גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המשקיעים הקטנים נוהרים לבורסה: עלייה חדה בפתיחת חשבונות ני"ע וירידה בשווי העסקה הממוצעת

משבר הקורונה הוביל לעלייה של כ-40% במחזור היומי במניות ב-2020, עם זינוק בהיקף העסקאות במניות הטכנולוגיה - שהפכו לתחום הלוהט במשבר ● הפחתת שווי העסקה המינימלית עשויה לתמוך בהמשך המגמה של חזרת הציבור לבורסה

אילוסטרציה - בורסה ת"א / צילום: שלומי יוסף
אילוסטרציה - בורסה ת"א / צילום: שלומי יוסף

לצד הקשיים והאתגרים העצומים שהביא עימו משבר הקורונה, הסוחרים והמשקיעים בבורסה לני"ע כבר הספיקו ללמוד כי למשבר הייתה גם תרומה לצמיחת חלק מהפעילויות העסקיות במשק. עם החברות שהמשבר ייצר עבורן גם השלכות חיוביות נמנית הבורסה לני"ע עצמה, שכפי שהציגה בדוחותיה הכספיים לתשעת החודשים הראשונים של 2020, נהנתה מעלייה בהכנסותיה בזכות העלייה במחזורי המסחר.

נתוני הבורסה לסיכום שנת 2020 בתל אביב מצביעים על עלייה חדה, שנעה סביב 40%, במחזור המסחר הממוצע היומי במניות. בסיכום שנתי, הממוצע היומי, ללא עסקאות מחוץ לבורסה ופעילות קרנות הסל, הגיע ל-1.35 מיליארד שקל, ויחד עם קרנות סל ועסקאות מחוץ לבורסה התקרב הממוצע היומי ל-1.9 מיליארד שקל (לעומת כ-1 מיליארד שקל וכ-1.3 מיליארד שקל בהתאמה ב-2019).

 

הפעילות האינטנסיבית במסחר הושפעה מפרוץ משבר הקורונה בשווקים, וכך, לפי נתוני הבורסה, פעילות השיא בשנה החולפת נרשמה בחודש מרץ - שבסיכומו נסק מחזור המסחר הממוצע היומי במניות לכ-2 מיליארד שקל. בחודש שלאחר מכן, אפריל, המשיכו מחזורי המסחר הגדולים, והממוצע היומי בסיכומו עמד על כ-1.6 מיליארד שקל.

עלייה בפתיחת חשבונות ני"ע

אחד הגורמים שדחפו קדימה את מחזורי המסחר בשנה החולפת היא הפופולריות הגואה של מניות חברות הטכנולוגיה, שנהנו מעדנה מאז פרוץ משבר הקורונה, בזכות החוסן שהפגינו נוכח המשבר, והמשך הצמיחה בעסקיהן.

בבורסה מציינים, כי הצמיחה במחזורי המסחר בשנת 2020 נרשמה "בכל הענפים, כשהגידול הבולט הינו בענפי הטכנולוגיה, השירותים הפיננסיים והנדל"ן" - כשמול עליות שערים חדות במניות הטכנולוגיה, ענפי הפיננסים והנדל"ן סבלו משחיקות ערך משמעותיות במהלך המשבר.

עוד מדגישים בבורסה את העלייה במספר העסקאות, לצד צמצום בגודל העסקה הממוצעת. לפי הנתונים, מספר העסקאות היומי הממוצע במניות עלה אשתקד ב-57% והגיע לכ-100 אלף עסקאות ביום, לעומת כ-64 אלף עסקאות ב-2019, בעוד שגודל העסקה הממוצעת הצטמצם ב-12% ל-13.5 אלף שקל, לעומת יותר מ-15 אלף שקל ב-2019.

ועוד מסממני משבר הקורונה: שיא בפתיחת מספר חשבונות ני"ע חדשים בבורסה, וזאת כחלק מהחיפוש של הציבור הרחב אחר למידה והשקעה בתחומי פעילות חדשים, שאליהם לא הספיקו להגיע בימי שגרה. מנתוני הבורסה עולה כי בסיכום שנתי נפתחו כ-141 אלף חשבונות חדשים, לעומת כ-98 אלף חשבונות חדשים בשנת 2019.

בבורסה מסבירים בין היתר, כי הציבור הרחב "מצא בתקופת המשבר והסגר את הזמן והרצון להעמיק וללמוד את תחום ההשקעות, לפתוח חשבונות ניירות ערך ולנצל את הירידות החדות שהיו בתחילת המשבר, על מנת לנצל הזדמנויות השקעה".

בהקשר זה מציינים שם כי ניכרת תאימות בין העלייה במספר החשבונות החדשים שנפתחו לבין מספר הכניסות לאתר הבורסה ולאפליקציה שלה, לצורך איתור נתוני המסחר היומיים ועוד נתונים רלוונטיים. זאת כשבמהלך השנה החולפת השקיעה הבורסה משאבים ניכרים בפרסום, וכך גם בתי ההשקעות הפועלים לשווק את אפשרויות המסחר למשקיעים חדשים.

זאת ועוד: באחרונה התקבלה החלטה להוריד את גודל הפקודה המזערי במסחר הרציף ל-500 שקל, לעומת 2,000 שקל בכל המניות ו-5,000 שקל במניות ת"א-35 עד כה, מה שעשוי לתמוך בהמשך המגמה החיובית הנרשמת במחזורי המסחר ובמספר המשקיעים המצטרפים לבורסה, ואף לסייע בהעצמתה, גם בשנה הנוכחית.

יופי של קפיצה למניית נייס

מסיכומי הבורסה עולה כי בראש טבלת המניות הסחירות ב-2020 המשיכה לעמוד מניית בנק לאומי, עם מחזור מסחר יומי ממוצע של כ-86 מיליון שקל, עלייה של כ-20% ביחס לממוצע ב-2019. צעד אחריה ניצבת המניה המתחרה - של בנק הפועלים - עם מחזור יומי ממוצע של כ-77 מיליון שקל, אחרי עלייה בשיעור דומה (19%), ביחס לממוצע שלה ב-2019.

כחלק מהביטוי לביקושים הגוברים למניות הטכנולוגיה, מניית נייס התברגה אחרי צמד מניות הבנקים הגדולות, ואחרי קפיצה של 42% במחזור המסחר היומי הממוצע בה, הוא הגיע בשנה שעברה לכ-63 מיליון שקל. לצד זאת הציגה מניית נייס זינוק שנתי של קרוב ל-70% בערך המניה, שהובילה אותה להיות החברה הגדולה ביותר בבורסה בסיומה של 2020, וערכה הנוכחי עומד על 55.5 מיליארד שקל (אחרי שמתחילת השנה הנוכחית שמרה על יציבות).

עוד בין מניות הטכנולוגיה בעשירייה הפותחת מבחינת היקפי סחירות, הממוצע היומי במסחר במניית אלביט מערכות טיפס ב-32% והגיע לכ-34 מיליון שקל. לפי הבורסה, בסך הכול מחזור המסחר היומי הממוצע במניות הטכנולוגיה קפץ כמעט פי שניים, והגיע ל-300 מיליון שקל.

כך, הפך סקטור הטכנולוגיה, שהוא הסקטור החם בגל ההנפקות הראשוניות המגיעות לבורסה, לגדול גם מבחינת היקפי מסחר, והוא היה אחראי בסיכום שנתי על כ-22% מהיקף המסחר היומי, צעד לפני מניות הבנקים, שריכזו בסיכום שנתי 21% מהיקף המסחר היומי. אחרי הטכנולוגיה והבנקים ניצבות מניות הנדל"ן והבינוי, עם נתח של 17% - כשעל עיקר המסחר בענף זה אחראיות מניות הנדל"ן המניב.

בין מניות הטכנולוגיה, אחרי נייס ואלביט מערכות, מחזורי המסחר באורמת טכנולוגיות ולייבפרסון קפצו בכ-80% ובכ-160% בהתאמה, לכ-17-19 מיליון שקל, בעוד שהממוצעים בצמד מניות האנרגיה הירוקה הגדולות - אנרג'יקס ואנלייט - זינקו בכ-200%-320%, לכ-17 מיליון שקל כל אחת.

עוד לפי הנתונים, מחזור המסחר הממוצע היומי במניות הדואליות בבורסה בתל אביב צמח ב-32% והגיע ל-373 מיליון שקל, לעומת 283 מיליון שקל ב-2019.

כמו כן מציינים בבורסה, כי העלייה במחזורי המסחר נרשמה תוך המשך "הירידה בריכוזיות המסחר במניות הגדולות" והמשך העלייה "בשיעור המסחר במניות הבינוניות".

לפי הנתונים, שיעור המסחר במניות מדד הדגל, ת"א-35, עמד אשתקד על כ-62%, לעומת כ-70% ב-2019, בעוד שיעור המסחר במניות מדד ת"א-90 הגיע לכ-29%, לעומת כ-21% ב-2019. 

עוד כתבות

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה