גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חוק הגדלת קנסות על הפרת הגבלות נתקע: עובר לוועדת חוקה

בדיון בוועדת הכנסת נוצר רוב להעברת החוק לוועדת החוקה, כאשר גם נציגי הרשימה המשותפת תומכים בכך ● יו"ר כחול לבן בני גנץ הודיע לליכוד כי עד שלא יעבור חוק הקנסות בשלוש קריאות - לא יאפשר את העברת תקנות הסגר

שוטר אוכף את הנחיות הסגר / צילום: דוברות משטרת ישראל
שוטר אוכף את הנחיות הסגר / צילום: דוברות משטרת ישראל

חוק הקנסות המוגדלים יועבר לועדת החוקה לאחר שהליכוד קיבל את דרישת הסיעות החרדיות לעשות כן. בראש לועדת החוקה עומד ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה, והסיעות החרדיות ככלל מתנגדות לו והחשש של תומכיו הוא כי אשר ימסמס אותו. בשל כך הודיע יו"ר כחול לבן בני גנץ לליכוד כי עד שלא יעבור חוק הקנסות בשלוש קריאות - לא יאפשר את העברת תקנות הסגר.

המשמעות היא שאם עד מחר בערב (ג') לא עובר מתווה הקנסות, ההחלטה על המשך הסגר תועבר למליאת הכנסת שבה אין לקואליציה רוב ללא כחול לבן, והארכתו של הסגר עד ליום ראשון הבא תבוטל לאלתר.

מכחול לבן נמסר: "הליכוד ממשיכים לתחמן ואת המחיר כולנו משלמים בחיי אדם. אם לא תהיה אכיפה שוויונית - לא יהיה סגר. אם בני ברק וביתר עלית לא נסגרות, גם ראשון לציון והרצליה לא ייסגרו. נמשיך להגן על המדינה מתוך הממשלה המעוותת הזאת ואחרי הבחירות נוודא שתקום ממשלה ישרה עם אנשים ישרים שישקמו את הכלכלה ואת החברה מנזקי הקורונה וביבי".

החמרת הענישה אושרה בקריאה ראשונה

מוקדם יותר, מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת החוק להחמרת הענישה על מפרי מגבלות הקורונה. 52 מחברי הליכוד, כחול לבן ורוב סיעות האופוזיציה תמכו, הסיעות החרדיות וכן הרשימה המשותפת התנגדו. לפי ההצעה, יעלו הסכומים המרביים של הקנסות המנהליים מ-5,000 שקל ל-10,000 שקל. בין היתר מוצע להעלות את הקנסות על הפעלת מקום הפתוח לציבור או בית עסק בניגוד לאיסור על הפעלתו שנקבע בתקנות, ועל הפרת ההגבלות על ידי קיום מסיבה, כנס, טקס, לרבות טקס דתי, פסטיבל, טיול מאורגן, אירוע ספורט, מופע בידור או מופע אומנות.

כן מוצע להחמיר את הקנסות על הפעלה של מוסדות חינוך בהתאם להיקף ההפרה ולעוצמת הסכנה הנשקפת ממנה, כך שמוסד שפותח את שעריו ומקיים פעילות לימוד למספר גדול יותר של תלמידים - יקבל קנס גבוה יותר ממוסדות שמקיימים פעילות חינוך למספר נמוך יחסית של תלמידים.

כחול לבן מבקשים לקיים את הדיון בהצעה וההכנה לקריאה שנייה ושלישית בוועדת הכנסת במקום בוועדת החוקה של הכנסת, שבראשה עומד ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה.

ח"כ יעקב אשר, יו"ר ועדת החוקה של הכנסת / צילום: דוברות הכנסת שמוליק גרוסמן

"מחוייבים כחברה להוקיע את כל העבריינים"

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר בדיון: "מדהים אותי לראות אנשים שלא מצייתים, מסכנים את עצמם ואת הבריאות של הסובבים אותם. לכן צריך להעביר את החוק שמגדיל את הקנסות ויעזור לנו בהרתעה. אנחנו מחוייבים כחברה להוקיע את כל העבריינים, ומי שלא מבין בטוב יקבל גם קנסות בהתאם".

ראש הממשלה החליפי ח"כ בני גנץ תקף בעיקר את נתניהו: "אני לא דורש אכיפה שוויונית כי אני נגד חרדים, אלא כי אני בעדם. בואו נהיה ישרים עם עצמנו, אפס מוסדות שנשללו מהם תקציבים, אפס מוסדות שנסגרו בגלל שהפרו את הנחיות הממשלה. זו עצימת עיניים שהורגת. הורגת אנשים, הורגת עסקים, הורגת את החברה שלנו. את המתווה הזה שאנחנו מנסים לקדם היום, חבל לומר, נתניהו תקע. יחד עם עוד החלטות שלא יישמנו, יחד עם מדיניות דיפרנציאלית שהחלטנו עליה על הנייר, ולא הצלחנו ליישם אותה בשטח. לצערי, ראש הממשלה משתמש בקורונה כקמפיין בחירות, והוא עושה שיקול פוליטי בתהליכי האכיפה. ואני מודיע כאן זה לא תחמניסטן. מדינת ישראל היא מדינת חוק, מדינת ישראל היא מדינת סדר. ואני גם מודיע מעכשיו, שאם משרד החינוך לא יפעיל את סמכויותיו - ישלול תקציבים ויסגור מוסדות שמפרים את הנחיות המדינה, לא משנה לי מאיזה זרם הם, אם החוק שאנחנו דנים בו היום לא יעבור בשלוש קריאות - לא נוכל להשאר אדישים. אני אפעל בכדי לבטל רטרואקטיבית קנסות גם לבעלי עסקים פשוטים שנפגעו - בעלי מסעדות, חדרי כושר, רבים רבים שפרנסתם נפגעה. לא נכון שתהיה כאן אכיפה סלקטיבית. לצערי, הקמפיין הפוליטי של נתניהו עולה לנו בחיי אדם".

בני גנץ / צילום: דוברות הכנסת שמוליק גרוסמן

ח"כ נפתלי בנט תקף את שרת התחבורה וראש הממשלה על אי סגירת נתב"ג בזמן ואמר: "אני פונה פה למירי רגב ולנתניהו, איך למען השם אפשרתם להכניס אוטוסטרדה של כל המוטציות בעולם לתוך מדינת ישראל? התרענו בזמן אמת, זעקנו בזמן אמת, אמרנו: תשתלטו על נתב"ג. בזמן אמת, לא בדיעבד. אמרנו: תשתלטו, תבדקו אנשים לפני שהם עולים למטוס, עם הנחיתה בארץ. בדובאי עשו את זה, בסיישל עשו את זה, בכל העולם עשו את זה. ומאז, עוד 1,000 מתים, ואתם מעזים לעמוד פה ולהגיד: או, כמה הכול נפלא, בואו תלמדו מאתנו. מה נלמד מכם? בושה וחרפה. הכנסתם את כל המוטציות - המוטציה הבריטית והדרום-אפריקאית על ידיכם. אלף הרוגים. אלף הרוגים בגלל המחדל שלכם. לכו הביתה. למדינת ישראל מגיעה הנהגה רצינית שאכפת לה מהאזרחים".

ח"כ נפתלי בנט / צילום: דוברות הכנסת שמוליק גרוסמן

ח"כ יעקב טסלר: "רוב-רובו של הציבור החרדי הוא שומר חוק, השומר בקפדנות על הנחיות הבריאות. התמונות הקשות שאנו עדים להן בימים האחרונים, אלו של נערי שוליים, מיעוט משולי המחנה. מיעוט עליו אנו מתריעים כבר חודשים ארוכים. אלו השלכות סגירת מערכת החינוך. מה שאנו רואים כעת ברחובות, זו תוצאה ישירה של השארת נערים בבית לתקופות ארוכות בבטלה ובשעמום. אבל במקום שהמשטרה תשליט את הסדר ברחוב, ותטפל בקומץ המתפרע, הם מענישים את כל הציבור, ששגרת חייו נהרסה והוחלפה בחיים בתוך שדה קרב. המשטרה זורעת פחד ואימה ברחובות, עם ירי חי, ירי רימוני הלם ואלימות קשה. חלק מהילדים מתמודדים עם פחדים בלילות האחרונים. במקום לקום ולהתנצל בפני גדולי ישראל, המביעים את כאבם כבר חודשים ארוכים לגבי מה עלול להתרחש בהיעדר מוסדות החינוך, מרשים לעצמם פוליטיקאים, המגרדים את אחוז החסימה, לפעור את פיהם בחוצפה ובעזות כנגד גדולי ישראל, מנהיגי הדור, הנושאים יום-יום, שעה-שעה את משא הדור על לוח ליבם. מאיפה החוצפה? מאיפה העוז?".

ח"כ משה גפני: "למה מביאים את החוק הזה עכשיו? מביאים את החוק כדי להשמיץ את הציבור החרדי. הקנס הזה בין חמשת אלפים לעשרת אלפים הוא ישנה? יש מי שרוצה לעשות על זה הון פוליטי. כולם מדברים על החרדים כאילו שהם הגרועים ביותר. אנחנו לא אשמים, אתם שהכנסתם אותנו לגור בצפיפות כזאת אתם אשמים, ועוד מעזים פה כאלה לבוא ולתקוף אותנו בשעה שהדברים אינם נכונים".

ח"כ מרב מיכאלי, יו"ר העבודה הטרייה, אמרה: "אנחנו מתבקשות ומתבקשים לאשר עכשיו עוד קנסות במקביל לזה שרוה"מ מבטיח לציבור עוד מתנות. במקרה של רוה"מ דנן שהוא חשוד במעורבות בשוחד אולי זה לא מפתיע שהוא חשוד גם בפיזור שוחד לציבור. אילו ראש הממשלה זה היה לוקח את כל הכסף שהוא שוב רוצה לפזר לציבור בתור מתנות לבחירות, והוא היה נותן את הכסף הזה כאן ועכשיו לבתי חולים הקורסים".

ח"כ אביגדור ליברמן / צילום: דוברות הכנסת שמוליק גרוסמן

ח"כ אביגדור ליברמן: "מי ששולט במדינת ישראל זה כוהני דת קיצוניים ועסקני ש"ס ויהדות התורה. מי שרוה"מ בפועל זה היה ינקי קניבסקי נכדו של הרב קניבסקי, וראש הממשלה הוא בקושי ראש ממשלה רזרבי, ולפעמים זה לוקח לו זמן להשיג בטלפון את יענקי קניבסקי. לכן גם המציאות שאנחנו חווים היום, אותו פרץ אלימות ואותה השתוללות, מי שאחראי על המהומות האלה הם ראש הממשלה נתניהו ועסקני ש"ס ויהדות התורה, שלא רק לא טורחים לגנות את האלימות אלא להפך מגבים את הפורעים. לו ראש הממשלה היה מפעיל את כל הסמכויות אז היה מוציא צו סגירה לאותם מוסדות והיה מנתק אותם מתקציב המדינה, שני הדברים האלה היו עובדים יותר טוב מכל המשטרות".

עוד כתבות

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס