גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ג'ו ביידן הושבע כנשיא ה-46 של ארה"ב: "יום של היסטוריה ותקווה"

הנשיא ג'ו ביידן פתח את דבריו עם מסר של תקווה: "כל הנשמה שלי בתוך זה - לאחד את העם, לאחד את כולנו. ואני מבקש מכל אמריקאי להצטרף אליי במטרה הזו" ● מחוץ לגדרות הבית הלבן: מאות אלפי צופים ● הנשיא היוצא טראמפ נפרד: "אלה היו 4 שנים נפלאות"

ג'ו ביידן מושבע לנשיאות ארה"ב / צילום: Reuters, Kevin Lamarque
ג'ו ביידן מושבע לנשיאות ארה"ב / צילום: Reuters, Kevin Lamarque

18:54

ג'ו ביידן נשא את נאום ההשבעה הרשמי: "יום של היסטוריה ותקווה. אמריקה נבחנה מחדש ואמריקה קמה לאתגר. היום אנחנו חוגגים לא ניצחון של מועמד אלא ניצחון של מטרה".

"הסיפור האמריקאי תלוי בכולנו. באנשים שמחפשים איחוד מושלם יותר. הגענו כל כך רחוק אבל עדיין יש לנו עוד דרך ארוכה. יש עוד הרבה לתקן, לשחזר, להבריא אבל גם להרוויח", הוסיף ביידן.

הנשיא ה-46 התייחס למגפת הקורונה שגבתה יותר קורבנות אמריקאים מאשר מלחמת העולם השנייה ולפערים הגזעיים וחוסר השוויון במדינה. הוא התייחס גם לגזענות, עליונות לבנה וצורות אחרות של תנועות ניאו נאציות. "כל הנשמה שלי בתוך זה - לאחד את העם, לאחד את כולנו. ואני מבקש מכל אמריקאי להצטרף אליי במטרה הזו", אמר.

"זהו הרגע ההיסטורי שלנו של משבר ואתגר, ואיחוד הוא הדרך היחידה קדימה. אני מבטיח לכם שאם נפעל באיחוד, בארצות הברית המאוחדות של אמריקה, נצליח. פוליטיקה לא חייבת להיות אש משתוללת שמשמידה כל דבר בדרכה, אנחנו צריכים לדחות את התרבות בה עובדות עוברות מניפולציה", אמר ביידן בהתייחסות לזירה הפוליטית בארה"ב בשנים האחרונות.

"רק לפני כמה עשרות שנים ניסו למנוע מנשים אמיצות להצביע והנה היום אנחנו עומדים ומשביעים את סגנית הנשיא הראשונה בהיסטוריה של ארה"ב", אמר ביידן בקריצה לקמלה האריס.

בנוגע למהומות האלימות בוושינגטון לפני שבועיים אמר הנשיא החדש "זה לא יקרה יותר לעולם".

"אני אהיה נשיא לכל האמריקאים, אלחם עבור אלו שלא תמכו בי כפי שאלחם עבור אלה שכן", אמר ביידן לאלו שלא הצביעו עבורו.

"בעבודה שלפנינו, נזדקק אחד לשני כדי לעבור את החורף הקשה הזה. אנחנו חייבים לשים את הפוליטיקה בצד ולהתמודד עם המגפה הזו כאומה מאוחדת. אנחנו נעבור את זה יחד", הדגיש ביידן ביחס שלו למגפת הקורונה.

"אנחנו נתקן את הבריתות שלנו ונשוחח עם העולם שוב. נוביל את העולם לא בשל כוחנו אלא כי נהווה דוגמה", אמר ביידן לאויביה וחבריה של ארה"ב מסביב לעולם.

הנשיא ביקש מהקהל להצטרף אליו לרגע של תפילה שקטה לזכר קורבנות המגפה.

ביידן סיכם את דבריו: "יחד נכתוב סיפור אמריקאי של אור ולא חושך, גדולה וטוב. הלוואי שזה יהיה הסיפור שמוביל אותנו, מביע לנו השראה. הדמוקרטיה והצדק לא מתו במשמרת שלנו אלא שגשגו. שאלוהים יברך את אמריקה ושאלוהים יגן על האמיתות שלנו. תודה אמריקה".

18:48

נשיא ארה"ב ה-46, ג'וזף ביידן, הושבע לנשיאות ע" נשיא בית המשפט העליון.

18:40

שופטת בית המשפט העליון סוניה סודומאיור השביעה את סגנית הנשיא קמלה האריס.

בתום השבעתה של האריס עלתה להופיע הזמרת ג'ניפר לופז עם עיבוד לשיר "This Land Is My Land".

ג'ניפר לופז מופיעה בהשבעת הנשיא ג'ו ביידן / צילום: Reuters, Brendan McDermid

18:19

ג'ו ביידן, הנשיא ה-46 של ארה"ב הוצג לקהל בוושינגטון. לאחר הצגתם, עלתה לבמה הסנאטורית איימי קלובישר. הסנאטורית התייחסה למהומות שהתרחשו בבירה לפני שבועיים ואמרה כי "זהו הרגע בו האומה מתנערת וממשיכה הלאה".

הקהל בהשבעתו של ביידן / צילום: Reuters, Kevin Lamarque

לאחר דבריה של הסנאטורית קלובישר, עלה לשאת דברים הסנאטור רוי בלאנט, יו"ר ועדת ההשבעה. בלאנט התייחס לאתגרי המגפה והודה לעובדי מערכת הבריאות של ארה"ב. הסנאטור הדגיש כי "זהו רגע של איחוד".

בתום דברי הסנאטור, ליאו ג'רמיה או'דונובן, כומר המקורב למשפחת ביידן הקריא את השבועה לאומה והושמע הנאום האמריקאי, בשירת ליידי גאגא.

ליידי גאגא שרה את ההמנון בהשבעת ג'ו ביידן / צילום: Reuters, Kevin Lamarque

ליידי גאגא מגיעה להשבעה של ג'ו ביידן / צילום: Reuters, Win McNamee/CNP/InStar/Cover Images

מתחם ההשבעה של ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Andrew Harnik

18:15

בני הזוג ג'ו וג'יל ביידן עומדים לעלות לבמה בבית הלבן.

עובד מניח את התנ"ך שעליו יושבע ג'ו ביידן לקראת ההשבעה / צילום: Reuters, Brendan McDermid

18:11

טקס ההשבעה החל, קמלה האריס ובעלה דאג אמהוף הוצגו בפני הקהל.

ג'ו וג'יל ביידן לצד קמלה האריס ובעלה דאגלס אמהוף לפני טקס ההשבעה / צילום: Reuters, Mike Segar

17:55

טקס ההשבעה של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עומד להתחיל בוושינגטון והאורחים ממשיכים לזרום - למקום הגיעו בני הזוג הילארי וביל קלינטון וברק ומישל אובמה. גם קמלה האריס, סגנית הנשיא הבאה, ובעלה הגיעו כבר למקום.

הילארי וביל קלינטון מגיעים להשבעה של ג'ו ביידן / צילום: Reuters, Kevin Lamarque

17:40

ברשת CNN דווח כי בית לשכת המידע בבית המשפט העליון קיבלה שיחת טלפון שהתריעה מפני פצצה, אך המבנה לא פונה כפי שדווח קודם לכן. בית המשפט יושב מעבר לרחוב של גבעת הקפיטול.

חיילי המשמר הלאומי נאספים בוושינגטון / צילום: Reuters, Mike Segar

17:15

המוזמנים מתחילים להתאסף במתחם ההשבעה בוושינגטון לקראת תחילת הטקס בשעה 18:00 שעון ישראל. בבירה מדווחים על תנועה מוגברת של כוחות ביטחון. נזכיר כי ההשבעה תיערך במתכונת מצומצמת בצל מגפת הקורונה המשתוללת בארה"ב, הופעות מוזיקליות עדיין יתקיימו, אך כמות המוזמנים מצומצמת מאוד.

ג'ו וג'יל ביידן עדיין נמצאים בתפילה בכנסייה בוושינגטון, אליה הזמין הנשיא הנכנס חברי קונגרס ובית נבחרים מהמפלגה הדמוקרטית והרפובליקנית.

15:48

לצליליי השיר "YMCA", הנשיא דונלד טראמפ ואישתו מלאניה עולים לאייר פורס 1. בכניסה למטוס טראמפ ינופף לציבור האמריקאי בפעם האחרונה בתור נשיא ארה"ב. בני הזוג טראמפ מתכננים לטוס למאר-א-לאגו, למסיבת פרידה פרטית.

15:40

טקס הפרידה של נשיא ארה"ב היוצא דונלד טראמפ יצא לדרך בבסיס אנדרוס בארה"ב. הנשיא טראמפ עלה לבמה לאחר שהתנגן השיר "Hail to the Chief" והוא זכה למטח כבוד של 21 תותחים כנהוג לנשיאים יוצאים.

טראמפ בנאום הפרידה שלו / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta

טראמפ החל את דבריו בתודה למשפחתו שעמדו לצידו, "הם לא היו חייבים להיות לצידי ולעבוד עבורכם אבל הם עשו זאת", אמר. "אלה היו 4 שנים נפלאות", הוסיף.

אחריו עלתה לבמה מלאניה טראמפ ונשאה נאום קצר, בו הודתה לציבור האמריקאי ואמרה שהם "ישארו בתפילות ובמחשבות" שלה.

12:10

ברקע מגפת הקורונה והחשש ממהומות אלימות בדומה לאלה שנראו בגבעת הקפיטול לפני כשבועיים, יושבע ג'ו ביידן לנשיאות היום ויהפוך לנשיא ה-46 של ארה"ב. אלא שבשונה מחגיגות ההשבעה של הנשיאים שקדמו לו, הטקס המרכזי והאירועים הנלווים השנה יהיו הפעם שונים מאוד.

על פי החוקה האמריקאית כלל אין צורך בהשבעה, אלא זו נורמה שהשתרשה. לכן, כך או כך, בשעה 12:00 בצהריים בארה"ב, ייחדל טראמפ להיות הנשיא וביידן יחל את כהונתו - כך על פי חוק.

מתי יום ההשבעה?

יום ההשבעה בארה"ב מתקיים ב-20 בינואר, כחודשיים וחצי לאחר יום הבחירות, כפי שנקבע בתיקון ה-20 לחוקה האמריקאית בשנת 1933. בעבר תקופת ההמתנה הייתה ארוכה יותר והסתיימה ב-4 במרץ - ארבעה חודשים לאחר יום הבחירות. הסיבה: לקח זמן לספור את הקולות, לאסוף אותם ולרכז אותם. 

ביידן מצופה להישבע אמונים למשרה בסביבות השעה 18:30 שעון ישראל, באירוע שישודר בכל רחבי העולם מוושינגטון הבירה.

היכן תתקיים ההשבעה?

בהתאם למסורת, ההשבעה תתקיים לפני הקפיטול בוושינגטון, עליו הסתערו לפני שבועיים אלפים מתומכי טראמפ המתנגדים לתוצאות הבחירות. 

היכן ניתן לצפות בהשבעה?

ההשבעה תשודר בשידור חי על ידי כל רשתות החדשות האמריקאיות הגדולות, ותהיה זמינה בסטרימינג על גבי אתרי האינטרנט שלהן ובחשבונות שלהן ברשתות החברתיות ובעמודי היוטיוב. בנוסף, אתר אינטרנט יעודי להשבעה (https://inauguration.dc.gov/) שמתופעל על ידי הממשל האמריקאי יעודכן במידע נוסף לגבי צפייה מקוונת והיבטים נוספים.

במה החגיגות השנה יהיו שונות לעומת שנים אחרות?

לרוב מגיע קהל גדול מאוד לגבעת הקפיטול לחגיגות ההשבעה, אך השנה ייתכן שתיאלץ להיות פשרה חסרת תקדים בנושא בגלל מגפת הקורונה. בנוסף, לאחר המתקפה ב-6 בינואר על גבעת הקפיטול, נולד צורך נוסף להפחית כמה שאפשר את החגיגות ולהגביל עד כמה שניתן את ההתקהלות במקום.

אי לכך, אנדרטת וושינגטון נסגרה לציבור לאחר שהתקבל מידע על קבוצות קיצוניות שהשתתפו בפרעות לפני כשבוע וחצי שחוזרות ומאיימות להפריע לטקס ההשבעה להתנהל כסדרו.

 מי בכל זאת יצפו בהשבעה באופן אישי?

באופן מסורתי, אזרחים אמריקאיים יכולים לבקש כרטיסים בחינם מהמשרד של החבר המייצג אותם בבית הנבחרים או ממשרד הסנאטור, אך כאמור לא השנה. ועדת הקונגרס המשותפת של טקסי השבעה הודיעה על כך כבר באמצע דצמבר. "הוועדה, בהתייעצות עם מומחי בריאות ציבור ועם ועדת ההשבעה לנשיאות, החליטה שהמגפה העולמית והעלייה במספר הנדבקים בקורונה מכריחים אותנו לקבל החלטה לא פשוטה ולהגביל את כמות הנוכחים בטקסי ההשבעה ה-59 לקהל שדומה לקהל הנוכח בעת נאום מצב האומה", אמר יו"ר ועדת הקונגרס המשותפת רוי בלאנט.

"אנו מטפלים בכך שיהיו אפשרויות טובות לראות את הטקסים ברשת, מעבר לשידור החי המסורתי ברשתות הטלוויזיה".

הפעם, הזמנות לחברי הקונגרס יכללו רק אותם ואורח נוסף אחד. חבילות כרטיסים למזכרת וחוברות מהאירוע יהיו זמינות אחרי ההשבעה.

מה יקרה בהשבעה?

הנשיא הנבחר וסגנית הנשיא הנבחרת יישבעו לתפקיד בצהרי היום, ולאחר מכן יישאו דברים. "צעדה מקוונת" של קהילות מרחבי ארה"ב תשודר במקום הצעדה המסורתית המתרחשת כשבני הזוג ביידן יגיעו לבית הלבן בליווי משמר הנשיאות.

מה בנוגע לאי-ההסכמה של חלק מהציבור האמריקאי בנוגע לתוצאות הבחירות?

לאחר ההתקפה על גבעת הקפיטול וכשברקע ריחף מעליו איום האימפיצ'מנט (ההדחה), הנשיא היוצא טראמפ אולץ, ככל הנראה על ידי מקורביו, להודות בתבוסתו. הוא עשה כך לבסוף בסרטון שהפיץ לאחר מכן ואף התחייב להעברת שלטון מסודרת. בכל מקרה, על פי חוק, הכהונה של טראמפ מסתיימת כאמור בצהרי ה-20 בינואר.

האם דונלד טראמפ ישתתף?

טראמפ הודיע בשבוע שעבר כי לא ישתתף בהשבעה. הוא יעלה בשעות הבוקר על מטוס אייר פורס 1, בפעם האחרונה, ויטוס לפלורידה כנשיא. בצהרי היום הוא כבר לא יהיה נשיא באופן רשמי. לעומת זאת, סגן הנשיא מייק פנס, שלקח על עצמו יותר ויותר ממשימות הנשיא בשבועיים האחרונים, צפוי להיות נוכח בטקס.

מי יהיו הדוברים והסלבריטאים שישתתפו בטקס?

מעבר לנאום של ביידן, בטקסי השבעה יש לרוב הופעות של מוזיקאים או שחקנים מהשורה הראשונה. השנה, טום הנקס יארח ספיישל טלוויזיוני בן 90 דקות החל משעה 20:30 לפי השעון המקומי. בין המופיעים באירוע זה ובאירועים העוקבים: ליידי גאגא שתשיר את המנון ארה"ב, ברוס ספרינגסטין, ג'סטין טימברלייק, ג'ניפר לופז, דמי לובאטו, ג'ון בון ג'ובי, ג'ון לג'נד, להקת הרוק פו פייטרז ועוד. לרוב מופיעים בטקס גם פוליטיקאים ומנהיגים דתיים, כגון ארכיבישופים, כמרים ורבנים, ונושאים נאומים קצרים.

איזה אמצעי אבטחה יינקטו?

בימים האחרונים, מערכת הביטחון עושה כל שביכולתה להבטיח ציבורית שהאירוע יעבוד בשקט. גדרות בגובה שלושה מטרים הוצבו ברחבי העיר; מכוניות משוריינות נפרשו; ולפחות 25 אלף חיילי המשמר הלאומי וכוחות ביטחון נוספים הוצבו באזור גבעת הקפיטול והבית הלבן. ה-FBI הבטיח כי יבצע בדיקת רקע לכל החיילים שהוצבו בבירה, כשברקע התרעות על אירועים ביטחוניים פוטנציאליים בכל 50 בירות ארצות הברית.

מבחינת השירות החשאי "כישלון אינו אופציה", והוא מבטיח שהאבטחה תהיה חזקה ביותר, כולל מחסומים בדרכים וכתר על אזור גבעת הקפיטול בכמה שכבות. אזורים שלמים בוושינגטון צפויים להיחסם לתנועה.

באתר פוליטיקו אף דווח כי ביידן לא ייסע השנה ברכבת האמטרק להשבעה בגלל שיקולי בטיחות, והחזרה הגנרלית להשבעה שאמורה הייתה להתרחש ביום ראשון נדחתה ביום בגלל התרעות ביטחוניות ברחבי המדינה.

ב-11 בינואר הזהיר ראש מנהל התעופה הפדרלי נוסעים בטיסות שכל איום על הביטחון יכול להוביל למאסר בפועל ולקנס בגובה 35 אלף דולר. האיום הגיע לאחר שבכל אחת מרשתות התעופה הטסות מוושינגטון היו תקריות ביטחוניות בעת האחרונה. ברשתות התעופה הגבירו את האבטחה לאחר ההפגנות, והחברות יעבדו כתף אל כתף עם רשויות אכיפת החוק.

ועדת בית הנבחרים לרפורמה ופיקוח שלחה מכתבים בנוסח דומה לכמה מלונות ונותני שירותים אחרים בסוף השבוע, כולל הילטון, אקספדיה (Expedia) וגרייהאונד (Greyhound), להדגיש בפני החברות את אחריותן לכך ששירותיהן לא משמשים "לאפשר אלימות או טרור פנימי" בימים הקרובים.

מה הנרטיב של ההשבעה השנה?

ב-11 בינואר הכריזו חברי מועצת ההשבעה של ביידן בציוץ בטוויטר שהנושא של ההשבעה השנה יהיה "אמריקה המאוחדת", והוסיפו: "בעת של משבר חסר תקדים ושיסוע עמוק, אמריקה מאוחדת משקפת את תחילת המסע החדש להחזרת הנפש לאמריקה, לאחד את המדינה ולסלול נתיב לעתיד זוהר יותר".

כמה זה עולה?

לעומת השבעות קודמות, הכמות הנמוכה של משתתפים בקהל בהשבעת ביידן צפויה לחסוך כסף. ההשבעה הראשונה של ברק אובמה ב-2009 עלתה 170 מיליון דולר, על פי רשת ABC; ההשבעה של דונלד טראמפ עלתה בין 175 ל-200 מיליון דולר על פי ה"וושינגטון פוסט". יש לציין כי טקס ההשבעה עצמו עולה באזור 1.5 מיליון דולר ועיקר העלויות נוגעות לאבטחה, שיטור, כיבוי אש, מסיבות, חדרי מלון של מוזמנים ועוד. המימון מגיע מקרנות, תרומות וכמובן תקציב הממשל הפדרלי.

בחודש ספטמבר, לפני שהוטלו מגבלות על גודל הקהל, הוערכה עלות הטקס בכמעט 45 מיליון דולר, שהממשלה הפדרלית הייתה אמורה להחזיר למחוז קולומביה, אבל הפרעות בגבעת הקפיטול ואי השקט הכללי מאז תחילת 2021 הגבירו את הצורך באבטחה באופן משמעותי כך שעדיין לא ברור מה תהיה העלות הסופית של האירוע. 

עוד כתבות

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

מטוס אל על / צילום: דני שדה

תזכורת מאל על: המניות שנכנסו בסערה למדדים המובילים בת"א, ואז בעיקר צנחו

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי

זה מה שאומר ציר בית הנבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית הנבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר הציר הדמוקרטי

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

במערב מתכננים סנקציות על תוכנית הכטב"מים האיראנית. איך זה יקרה בפועל?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן, ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

צוות המייסדים של מנטי רובוטיקס / צילום: Mentee Robotics

ישטוף כלים ויעשה כביסה? אמנון שעשוע משיק רובוט דמוי אדם

הרובוט המכונה "מנטיבוט", פותח במסגרת חברה שהקים שעשוע לפני כשנתיים עם פרופ' ליאור וולף, שבעבר היה חוקר בינה מלאכותית במטא ● מדובר ברובוט דמוי אדם המיועד לבצע מטלות בסיסיות במשקי הבית או במחסנים תעשייתיים

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● 
"עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס