גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נישה בתוך נישה: ב.מ.וו X2 מנסה להיות גם ספורטיבית וגם משפחתית

ה-X2 המעודכן ו"הירוק" מנסה למרפק לו מרחב בין אחיו הספורטיביים לבין הקרוס-אוברים עתירי הסטטוס ● יש לו מראה קרבי, תא נוסעים איכותי ומערכת הנעה חסכונית וחזקה ● אבל האם יש מקום לעוד נישה בשוק הצפוף?

ב.מ.וו X2 פלאג־אין / צילום: יח"צ
ב.מ.וו X2 פלאג־אין / צילום: יח"צ

השבוע פרסם איגוד יצרני הרכב האירופים את נתוני מכירות הרכב ב-EU ב-2020, והתמונה הייתה קודרת. אחרי מחצית ראשונה קשה, נראה היה שהשוק מתחיל לראות את האור ברבעון השלישי. אבל אז הגיע הגל השני, והשנה הסתיימה עם ירידה של 24.7% במכירות לעומת 2019. הירידה השנתית החדה ביותר באירופה מאז החל איסוף הנתונים באמצע המאה הקודמת.

בדירוג המכירות לפי יצרנים, שם המשחק ב-2020 היה "מי חטף פחות" (טויוטה עם ירידה של 12.8% "בלבד"). אבל כאשר בוחנים את פילוח הנתונים אפשר לזהות מגמה ברורה: רכבי הפרימיום הצליחו להגדיל את נתח השוק היחסי שלהם ובתוכם בלטו דגמי הקרוס-אובר עם הנעת פלאג-אין, שבחלק מהשווקים הגדולים אף רשמו עליה במכירות.

הסיבה העיקרית היא, שההתייחסות לרכבי פלאג-אין באירופה היא כאל "כמעט חשמליים", ולפיכך הם זכאים לסובסידיות של אלפי אורו ברכישה, הטבות מס כרכבי ציים, אפשרות לנוע בנתיבי תחבורה ציבורית ועוד בונוסים. הוסיפו לכך את העובדה שהכלים הללו הרבה יותר שימושיים מכלי רכב חשמליים "נטו" בנסיעות ארוכות וקיבלתם להיט מכירות גם בימי מגיפה.

כל היצרנים קוראים היטב את המפה וכך גם ב.מ.וו, שהודיעה החודש כי בכוונתה להכפיל את מספר הדגמים "המחושמלים" שלה ל-25 עד 2023, כמחציתם יהיו דגמי פלאג-אין. אחד הראשונים ברשימה הוא הקרוס-אובר הקומפקטי X2 , שעבר לאחרונה עדכון תקופתי וקיבל גרסת פלאג-אין עם הנעה כפולה וחבילת M ספורטיבית כסטנדרט.

 

מבחוץ לא השתנה הרבה

חיצונית מודל 2021 שומר על העיצוב הייחודי של הסדרה שהושקה לפני ארבע שנים: חרטום טיפוסי של כביש-שטח מבית ב.מ.וו, שמציג כעת גריל מוגדל ופנסי הייטק מעוצבים; גובה נמוך בכמה סנטימטרים מזה של האח X1 ; ומרווח גחון מופחת, שגורמים לרכב להיראות ספורטיבי ואתלטי יותר. יש גם פרופיל צד עם עמוד גג אחורי מאסיבי, שמזכיר קצת "מוביל נוסעים" משפחתי אם מוסיפים לכך את מגוון התוספות הקוסמטיות האגרסיביות של חבילת ה-M ספורט מקבלים "נישה בתוך נישה".

אנשי השיווק היצירתיים של ב.מ.וו מכנים את הרכב "ספורט אקטיב קופה" או בראשי תיבות SAC. בעברית זה נשמע פחות טוב, אבל על פי התגובות ברחוב עיצוב הרכב מצליחה לפנות גם לליבם של חובבי קרוס-אובר וגם לחובבי הספורטיביות.

תא הנוסעים דומה בממדיו ל-X1 למעט מרחב ראש מוגבל יותר ליושבים מלפנים ומאחור ונפח מטען של 410 ליטר בשל הסוללה הגדולה של מערכת ההיברידית, שרובה נמצאת מתחת למושב האחורי. תא המטען יענה על הצרכים היום-יומיים הטיפוסיים אבל הוא פחות שימושי למטען טיולים משפחתי מלא של משפחה פעילה.

המושב האחורי רחב ויכול לאכלס ללא קושי שני מבוגרים בגודל מלא פלוס מתבגר, אם כי החלונות הצרים יחסית מגבילים את שדה הראייה של נוסעים נמוכים לצדדים. מלפנים הרכב שייך למשפחת ה-X עם מערך פיקוד דיגיטלי מלא, הנדסת אנוש מתוכננת היטב ומושבים ספורטיביים, שחובקים את הגוף היטב. חבל רק שמוט ההילוכים דמוי הג'ויסטיק הקצר של ב.מ.וו נזנח לטובת מוט ארוך עם תפעול קצת מסורבל.

כצפוי איכות הייצור וחומרי הדיפון היא בליגה עילית עם בידוד רעשים מצוין ושטחי דיפון, שלא משדרים שום חופש או קולות מיותרים. רמת האבזור התקני של גרסת ה-M מקיפה ונדיבה כולל עור, חשמל, גג, מערכת ADAS עתירת פיצ'רים וכו', כראוי לקטגוריה (פלאג-אין), שממוסה ב-25% מס קניה במקום 83%.

שני מנועים ו-220 כ"ס

ה-X 2 חולק את הפלטפורמה ומערכת ההנעה עם מיני "קאונטרימן" פלאג-אין ועם גרסת הפלאג-אין של ב.מ.וו X 1 החדש. זה אומר שילוב בין מנוע 1.5 ליטר טורבו בנזין עם שלושה צילינדרים, מנוע חשמלי חזק וסוללה נטענת של 10 קילוואט-שעה, שמעבירים לארבעת הגלגלים 220 כ"ס ומומנט משולב של 38 קג"מ.

כמקובל בפלח, ברירת המחדל כאשר הסוללה טעונה במלואה - כ-4.5 שעות בחיבור לשקע ביתי - היא נסיעה חשמלית נטו. ב.מ.וו נוקבת בטווח חשמלי של עד כ-57 קילומטר שבפועל תלוי כמובן באופי הנסיעה. אנחנו הגענו ל-35 קילומטרים חשמליים בנהיגה ישראלית "נורמלית" וזה עדיין טווח שיכול להקנות פטור קבוע מתחנות דלק למי שיקפיד על טעינה סדירה וייסע בעיקר בעיר או עם רגל קלה מאד בכביש המהיר. הרכב גם מתברך במערכת יעילה מאד למחזור אנרגיה בבלימה, שחוסכת את תפעול הבלמים בסיטואציות רבות.

אבל זו ב.מ.וו, שנושאת עליה את הסימול M , ואף אחד לא באמת צריך 220 כ"ס כדי לשייט ב-70 קמ"ש לסופרמרקט או לעבודה. הסטה של מוט ההילוכים למצב הספורטיבי הופכת את המנוע החשמלי והסוללה לשחקני סיוע בלבד ומעניקה לרכב דחיפה מאסיבית בכל סוגי השיפועים, יציאה אגרסיבית מעמידה (אפס למאה בפחות מ-7 שניות) ותחושה, שמצדיקה את המראה החיצוני למעט הצליל החלוש. לנהיגה כזו יש כמובן מחיר שאותו משלמים בתחנת הדלק עם צריכה ריאלית של כ-18 קילומטרים לליטר. אמנם לא נורא לרכב עם ביצועים כאלה אבל רחוק מאוד מהממוצע התיאורטי הנקוב של כ-58 קילומטר לליטר.

על הכביש ה-X2 קרובה יותר באופייה להאצ'בק ספורטיבית מאשר לקרוסאובר שמנמן. שילוב של מרווח גחון נמוך יחסית, חישוקים רציניים, כיול מתלים ספורטיבי, הנעה כפולה ומרכז כובד נמוך בזכות הסוללה בתחתית מעניק לרכב יציבות מרשימה מאד בפניות חדות ובשיוט במהירויות גבוהות (מאוד) תחת רוחות צד וזווית גלגול אפסית. אבל זה עדיין רכב קומפקטי יחסית ששוקל קצת יותר מ-1.7 טון לפני נוסעים והמשקל העודף מורגש כאשר מנסים להשתעשע איתו לרוחב האספלט. גם ההגה הוא לא מהחדים ביותר למרות שיש לו משקל מאוזן, אם כי הבלמים הם מהטובים בהם נתקלנו בז'אנר הפלאג-אין. נוחות הנסיעה ידידותית יותר מאשר בדור הראשון של ה- X2 אך עדיין נוטה לצד הנוקשה והמתלים יכולים לטלטל את המרכב כהוגן בעת היתקלות במהמורות חורף ישראליות.

כמו כל דגמי הפלאג-אין הנמכרים בארץ, התרגום של הטבת המס הוא VALUE. ה-X2 כפולת ההנעה עם חבילת האבזור המקיפה ו-220 כ"ס עולה 299 אלף שקל, מחיר דומה לזה של גרסת ה-2 ליטר בנזין של אותו רכב עם הנעה קדמית, 30 כ"ס פחות ורמת אבזור נמוכה יותר. מנגד באותו מחיר אפשר לרכוש את ה- X1 עם אותה מערכת הנעה, אבזור מקביל, הרבה יותר מרחב ראש ונפח מטען גדול יותר. אז אחרי הסינון נותרים אלה, שרוצים ב.מ.וו ספורטיבית, חסכונית, קומפקטית וידידותית למשפחות. כמה כאלה יש בישראל? ימים יגידו.

חלק מהמתחרות

וולבו XC40 פלאג-אין

ב-260 אלף שקל מציעה גרסת הפלאג-אין של ה-XC40 ארוכה וגבוהה מה-X2 ומציעה תא נוסעים מרווח ומאובזר, אם כי פחות יוקרתי. ההנעה כוללת מנוע 1.5 טורבו, מנוע חשמלי וסוללה נטענת, שמייצרים 262 כ"ס

וולבו XC40 פלאג-אין / צילום: יח"צ

ג'יפ קומפאס פלאג-אין

ב-229 אלף שקל גרסת הפלאג-אין החדשה של ג'יפ קומפאס מצוידת במנוע 1.3 ליטר טורבו-בנזין, במנוע חשמלי ובסוללה נטענת, שמייצרים במשולב 190 כ"ס. הגרסה החזקה יותר עולה 239 אלף

ג’יפ קומפאס פלאג-אין / צילום: יח"צ

פולקסווגן טיגואן פלאג-אין

עדיין לא כאן אבל אולי בדרך נמצאת גרסת הפלאג-אין החדשה של פולקסווגן טיגואן. היא משלבת מנוע 1.4 ליטר טורבו, מנוע חשמלי וסוללה של 13 קילוואט-שעה, עם הספק משולב של 242 כ"ס. מחירו באירופה כ-42 אלף אירו

פולקסווגן טיגואן פלאג-אין / צילום: יח"צ

עוד כתבות

דת הביטקוין / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

למרות החיבוק מוול סטריט בפברואר: מחיר הביטקוין צנח 20% בשבוע האחרון

נפחי המסחר בבורסות הקריפטו עלו החודש לשיא כל הזמנים, כשחצו את רף הטריליון דולר ● בחלוף השבוע הגרוע ביותר שלו מאז מרץ 2020, ביטקוין קרוב לסיים את פברואר עם עלייה חודשית של 33% במחירו

מנכ"ל לאומי, חנן פרידמן / צילום: אורן דאי

חדש בלאומי: מענק של 50 שקל לעובד על כל צירוף של לקוח לאפליקציית התשלומים

מדובר במהלך שנועד להגדיל את היקף השימוש באפליקציית לאומי, ולא דרך אפליקציית פיי ● המבצע הנוכחי מצטרף למענק דומה, שכבר ניתן ללקוחות הבנק שמתחילים להשתמש בשירות

רחוב לוי אשכול בקרית אונו. לעיתוי הקנייה יש השפעה מכרעת / צילום: איל יצהר

מתאימה למשקיעים? כמה שווה הפוטנציאל של דירה להריסה

דירות המיועדות להתחדשות עירונית נחשבות בדרך כלל להשקעה מובטחת: תמורת פרמיה קטנה תוכלו להרוויח בעתיד דירה חדשה • יו"ר לשכת השמאים חיים מסילתי מצנן את ההתלהבות: מחירי הדירות הישנות כבר מגלמים בדרך כלל את פוטנציאל ההתחדשות, שהולך ועולה ככל ששלבי התכנון מתקדמים

אזרחית ממלאת דלק עם כפפות בצל הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס

החל מחצות: מחיר הדלק יעלה ב-27 אגורות

המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת בשירות עצמי יעמוד על 5.99 שקל

פרויקט תמ"א 38 בקריות. הוחלט על היטל השבחה בשיעור 25% בלבד / צילום: פאול אורלייב

כדאיות כלכלית ליזם - גם כשערכי הקרקע נמוכים

ועדת הערר במחוז צפון קבעה כי סעיף 23 לתמ"א 38 - המאפשר לעיר להכין תוכנית
מקומית משלה - יכול לשמש ככלי להבטחת כדאיות כלכלית ליזם, במקרה הצורך

 

 

ימין דני / צילום: יח"צ

חברת SPAC בהובלת דני ימין הגישה תשקיף לקראת גיוס של כ-300 מיליון דולר

מטרתה המוצהרת של BYTE היא למצוא יעד לרכישה בתעשיית הטכנולוגיה הישראלית ● החברה מנוהלת ע"י דני ימין, מי שהיה סגן נשיא מיקרוסופט וקודם לכן ניהל את מיקרוסופט ישראל במשך 10 שנים

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

פתאל מחזקת נזילות: מוכרת שני בתי מלון בתמורה לכ-305 מיליון שקל

שחר עקה, דירקטור וסמנכ"ל הכספים: "מכירת בתי המלון תיצור לנו תזרים נוסף של כ-130 מיליון שקל נטו והיא חלק מתוכניתנו האסטרטגית להגדלת הנזילות של הקבוצה, שעד כה הצליחה לגייס מעל 1.5 מיליארד שקל"

חילי טרופר / צילום: אורן בן חקון

משרד התרבות גנז זכייה של תאגיד השידור במכרז "משדרים תרבות"

בסוף דצמבר הודיע משרד התרבות על זכייתו של תאגיד השידור הציבורי במכרז "משדרים תרבות" - מיזם רדיו ודיגיטל שבו אמורים היו להופיע תכני תרבות ממגוון סוגות אמנותיות ● אולם כעת הוא מפרסם מחדש את המכרז, ככל הנראה עקב פגמים טכניים ומשפטיים שנפלו בו

תלמידים נבחנים בבחינות בגרות / צילום: באובאו

שר החינוך: שנת הלימודים תוארך גם לחודש יולי

לפי השר גלנט, לימודי חודש יולי ייוחדו לסגירת פערים במקצועות היסוד והם יהיו חלק מתוכנית בת 4 חלקים המיועדת לכיתות א'-יא' ● בנוסף אמר שר החינוך כי הוא הנחה את כל הגורמים לפתוח בצורה מלאה את מערכת החינוך החל מיום שלישי הקרוב

חיסון לקורונה של חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון / צילום: Reuters, Dado Ruvic

זריקה אחת, שיטה מסורתית ויעילות פחותה: למי מתאים החיסון החדש של ג'ונסון אנד ג'ונסון

החיסון שזכה באישור חירום של ה-FDA מבוסס על וירוס שהונדס גנטית, בשונה מחיסוני פייזר ומודרנה מבוססי טכנולוגיית ה-RNA החדשנית ● הוא אמנם מספק יעילות נמוכה יותר, אך מצד שני אינו דורש הקפאה, מספיקה זריקה אחת בלבד והוא נותן מענה למי שלא שם ידו על חיסוני פייזר ומודרנה

מפגינה מצביעה בשלוש אצבעות, סמל המאבק, זאת לאחר שמפגינה נורתה בראשה ע"י המשטר הצבאי במסגרת ההפגנות / צילום: Associated Press

ההפיכה במיאנמר: מה קורה ולמה יש הפגנות?

הפגנות גדולות נערכות במדינה במשך שבועות בהתנגדות להשתלטות הצבאית, שהרחיקה את תהליך המעבר לדמוקרטיה במדינה

נשיא ארה"ב,  ג'ו ביידן / צילום: Reuters, JONATHAN ERNST

העיכוב בהעלאת שכר המינימום ל־15 דולר לשעה מעמיד במבחן את יכולת הנשיא לאחד את מפלגתו

מחוקקים פרוגרסיביים ופעילים למען העלאת השכר מבקשים להפוך את החלטת היועצת של הסנאט להליכים פרלמנטרים או אפילו לבטל את הרף התחתון הנדרש בשל 60 קולות

אילת / צילום: שלומי יוסף

האם ישראל תהיה החלוצה שלפני המחנה עבור סביבת האינפלציה העולמית?

ההכנסה הפנויה הגבוהה, לצד שיבוש מתמשך בשרשראות הייצור והאספקה, צפויים להמשיך להפעיל לחץ על מחירי המוצרים בחודשים הקרובים ● השאלה הגדולה היא מה יקרה למחירי השירותים, שמהווים חלק הארי ממדד המחירים לצרכן

וורן באפט, מנכ"ל ויו"ר ברקשייר הת'וואיי / צילום: Reuters, Scott Morgan

המבורגר וקולה כבר 56 שנים ברציפות ואף מילה (כמעט) על קורונה: מה מסתתר במכתב השנתי של וורן באפט

במכתב השנתי של משקיע העל וורן באפט הוא פרס את תובנותיו על פני כ-15 עמודים, אך בלט חסרונם של נושאים ואירועים מרכזיים כמו הקורונה, מלחמת הדורות בוול סטריט, הביטקוין, משבר האקלים והדיבידנד בחברת ברקשייר הת'אווי ● גם הביקורת על כך לא איחרה לבוא

המנהיג העליון של איראן, האייתולה חמינאי./ צילום: רויטרס

איראן דחתה הצעה של האיחוד האירופי לקיים שיחות ישירות על הסכם הגרעין

איראן סירבה להשתתף בשיחות באירופה על הסכם הגרעין אך לא פסלה לחלוטין את האפשרות ודרשה כי בתמורה ארה"ב תתחייב להסיר חלק מהעיצומים ● ברקע הדברים, באיראן הודו היום כי הם אחראים לפגיעה באנייה שבבעלות איש העסקים הישראלי אלי אונגר

יחיאל טפירו / צילום: שלומי יוסף

ביהמ"ש גזר 5 שנות מאסר על יחיאל טפירו בשל הונאת משקיעים

טפירו הורשע כי גייס במרמה בנסיבות מחמירות כ-80 מיליון שקל מ-600 משקיעים דרך חברת קרן אור ● שותפו לשעבר, עו"ד אמיר בירמן, הורשע בשותפות בביצוע חלק מההונאה, ונגזרו עליו 3 שנות מאסר

דודי צרויה / צילום: נתנאל טוביאס

"כשהתנודתיות בשווקים עולה - ולא חשוב באיזה כיוון - יש לנו טראפיק אדיר"

המסחר הדרמטי בשווקים עשה טוב לפלטפורמת המסחר בחוזי הפרשים פלוס500, שהגיעה לשווי של 2 מיליארד דולר • המנכ"ל הטרי דודי צרויה מספר על השנה שהייתה, על התוכניות, ומסביר למה הסכמי חסות בכדורגל משתלמים ● חברת הימורים? "לא. הלקוח שלנו סוחר בכלים דומים לאלה שמציע הבנק"

דדי שוורצברג / צילום: דנה קרן

המייסד פרש, המניה פרצה: למה המשקיעים כל-כך מתלהבים מעדיקה?

משבר קורונה, סגירת קניונים, החלפה של כל ההנהלה הבכירה ותביעה שהגיש מייסד החברה - כל אלה לא הפריעו למניית קמעונאית האופנה הצעירה לזנק למחיר המשקף לעדיקה שווי של 330 מיליון שקל • מה עומד מאחורי הזינוק הנחשוני במניה?

וולף משה / צילום: עינת לברון

המיזוג הגדול בשוק התשלומים נפל. מי הבנקים שהתנגדו?

ככל הידוע, הביטול של הצעת הרכש קורה משום תשובתם השלילית של כמה מבעלי המניות של מס"ב ● לפי הערכות, מי שלא תמכו בהשלמת הצעת הרכש הם הפועלים ודיסקונט ● בינואר פורסמה הצעת רכש שהוערכה בהיקף של כ-230 מיליון שקל ● מס"ב ושב"א הן חברות אחיות, שמחוברות בחלקים מהותיים רבים בפעילויותיהן

זפת שנפלטה מהים בחוף הים בחדרה / צילום: המשרד להגנת הסביבה

המשרד להגנת הסביבה: הספינה מינרווה הלן לא קשורה לאירוע הזפת

בתום בדיקה של מכלית הספינה ביוון, ניקה המשרד את הספינה מכל חשד של מעורבות באירוע הזפת החמור בחופי ישראל