אמיר ברמלי | ניתוח

ברמלי חשוד בניסיון למלכד את מערכת המשפט. איך היא תצא מהפלונטר?

ניסיונו של איש העסקים הנאשם בהונאת משקיעים, להציג כאילו ניהל קשרים עסקיים עם בנו של השופט שאמור לגזור את דינו, מעמיד את מערכת המשפט במצב מורכב • האם השופט כבוב יכול לגזור באובייקטיביות את עונשו?

אמיר ברמלי / צילום: כדיה לוי
אמיר ברמלי / צילום: כדיה לוי

מערכת בתי המשפט ניצבת בימים אלה בפני דילמה לא פשוטה וכמעט חסרת תקדים: האם לאפשר לשופט חאלד כבוב לגזור את דינו של הנאשם אמיר ברמלי לאחר שזה פתח מולו חזית פלילית אישית, או שכבוב צריך לפסול את עצמו מלדון את ברמלי - ובכך לתת לברמלי לצאת נשכר ממעשיו הפליליים ולעודד מקרים דומים בעתיד.

סעיף 77א’ לחוק בתי המשפט קובע כי "שופט לא יישב בדין אם מצא מיוזמתו, או לבקשת בעל דין, כי קיימות נסיבות שיש בהן כדי ליצור חשש ממשי למשוא-פנים בניהול המשפט". בפסיקה נקבע כי משמעותו של "חשש ממשי למשוא-פנים" הוא כי מן הנסיבות החיצוניות הכרחי להתרשם שקיימת אפשרות מאוד מסתברת, שנבצר מהשופט לשפוט את דינם של בעלי הדין באובייקטיביות הדרושה.

בפרשיית אמיר ברמלי והשופט כבוב, מדובר במלכוד של ממש: מחד גיסא, ברגע שברמלי פתח חזית פלילית מול השופט ובנו וניסה לפי החשד להונות אותם, כבוב יתקשה להתנהל מול ברמלי באובייקטיביות מלאה, ועלול להיווצר חשש ממשי ממשוא-פנים. מאידך גיסא, אם כבוב ייענה לדרישה של ברמלי ויפסול את עצמו מלקבוע את עונשו לאחר שכבר הרשיע אותו בהונאת עתק, ברמלי ייצא נשכר מהפשע הנוסף שלפי החשד ביצע וישיג את מטרתו.

אם כבוב אכן ייפסל, התיק יועבר לשופט אחר. גם שופט חדש יידע את הנסיבות שבהן התיק עבר אליו ויוכל להטיל עונש מחמיר בלי צל של טענת פסלות נגדו. ברמלי עשוי לנסות לבקש לבטל גם את הרשעתו על-ידי כבוב, אך הסיכוי שבקשה כזו תתקבל הוא קלוש - אלא אם יתברר בתום חקירת המשטרה כי טענותיו של ברמלי נכונות, והתלונה נגדו אינה מוצדקת.

יתר על כן, פסילת השופט כבוב מלגזור את עונשו של ברמלי בנסיבות הללו, ובהנחה שהחשד נגד ברמלי יוכח, עלולה לעודד עבריינים נוספים לנסות ולהפיל בפח שופטים בדרכים דומות ובכך לעודד פשיעה.

השורה התחתונה היא שהשיקולים נגד פסילתו של כבוב נראים חזקים יותר מאשר אלה שתומכים בפסילתו.

חלד כבוב, שופט מחוזי ת"א / צילום: שלומי יוסף
 חלד כבוב, שופט מחוזי ת"א / צילום: שלומי יוסף

חשדות חדשים - רגע לפני שנשלח למאסר

באוקטובר 2020 הרשיע השופט כבוב את ברמלי בהונאה, תוך הבטחות-שווא, של כ-550 משקיעים בהיקף של 340 מיליון שקל באמצעות קבוצת רוביקון קרן סלע. "התרשמותי היא שמדובר באדם חריף ושנון, בעל אישיות עוצמתית שהילך קסמים על סביבתו, בעל יכולת שכנוע מרשימה, מניפולטיבי והתחמק ממתן תשובות ענייניות", כתב כבוב על ברמלי בהכרעת הדין.

כבוב פירט בהכרעת הדין כיצד גייס ברמלי מאות מיליוני שקלים מהמשקיעים כשהוא מספר סיפורי מעשיות על הצלחת ההשקעות תוך שילוב מפתה בין ריבית גבוהה לסיכון נמוך. לפי השופט, ברמלי הציג למשקיעים מצג שלפיו כספיהם ישמשו כהלוואות לטווח קצר, הלוואות ביניים הניתנות לעסקים כדי לסייע להם בנטילת אשראי מבנקים ומוחזרות בחזרה תוך 72 שעות.

לאחר ההרשעה, כמקובל, אמור היה להתנהל שלב הטיעונים לעונש בעניינו של ברמלי ולאחריו כבוב צפוי לגזור את עונשו. לפי ההערכה, ברמלי צפוי להישלח למאסר של שנים ארוכות מאחורי סורג ובריח. רגע לפני שברמלי נשלח למאסר, התברר כי המשטרה חוקרת חשדות חדשים נגדו, שעיקרם הוא שברמלי ניסה להביא בדרכי מרמה לכך שדינו ייגזר על-ידי שופט אחר, ולא על-ידי כבוב.

ואולם, בימים האחרונים הותר לפרסום כי בנו של השופט כבוב, עו"ד ווליד כבוב, התלונן למשטרה כי ברמלי רקם תוכנית כדי להביא לפסילת אביו, השופט. המשטרה פתחה בחקירה שבמהלכה התברר שגורמים מטעמו של ברמלי, השוהה במעצר, העבירו מכתבים לבנו של השופט כבוב, שבהם נטען כי במהלך המשפט ועוד בטרם ניתנה הכרעת הדין היה ברמלי בקשרים עסקיים עם הבן.

עוד עלה מהחקירה כי ברמלי ניסה לייצר ראיות לקשר עסקי עם הבן באמצעות פגישה שבה התכוון לעניין אותו במיזם עסקי שבו עוסק ברמלי. ברגע שהבין בנו של כבוב כי ברמלי קשור לעניין - הוא עזב את המקום. על-פי החשד, ברמלי ביקש בכך ליצור מצג שווא לקשרים עסקיים קודמים עם כבוב הבן, על-מנת להשפיע על המשפט ולהביא לביטול הכרעת הדין, או לחלופין לפסילת השופט.

אתמול פרסם כתב המשפט של "חדשות 12" גיא פלג כי במכתב הסחיטה ששלח על פי החשד ברמלי לעו"ד ווליד כבוב נכתב בין היתר: "זה לא סוד גדול שכל מכשיר טלפון הוא מרגל קטן ושבגיבוי נשמרות גם הודעות שנמחקות מהטלפון. אל לנו להצטדק ולהיתמם. כולנו ידענו שאנחנו נוהגים באופן פסול ושהאינטרסים גברו על ידיעה זו. למרות הכל, נראה שיש מוצא, חלופות ופיתרון שניתן לעמוד בהם מבלי לזעזע את מערכות הצדק".

לגבי הפגישה בביתו של ברמלי בנווה צדק כתב: "מה שנראה כגלאי אזעקה בפינות הבית בנוה הצדק הן מצלמות האבטחה של פנים הבית. לכן לא זיהית אותן גם כשהמבט שלך היה מכוון אליהן. אני לא צריך לספר לכם שיש עוד המון בין דובאי, לנצרת, לנווה צדק, לסביון, ליפו ואפילו רמלה. אין סוף הודעות, תמונות וסרטונים".

יודגש כי מהחקירה עלה כי אין כל הוכחה לקשר עסקי בין הבן לברמלי, וכי מדובר בטענות כוזבות לקשר כזה.

ברמלי נחקר ושהה בתנאי מעצר ימים לצורך החקירה, במסגרת מעצרו עד תום ההליכים. לאחר סיום חקירתו נאסר עליו ליצור קשר עם בני משפחתו של השופט.

וליד כבוב. הוכח שטענות ברמלי כוזבות / צילום: איל יצהר
 וליד כבוב. הוכח שטענות ברמלי כוזבות / צילום: איל יצהר

"עניין אישי של בנו של השופט בברמלי"


בזמן שהחקירה החדשה נגדו נמשכת, בתחילת השבוע ברמלי הגיש בקשה לכבוב שיפסול את עצמו מלהמשיך ולדון בעניינו. כאמור, ברמלי בעצם מבקש למנוע מכבוב מלגזור את דינו.

באמצעות עו"ד גיא עין-צבי מהסנגוריה הציבורית כותב ברמלי כי "מצב שבו השופט כבוב דן בעניינו של ברמלי, כאשר בנו של השופט הגיש תלונה במשטרה נגד ברמלי, הוא פגום ומעוות, ויש להימנע ממנו".

ברמלי מוסיף כי "בנסיבות שנוצרו, השופט כבוב מנוע מלשבת בדינו של ברמלי לנוכח עניין אישי ממש של בנו של כבוד השופט בברמלי, בעקבות התלונה החמורה שהגיש נגדו".

בבקשת הפסלות, ברמלי חוזר על הטענה כי קיים קשר עסקי עם בנו של השופט. לטענת ברמלי, הקשר העסקי ביניהם היה באמצעות עו"ד בשם מוחמד אדרעי מטעם עו"ד כבוב וכן במעורבותו של חוסאם עבד אל האדי.

לטענת ברמלי, כאמור, "בנסיבות בהן אדם הגיש תלונה במשטרה כה חמורה נגד אדם אחר, לא יכולה להתעורר מחלוקת בדבר קיומו של ‘עניין ממשי אישי’ של כבוב בברמלי שצריך להביא לפסילת השופט".

*** חזקת החפות: חקירת החשד שברמלי סחט את השופט כבוב עודה בראשיתה, ולברמלי שמורה חזקת החפות.