הבורר אורי גורן לביהמ"ש: חומר הבוררות בסכסוך גרטנר-גרטלר נגרס

גורן ציין זאת על-מנת להבהיר כי אין בכוונתו להמשיך בניהול הליך הבוררות בין האחים גרטנר ודן גרטלר לאחר שהתפטר מהייצוג, זאת בעקבות הגילוי כי האחים גרטנר שכרו את החוקר הפרטי צביקה נווה מחברת CGI לאסוף מידע אודותיו

השופט בדימוס אורי גורן / צילום: שלומי יוסף
השופט בדימוס אורי גורן / צילום: שלומי יוסף

השופט בדימוס אורי גורן הודיע היום (ה') לבית המשפט כי הוא גרס את כל חומר הבוררות בסכסוך האחים מנדי ומשה גרטנר מול דן גרטלר. גורן ציין זאת על-מנת להבהיר כי אין בכוונתו להמשיך בניהול הליך הבוררות לאחר שהתפטר מהייצוג. זאת בעקבות הגילוי כי האחים גרטנר שכרו את החוקר הפרטי צביקה נווה מחברת CGI לאסוף מידע אודותיו.

בהודעה לבית המשפט כותב גורן בן ה-82 כי הפסיק את פעילותו כבורר גם עקב גילו המתקדם ומצבו הבריאותי, והוסיף כי "העוזר המשפטי פוטר, וחומר הבוררות נגרס, כך שמבחינה טכנית, אין סיכוי שאוכל לקבל על עצמי משימה בלתי אפשרית זו".

גורן אף טוען כי לפי פסיקת בית המשפט העליון, "אין דרך לכפות על בורר שהתפטר מתפקידו להורות לו לחזור מהתפטרותו ולשוב ולנהל את הליך הבוררות".

השופטת יהודית שבח נדרשת לשאלה האם למנות בורר חליפי ולאפשר לצדדים להמשיך בהליך הבוררות, שנמשך 11 שנים, כפי שמבקשים הגרטנרים, זאת בניגוד לעמדתו של דן גרטלר - או לקבוע כי ההליך יתברר בבית המשפט, כפי שמבקש גרטלר.

שבח פנתה לצדדים ולגורן וביקשה לקבל את עמדתם בנוגע לאפשרות לחייב את גורן להמשיך בהליך הבוררות. בתגובתו הקודמת לבקשת השופטת כתב גורן, שהיה נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, כי "מאחר שאחד הצדדים בבוררות זו פעל לכאורה נגד הבורר באופן קשה - אין שופט או בורר מסוגל לפעול באופן אובייקטיבי בחריצת הדין בסכסוך בו מעורב אותו צד", והוסיף כי "מכל מקום, אני לא אוכל לבודד עצמי מרגשותיי בעניין זה", וציין כי הבוררות החסויה הפכה לתקשורתית בניגוד למוסכם בתנאי הסכם הבוררות.

השופט גורן התפטר מהבוררות רגע לפני שעמד למסור את פסק הבוררות, לאחר שהתקיימו 72 דיונים, נשמעו עדים מחו"ל, נכתבו 10,000 עמודי פרוטוקול, הצדדים הגישו סיכומים, והושקעו מיליוני שקלים בהליך. כאמור, גורן התפטר בעקבות הגילוי כי האחים גרטנר ביקשו לאסוף מידע בעניינו.

הסכסוך בין האחים גרטנר לגרטלר נוגע להלוואה של 600 מיליון דולר שהועברו מהאחים גרטנר לגרטלר בשנים 2005-2008 ושורה של טענות להפרות הסכמים ומצגי-שווא. האחים טוענים לנזק של 1.6 מיליארד דולר בעקבות מתן ההלוואה. גרטלר טוען להוצאות בשותפות בהיקף של 400 מיליון דולר.

הרקע ל סכסוך בין היהלומנים הוא שותפות עסקית שהייתה ביניהם מאמצע שנות האלפיים. באותן שנים רכש גרטלר, בשותפות עם איל-ההון בני שטיינמץ, כמה מכרות נחושת וקובלט מהממשלה בקונגו. בהמשך הצטרפו האחים גרטנר לחברה שהקימו גרטלר ושטיינמץ, ניקנור. מי שתיווך בין גרטלר לאחים גרטנר היה עו"ד יעקב וינרוט ז"ל, פרקליטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

האחים גרטנר מיוצגים על-ידי עורכי הדין אלקס הרטמן ממשרד ש. הורביץ ורון ברקמן. דן גרטלר מיוצג על-ידי עורכי הדין ד"ר דורי קלגסבלד ובעז בן-צור.