גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משרד המשפטים יגבש תקנות שיחייבו ביצוע בדיקת קורונה בנתב"ג

כך סיכמו גנץ ומנדלבליט לקראת ישיבת הממשלה מחר ● בהודעה שפרסם מוקדם יותר משרד המשפטים נאמר כי "אין כל אמת בטענה כאילו הייעוץ המשפטי לממשלה מנע אי-פעם התניית כניסה לארץ מחו"ל בהצגת בדיקת קורונה שלילית" ● רגב: "לאורך כל הדרך גורמי הייעוץ המשפטי אמרו שאין לנו את הסמכות"

עמדות בדיקת קורונה בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
עמדות בדיקת קורונה בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

לאור הוויכוח והטלת ההאשמות בין שר הבריאות ושרת התחבורה ליועץ המשפטי לממשלה, יו"ר כחול לבן בני גנץ בתפקידו כשר המשפטים, סיכם גנץ עם מנדלבליט כי משרד המשפטים יסייע בגיבוש תקנות שיאסרו על כניסה לישראל דרך נתב"ג ללא בדיקת קורונה. התקנות יוצגו בישיבת הממשלה הקרובה מחר, והן אמורות להתנות עליית נוסעים לטיסה לישראל בבדיקת קורונה שלילית שנעשתה בסמוך לטיסה. לדברי גנץ הוא ידרוש את אישורן המיידי.

מנדלבליט טען, כפי שנכתב בהודעת דוברו קודם לכן, כי נושא זה הובא לבחינתם רק בשבוע שעבר, וכי ככלל, הדבר אפשרי בכפוף לתקנות שיאושרו בממשלה ובכנסת. היועץ הבהיר כי הייעוץ המשפטי לממשלה ימשיך לסייע בגיבוש התקנות לאישור הממשלה. בהודעתו יצא גנץ להגנת מנדלבליט: הניסיון להתנגח ביועץ המשפטי לממשלה הוא מיותר, מזיק ומונע משיקולים פוליטיים - נדרוש את אישור התקנות כתנאי לדיון בהמשך הסגר.

אלא שבעמדת אדלשטיין ורגב, שהטילו את האשם באי קביעת בדיקות קורונה כתנאי לכניסה לישראל, תמך השר יזהר שי, מאנשי כחול לבן עד לאחרונה. בראיון לגלי צה"ל אמר שי כי היועצים המשפטיים דחו פעם אחר פעם את הניסיונות לקבוע תקנות כאלה.

בדיון בוועדת הכלכלה היום אמר מנכ"ל משרד התחבורה, עופר מלכה, כי לפי חוק אי אפשר לחייב אדם בבדיקה פולשנית, לכן הוחלט שמי שמתנגד לבדיקה ישלח לבידוד במלונית. עם זאת, חובת בדיקה לישראלים לפני הטיסה מחייבת התייחסות משפטים לשאלות רבות, בין היתר האם ניתן למנוע מישראלים להיכנס למדינה, ומי יטפל בחולים שנשארו בחו"ל או בתיירים שאין להם כסף להמשיך את השהייה מחוץ לישראל.

הוועדה אישרה את התקנות החדשות, ולפיהן עובדי רשות שדות התעופה יוכלו לבדוק שהמבקשים להיכנס לנתב"ג עומדים בתקנות הסגר, אך מדובר בתקנות ללא שיניים כי העובדים לא למנוע כניסה לטרמינל ממי שלא עומד בתקנות.

ח"כ בועז טופורבסקי מיש עתיד אמר בדיון כי הנעשה בנתב"ג זה מחדל לאומי שאפשר היה למנוע אותו. "כשיש חיסונים אז זה באחריות ראש הממשלה, אבל כשיש מחדל מאשימים אחרים. 4,000 איש כבר מתו והמספר ממשיך לעלות ואת המחדל הזה צריך לחקור", אמר. ח"כ משה טור פז הוסיף כי חייבים לסגור את שער הכניסה לישראל ולהגביר אכיפה. ח"כ יבגני סובה קרא להקים, מיד אחרי הבחירות, ועדת חקירה ממלכתית.

בדיון אחר בוועדת החוקה אמר היו"ר ח"כ יעקב אשר: "אנחנו עדים לקרב גרסאות ואיני מתכוון להיכנס לזה. הוועדה תפקדה כל העת כמבוגר האחראי ונזהרנו לא להיגרר לפופוליזם. אם נידרש לתיקון חקיקה נתגייס ונעבוד, כולנו מבינים שאנחנו פועלים תחת אש. מתנהל כעת מחול תקשורתי והטענה היא מדוע לא החמירו מספיק, משום מה בעבר טענו את ההיפך, המנגינה הייתה מדוע מחמירים כל כך. צריך להתנהל באחריות ובזהירות, זה התפקיד שלנו".

במשרד המשפטים הבהירו כי "בעקבות מספר פרסומים מסולפים, אנו מבהירים כי אין כל אמת בטענה כאילו הייעוץ המשפטי לממשלה מנע אי-פעם, בדרך כלשהי, התניית כניסה לארץ מחו"ל בהצגת בדיקת קורונה שלילית. הנושא עלה והתבקש לראשונה רק במהלך השבוע שעבר, ואנו מדגישים כי קיימת דרך משפטית מתאימה להסדיר את הסוגיה, וכך גם נמסר לגורמי המדיניות הנוגעים בדבר.

"גורמי הייעוץ המשפטי לממשלה ימשיכו במתן פתרונות משפטיים על-מנת לסייע לממשלה לממש את מדיניותה בגבולות הדין, כפי שנעשה עד כה, וצר לנו על הטעיית הציבור באמצעות אמירות לא נכונות בהקשר זה".

רגב: "לאורך כל הדרך גורמי הייעוץ המשפטי אמרו שאין לנו את הסמכות"

שרת התחבורה מירי רגב מיהרה לצאת נגד הצהרת היועמ"ש. מהודעה שפרסמה השרה היא טוענת כי "חיוב נוסעים בבדיקות הקורונה בנמל התעופה - לא אושר עד עתה על-ידי הייעוץ המשפטי. בהמשך לדבריו של שר הבריאות יולי אדלשטיין וכשרת התחבורה וחברת קבינט הקורונה, אין ספק שמשרדי הבריאות והתחבורה ביקשו חובת בדיקות בנמל התעופה אשר נמנעה על-ידי גורמי הייעוץ המשפטי".

רגב מזכירה את הקמת המעבדות בנתב"ג כמהלך שאמור היה לקדם את הנושא. נזכיר כי עד כה המעבדות פועלות לרשות הנוסעים - לפני טיסה ליעד שדורש הצגת בדיקת קורונה (בבדיקה שעולה 45 שקל ותוצאותיה מתקבלות אחרי 14 שעות) ואחרי נחיתה לנוסעים שירצו לקצר את הבידוד מ-14 לעשרה ימים בכפוף לביצוע של בדיקה נוספת. בדיקה זו היא חינמית והיא אינה חובה.

רגב טוענת כי "לאורך כל הדרך גורמי הייעוץ המשפטי אמרו שאין לנו את הסמכות לחייב את האזרחים לבצע את הבדיקות, מה שאילץ אותנו לייצר פתרונות אחרים. אני שמחה שסוף סוף נמצא פתרון משפטי לביצוע הבדיקות, משום שזהו הדבר היחידי שהיה חסר בנוסף להיערכות של נתב"ג על-פי התו הסגול והמעבדה, זאת על-מנת לאפשר את מתווה הכניסה והיציאה מהארץ דרך נתב"ג, בצורה מיטבית".

מטעמו של חברה למפלגה, שר הבריאות יולי אדלשטיין, נמסרה אמירה דומה: "לצערנו, על אף דרישותיהם של שר הבריאות ושל שרת התחבורה לחייב גם ישראלים בהצגת בדיקה שלילית לקורונה כתנאי לכניסה לארץ, נמסר כי יש קשיים משפטיים. אנחנו שמחים על ההבנה של היועץ המשפטי לממשלה בצורך למצוא פתרון כדי לא לייבא לישראל עוד מוטציות".

בהמשך, ביקשו במשרד התחבורה לחדד את הנושא שוב ולגלגל את האשמה לפתחו של היועמ"ש: "משרד התחבורה ורשות התעופה האזרחית פעלו בחודשים האחרונים באופן אינטנסיבי לחייב בבדיקות קורונה את כל הנוסעים הנוחתים בנתב"ג, כתנאי לכניסתם לארץ. יצוין כי הגורמים המשפטיים התנגדו נחרצות לדרישתנו לחייב את הנוסעים לעבור בדיקת קורונה מיד עם נחיתתם בארץ, מטעמים משפטיים", כך בהודעה נוספת ששיגר משרד התחבורה, שאף פירט כי מנכ"ל המשרד פנה לאיחוד האמירויות ליצור מנגנון שיאפשר לאלפי הנוסעים החוזרים לישראל לעבור בדיקות קורונה באמירויות, טרם עלייתם למטוס.

"למרות האישור של האמירתים, גם יוזמה זו נדחתה בפורומים מקצועיים שונים לאור שאלות משפטיות שונות, כגון האם ניתן למנוע מישראלי שנמצא חיובי בחו"ל לחזור ארצה וכ'ו. בהמשך לבדיקה זו, החלו האמירתים לחייב ישראלים להצטייד בביטוח בריאות, כחלק מתהליך להוצאת ויזה לביקור באמירויות".

ולבסוף, מתעקשים כי חל שינוי בעמדת היועמ"ש. "אנו מברכים על שינוי עמדת היועמ"ש לחייב בדיקת השבים ארצה 72 שעות מראש ועם הנחיתה בארץ, דבר שמשלים את ההערכות הקיימת בנתב״ג בהקשר מימוש הנחיות התו הסגול ובדיקות הקורונה במעבדה, אשר מאפשרים רציפות תפקודית תעופתית".

עוד כתבות

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש