ארבע וחצי שנים לאחר פתיחת החקירה: כתב אישום חמור נגד חנן אברמוביץ'

היהלומן חנן אברמוביץ' מואשם בעבירות גניבה בידי מורשה, בטענה כי גנב יהלומים בסכום של 45 מיליון דולר מ-16 סוחרי ויצרני יהלומים • לפי האישום, אברמוביץ' סיפר למתלוננים "סיפורי בדים" כי 35 מיליון דולר מתוך חובו נמצאים בעסקת יהלומים בדובאי

בורסת היהלומים הישראלית ברמת גן / צילום: שאטרסטוק
בורסת היהלומים הישראלית ברמת גן / צילום: שאטרסטוק

ארבע וחצי שנים לאחר פתיחת החקירה, הוגש היום (ה') לבית המשפט המחוזי בתל אביב כתב אישום חמור נגד היהלומן חנן אברמוביץ' בגין עבירות גניבה בידי מורשה והוצאת צ'קים ללא כיסוי משנת 2015, בטענה כי גנב יהלומים בסכום של 45 מיליון דולר מ-16 סוחרי ויצרני יהלומים. היהלומים לא אותרו עד היום. 

אברמוביץ' ניהל משרד לסחר ביהלומים בבניין הבורסה ליהלומים ברמת גן. כתב האישום, שהוגש על-ידי עו״ד לילך כץ מפרקליטות מחוז תל אביב (פלילי), מתאר כי אברמוביץ' הוא יהלומן ותיק מנוסה ומוכר בקרב חברי הבורסה ועסק בתיווך למכירת יהלומים. בשל קשריו העסקיים ויחסי האמון שנוצרו, קיבל אברמוביץ' יהלומים לשם מכירתם כמתווך תוך עריכת הסכם בעל-פה כמקובל בענף היהלומים. אברמוביץ' נהג למסור צ'קים לסוחרים לאחר שעדכן אותם בכזב כי היהלומים נמכרו והבטיח כי יעביר את תמורת היהלומים זאת למרות שלא היה בכוונתו להעביר את התמורה ולמרות שידע שהצ'קים לא יכובדו.

באחד האישומים מתואר כי אברמוביץ' ביקש מדורון צרויה, בעל חברה לייצור יהלומים שלא יפקיד את הצ'קים שהעביר לו עבור מכירת היהלומים בשווי של 1.3 מיליון דולר. זאת כי "הוא נתון בסכנת חיים, וכי אם לא ישלם לאנשים להם חייב את כספו הוא עלול להתאבד". אברמוביץ' דחה את התשלום בתואנות-שווא ובהמשך סיפר לצרויה "סיפורי בדים כי 35 מיליון דולר מתוך חובו של הנאשם לכלל המתלוננים בכתב האישום נמצאים בדובאי במסגרת עסקת יהלומי גלם, וכי אחר בשם ויקטור אשר הוא עובד מסד לשעבר הוא שותפו לעסקה זו".

רצף של מצגי-שווא וניצול לרעה

לפי כתב האישום, בשנת 2015 גמלה בליבו ההחלטה לגנוב את היהלומים שקיבל. "במסגרת תוכנית הגניבה, הציג הנאשם מצגי-שווא בפני המתלוננים כי הכספים שקיבל תמורת היהלומים מובטחים והניח את דעתם במסירת צ'קים בסכום היהלומים ביודעו כי צ'קים אלו לא יכובדו. במקרים אחרים הציג מצג-שווא בפני המתלוננים כי היהלומים יוחזרו לאחר שלא הצליח למכרם וזאת למרות שלא היה בכוונתו לעשות כן".

עוד נכתב כי אברמוביץ' "ניצל לרעה את העובדה כי המתלוננים לא היו מודעים לזהותם של רוכשי היהלומים ובכך הצליח למנוע מהם לפעול להשבת רכושם תוך שהוא מתחמק מלהעביר להם את כספי המכירה ומציג בפניהם מצגי-שווא".

המדינה מבקשת לאסור את יציאתו מהארץ ומבקשת כי יפקיד ערבויות להתייצבותו. בבקשה לתנאים מגבילים מתארת הפרקליטות כי אברמוביץ' אישר בחקירתו במשטרה את קבלת היהלומים וטען כי מכר אותם אך לא העביר את תמורתם מאחר והיה שקוע בסחרור כלכלי שהחל בשנת 2008. הפרקליטות מציינת כי טענה זו נסתרת בהודעות של עדים. עוד מתואר כי אברמוביץ' אישר כי הציג מצגים כוזבים למשל כאשר סיפר למתלונן צרויה סיפורי כזב אודות עסקאות עתידיות בדובאי.

בנוסף מתואר בבקשה לתנאים מגבילים כי כל המתלוננים מסרו הודעות מפורטות אודות קשריהם העסקיים לאורך השנים, מידת האמון שרכשו לאברמוביץ' והיהלומים שניתנו לו לשם מכירתם. עוד מתואר כי רוכשי יהלומים מהונג קונג נחקרו, זאת במסגרת חיקור דין שנעשה בהונג קונג. מדובר באנשי עסקים ש שערכו עסקאות יהלומים בפרק הזמן בו בוצעו העבירות. אלו מתארים כי אברמוביץ' ניהל את עסקיו כרגיל ומכר יהלומים שונים שאינם היהלומים מושאי כתב האישום במחיר שוק וכי לא היה נתון לקשיים כלכליים.

אברמוביץ' אינו מיוצג וסירב להגיב להגשת כתב האישום נגדו.

*** חזקת החפות: יודגש כי גם הגשת כתב אישום, חנן אברמוביץ' לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.