רשות התחרות אישרה את המיזוג בין הוט למיזם הסיבים האופטיים IBC

המהלך צפוי להביא להאצה משמעותית בפריסת הסיבים בישראל • הוט רוכשת 23% מהמיזם ב-170 מיליון שקל • בעקבות אישור המיזוג, החברות צפויות להשלים את העסקה בימים הקרובים

מיכל הלפרין, הממונה על רשות התחרות / צילום: רמי זרנגר
מיכל הלפרין, הממונה על רשות התחרות / צילום: רמי זרנגר

רשות התחרות אישרה את המיזוג בין הוט ל-IBC ובכך מאפשרת להוט להיות חלק ממיזם הסיבים האופטיים של IBC. המהלך צפוי להביא להאצה משמעותית בפריסת הסיבים בישראל ולייצר מתחרה משמעותי לבזק בפריסת סיבים בהיקף נרחב.

רשות התחרות שוכנעה שהמיזוג לא יפגע בתחרות והתועלות שבו גוברות על הוצאת של הוט משוק תשתיות התקשורת באופן עצמאי. במסגרת המיזוג רוכשת הוט 23% ממיזם IBC בתמורה ל-170 מיליון שקל.

בעקבות אישור המיזוג צפוי כי החברה הממוזגת תשלים את העסקה בימים הקרובים והדבר יהווה אות פתיחה להאצת התחרות בשנה הבאה. הוט תתחיל למכור את שירותיה על גבי סיבים אופטיים ותיכנס לעולם חדש שעשוי להועיל לה בקרב לקוחות שירצו את שירותיה על גבי תשתית סיבים, שהיא הרבה יותר משופרת ויציבה. המשמעות עבור הוט היא מהותית כיוון שהמהלך מקצר זמנים ומאפשר לה לפעול בתחום השידורים על גבי האינטרנט מהר יותר. מדובר בתחום שבו היא סובלת מנחיתות לעומת מתחרותיה. כעת החברה תספק שירות מבוסס טכנולוגיה מתקדמת שיאפשר לה להציג גם פתרון טלוויזיוני חדש שיעמוד מבחינת הסטנדרט שווה בשווה מול מתחרותיה.

ברשות התחרות מעריכים כי המיזוג ידרבן גם את בזק

ברשות התחרות העדיפו לתת משקל לתועלות של המיזוג, וזאת לאחר ששוכנעו שהוט בעצם לא מתכוונת להיכנס להשקעות רחבות בסיבים אופטיים ושאם תיכנס ממילא היקף הפריסה שלה יהיה מוגבל והוא גם ירוכז באותם המקומות שכבר יש בהם תחרות, כלומר באזורי הביקוש.

בנוסף הערכות הן שברשות התחרות הגיעו למסקנה שהכניסה של הוט למיזם IBC, תגרום לבזק להאיץ את פריסת הסיבים שלה ולהיכנס כמה שיותר לפרויקט. בהיבט הזה הרשות סבורה כי הכניסה של הוט והתחרות שהיא תייצר יעילים הרבה יותר מכל החלטה רגולטורית אחרת שהמדינה הייתה מקבלת להאצת הפריסה.

עוד שיקול שעמד בפני הרשות הוא שעל מנת ש-IBC תוכל להתרומם ברמה שתהווה מתחרה ראוי לבזק, היא זקוקה ללקוח עוגן נוסף שיסייע לחברה להשיג את המימון הנדרש לטובת המשך הפריסה והאצתה. הכניסה של הוט במובן הזה תחזק את היכולת המימונית של החברה ורק תעזור מול הגופים הפיננסיים שירצו להשקיע בפרויקט.

על פי הערכות, הרשות ראתה לנגד עיניה את התשתית הקיימת של הוט כמתחרה לתשתית של IBC. כלומר, הוט תהיה חייבת להמשיך ולהשקיע בדחיפה של קצבי ה-500 מגה לטובת לקוחות שהסיב בקצב של 1 גיגה פחות חשוב להם. הוט תרצה לשמור על הרשת שלה כתשתית עצמאית מתחרה לתשתית של IBC ובכך יישמר המתח התחרותי מצידה, גם כשהיא ממשיכה ומחזיקה ב-IBC.

הערכה נוספת שתומכת במיזוג היא שבטווח הקצר הוא יתרום לתחרות בהאצת השקעות. עם זאת, בטווח הארוך הוצאתה של הוט כשחקן עצמאי בתשתיות התקשורת עלולה לפגוע בתחרות.

גם החשש כי שיתוף הפעולה בין סלקום להוט במסגרת הבעלות המשותפת ב-IBC יוביל להפחתת התחרות בין הגופים החוברים התברר כלא משמעותי והממונה מצאה כי אין חשש להורדת התמריץ של הוט וסלקום להתחרות זו בזו במוצרים נוספים. בנוסף, ההרחבה הצפויה של היקף פרישת הסיבים על ידי IBC תגדיל את מגוון האפשרויות העומד בפני חברות תקשורת אשר לא מחזיקות בתשתית עצמאית. החברות יוכלו לרכוש באזורים אלו תשתית תקשורת רחבת פס מספק נוסף (IBC) המחויב במתן שירות סיטונאי על בסיס תשתית הסיבים שלו, מלבד בזק (המחויבת בכך אף היא), באופן שיאפשר להם להקטין את התלות בבזק ולהוזיל את עלויות התשתית.

בנוסף, ככל הנראה ברשות לא השתכנעו שהמיזוג יוביל את הוט להשקעה בתשתית דוקסיס 3.1, שהיא הטכנולוגיה שחברות כבלים בעולם עוברות אליה. לא נמצא כי זו אופציה ריאלית מבחינתה כך שאי אישור המיזוג לא היה יוצר בידול טכנולוגי שיכול היה להוות יתרון להוט ועבור כל השוק.

תגובת IBC: "החלטת רשות התחרות שמצטרפת לחוות הדעת של משרד התקשורת ואגף התקציבים באוצר מביאה פריצת דרך ובשורה למשק הישראלי. כניסת הוט ל-IBC תייצר פלטפורמה סיטונאית אמיתית שתחולל תחרות בשוק. השינוי המבני כתוצאה מכך יביא לפריסה רחבה ומואצת של רשת הסיבים האופטיים שתאפשר לאזרחי ישראל לגלוש באינטרנט אולטרא מהיר בטווח זמן קצר, תביא להגברת הפריון במשק וחיבור הפריפריה לתשתיות תקשורת מתקדמות. דווקא בתקופה מאתגרת זו יש חשיבות משקית גדולה לשדרוג תשתיות התקשורת שבאמצעותן ניתן לספק שירותי רפואה מרחוק, לימודים מהבית ולשמור על פעילות תקינה של כלכלת ישראל בעיתות משבר".

 עו"ד מתן מרידור ייצג את סלקום, תש"י ו-IBC בהליך.