גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היועמ"ש יכריע אם לחקור את רה"מ בעניין הכספים ממקורביו - רק לאחר פסיקת בג"ץ

נתניהו, בסבירות גבוהה, יוותר על הכספים שקיבל מבן דודו נתן מיליקובסקי וממקורבו ספנסר פרטרידג' לצורך הגנתו המשפטית, ויבחר במימון עצמי • זאת, בעקבות עמדת היועמ"ש שהוגשה לבג"ץ ושנחשפה לראשונה בגלובס, שלפיה מדובר במתנות אסורות לפי החוק

היועמ"ש אביחי מנדלבליט וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: אוהד צויגנברג, "ידיעות אחרונות"
היועמ"ש אביחי מנדלבליט וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: אוהד צויגנברג, "ידיעות אחרונות"

מזה כשלוש שנים שראש הממשלה בנימין נתניהו מנסה לגייס כספים לצורך מימון הגנתו המשפטית בהליכים הפליליים המתנהלים מולו. בעוד שההליכים הפליליים התקדמו מאוד, ושלב ההוכחות צפוי להיפתח בעוד כחודש, סוגיית מימון ההגנה המשפטית של ראש הממשלה נותרה פתוחה ללא כל פתרון מבחינתו.

השבוע ספג המימון המשפטי של נתניהו שתי מכות משמעותיות מהיועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט. למעשה, היועמ"ש החזיר את נתניהו לנקודת הפתיחה, ללא שיש בידו סיוע ומימון כלשהו.

ההערכה היא כי נתניהו ימשיך עם צוות סנגוריו, לא יפנה לאפיק של מימון המונים או יבקש תרומה מבעלי הון נוספים, אלא ייאלץ להכניס את ידו לכיס ולהגיע להסדר עם פרקליטיו. זאת, בנוגע למימון עצמי של ההליך הפלילי שעלותו נאמדת במיליוני שקלים לא מבוטלים.

שווי נכסיו של נתניהו מוערך בכ-50 מיליון שקל. מנדלבליט קבע כי 300 אלף הדולרים שנתניהו קיבל, ללא היתר מראש, מבן דודו נתן מיליקובסקי, תוך הסתרת טיב ומהות היחסים ביניהם, מהווים הפרה של חוק המתנות.

עוד טען היועמ"ש, ברמיזה מסוימת, כי ההלוואה בגובה 2 מיליון השקלים שנתניהו קיבל מחברו המיליארדר ספנסר פרטרידג' מהווה גם היא טובת הנאה אסורה, המנוגדת לחוק המתנות.

מנדלבליט הגיש את עמדתו, שנחשפה לראשונה באתר גלובס, בתגובה לעתירה של התנועה לאיכות השלטון בנוגע לסוגיות אלה.

גורמים משפטיים מעריכים כי גם אם בג"ץ יקבל את עמדת מנדלבליט, הסיכוי לפתיחת חקירה פלילית נגד ראש הממשלה בגין קבלת הכספים ממקורביו - די נמוך. מכל מקום, מנדלבליט יכריע בסוגיה רק לאחר פסיקת בג"ץ.

מתנות מחברים

למעשה, השאלה שניצבת כעת על שולחן הניתוחים המשפטי היא אם מותר לנתניהו לקבל מתנות עתק מאילי הון, שהינם חברים וקרובי משפחה, ללא קבלת היתר מראש מהגורמים המוסמכים. זאת, כאשר מתנהלת בין הצדדים מערכת יחסים מורכבת עם זיקה להיותו של נתניהו עובד ציבור, ותוך הסתרה של טיב ומהות היחסים.

שאלה משפטית זו היא בדיוק השאלה הניצבת במרכז פרשת 1000, שבה מואשם נתניהו בעבירה של מרמה והפרת אמונים בגין בקבלת טובות הנאה במאות אלפי שקלים מחבריו, ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר. מנדלבליט קיבל את גרסת נתניהו כי הוא רואה את שניהם כחבריו, וכי מותר לעובד ציבור לקבל מתנות מחברים, אולם היועץ סבר כי מתנות בהיקפים כה גדולים בנסיבות העניין מנוגדות לחוק המתנות, ומשום כך קבלת מתנות אלה מנוגדת לחוק ומהווה עבירה של הפרת אמונים.

המשמעות עבור נתניהו היא קשה. ראש הממשלה יצטרך להחליט אם הוא מעוניין שבג"ץ יקבע קביעות נורמטיביות עקרוניות בנוגע לחוק המתנות וכן קביעות עובדתיות וערכיות בנוגע להתנהלותו בהקשרים אלה, בעתירה בנוגע למתנה מבן דודו. זאת, עוד לפני שהעניין יידון בפני בית המשפט המחוזי בירושלים בהליך הפלילי בעניינו (פרשת 1000), ועוד לפני שבית המשפט המחוזי נחשף לראיה כלשהי.

מתנה אסורה


מדובר במכה משמעותית, שקדמה לה מכה נוספת בתחילת יולי 2020. נתניהו ביקש אז לקבל 10 מיליון שקל מחברו ספנסר פרטרידג' ומבן דודו נתן ממיליקובסקי לצורך מימן הגנתו המשפטית.

ביולי 2020 שיגר מנדלבליט חוות-דעת לוועדת ההיתרים במשרד מבקר המדינה נגד בקשת נתניהו. היועמ"ש טען אז כי קבלת מתנה בסכום של 10 מיליון שקל מנוגדת לחוק המתנות. לפי עמדתו, למרות העובדה כי נתניהו ופרטרידג' מצויים בקשרי חברות, קיימת חזקה כי גורם דומיננטי להענקת המתנה הוא העובדה שנתניהו הוא עובד ציבור. חוות-הדעת הזו הכריחה את ועדת ההיתרים לסרב לבקשת נתניהו לדון בבקשתו לקבל את המתנה. זאת, למרות נטיית הוועדה לאשר את הבקשה מלכתחילה.

מנדלבליט לא רק חיווה דעתו שמדובר במתנה אסורה, אלא אמר למעשה כי הסמכות להחליט בעניין כלל לא נתונה לוועדת ההיתרים. נתניהו היה יכול לעתור נגד חוות-דעתו של מנדלבליט לבג"ץ, אך כפי שהוערך בגלובס, הוא בחר שלא לעשות. זאת, מתוך הבנה שהוא נכנס לתוך שדה מוקשים שעלול להחריב את קו ההגנה שלו בפרשת 1000.

כעת לא מופרך להעריך כי נתניהו יוותר גם על ההליך הבג"צי הנוכחי ויודיע כי מבלי להודות בנטען על-ידי היועמ"ש ועל-ידי העותרים - הוא מוותר על ההלוואה בת 2 מיליון השקלים מפרטרידג' ועל המתנה בת 300 אלף הדולרים שקיבל ממיליקובסקי.

שינוי בעמדה


יש לציין כי מנדלבליט שינה את עמדתו בנוגע למעמד הכספים שקיבל ראש הממשלה ממיליקובסקי. בפברואר 2019 כתב עוזרו של היועמ"ש, ד"ר גיל לימון, כי לעמדת מנדלבליט, המתנה בת 300 אלף הדולרים אינה אסורה על-פי חוק המתנות, והיא רק דורשת אישור של ועדת ההיתרים.

היועמ"ש הסביר את השינוי בגישתו כי בעקבות בדיקת "פרשת המניות", נחשפו והובהרו לו קשריו הכלכליים של נתניהו עם מיליקובסקי שלא היו ידועים לו עד כה. "לא ניתן עוד לומר כי נסתרת החזקה הראשונית, שלפיה נתניהו קיבל את הכספים באשר הוא עובד ציבור. הפועל היוצא של מסקנה זו היא כי ועדת ההיתרים ממילא אינה מוסמכת להתיר את קבלתם. יובהר כי הוועדה, כאשר נדרשה לנושא, פעלה אף היא על בסיס הנחת העבודה הקודמת, שלפיה אין מדובר במתנה אסורה", קבע כעת היועץ.

לגבי ההלוואה מפרטרידג' כתב מנדלבליט כי "אכן, עמדת היועמ"ש היא כי הלוואה, גם אם היא בתנאים המקובלים בשוק, עשויה להוות טובת הנאה אם היא לא ניתנת על-ידי מי שעיסוקו הוא מתן הלוואות לציבור הרחב".

בכך חלק היועץ בעדינות על עמדת מבקר המדינה הקודם, יוסף שפירא, שכתב ביוני 2019 כי נתניהו רשאי לקבל הלוואה בתנאי שוק מפרטרידג', וכך עדיין סבור גם מבקר המדינה הנוכחי, מתניהו אנגלמן. לדעתם של השניים, ההלוואה עומדת בתנאי השוק.

מה גרם לשינוי בעמדת היועמ"ש בנוגע להלוואה ולכך שהבהיר כי לעמדתו קבלת הלוואה בתנאי שוק עשויה להוות טובת הנאה? מדוע מנדלבליט לא ציין זאת מראש? סביבת נתניהו תטען כי מדובר בהמשך הרדיפה של היועמ"ש את ראש הממשלה כדי להקשות עליו את ניהול ההליך המשפטי. מנדלבליט יטען כי זו עמדתו העקרונית, והעניין הובהר יותר, לאור העובדה כי פרטרידג' הסכים לתרום לנתניהו 10 מיליון שקל לצורך מימון הגנתו. נכונותו של פרטדיג' לתרום סכום כה גבוה לנתניהו פוגעת בחזקה של תקינות תרומותיו לראש הממשלה - ובאור זה יש גם לראות את הלוואתו החריגה לנתניהו, כיוון שכלל אין עיסוקו במתן הלוואות.

לגלובס נודע כי הסכם ההלוואה בין נתניהו לפרטרידג' כולל החזר קבוע של הריבית וכן של הקרן. בנוסף, כדי לעגן את העובדה שמדובר בהלוואה בתנאי שוק - נתניהו אף העמיד בטוחה בדמות שעבוד של 2 מיליון שקל באחד מחשבונותיו לטובת פרטרידג'.

מצד אחד, הדבר אכן הופך את ההלוואה להלוואה בתנאי שוק לכל דבר ועניין, ממש כמו הלוואה בנקאית. מצד שני, הדבר מעצים עוד יותר את התמיהה - מדוע נתניהו לא נטל הלוואה בנקאית בתנאי שוק. גורם הבקי בפרטים מעריך כי מטרת נתניהו בכך הייתה לשמור לעצמו את האופציה להפוך את ההלוואה מפרטרידג' למתנה לאחר סיום תפקידו כראש ממשלה. 

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות. 

עוד כתבות

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין