גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אנחנו ה'רובין הוד' של האינטרנט": אדם סינגולדה בראיון בלעדי לקראת ההנפקה בוול סטריט

חברת המלצות התוכן הישראלית אישרה השבוע את חשיפת גלובס ותיהפך בקרוב לחברה ציבורית נסחרת ● בראיון בלעדי מביט המייסד אדם סינגולדה על הדרך שעבר, מדבר על ביטול המיזוג עם המתחרה הישראלית אואוטבריין, על ענקיות הטכנולוגיה ועל הדרך להנפקה

אדם סינגולדה / צילום: כפיר זיו
אדם סינגולדה / צילום: כפיר זיו

חברת טאבולה שייסד אדם סינגולדה כמעט נסגרה שלוש פעמים ב-13 השנים שהיא קיימת. בכל פעם מישהו אחר הציל אותה מהגורל הזה, ועכשיו היא עומדת להשלים מיזוג עם חברת ה-SPAC הישראלית ION Acquisition Corp, ולהפוך לחברה ציבורית בבורסת ניו יורק, לפי שווי של 2.6 מיליארד דולר.

"בחיים צריך גם קארמה", אומר סינגולדה, 39, שהוא גם מנכ"ל החברה. בראיון לגלובס מביתו שבארה"ב הוא גם מספר איך הקשיים בתחילת הדרך בנו את התרבות הצנועה של טאבולה, מדוע זה הזמן הנכון לחברה להפוך לציבורית, ולמה דווקא באמצעות מיזוג לחברת SPAC ולא בהנפקה "רגילה".

למה החלטתם שעכשיו זה הזמן הנכון להצטרף לבורסה?
"הרבה שנים חשבתי שזה יהיה מדהים, כי כחברה ציבורית יהיה לנו שווי ונוכל לחשוב יותר בגדול, ולשדר לעצמנו ולעולם כמה אנחנו מאמינים במסר הזה. אנחנו רובין הוד של האינטרנט הפתוח והחינמי, מול הענקים גוגל, פייסבוק ואמזון. זה צעד ענק לחברה. שנת 2020 הייתה שנה מאוד חזקה פיננסית, וחשבנו שזו הזדמנות טובה. יש לנו משימה ענקית, לדאוג ל-open web".

בכל זאת, אתם עדיין חברה קטנה מישראל. איך ייראה מאבק כזה בענקיות האינטרנט?
"המאבק הכי גדול בסופו של דבר הוא על תשומת הלב של המשתמש, והקשר איתו. אחת הבעיות הכי גדולות של העיתונות היום היא להילחם על הזמן של הקוראים, להגיע אליהם. פייסבוק רוצה שהאינטרנט יהיה בתוך פייסבוק, אבל גם גלובס רוצה שאנשים יכירו את גלובס ויירשמו אליו.

"יש פה משבר, כי מצד אחד הם שותפים, אבל הם רוצים את ההפך המוחלט. זה ההבדל העיקרי בינינו לבינם: לי אין עסק צרכני, העתיד שלי מתואם לחלוטין עם השותפים, ואני לא צומח אם הם לא צומחים. זה ה-Attention economy, וכל אחד רוצה למשוך למקום אחר. אנחנו משקיעים השנה 100 מיליון דולר במו"פ, בין היתר כדי לפתח מערכות שישאירו גולשים בתוך האתר".

לעבוד כמו נינג'ות

טאבולה בחרה, כאמור, בדרך של מיזוג עם חברת SPAC (קיצור של Special Purpose Acquisition Company), ולא הלכה לישירות להנפקה.

למה בחרתם בדרך הזו?
"הסתכלנו על כל האופציות. אנחנו אוהבים את גלעד (שני, מנכ"ל ION Acquistion, שאליה מתמזגת טאבולה, שח"ו). הכרנו שנים קודם, והייתה לי הזדמנות לדבר איתו על החזון והתהליך. עכשיו מגיע הפרק השני של טאבולה, כחברה ציבורית, ובסוף זה הרי הכול אנשים. מוצרים, טכנולוגיה - כן, אבל החדשנות האמיתית היא לעבוד יחד כמו נינג'ות. אחרי שמנפיקים, כל החברות הציבוריות הן אותו דבר, ולא משנה אם הצטרפו דרך SPAC או הנפקה אחרת".

בטח היו עוד SPACs שחיזרו אחריכם.
"נכון, אבל אהבתי איך שגלעד חושב על עסקים ושותפות, וזה היה Match made in heaven".

אתה מרגיש נוח עם השווי של טאבולה במיזוג?
"כן".

כי לפעמים נראה שהשוק רותח והשוויים נדיבים מאוד.
"אני לא מתעסק בזה. כל זמן שמיישמים את הדבר הנכון, להיות חברה טובה, רווחית, צומחת - מה שמסביב לא חשוב בטווח של 10 שנים".

הייתם אמורים להתמזג עם המתחרה הישראלית אאוטבריין, אבל המיזוג בוטל. בדיעבד, המהלך היה טעות?
"לא טעות בכלל. ברגע ששתי החברות קיבלו החלטה יחד, זה היה הדבר הכי נכון לאז; וכשהחלטנו להיפרד יחד - זה כי זה היה הכי נכון. קל להסתכל בדיעבד, אבל יש משמעות לדרך. הכרנו אנשים טובים ולמדנו על עצמנו, זה היה שלב בדרך שהיינו צריכים לעבור".

לפי הנתונים שדיווחה החברה לקראת המיזוג, ב-2020 התקרבו ההכנסות שלה ל-1.2 מיליארד דולר, או 379 מיליון דולר ex-TAC (בנטרול עלויות רכישות טראפיק) - צמיחה של 8.8% ו-28%, בהתאמה. ה-EBITDA המתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) צמח ב-212% ל-106 מיליון דולר.

התחזית לעתיד מדברת על המשך צמיחה וב-2021 - ההכנסות צפויות להגיע ל-1.28 מיליארד דולר וה-EBITDA - כ-127 מיליון דולר. סינגולדה צופה ש-2021 תהיה "עסוקה מאוד" בטאבולה. "זה סופר-מרגש. נמשיך להשקיע בישראל, ואני מקווה שבעתיד יהיו לנו אלפי עובדים בארץ (לעומת כ-600 כיום, מתוך 1,400, שח"ו), כמו שיש ב- Wix, צ'ק פוינט, פייבר - חברות שאני מוקסם מהן.

"בעתיד נמליץ על הכול: מוצרים, משחקים, אפליקציות לטלפון, ונצא מחוץ לדפדפן - נהיה במכוניות, בטלוויזיה, בכל מכשיר. אנשים צריכים שמישהו ימליץ להם על משהו שהם עשויים לאהוב, הרי בחיים לא יהיה לנו זמן לקרוא את כל הספרים שנרצה או לראות את כל הסדרות שנרצה. לטאבולה יש הזדמנות לעזור לך לגלות מלא דברים שלא ידעת שקיימים".

כמו חללית שטסה לחלל

טאבולה הייתה העבודה הראשונה של סינגולדה אחרי הצבא. "ב-2007, אחרי שהייתי בצבא שבע שנים, גרתי אצל ההורים. חיפשתי מה לראות בטלוויזיה, ואמרתי לאימא שלי שמנועי החיפוש עוזרים כשאתה יודע מה אתה רוצה למצוא, אבל מה אם אתה לא יודע? הודעתי לה שבעתיד זה יהיה הפוך: האינפורמציה תחפש אנשים. היא ענתה לי 'מה עובר עליך', אבל הפגישה אותי עם האנג'לים הראשונים של טאבולה".

לאחד המשקיעים הראשונים (דני טוקטלי) הוא "ארב" בבת המצווה שערך לבתו. "הזמנתי את עצמי לבת המצווה, וחשבתי מתי זה זמן טוב לבוא להגיד לו שיש לי רעיון", הוא מספר בחיוך. "פניתי אליו בתשע-עשר בערב, אחרי שהוא כבר רקד, והתחלתי לספר על הרעיון של מנועי חיפוש הפוכים ואינפורמציה שתחפש אנשים. הוא שאל: 'מי הזמין אותך?', וככה יצאנו לדרך".

בשנים הראשונות טאבולה עבדה על פיתוח המוצר, והייתה רחוקה מהכנסות. ב-2009 סינגולדה עבר לארה"ב כדי להתקרב למפרסמים ולמוציאים לאור. באותן שנים החברה כמעט נסגרה, אבל לדבריו, "הימים הראשונים של החברה עוזרים לשמור על תרבות צנועה".

סינגולדה אומר שיש "משהו נורא חמוד בלהיות תמים. אם הייתי אז מנוסה, הייתי סוגר את טאבולה מאה פעם. יש משהו מאוד לא הגיוני בלהקים סטארט אפ, כנגד כל הסיכויים ובלי כסף. הייתי בן מזל. בשנים הראשונות, כמעט כל מי שפגשנו אמר לנו לא. לא בטוח שהייתי משקיע בעצמי במצב הזה". הוא מספר שב-2009, כשעבר לארה"ב ("בלי כסף לקנות ספה באיקאה"), נהג ללכת לסטארבקס לקנות קפה רק כדי להתאמן באנגלית.

ב-2012 החלה הצמיחה המהירה בהכנסות, ממאות אלפי דולרים ליותר מ-200 מיליון דולר ב-2014. "כמו חללית שטסה לחלל", כפי שהוא מציג את זה.

אמרת בעבר שהעובדה שגדלת בבית עם אמנות, כבנו של המוזיקאי אבי סינגולדה, עזרה לך כשהקמת סטארט-אפ.
"בדיוק היום דיברתי על זה עם הצוות. כשאתה גדל בדירה בראשון לציון, ואבא שלך קם בשש בבוקר וחוזר ב-12 בלילה, ועובד קשה מאוד, לא בשביל כסף - הוא הסכים להגיע חינם, רק לנגן - זה הראה לי כילד איך עושים משהו מאהבה נקייה. זה השיעור הכי טוב לעסקים.

"אימא שלי הייתה המנכ"לית של הבית, ולא היה קל. היא ניהלה אותו ואותנו, ועבדה בחברת ביטוח. אבא שלי לא ידע מה המחיר של חלב, היא הייתה העוגן. כשהייתי קטן ורציתי רובוטריקים, היא קנתה לי את החיקוי הזול, כי לא היה כסף.

"שניהם פה אצלי עכשיו, אנחנו מאוד קרובים. אגב, אני הכבשה השחורה בבית - אחי רופא באיכילוב, בתחום הפלסטיקה. היום, כאבא, אני חושב הרבה איך לשמור על הצניעות שאני גדלתי איתה בבית, שתהיה לילדים חוויה של צניעות ושפיות".

מה המצב בחברה אחרי כמעט שנה של קורונה?
"במרץ, כשזה התחיל, קמנו בוקר אחד והעולם התרסק. היה צריך לחלק את הקלפים מחדש, ובעיקר לשמור על עצמנו כקבוצת אנשים שעובדת יחד. במשך שנה דיברנו כל שבוע עם כל העובדים בפתיחות מוחלטת, על מה קשה להם. עשיתי פגישות דירקטוריון עם לפטופ כשהילד רודף אחריי בבית. אלה החיים החדשים. טאבולה התקרבה יותר מאי פעם אפילו שלא נפגשנו, וסיימנו שנה פיננסית מאוד חזקה בזכות העובדים".

עוד כתבות

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

פגרת הכנסת כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Associated Press, Patrick Post

בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה

לפי דיווח בסוריה ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק • מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן וגרנות הגליל, ירי נוסף גם לראש הנקרה • עדכונים שוטפים

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו