"נבעטים לשולי הכביש – פשוטו כמשמעו": הקרב על החניה, גרסת חדשות 13

הרוחות בחברת חדשות 13 סוערות בגלל הודעה לפיה חניון נווה אילן נסגר לכניסה חופשית של עובדים • מדובר בחלק האחרון משורת משברים בין העובדים וההנהלה •  ועד העובדים עתר לביה"ד בטענה להרעת תנאים • הפרשנים והכתבים עומדים לצד העובדים

מנכ"ל חדשות 13, ישראל טוויטו / צילום: סיון פרג'
מנכ"ל חדשות 13, ישראל טוויטו / צילום: סיון פרג'

הרוחות בחברת חדשות 13 סוערות בגלל הודעה שקיבלו אנשי החברה, לפיה חניון נווה אילן נסגר לכניסה חופשית של עובדים, ומעתה רק לחלק קטן מהם תהיה אפשרות לחנות בחניון הקבוע. בעקבות ביטול החניה יאלצו רוב העובדים לחנות על דרך עפר, מחוץ למתחם האולפנים, מה שמעורר תגובות קשות מצד העובדים, שרואים במהלך חלוקה למעמדות בין "טאלנטים" שזוכים לתנאים מועדפים לבין "פועלים פשוטים" שאת תנאיהם ניתן להרע.

"הקרב על החניה" הוא המשבר האחרון מתוך מספר משברים שהתגלעו בחודשים האחרונים סביב סוגיות הקשורות בתנאי העבודה של העובדים, כמו הימנעות של ההנהלה מתשלום החזרי הוצאות על הוצאות רכב ותשלום על מענק ימי חופשה. לאחר שבשיחות עם ההנהלה לא נפתרו סוגיות אלה, הגיש לאחרונה ועד העובדים לבית הדין לעבודה עתירה בטענה להרעת תנאים.

"כולנו תקווה כי עוד בטרם תתברר הבקשה בפני בית הדין, תשכיל החברה לשלם לעובדיה את כל חובות העבר ולנהל עם נציגיהם משא-ומתן תכליתי וקצר לשם הסדרת הקריטריונים לביצוע התשלומים בעתיד", נמסר מוועד העובדים. "אנו מצרים על שנגררנו שוב לחזית משפטית עם ההנהלה, ומקווים שכל הצדדים יגלו אחריות כדי למנוע את הישנות העימותים בבית הדין בין החברה לעובדיה".

כאמור, הסערה האחרונה נסובה סביב ההודעה לפיה ייאלצו רוב העובדים לחנות מחוץ לחניון הקבוע, בדרך עפר מעבר לכביש של האולפנים. ועד העובדים של חברת החדשות שלח מייל זועם לעובדי החברה, שבו האשים את הנהלת הערוץ בניסיון לחסוך בהוצאות על חשבון הרעת תנאי העובדים, הודעה שיש בכך מהלך של רמיסת ההסכם הקיבוצי, ולכן הוועד שוקל את צעדיו.

"נדהמנו לקבל את הודעת ההנהלה על ההחלטה להשליך את העובדים שאינם מוגדרים כ'דחופים' בעיניה אל חניה על דרך עפר, מחוץ למתחם האולפנים, וזאת ככל הנראה במטרה לחסוך בהוצאות על חשבונם", נכתב במייל ששלח הוועד לעובדים. "מעבר לעובדה שביטול החניה עולה לכדי הפרה נוספת של ההסכם הקיבוצי מפברואר 2020, כפי שהחברה רגילה כבר לעשות, יש בו אלמנט של השפלה קשה כלפי עובדים לא בכירים, שכבר כיום מגיעים לנווה אילן במכוניותיהם הפרטיות ואינם מקבלים בפועל החזרי הוצאות כלשהם. עתה הם ייאלצו גם לחנות מעברו השני של כביש ראשי, להתקדם למעבר החציה על שטח ללא מדרכה תוך סיכון בטיחותי, ומשם לצעוד כ-5 דקות הלוך וחזור - בגשם שוטף או בחום כבד - עד ההגעה למשמרתם, כשהם מיוזעים ורטובים לסירוגין. זוהי פגיעה בכבודם, יצירת 'מעמדות' בין כתבים לאחרים על בסיס הזכות לחניה, ובעיקר בושה גדולה לחברת החדשות שלנו".

הוועד כאמור בא בטענות להנהלת הערוץ: "שוב מוכיח ערוץ 13 שכדי להימנע מתשלום בעבור תנאי העסקה שאין בהם כל חידוש (הרי בבית הוורד הוקצתה לעובדים חניה חופשית מאז ומתמיד!), לא עומדים לנגד עיניו אפילו שיקולים אנושיים בסיסיים. זוהי אפוא ההגדרה המדויקת של העסקה פוגענית, גרועה ומשפילה".

לדברי הוועד, "לא יעלה על הדעת שמהדורת חדשות בישראל תשודר כשה'טאלנטים' חונים בפתח האולפן, וה'פועלים' נבעטים לשולי הכביש - פשוטו כמשמעו".​

לטענת הוועד, כיוון שמדובר בהרעת תנאים מוחשית, ולאחר עוד רמיסה של ההסכם הקיבוצי, ברור שסעיף השקט התעשייתי אינו מחייב את הוועד בעת המאבק על דרישתו להחזרת כל מקומות החניה לאלתר.

אנשי הוועד קוראים למנכ"לי רשת וחדשות 13, אבי בן טל וישראל טוויטו, להתערב בעצמם בדחיפות "כדי למחות את הכתם המשפיל, לפני שיהפוך לאות קין על מצחה של החברה כולה".

על רקע הסערה שהתחוללה בקבוצות הוואטסאפ של אנשי החברה, מיהר מנכ"ל חדשות 13 ישראל טוויטו להבהיר: "כפי שעודכנתם הבוקר, חניון נווה אילן נסגר לכניסה חופשית של עובדים על-פי החלטת בעלי המתחם", הסביר טוויטו ועדכן כי נוהל משא-ומתן במטרה למצוא פתרון שיספק מענה לכל העובדים שמגיעים ביום נתון לאולפן.

לדבריו, בשלב הזה יש פתרון ל-40 רכבים ביום לעובדי חדשות 13 בתוך המתחם ולכ-30-20 רכבים בחניה החיצונית מול שער הכניסה למתחם. הרשימה הראשונית נועדה בעיקר למנוע תקלות בהגעה לשידור, ובהמשך ינסו למצוא את "הנוסחה האידאלית שתיתן לנו את הפתרון המקסימלי במסגרת החניות שמיועדות לעובדי חדשות 13".

"אני מעריך", כתב טוויטו, "שגם כאשר נגיע למסקנות ראשונות, עדיין יהיו בעיות, ויהיו עובדים שפחות מרוצים. זה תהליך שצריך לנהל בסבלנות עד לפתרון המקסימלי. אני מסכים שלקבל הודעה על סגירת החניה, אחרי שהתרגלנו להחנות בצורה חופשית ליד האולפן, זה מכעיס ומעצבן. מכאן ועד מייל שקורא למלחמת מעמדות בתוך חברת החדשות - המרחק הוא עצום. אני מקווה שאף אחד לא באמת חושב ככה".

הכתבים והפרשנים של חדשות 13, שאמורים היו להישאר עם חניות בחניון, מיהרו להתייצב לצד העובדים האחרים והודיעו כי עד שיימצא פתרון, הם מוותרים על החניות שיוקצו להם.

"כתבי ופרשני חדשות 13 הופתעו לקרוא הבוקר את ההודעה על ביטול ההיתרים לעשרות מעמיתנו בחברה", נכתב בהודעת הכתבים והפרשנים. "שמחנו לקרוא את ההבהרה של ישראל, ולפיה החברה עובדת על פתרון, אך תחושתנו עדיין קשה לנוכח הפגיעה הנגרמת לשאר העובדים דווקא בימים גשומים וקרים. לכן אנו מודיעים כי עד מציאת הפתרון הכללי, כתבי החברה לא ינצלו את זכות הכניסה שלהם לחניון ויעמידו את רכביהם, ככל שאר העובדים, מחוץ למתחם בנווה אילן".

הכתבים והפרשנים הודיעו כי אין להם התנגדות שבאופן זמני יועברו היתרי הכניסה שלהם לשאר הקבוצות הנפגעות. "חדשות 13 על גלגוליה שרדה לאורך שנים רבות רק בזכות גילויי סולידריות בין העובדים, ובינם להנהלת החברה - כך היה תמיד, כך יהיה גם הפעם", סיכמו הכתבים והפרשנים.