גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם ביידן יחזיר לקדמותם את השינויים הדרמטיים של טראמפ ומה יקרה אחרי הבחירות בישראל

לדידה של מדינת ישראל, השינויים ארוכי הטווח שכונן נשיא ארה"ב לשעבר טראמפ הם באופן מובהק לטובה, עם הסתייגות לגבי הזירה הפלסטינית ● האם ביידן ישנה את התמונה בנושאים כמו השגרירות בירושלים ותוכנית הגרעין עם איראן

ג'ו ביידן מושבע לנשיאות ארה"ב / צילום: Reuters, Kevin Lamarque
ג'ו ביידן מושבע לנשיאות ארה"ב / צילום: Reuters, Kevin Lamarque

כניסתו של ממשל ביידן מעלה חששות בקרב ישראלים רבים, בעיקר במחנה הימין, לצד תקוות במחנה הנגדי. כהונתו של טראמפ הביאה לשינויים מרחיקי לכת במזרח התיכון, אלא שאישיותו ומעשיו הבעייתיים הטילו צל גם על המהלכים המוצלחים מאוד ושוברי הקיפאון שעשה.

האם אפשר לנתק את מדיניות טראמפ במזרח התיכון משאר היבטי כהונתו, לרבות אירועי החודשיים שמאז הבחירות, ובעיקר ההתפרצות של אוהדיו לקונגרס? האם ניתן לשייך ולחבר את נסיגתו מההסכמים הבינלאומיים של משבר האקלים ליציאה מהסכם הגרעין עם איראן?

אלה גם אלה נבעו מאישיותו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ: פופוליזם לצד חשיבה מחוץ לקופסה, אגרסיביות והתבטאויות שנויות במחלוקת לצד ניתוץ קיבעונות מחשבתיים של קובעי מדיניות בוושינגטון. לכן, יש לטעמי לבחון כל אחד מהם בראי ההשפעות והתוצאות שיצר. ובתמונת המראה, ברק אובמה, שהיה נערץ בחלקים נרחבים בעולם, ומדיניותו פורצת הדרך בסוגיית האקלים ונושאים אחרים, נכשל כישלון חרוץ באזורינו, עם יוזמות הדמוקרטיזציה, אי היכולת למנוע את טבח העם הסורי והוויתור לאיראן בסוגיית הטרור והטילים תמורת דחייה זמנית של פרויקט הגרעין.

ההשפעות של מדיניות טראמפ על המזרח התיכון היו דרמטיות, ויימשכו לאורך זמן. ולדידה של מדינת ישראל, השינויים ארוכי הטווח הם באופן מובהק לטובה, עם הסתייגות לגבי הזירה הפלסטינית. הפלסטינים, ביחד עם השמאל הישראלי, טוענים כי טראמפ הרחיק את פתרון שתי המדינות ההכרחי להגעה לשלום, נתן לגיטימציה להתנחלויות ולדרישה הישראלית לבעלות על יו"ש והעלה את השגרירות לירושלים בלי שישראל שילמה על כך מחיר מדיני. מנגד, המדיניות האמריקאית הזו שברה את המבוי הסתום הממושך בסוגיה, וגרמה לפלסטינים להבין כי הקיפאון פועל לרעתם.

זו הסיבה המרכזית לכך שאבו מאזן החליט לקדם סוף סוף את הבחירות לפרלמנט ולנשיאות. ברחוב הפלסטיני גוברת ההתמרמרות, והתחושה היא כי הנהגת הרשות לא מצליחה להביא את אזרחיה לרמת חיים סבירה בשל מחדליה. לא מעט מהם היו שמחים לקבל את היתרונות הכלכליים שהציעה תוכנית המאה, אבל זו ירדה כעת מהפרק, זולת החלק של הסכמי השלום של ישראל עם מדינות המפרץ, מרוקו וסודאן.

ההסכמים הללו עשו שינוי גיאו-אסטרטגי עצום באזור, שמשמעויותיו הכלכליות, המדיניות והביטחוניות מרחיקות לכת, ובפועל שינו את המזרח התיכון לבלי הכר. ישראל ככלל חיזקה את מעמדה העולמי ואת הקלישאה שהדרך לליבה של וושינגטון עוברת בירושלים, ונתניהו סחט את הלימון הזה עד סופו.

במישור הכלכלי, הנה נתון: בתוך החודשיים האחרונים של 2021 נחתמו הסכמי יצוא ישראליים לאיחוד האמירויות בחריין ודרכן לסעודיה ומדינות אחרות בהיקף של מיליארד שקל.

מדובר בהסכמים ראשוניים בלבד, והביטוי השמיים הם הגבול אינו קלישאה במקרה הזה. האמירויות הצטרפו לברית מדינות איסטמד בהיבט האנרגטי עם ישראל, קפריסין מצרים ויוון, ברית אסטרטגית רבת משמעות.

ובהיבט הביטחוני, בנות ברית הדוקות ורשמיות של ישראל מחומשות בנשק חדיש (כן כן F 35 למשל) בחצר האחורית של איראן, עשרות קילומטרים ממנה, זה גיים צ'ייינג'ר - המשנה לגמרי את המצב האסטרטגי באזור. ובהיבט האיראני, המהלך של היציאה מהסכם הגרעין ערער את המשטר הטרוריסטי האיסלמי בטהראן, גרם לו להפסד הכנסות של מאות מיליארדי דולרים שחלק לא קטן מהם היה משמש לחיזוק ארגוני טרור כמו חיזבאללה ובד בבד נקט נגדה גם בצעד קיצון - כמו חיסולו של הארכי-טרוריסט קאסם סולימאני, מפקד משמרות המהפיכה.

מה יעשה ביידן? האם ישנה את התמונה? הנשיא החדש אמנם החזיר למגרש המדיני ולעמדות מפתח כמה וכמה מאנשי אובמה, ובהם כאלה שהיו מעורבים ישירות בהסכמי הגרעין כמו וונדי שרמן. גם שר החוץ טוני בלינקן היה בעמדה בכירה בממשל אובמה, אבל בשבועות האחרונים משדרים משם לישראל לא מעט אותות הרגעה. השבוע אמר בלינקן בסנאט כי ירושלים היא בירת ישראל, ואין שום כוונה להחזיר את השגרירות לתל אביב.

עוד אמר כי הממשל החדש מוכן לחזור למשא ומתן עם איראן על תוכנית הגרעין - בתנאי שטהרן תעמוד במחויבויותיה, והדגיש את המחויבות האמריקאית למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני. הוא הבהיר כי הכוונה היא להשיג הסכם טוב יותר וחזק יותר, ולאחר היוועצות בידידינו באזור, ובהם ישראל וסעודיה. בעניין הפלסטיני אמר כי הממשל החדש מחויב לפתרון שתי המדינות אבל הדגיש - " זה עניין מאתגר למדי".

ובתרגום חופשי: האמריקאים מן הסתם יבטלו כמה וכמה מצעדי טראמפ, יחזירו בין השאר מימון סיוע לפלסטינים, השגרירות הפלסטינית בוושינגטון תיפתח מחדש, ויעשה מאמץ לחדש מגעים בדרגים שונים בין ישראל לפלסטינים. אלא שמהלך של ממש ימתין לתוצאות הבחירות בישראל, ולכינונה הלא ודאי של ממשלה חדשה. בד בבד גם הפלסטינים הכריזו על בחירות, ואם אלה יתקיימו, האמריקאים ימתינו להתבהרות התמונה, ולמהות הקשר בין הרשות לחמאס ברצועה.

מול איראן יתחדש המשא ומתן, גם בגלל האירופים הלוחצים לכך, ויש סיכוי כי יושג הסכם חדש. כאן תיבחן ההנהגה הישראלית ביכולתה להשפיע על הסכם כזה, ובעיקר במניעה ארוכת טווח יותר של העשרת אורניום, בעצירת הזרמת הכספים לטרור ובהגבלת פרויקט הטילים ארוכי הטווח.

עוד כתבות

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה