גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קדנציה שלישית של ממשל אובמה? ג'ו ביידן רוצה הרבה יותר

המשבר הכלכלי בארה"ב, תוכניות הסיוע הגרנדיוזיות והרכב הסגל של הנשיא החדש – כל אלה מזכירים מאוד את תחילת הקדנציה של אובמה ב-2008, שהייתה בסימן גלי ההדף של משבר הסאב-פריים ● אלא שנראה שהדייר החדש בבית הלבן מתכוון להיות נועז הרבה יותר

ביידן ואובמה. לא מתכוון להיות אובמה 0.2 / צילום: Associated Press, Andrew Harnik
ביידן ואובמה. לא מתכוון להיות אובמה 0.2 / צילום: Associated Press, Andrew Harnik

הנשיא ה-46 של ארה"ב, ג'ו ביידן, כבר היה בסרט הזה, אבל אין לו כוונה לחזור עליו. כמו ב-2009, ביידן מוצא את עצמו נכנס לבית הלבן בעיצומו של משבר כלכלי היסטורי. אז, לפני 12 שנים, הוא הושבע כסגנו של הנשיא אובמה, בשעה שגלי ההדף של המשבר הפיננסי עדיין לא סיימו להכות במשק האמריקאי, חברות הרכב עמדו על סף קריסה והאבטלה המשיכה לזנק. עכשיו, הוא מקבל לידיו את המושכות בעיצומה של מגפה, כשארצות הברית נאבקת עם שיאי תחלואה וניצבת מול זינוק מחודש באבטלה. אחרי חודשים שבהם הממשל הפדרלי ויתר, במידה רבה, על הניסיון להתמודד עם המשבר.

את ההתמודדות של אובמה וביידן עם המשבר הקודם אפשר לראות בשני אופנים. מצד אחד, הם הצילו את המשק האמריקאי, והותירו לנשיא טראמפ כלכלה במצב טוב לאין ערוך, אחרי שנים של צמיחה רצופה, וירידה מתמשכת בשיעור האבטלה. ועם זאת, הם כנראה יכלו לעשות יותר.

בין אם מבחירה, ובין אם בגלל האילוצים הפוליטיים (השליטה בקונגרס עברה בהדרגה לידי הרפובליקאים, החל מ-2010), המאמצים של אובמה להציל את הכלכלה היו מרוסנים. בדיעבד, בצדק או שלא בצדק, לא מעט חצים הופנו אל יועצו הכלכלי הבכיר של אובמה, לארי סאמרס. הוא זה ששיכנע כנראה את הנשיא להסתפק בחבילת תמריצים בהיקף של 800 מיליארד דולר, בניגוד לעצה של כריסטינה רומר, יו"ר מועצת היועצים הכלכליים, שדיברה על הצורך בסכום כפול. עכשיו, ביידן מדבר על מספרים גדולים בהרבה.

להציל את אמריקה

בשבוע שעבר, תחת הכותרת "תכנית הצלה אמריקאית", הוא הציג תוכנית חילוץ מקיפה שנלווה אליה תג מחיר בסך 1.9 טריליון דולר. וזו רק ההתחלה. מאחורי המספר העצום הזה, מסתתרת שורת צעדים מקיפה. בתוכנית, שראשי הפרקים שלה תופסים 19 עמודים, מושל היגיון ברור. בראש ובראשונה, היא כוללת התמודדות עם הגורם שמושך למטה את הכלכלה האמריקאית: המגפה. ביידן מדבר על מבצע חיסונים לאומי, חיזוק מערך הבדיקות, תגבור מערך הרפואה בקהילה, טיפול ממוקד באוכלוסיות פגיעות כמו קשישים בדיור מוגן, השקעה בפתיחה בטוחה של בתי ספר, ועוד ועוד. לאלה נלווה סיוע ישיר למשקי הבית האמריקאים עם מענקים של 1400 דולר, הארכת דמי אבטלה, הגנה מפני פינוי שוכרים מבתיהם, וסיוע בביטחון תזונתי. הרשימה נמשכת, ונכללים בה גם צעדים שמככבים באג'נדה הדמוקרטית מזה זמן, בוודאי בקרב האגף הפרוגרסיבי יותר, כמו העלאת שכר המינימום הפדרלי ל-15 דולר בשעה.

מעבר לפרטים של התוכנית עצמה, יש כאן עוד אלמנט ראוי לציון. הכול מתחבר. זו למשל הייתה התגובה של פרופ' אוליבייה בלנשאר, לשעבר הכלכלן הראשי של קרן המטבע הבינלאומית, ואחד מבכירי המקרו כלכלנים בעולם. התוכנית עוררה בו, הוא כתב השבוע, "הרגשה שלא חוויתי כבר 4 שנים. תוכנית תקציבית עם יעדים ברורים, ומספרים שנלווים אליה. אפשר לא להסכים עם כולה, אבל אני מרגיש שחזרנו למישור של דיונים הגיוניים לגבי מדיניות".

 שידור חוזר?

יש מי שהדיבורים על "דיון הגיוני על מדיניות" ירגיעו אותו, ויש מי שכל זה יקפיץ אותו. ביידן מגיע לבית הלבן כשהוא מלווה בחבורת מומחי מדיניות ציבורית מיומנים וגם ותיקים, רבים מהם יוצאי ממשל אובמה. זו חזרתה לשלטון של האליטה הטכנוקרטית של המפלגה הדמוקרטית. אבל האליטה הזו היא זו שמצאה את עצמה בסופו של דבר מול תגובת-הנגד שהביאה לשלטון את הנשיא טראמפ. האם אין כאן סכנה של שידור חוזר?

לא בטוח. קחו למשל את ג'נט ילן, יו"ר הפדרל ריזרב לשעבר, שנבחרה על ידי ביידן לכהן כשרת אוצר. קשה לחשוב על מועמדת עם קורות חיים מרשימים יותר, בארה"ב או בעולם: פרופ' נודעת ומומחית לכלכלת עבודה; יו"ר מועצת היועצים הכלכליים בבית הלבן של קלינטון; נשיאת הבנק הפדרלי של סן פרנסיסקו; וכמובן יו"ר הפדרל ריזרב. מנגד, ילן זכתה גם לביקורת על העלאת ריבית מוקדמת מדי בכהונתה בראשות הפד, שבתקופתה גם ניצב מול ביקורת על שאינו מתייחס מספיק "וול סטריט ג'ורנל", הזכיר השבוע שבעברה הרחוק יותר, תחת ממשל קלינטון, ילן היתה בין התומכים בתקציב מאוזן, ללא גירעון.

אבל הזמנים השתנו. בקטעים מתוך ההצהרה שהכינה מראש לשימוע על מינויה בקונגרס, ילן מסבירה שגם היא וגם ביידן מודעים לנטל של החוב הלאומי. אבל גם ש"כרגע, כששערי הריבית הם בשפל היסטורי, הדבר החכם שאנחנו יכולים לעשות הוא לפעול בגדול. בטווח הארוך, התועלת תגבר בהרבה על העלות, במיוחד אם אנחנו רוצים לעזור לאנשים שמתקשים כבר הרבה זמן". ולכך ילן מוסיפה אבחנה, שאולי רלוונטית אפילו לכהונתה בפד: "אנשים דואגים בימינו לגבי התאוששות בצורת K (כלומר כזאת שרק חלק מהציבור נהנה ממנה, ושמגבירה את אי השוויון, א"פ). אבל עוד הרבה לפני שהקורונה הדביקה אמריקאי אחד, היינו בכלכלה בצורת K, שבה עושר הלך לעושר, בעוד שמשפחות עובדות נותרו הרחק יותר ויותר מאחור. וזה נכון במיוחד לבני הקהילה השחורה והלטינית".

מאין יגיע המימון?

בתוכנית החירום של ביידן אין התייחסות למקורות מימון. אולי בתוכנית הבאה. התוכנית הנוכחית היא רק חלק אחד מתוכנית כפולה, לחילוץ והתאוששות. בחודש הבא, בנאום מול הקונגרס, הוא מתכוון להציג את החלק השני - תוכנית התאוששות בסימן "לבנות מחדש טוב יותר" - שתכלול "השקעות היסטוריות" בתשתיות, ייצור, חדשנות מו"פ, אנרגיה ירוקה, הכשרת עובדים ומסגרות לגיל הרך. אפשר לשער שגם לה יתלווה תג מחיר אימתני, וכנראה שהיא תלווה בהמשך הדרך גם בהעלאת מס חברות, ובניסיון להקשות על חברות לבצע תכנוני מס אגרסיביים.

בשלב הזה מדובר בתוכניות בלבד. השאלה היא האם יש לדמוקרטים יכולת להעביר אותן. הם אמנם נהנים מרוב בשני בתי הקונגרס, אבל זה רוב צר, שאולי יכריח אותם להישען על תמיכת חלק מהמחוקקים הרפובליקאים. כלכלני גולדמן זאקס, למשל, מעריכים שביידן יצליח להעביר בקונגרס, בתמיכת דו מפלגתית, חבילת סיוע מיידית בהיקף של 1.1 מיליארד דולר - נמוך יותר מהתכנית אותה הציג, אבל יותר מההערכות הקודמות של הבנק.

וכבר בשלב הזה, אפשר לזהות את קווי המערכה העתידית. אחרי שבתקופת הנשיא טראמפ המחוקקים הרפובליקאים תמכו בקיצוצי מסים שהביאו לזינוק בגירעון, ובהמשך גם בתוכניות סיוע נדיבות, עכשיו הם חוזרים לעמדה המוכרת של 'ניצים תקציביים'. כך למשל ניקי היילי, שמנסה למצב את עצמה כמועמדת אפשרית לנשיאות ב-2024, יצאה בימים האחרונים נגד העלאת שכר המינימום, וגם הזכירה ש"הוצאה ממשלתית היא לא 'חינם'. משלמי המסים ישלמו בסופו של דבר את המחיר". אלה עמדות מוכרות - וסביר שהן ישחקו תפקיד מרכזי כבר בקמפיין בחירות האמצע של 2022.

עוד כתבות

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת באסיה; הניקיי צולל ב-2%

ההנג סנג עולה ב-0.2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין