל מדוע בעוד המתחרים שלו סובלים מקשיי תזרים, הוא מגשים את חלום ההתרחבות דווקא בימי הקורונה

סניף של גולדה. משתפים פעולה עם וולט / צילום: ריקי רייכמן
סניף של גולדה. משתפים פעולה עם וולט / צילום: ריקי רייכמן

משבר הקורונה הכה בלא מעט ענפים במשק, ובין הבולטים בהם היו המסעדות ובתי הקפה. ובכל זאת, כך נראה, יש ביניהם לפחות רשת אחת שמצליחה לפרוח ולהמציא את עצמה מחדש. בעיצומו של הסגר השלישי פותחים האחים עדי וניר אביטל (45 ו-43 בהתאמה), מייסדי גולדה - רשת הגלידריות הגדולה בשוק המקומי - רשת נוספת שמתמחה בפטיסרי, תחת השם פינק גולדה.

עדי אביטל / צילום: עדי לס
 עדי אביטל / צילום: עדי לס

על אף שרבים תופסים את הרשת כגלידריה שכונתית, בפועל מדובר במעצמה. בתוך עשור בלבד הקימו השניים את קבוצת אניטה - רשת גלידריות בפריסה ארצית שכבר מונה 80 סניפים, שלחו זרועות לחו"ל, וכעת היעד הוא כ-15 חנויות נוספות עבור המותג החדש, שבהן יימכרו העוגיות והשוקולדים שמלווים את הגלידות של הרשת.

אם עד לפני שנה החוויה הסטנדרטית של צריכת גלידה הייתה הגעה לחנות, בחירת טעמים תוך כדי טעימה בכפית והתבוננות במקרר, בגולדה המציאו חוויית צריכה חדשה: משלוחים לצריכה עצמית, או כמתנה עבור אדם אחר במציאות של סגר.

ההתחלה של האחים אביטל הייתה לפני כשני עשורים, כספקים של חומרי גלם לתעשיית הגלידות. באותו זמן הם סיפקו גלידה לכ-150 לקוחות, ובהם גלידריות בכל רחבי הארץ. ב-2002 נכנסו לראשונה לפעילות קמעונאית בשכונת נווה צדק בתל אביב, וכך נולדה החנות הראשונה של המותג אניטה, שנחשבה לאיכותית אך נשארה קטנה.

ב-2011 הפעילות הועברה למפעל שהוקם ברעננה, וכעבור שנה הוקמה רשת הזכיינות גולדה, למרות שלא מדובר ברשת שפועלת בזכיינות במובן הקלאסי שלה. "אנחנו לא רשת מזכה, אנחנו לא לוקחים אחוזים מהמחזור. אנחנו מרוויחים כיצרן, כספק, ולא כבעלים של רשת", מסביר עדי אביטל. למעשה, גולדה מתפקדת כספק כל מוצרי הגלידה לחנויות של הרשת.

בניגוד לסניפים של אניטה - בבת עינם של האחים אביטל - שנותרו בגבולות תל אביב, גולדה צברה תאוצה. בעוד שרשתות גלידה מוערכות כמו אייסברג או וניליה נקלעו לקשיי תזרים, הרשת של השניים עשתה קפיצת דרך יוצאת דופן, כשמספר הסניפים שלה זינק בכ-70% בשנה החולפת, שנת הקורונה, שבה עסקים אחרים התקשו להרים ראש. כיום הרשת מונה כבר 80 סניפים בפריסה ארצית, והיעד לדברי אביטל הוא להגיע עד חודש מרץ ל-100 חנויות בישראל.

בדרך ללונדון וברצלונה

קשה לחלץ מאביטל תשובות לשאלות שלא נוגעות להתפייטות על טעמי הגלידה והמוצרים החדשים שיימכרו, ובכל זאת הוא חושף כי מחזור המכירות של קבוצת הגלידה ב-2020 הגיע לכ-300 מיליון שקל. את היכולת להתרחב במהירות הוא מייחס למודל של גולדה, שמבוסס על אספקת ציוד, חומרי גלם ומוצרים נלווים לחנויות של הרשת.

במקביל לפעילות המקומית, האחים אביטל מפתחים את המותג אניטה גם מחוץ לישראל - ב-2014 הוקמה החנות הראשונה באוסטרליה שאליה הצטרפו שם חנויות נוספות, יש חנות בפורטו ריקו, וב-2020 הקימו השניים חנות בעיר ניו יורק, מתוך כוונה לכבוש גם את התפוח הגדול. בסך הכול מעסיקה הקבוצה כ-180 עובדים מחוץ לישראל. את 2020 סיימה עם 7 חנויות בחו"ל, והכוונה היא להכפיל את המספר הזה ב-2021 - בין היתר, עם חנויות שייפתחו בשבועות הקרובים בלונדון, ברצלונה ולוס אנג'לס.

"אניטה זה לא רק מקום שיודעים לייצר בו גלידה טובה, אלא גם פטיסרי, מתוקים, ממרחים ומשקאות. אלה מצבי צבירה שונים, אבל אותם עולם תוכן", אומר אביטל. הוא מספר כי העבודה על הקמת הרשת החדשה, פינק גולדה, נמשכת כבר שנה וחצי, ועתה החליטו לצאת לדרך - למרות משבר הקורונה והסגר.

"אני מסתובב בעולם ורואה מעבר לתהליכי מכירה מהירים וצריכה אימפולסיבית של מוצרים, ולא צריכה של מוצר שדורש הכנה ארוכה כמו וופל בלגי", הוא מסביר. "אחרת, ההיתכנות העסקית להרוויח כסף מאוד קשה. מי שלא חושב על תהליכי מכירה ומחירים לא יכול להיות שחקן. אנחנו נישאר מצוינים כגלידה, אבל אנחנו צריכים להתחיל למכור את השוקולדים, הפרלינים, העוגיות והבייגלה המלוח שאנחנו יודעים להכין, גם כמוצר בפני עצמו".

בסך הכול יימכרו ברשת החדשה 50 סוגי מתוקים באריזות לצריכה אישית. כחלק מהשקת המותג, הרשת סוגרת את מפעל הייצור ברעננה, ומקימה מפעל חדש בכפר ויתקין בשטח של 6,000 מ"ר, מתוכו 2,500 מ"ר יוקדשו לייצור שוקולד. משמעות הצעד הזה עבור הקבוצה היא הכפלת כושר הייצור. "הרעיון הוא שממרח הבייגלה המלוח שלנו יתחיל להימכר לצריכה ביתית, כמו שאנשים קונים נוטלה לכריך של הילדים".

בעוד כשבוע אמורה להיפתח החנות הראשונה של הרשת ברחוב שחם בפתח תקווה, ובהמשך צפויה להיפתח גם חנות ענק תחת השם פינק אניטה, שאת מיקומה מסרב אביטל לחשוף. "אנחנו משתפים פעולה עם וולט כדי להגיע גם לפריפריה", הוא מספר, ומגלה כי הקבוצה תפתח בקרוב שתי חנויות נוספות ברחוב בוגרשוב בת"א ובנמל יפו.

גם ברשות הפלסטינית

המותגים אניטה וגולדה מוכרים בציבור, אך בדומה לרשתות מזון כמו שופרסל, שמפעילות פורמט ייעודי למגזר החרדי, גם קבוצת אניטה בנתה שלושה מותגים מגזריים: ג'לטו בוטיק שפועל במגזר הערבי עם 2 סניפים, אייס סטורי שפועל במגזר החרדי עם סניף אחד, וגאלה, מותג שפועל ברשות הפלסטינית ומונה 5 סניפים.

מבחינת אביטל, סוד הצלחת הקבוצה הוא היותה יצרן גלידות. לדבריו, ב-2020 המכירות של גולדה דווקא זינקו בכ-40%.

איך אתה מסביר את הצמיחה?
"ביום הראשון של סגר הקורונה, כשכולם אמרו שהם סוגרים, אחי ניר אמר 'אני לא משחרר את האנשים במפעל', ואני השבתי בציניות 'טוב, בוא לא ננעל'".

ואז נכנסתם למשלוחים?
"אני תמיד הייתי נגד משלוחים, חשבתי שזה יהרוס לנו את המרקם של הגלידה. אבל באוסטרליה היה לנו סניף שהתקשה בתחילת הדרך, ו-וולט הצילו לנו שם את העסק עם המשלוחים, ולכן באתי מוכן לישראל".

הקורונה השפיעה על הרגלי הצריכה.
"גם בארץ וגם בעולם היא החזירה את כולם לשכונה. הקניונים והמתחמים הענקיים כבר לא כאלה מצליחים. המזל שהיה לנו הוא המחשבה הבסיסית שאנחנו גלידריית בוטיק שכונתית. אנחנו לא נמצאים בקניונים, אני נמצא בשכונות מגורים".

בשנתיים האחרונות רשתות ותיקות כמו אייסברג או וניליה נקלעו לקשיים. מה מאפשר לכם להתרחב בצורה כה אגרסיבית?
"עולם הזכיינות חייב לעבור חשיבה מחדש. אנשים לא מבינים שלפתוח גלידריה זה מקצוע. מאוד קל למכור למישהו גלידה. אייסברג ווניליה יצרו פה תרבות, כשהצטרפתי לתחום העתקתי את התפריט של אייסברג. אבל המודל שלנו, של להיות ספק לחנויות של גולדה עם עובדים שצמחו בתוך אניטה, הוא סוד הקסם".

הגודל שהגעתם אליו בתוך תקופה כל כך קצרה לא גרם לכם לשקול להכניס שותף או משקיע?

"בשנתיים האחרונות אחי ואני השקענו באופן אישי מעל 12 מיליון שקל במותג אניטה, ואנחנו לא מתעסקים עם שותפויות או זכיינות. תמיד ידעתי שאם אשמור על המותג, אוכל לעשות איתו בעתיד דברים בחו"ל. לפני שנתיים נדרשנו להחליט האם אנחנו מכניסים שותף להשקעה בהקמת המפעל, והחלטנו להישאר עם 100% שליטה".

מה היעד הבא? כמו מי היית שואף להיות?
"השאיפה שלנו היא להיות רשת בינלאומית. רשת הגלידריות האירופית אמוריניו היא סוג של השראה, אבל הם שינו בדרך את שיטת העבודה שלהם, ואנחנו לא נשנה את המודל שלנו. המטרה היא למכור את הגלידות שלנו גם ברשתות אחרות. אנחנו שואפים להיות מפעל קטן בכל מקום שאנחנו מגיעים אליו". 

קבוצת אניטה

בעלי הקבוצה הם האחים עדי וניר אביטל ● הרשת מתבססת בעיקר על המותגים אניטה וגולדה, והיא פרוסה 80 חנויות בישראל, ו-7 בחו"ל, למשל באוסטרליה ובניו יורק ● במונחים של כדורי גלידה מדובר ב-20 מיליון בשנה ● ברשת מועסקים כ-3,400 עובדים

עדי אביטל

בעלים ומנכ"ל קבוצת אניטה-גולדה ● גדל בנתניה, בן 45, נשוי ואב לשניים ● בעל תואר הנדסאי תעשייה וניהול ממכללת רופין ● חובב קריאה וטיולים בעולם