גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שופרסל ודיסקונט רוצות להפוך את פייבוקס למעצמת שירותים פיננסיים

אפליקציית התשלומים פייבוקס תהפוך לחברה עצמאית בבעלות בנק דיסקונט ושופרסל ● בשלב הראשון היא תשמש אמצעי תשלום, אולם ברשת הסופרמרקטים ובבנק מבהירים כי הכוונה לספק בעתיד מגוון שירותים פיננסיים ובנקאיים, ללקוחות כל הבנקים

מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן ומנכ"ל דיסקונט אורי לוין / צילום: סיון פרג'
מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן ומנכ"ל דיסקונט אורי לוין / צילום: סיון פרג'

שלוש שנים אחרי שעזבה את מקס, עוד כשהייתה לאומי קארד, לטובת כאל עבור כרטיס האשראי לחברי מועדון הלקוחות - התיאבון של שופרסל בתחום הפיננסיים הולך וגדל. כעת היא רוצה להפוך למעצמת שירותים פיננסיים, כשהיא חוברת לבנק דיסקונט ליצירת ארנק דיגיטלי משותף על בסיס אפליקציית התשלומים פייבוקס. המטרה היא יצירת פלטפורמה למתן שירותים פיננסיים נרחבים לכל הציבור, כתחרות לבנקים המסורתיים.

קמעונאית המזון הגדולה בישראל, בניהולו של איציק אברכהן, חוברת לבנק דיסקונט שבהובלת אורי לוין, כשבמסגרת השותפות החדשה פייבוקס תהפוך לחברה עצמאית, בבעלות דיסקונט (50.1%) ושופרסל (49.9%). קבוצת דיסקונט נמצאת בקשרים עסקיים עם שופרסל בשלוש השנים האחרונות מכוח השותפות במועדון עם כאל, שבשליטת דיסקונט.

שופרסל מחזיקה, יחד עם כאל, את מועדון כרטיסי האשראי הגדול ביותר מבין רשתות הקמעונאות שמונה כ-623 אלף לקוחות. כבר תקופה שהיא פועלת להקמת פעילויות נוספות בתחום הפיננסים, ביניהם מיזם ההלוואות בסניפים שיצא לדרך בשנה החולפת. בעבר ותחת הנהלה ובעלויות קודמות, שופרסל כבר ניסתה להקים מערכי פיננסים גדולים בשיתוף עם "יצרני" שירותים פיננסיים, אך ללא הצלחה גדולה, מעבר למועדון עם חברות כרטיסי האשראי.

בחודשים האחרונים פעלו שופרסל ודיסקונט כדי לרקום את השותפות תחת מידור גבוה, שכן הן רשתות הקמעונאות והן גופי הפיננסיים מחפשים כיוונים לשיתופי-פעולה. ביום שלישי האחרון חתמו השתיים על הסכם שותפות.

על-פי ההודעה, בשלב הראשון, שופרסל ודיסקונט יאפשרו להשתמש בפייבוקס כאמצעי תשלום בין היתר ברשת שופרסל וברשת הפארם שבבעלותה Be, ולממש גם תווי קנייה דיגיטליים, כארנק דיגיטלי שצפוי לצאת לשוק כבר בחודשים הקרובים.

המטרה: פלטפורמה שתכלול מאות מוצרים

אולם כבר עתה ברשת הסופרמרקטים ובבנק מבהירים כי הם לא מתכוונים להסתפק בפעילות של פייבוקס כארנק דיגיטלי, אלא גם לספק מנעד רחב של שירותים פיננסיים ובנקאיים, במסגרת פייבוקס ללקוחות כל הבנקים. "יהיה פה גוף חזק ומהפכני שמתחיל מרגע זה לייצר טלטלה בעולם הבנקאות", אמר אברכהן בשיחה עם משקיעים. בין היתר מדובר על הלוואות משכנתאות, עו"ש, סחר בניירות ערך, מוצרי חיסכון, ניהול כספים, ניהול השקעות ועוד טכנולוגיות מתחום הפינטק, כשהמטרה שהפלטפורמה החדשה תכלול מאות מוצרים.

המיזם אמור לשמש כפלטפורמה שמחברת בין מיליוני הלקוחות לחברות פינטק, והוא יציע לא רק מוצרים משל עצמו, אלא יפעל גם כמתווך בין טכנולוגיות לציבור. בשיחה למשקיעים אברכהן ציין כי מדובר בהשקעה מוערכת במיזם של עשרות מיליוני שקלים.

על הכיוון אליו חותרת שופרסל אפשר ללמוד גם מדבריו של אברכהן בשיחה למשקיעים. "המטרה היא לייצר בנק ללא בנק", הכריז תוך שהוא מדגיש: "זה החלום הרטוב שלי, ושל דיסקונט. יש כאן הזדמנות לייצר דבר חדש שיאותת גם לשחקנים מבחוץ שנכנסים לארץ. אנחנו מזהים שעולם הבנקאות הוא עולם בנקאות מסורתי, כבד וישן. הסינים הוכיחו לכל העולם שאפשר אחרת, ושפתאום חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם הוכיחו שאפשר לנהל בנקאות אחרת".

אופטימיות לגבי אישור מהרגולטורים

במסגרת העסקה נקבע כי בנק דיסקונט יעביר לחברה החדשה המשותפת את נכסי פייבוקס במתכונת הנוכחית, בעוד ששופרסל תקנה לחברה החדשה זכות בלעדית להענקת הטבות ללקוחות חברי המועדון והאשראי של שופרסל, באמצעות פייבוקס. דבר זה מעיד על כך שמבחינת דיסקונט פייבוקס לא יצרה ערך עצמאי שלא שווה לחלוק עם אחרים, ושהעתיד עם שופרסל יהיה טוב יותר.

השותפות החדשה תפעל באופן עצמאי, עם דירקטוריון משותף לדיסקונט ולשופרסל, כשהמודל ההתחלתי יהיה התבססות על אפליקציית פייבוקס ועל מועדון הלקוחות של שופרסל. טרם ידוע מי תהיה הדמות שתנהל בפועל את השותפות, והשתיים צפויות להקים ועדת איתור. ככל שהשותפות תצא לדרך, בדיסקונט יצטרכו להתרגל למציאות שבה מוקם גוף שאולי יתחרה בעתיד בבנק עצמו.

בסביבת שתי החברות אופטימיים לגבי התמיכה של גופי הרגולציה - בנק ישראל והרשות לתחרות - מתוך תפיסה כי הם ישתכנעו שהגוף המשותף שיקום יספק תחרות לבנקים הגדולים. אברכהן אף התייחס לכך בשיחה למשקיעים כשאמר "אני מעריך שנקבל חיבוק ואישור מהרגולציה", תוך שהוא מדבר על הניסיון של הבנקים לעכב את פעילות ההלוואות שלה בעבר: "החלטנו לתת הלוואות ברצפת הסניפים, והבנקים ניסו לעצור אותנו. אם אז הרגולטורים הבינו שזה נכון לתחרות, אני בטוח שהיום הם יתנו למהלך הזה יד".

בשיחה למשקיעים התייחס מנהל שופרסל פיננסים, אבי צימרמן, למתחרה ביט ועקץ: "ביט יכולה להיות חטיבה או הזרוע הדיגיטלית של הפועלים, אנחנו מדברים על חברה שאינה שייכת לדיסקונט או לשופרסל, אלא שמתחרה באופן עצמאי. הסיפור של ביט דומה לפפר, שזו פלטפורמה דיגיטלית, בנק בתוך בנק".

הדברים הללו בנוגע לביט קיבלו חיזוק גם מאברכהן, שהוסיף: "יש הבדל בין חברה עצמאית לבין חברת סמך שנמצאת בתוך הבית. אנחנו חייבים חברה עצמאית עם שיניים שתוכל להתחרות בכולם, ולא כמו המצב היום, שפועלות חברות שנמצאות בתוך הבית שפועלות מתוך תפיסה של כמה הפעילות שלהן תשפיע על החלק של הבנק המסורתי - זה היתרון העצום שאנחנו באים איתו".

שוק התשלומים הישראלי על סף מהפכה

פייבוקס החלה את דרכה כסטארט-אפ בשנת 2014, ונרכשה על-ידי דיסקונט לאחר כשלוש שנים. ביט של בנק הפועלים נחשבת כיום לאפליקציית התשלומים הגדולה בשוק המקומי. מולן, לאומי מחזיק באפליקציית "פיי", שמתקשה להתרומם לגבהים של מתחרותיה, וכן בפלטפורמת הבנקאות הדיגיטלית פפר.

תחום התשלומים והארנקים הדיגיטליים קיבל משנה חשיבות בשנים האחרונות, עם התפתחות הטכנולוגיה, והוא צפוי להמשיך ולהתחזק. הארנקים הדיגיטליים עשויים לשנות את המציאות בצריכת השירותים הפיננסיים, כשמדובר בפלטפורמה חדשה לניהול החיים הפיננסיים, שנפרדת מהפלטפורמות המסורתיות של הבנקים, באמצעות חשבונות העו"ש. דבר שכזה מהווה בסיס גם ללקיחת אשראי.

השימוש בארנקים דיגיטליים מהווה פתיחה של שוק הבנקאות לתזוזות של לקוחות, לעומת תזוזות מינוריות יחסיות בעולם הבנקאות המסורתי. לכן, גם מבחינת דיסקונט מדובר במהפכה, שהיא חלק ממאמצי צמיחה שמוביל המנכ"ל לוין, בהמשך לצמיחה שהציג הבנק תחת קודמתו.

לדיסקונט, כאמור, שליטה בחברת כרטיסי האשראי כאל, שלאחרונה חברה לבנק הפועלים, שבניגוד לדיסקונט (והבינלאומי, שמחזיק בהחזקות מיעוט בכאל) נפרד מחברת כרטיסי האשראי שלו בעקבות רפורמת שטרום. ההסכם של הפועלים ושל כאל אמור ליצור בשלב הראשון שיתוף-פעולה בין הבנק לבין חברת כרטיסי האשראי כאל, ליצירת מעין "מועדון ביט", שבמסגרתו יונפקו כרטיסי אשראי חוץ-בנקאיים של כאל למשתמשים בביט שירצו בכך, בדגש על כאלה שאינם לקוחות הפועלים.

כמו כן, בכוונת הפועלים להרחיב משמעותית את היצע השירותים הפיננסיים שניתנים באמצעות ביט, למשל למוצרי אשראי. ביט נחשבת כיום לאפליקציית התשלומים הגדולה בשוק המקומי. בתקופה הקרובה אמורים להיכנס לישראל שירותי תשלום דיגיטליים של ענקים בינלאומיים, ובראשם "אפל פיי". בשוק המקומי מעריכים כי כניסת אפל, ואחריה גוגל ואולי גם אחרות, עשויה להוביל מהפיכה בשוק התשלומים הישראלי. 

2 מיליון - לקוחות מועדון שופרסל

1.5 מיליון - לקוחות פייבוקס

385 - נקודות מכירה לשופרסל

623 אלף - כרטיסי אשראי לשופרסל

20% - הנתח שוק של שופרסל משוק המזון

עוד כתבות

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג