גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נישה בתוך נישה: ב.מ.וו X2 מנסה להיות גם ספורטיבית וגם משפחתית

ה-X2 המעודכן ו"הירוק" מנסה למרפק לו מרחב בין אחיו הספורטיביים לבין הקרוס-אוברים עתירי הסטטוס ● יש לו מראה קרבי, תא נוסעים איכותי ומערכת הנעה חסכונית וחזקה ● אבל האם יש מקום לעוד נישה בשוק הצפוף?

השבוע פרסם איגוד יצרני הרכב האירופים את נתוני מכירות הרכב ב-EU ב-2020, והתמונה הייתה קודרת. אחרי מחצית ראשונה קשה, נראה היה שהשוק מתחיל לראות את האור ברבעון השלישי. אבל אז הגיע הגל השני, והשנה הסתיימה עם ירידה של 24.7% במכירות לעומת 2019. הירידה השנתית החדה ביותר באירופה מאז החל איסוף הנתונים באמצע המאה הקודמת.

בדירוג המכירות לפי יצרנים, שם המשחק ב-2020 היה "מי חטף פחות" (טויוטה עם ירידה של 12.8% "בלבד"). אבל כאשר בוחנים את פילוח הנתונים אפשר לזהות מגמה ברורה: רכבי הפרימיום הצליחו להגדיל את נתח השוק היחסי שלהם ובתוכם בלטו דגמי הקרוס-אובר עם הנעת פלאג-אין, שבחלק מהשווקים הגדולים אף רשמו עליה במכירות.

הסיבה העיקרית היא, שההתייחסות לרכבי פלאג-אין באירופה היא כאל "כמעט חשמליים", ולפיכך הם זכאים לסובסידיות של אלפי אורו ברכישה, הטבות מס כרכבי ציים, אפשרות לנוע בנתיבי תחבורה ציבורית ועוד בונוסים. הוסיפו לכך את העובדה שהכלים הללו הרבה יותר שימושיים מכלי רכב חשמליים "נטו" בנסיעות ארוכות וקיבלתם להיט מכירות גם בימי מגיפה.

כל היצרנים קוראים היטב את המפה וכך גם ב.מ.וו, שהודיעה החודש כי בכוונתה להכפיל את מספר הדגמים "המחושמלים" שלה ל-25 עד 2023, כמחציתם יהיו דגמי פלאג-אין. אחד הראשונים ברשימה הוא הקרוס-אובר הקומפקטי X2 , שעבר לאחרונה עדכון תקופתי וקיבל גרסת פלאג-אין עם הנעה כפולה וחבילת M ספורטיבית כסטנדרט.

 

מבחוץ לא השתנה הרבה

חיצונית מודל 2021 שומר על העיצוב הייחודי של הסדרה שהושקה לפני ארבע שנים: חרטום טיפוסי של כביש-שטח מבית ב.מ.וו, שמציג כעת גריל מוגדל ופנסי הייטק מעוצבים; גובה נמוך בכמה סנטימטרים מזה של האח X1 ; ומרווח גחון מופחת, שגורמים לרכב להיראות ספורטיבי ואתלטי יותר. יש גם פרופיל צד עם עמוד גג אחורי מאסיבי, שמזכיר קצת "מוביל נוסעים" משפחתי אם מוסיפים לכך את מגוון התוספות הקוסמטיות האגרסיביות של חבילת ה-M ספורט מקבלים "נישה בתוך נישה".

אנשי השיווק היצירתיים של ב.מ.וו מכנים את הרכב "ספורט אקטיב קופה" או בראשי תיבות SAC. בעברית זה נשמע פחות טוב, אבל על פי התגובות ברחוב עיצוב הרכב מצליחה לפנות גם לליבם של חובבי קרוס-אובר וגם לחובבי הספורטיביות.

תא הנוסעים דומה בממדיו ל-X1 למעט מרחב ראש מוגבל יותר ליושבים מלפנים ומאחור ונפח מטען של 410 ליטר בשל הסוללה הגדולה של מערכת ההיברידית, שרובה נמצאת מתחת למושב האחורי. תא המטען יענה על הצרכים היום-יומיים הטיפוסיים אבל הוא פחות שימושי למטען טיולים משפחתי מלא של משפחה פעילה.

המושב האחורי רחב ויכול לאכלס ללא קושי שני מבוגרים בגודל מלא פלוס מתבגר, אם כי החלונות הצרים יחסית מגבילים את שדה הראייה של נוסעים נמוכים לצדדים. מלפנים הרכב שייך למשפחת ה-X עם מערך פיקוד דיגיטלי מלא, הנדסת אנוש מתוכננת היטב ומושבים ספורטיביים, שחובקים את הגוף היטב. חבל רק שמוט ההילוכים דמוי הג'ויסטיק הקצר של ב.מ.וו נזנח לטובת מוט ארוך עם תפעול קצת מסורבל.

כצפוי איכות הייצור וחומרי הדיפון היא בליגה עילית עם בידוד רעשים מצוין ושטחי דיפון, שלא משדרים שום חופש או קולות מיותרים. רמת האבזור התקני של גרסת ה-M מקיפה ונדיבה כולל עור, חשמל, גג, מערכת ADAS עתירת פיצ'רים וכו', כראוי לקטגוריה (פלאג-אין), שממוסה ב-25% מס קניה במקום 83%.

שני מנועים ו-220 כ"ס

ה-X 2 חולק את הפלטפורמה ומערכת ההנעה עם מיני "קאונטרימן" פלאג-אין ועם גרסת הפלאג-אין של ב.מ.וו X 1 החדש. זה אומר שילוב בין מנוע 1.5 ליטר טורבו בנזין עם שלושה צילינדרים, מנוע חשמלי חזק וסוללה נטענת של 10 קילוואט-שעה, שמעבירים לארבעת הגלגלים 220 כ"ס ומומנט משולב של 38 קג"מ.

כמקובל בפלח, ברירת המחדל כאשר הסוללה טעונה במלואה - כ-4.5 שעות בחיבור לשקע ביתי - היא נסיעה חשמלית נטו. ב.מ.וו נוקבת בטווח חשמלי של עד כ-57 קילומטר שבפועל תלוי כמובן באופי הנסיעה. אנחנו הגענו ל-35 קילומטרים חשמליים בנהיגה ישראלית "נורמלית" וזה עדיין טווח שיכול להקנות פטור קבוע מתחנות דלק למי שיקפיד על טעינה סדירה וייסע בעיקר בעיר או עם רגל קלה מאד בכביש המהיר. הרכב גם מתברך במערכת יעילה מאד למחזור אנרגיה בבלימה, שחוסכת את תפעול הבלמים בסיטואציות רבות.

אבל זו ב.מ.וו, שנושאת עליה את הסימול M , ואף אחד לא באמת צריך 220 כ"ס כדי לשייט ב-70 קמ"ש לסופרמרקט או לעבודה. הסטה של מוט ההילוכים למצב הספורטיבי הופכת את המנוע החשמלי והסוללה לשחקני סיוע בלבד ומעניקה לרכב דחיפה מאסיבית בכל סוגי השיפועים, יציאה אגרסיבית מעמידה (אפס למאה בפחות מ-7 שניות) ותחושה, שמצדיקה את המראה החיצוני למעט הצליל החלוש. לנהיגה כזו יש כמובן מחיר שאותו משלמים בתחנת הדלק עם צריכה ריאלית של כ-18 קילומטרים לליטר. אמנם לא נורא לרכב עם ביצועים כאלה אבל רחוק מאוד מהממוצע התיאורטי הנקוב של כ-58 קילומטר לליטר.

על הכביש ה-X2 קרובה יותר באופייה להאצ'בק ספורטיבית מאשר לקרוסאובר שמנמן. שילוב של מרווח גחון נמוך יחסית, חישוקים רציניים, כיול מתלים ספורטיבי, הנעה כפולה ומרכז כובד נמוך בזכות הסוללה בתחתית מעניק לרכב יציבות מרשימה מאד בפניות חדות ובשיוט במהירויות גבוהות (מאוד) תחת רוחות צד וזווית גלגול אפסית. אבל זה עדיין רכב קומפקטי יחסית ששוקל קצת יותר מ-1.7 טון לפני נוסעים והמשקל העודף מורגש כאשר מנסים להשתעשע איתו לרוחב האספלט. גם ההגה הוא לא מהחדים ביותר למרות שיש לו משקל מאוזן, אם כי הבלמים הם מהטובים בהם נתקלנו בז'אנר הפלאג-אין. נוחות הנסיעה ידידותית יותר מאשר בדור הראשון של ה- X2 אך עדיין נוטה לצד הנוקשה והמתלים יכולים לטלטל את המרכב כהוגן בעת היתקלות במהמורות חורף ישראליות.

כמו כל דגמי הפלאג-אין הנמכרים בארץ, התרגום של הטבת המס הוא VALUE. ה-X2 כפולת ההנעה עם חבילת האבזור המקיפה ו-220 כ"ס עולה 299 אלף שקל, מחיר דומה לזה של גרסת ה-2 ליטר בנזין של אותו רכב עם הנעה קדמית, 30 כ"ס פחות ורמת אבזור נמוכה יותר. מנגד באותו מחיר אפשר לרכוש את ה- X1 עם אותה מערכת הנעה, אבזור מקביל, הרבה יותר מרחב ראש ונפח מטען גדול יותר. אז אחרי הסינון נותרים אלה, שרוצים ב.מ.וו ספורטיבית, חסכונית, קומפקטית וידידותית למשפחות. כמה כאלה יש בישראל? ימים יגידו.

חלק מהמתחרות

וולבו XC40 פלאג-אין

ב-260 אלף שקל מציעה גרסת הפלאג-אין של ה-XC40 ארוכה וגבוהה מה-X2 ומציעה תא נוסעים מרווח ומאובזר, אם כי פחות יוקרתי. ההנעה כוללת מנוע 1.5 טורבו, מנוע חשמלי וסוללה נטענת, שמייצרים 262 כ"ס

ג'יפ קומפאס פלאג-אין

ב-229 אלף שקל גרסת הפלאג-אין החדשה של ג'יפ קומפאס מצוידת במנוע 1.3 ליטר טורבו-בנזין, במנוע חשמלי ובסוללה נטענת, שמייצרים במשולב 190 כ"ס. הגרסה החזקה יותר עולה 239 אלף

פולקסווגן טיגואן פלאג-אין

עדיין לא כאן אבל אולי בדרך נמצאת גרסת הפלאג-אין החדשה של פולקסווגן טיגואן. היא משלבת מנוע 1.4 ליטר טורבו, מנוע חשמלי וסוללה של 13 קילוואט-שעה, עם הספק משולב של 242 כ"ס. מחירו באירופה כ-42 אלף אירו

עוד כתבות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

רונן בר, ראש השב''כ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

המו"מ לעסקת חטופים: משלחת מצרית תגיע לישראל מחר

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם