גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אני מרגישה שבמדינה מחכים שנפשוט את הרגל. לא מאפשרים לנו לפתוח את העסק ולהתפרנס"

יעל בר, בת 38, אם לשניים, בעלת בר-מסעדה "שלדון" ברמת גן ● גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

מסעדת שלדון ברמת גן / צילום: תמונה פרטית
מסעדת שלדון ברמת גן / צילום: תמונה פרטית

כשיעל בר, בעלת בר-מסעדה "שלדון" ברמת גן, קיבלה השבוע מרשות המסים אישור לבקשתה למענק עבור חודש נובמבר-דצמבר, היא לא הרגישה כל הקלה. הסכום שקיבלה - 9,380 שקל - היה הקש ששבר את גב הגמל, לאחר חודשים רבים שבה המסעדה שלה סגורה וצוברת חובות.

את התסכול היא הוציאה באמצעות המקלדת, כשפרסמה פוסט בעמוד הפייסבוק שלה, ובו כתבה: "אז מה אומרים? לא יודעת מה לעשות עם כל הטוב הזה. מה לשלם קודם? שכירות 20 אלף שקל לחודש? דמי ניהול 8,500 שקל לחודש? חשמל? ארנונה 10,000 שקל? ... אה, ואפשר להגיש השגה, יענו אולי תוך 120 יום. למי שלא הבין זה מענק לחודשיים עם ירידה בהכנסות של 85%".

יעל בר וילדיה במסעדה / צילום: תמונה פרטית

בר פתחה את העסק שלה בשנת 2018, שכרה 350 מטר מרובע והשקיעה כמיליון שקל בשיפוץ ועיצוב בר-מסעדה בסטנדרט גבוה. מטבע הדברים היא נטלה הלוואות בעת הקמתו, ואפילו אביה בן ה-70 נרתם לעזרה ונרשם כערב בחוזה השכירות של העסק.

זמן קצר לאחר ההקמה היא נקלעה לסכסוך משפטי-עסקי עם השותף שלה, ודרכיהם נפרדו. לקראת סוף 2019, לאחר הליך משפטי ממושך ולאחר שהיא ערכה הליך ייעול, התחילה הפעילות בעסק להתרומם.

"העסק התחיל לרוץ. אני ובן זוגי ניהלנו את העסק, עבדנו מבוקר עד לילה, שיווקנו אותו לאירועים קטנים, והוא התחיל לתפוש שם. בערב היה תוסס. היו לנו ליינים בתפוסה מלאה. אם היה לנו עוד 300 מטר מרובע היינו מצליחים למלא גם אותו. העסקנו 20 עובדים ואת בני המשפחה שלנו, והתחלנו לצמצם הלוואות. ממש לפני הקורונה הסתכלנו על המספרים ואמרנו שזו השנה שלנו, שאנחנו מתחילים לקטוף את הפירות".

אבל הפירות לא הגיעו. במקומם הגיעה הקורונה. "לפני הסגר הראשון שהיה במרץ כבר התחילו ביטולים של אירועים שהוזמנו ומקומות שנשמרו בליינים של שני וחמישי חודשיים מראש בוטלו. ואז במרץ מודיעים לנו שתוך יומיים אנחנו צריכים לסגור דלתות. שבועיים לפני הרגשנו ירידה משמעותית בעבודה, ואז התחיל הסגר וכולם אמרו לנו 'אל תדאגו. המדינה תדאג לכם היא לא תזרוק מאות אלפי עסקים להתמודד לבד, ולהתמוטט'. אז חיכינו לראות. לצערי אנחנו עדיין מחכים. המדינה הפקירה את העסקים, ובייחוד את ענף המסעדות שסגור ברצף כמעט לאורך כל חודשי המשבר".

אף שהמסעדה סגורה, בר עדיין נדרשת לשלם את כל ההוצאות הקבועות שלה, בהיקף של 100-150 אלף שקל בחודש. "אין לנו חסכונות ועדיין לא סיימנו את ההלוואות של העסק. היו לנו שקים ששילמנו לספקים מראש ונאלצתי לבטל הרבה מהם", מספר בר.

כדי להתמודד עם ההוצאות, ולאור הסכומים הנמוכים של המענקים שקיבלה, נאלצה בר לקחת הלוואות בערבות המדינה. "זה היה תהליך מפרך, וכל יום שעבר עד שאישרו את ההלוואה עיכב את הכספים ואת התשלומים שלי לכל מי שהייתי חייבת לו כסף. את הלוואה הראשונה קיבלנו רק ביוני, אף שהגשנו בראשית המשבר. קיבלנו הלוואה של 250 אלף שקל - חילקנו תשלומים לכל מי שנצברו החובות, בעל הנכס וספקים, והכסף נגמר בין רגע".

באותו זמן בר עדיין האמינה שהמדינה תעצור את הנפילה החופשית שלה ושל העסקים האחרים במדינה, שנקלעו למצב הזה ללא עוול בכפם.

"בהתחלה כולם מבינים את המכה שנפלה על העולם, ואומרים נחכה בשקט בצד, נראה איך המדינה עוזרת לנו ונעבור את התקופה. השלו אותנו גם כל פעם שתוך חודש-חודשים הכל יהיה בסדר. חודש חודשיים האמנו שנשרוד.

"כשהודיעו על פתיחת המסעדות מחדש ביוני, אחרי הסגר, הייתה היענות מאוד חזקה של הלקוחות שהזמינו אירועים והגיעו והכשרנו שוב צוותים חדשים, ברמנים וטבחים, בהשקעה גדולה, כי חלק מהעובדים לא חזרו. ואז התחילו ההגבלות המגוחכות של יולי אוגוסט - 10 אנשים בפנים ו-20 בחוץ. יש לי מקום של 350 מטר, אז מה הרלוונטיות למגבלה של 10 אנשים. שום הגיון. זה גרם נזק אדיר".

איזה סיוע קיבלת מהמדינה?
"הסיוע היה מאוד מינימלי. ביולי, כשהמסעדה פתוחה אבל יש מגבלות, הייתה לי ירידה של 53% במחזור, אבל לפי החוק כדי לקבל פטור מארנונה הייתי צריכה להראות ירידה של 60%. אז לא קיבלתי פטור. קיבלתי את המענקים הסוציאליים האישיים, 15 אלף שקל לחודשיים, ועם זה אני החזקתי את המשפחה ואת הבית. במקביל, במסעדה, כל מי שמגיע לו כסף מאתנו חזר לדרוש אותו. לא היה סגר וכולם חשבו שאם אתה עובד אז תתחיל לשלם. בעל הנכס רוצה את מלוא הסכומים למרות שמותר רק 10 אנשים בעסק, העירייה רוצה את הארנונה, הספקים את הכסף שלהם".

בלית ברירה נאלצה בר לקחת עוד הלוואה בערבות המדינה, ומצאה את עצמה בסחרור של הלוואות. "פניתי וקיבלתי עוד 100 אלף שקל בערבות המדינה, ועוד 110 אלף שקל הלוואה מהבנק בלי קשר להלוואות ערבות המדינה, ועוד 100 אלף שקל מהחשבון הפרטי שלי, על חשבון שיעבוד נוסף של הבית שלי".

בזמן שהיא נאבקת בחישובים של איך מחזיקים את העסק והבית בשעה שאין כמעט הכנסות בעסק, הגיע הסגר של ספטמבר.

"בספטמבר סגרו אותנו שוב, ופיטרנו את כל העובדים. נכנסנו הרבה פחות אופטימיים לסגר הזה, כי אנחנו ידענו כבר שהממשלה לא נותנת מספיק. מאז גם לא נפתחנו. אנחנו סגורים ברצף מאז הסגר השני. ההכנסות ירדו בין 85%-90%. אנחנו פתוחים כרגע רק כדי לשמור על השפיות, אבל החובות נערמים.

"אין לנו מאיפה לשלם דמי שכירות ואת כל שאר החובות. אנחנו לא מדפיסים כסף. אני מרוויחה 20 אלף שקל בחודש ממשלוחים, ומוציאה 50 אלף שקל רק על זה שהוא פתוח, בלי עובדים כמעט. אנחנו עושים את השליחויות בעצמנו, ולא משתמשים בשליחים של חברות השליחויות כי העמלה גבוה מדי עבורנו. אנחנו מצמצמים הוצאות, אבל עדיין לא מרוויחים מספיק אפילו לשלם את ההוצאות הקבועות".

"לכולם מוותרים, אבל על העצמאים מטילים את כל הנטל"

ככל שהזמן חולף בר חוששת יותר ויותר להישרדות של העסק שלה. "אנחנו מנסים להציל את הבתים והעסקים שהשקענו בהם את הנשמה ואת כל הכסף שלנו. יש תסכול מאוד גדול. אני חוששת מסגירה, כי אנחנו על סף פשיטת רגל. את ההלוואות שלקחנו אנחנו לא יודעים אם נצליח להחזיר.

"כשאת מגיעה לסך הלוואות של חצי מיליון שקל, ועוד חובות לבעל הנכס של 100 אלף שקל, ועוד 100 אלף שקל ארנונה כי לא נותנים לנו פטור או שהפטור ניתן בדיעבד רק אחרי שאתה משלם - אתה לא יודע מה יהיה מחר, האם תשרוד או לא. אני מרגישה שבמדינה מחכים שנפשוט את הרגל. לא מאפשרים לנו לפתוח את העסק ולהתפרנס".

ההצדקה לסגרים היא התחלואה העולה. את חושבת שהמסעדות צריכות להיפתח למרות זאת?
"בעקבות החלטות הזויות התחלואה לעולם לא תרד. אנחנו סגורים לשווא. זה סגר חרטא. אם לדובאי היה מותר לטוס עד לאחרונה ולחזור עם קורונה, ובין הסגרים יש מופעי רחוב של העיריות שרוצות לעודד את הציבור, ובסופרים יש צפיפות ועומס ולחרדים לא עושים אכיפה והם עושים אירועי ענק - אז איך תרד התחלואה? לכולם מוותרים, אבל על העצמאים מטילים את כל הנטל. הפכו את העצמאים לפראיירים של המדינה. רוכבים עלינו, סוגרים אותנו לגמרי אבל תשלמי רגיל על הכול.

"והטיפול במסעדנים נעשה בצורה הגרועה ביותר. המענקים לא מתאימים ולא מתחשבים במאפיינים של התחום שלנו שמתגלגל תזרימית חודש בחודשו וזה תחום שהכול אצלו יקר, וכל המגבלות הכלליות הרגו אותנו לגמרי בלי שום הגיון. לא מסתכלים עלינו".

 עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il 

עוד כתבות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?