מיכאלי, בר-לב, מואטי, קריב, רייטן, שפע. מי שהתבוננו בתוצאות הפריימריז לרשימת העבודה ביום שני הבחינו בדפוס קבוע. לא מדובר בהסתדרות של הכוכבים, אלא בצעד מתוכנן של היו"ר החדשה מרב מיכאלי. בראיון לקשת 12 בשבוע שעבר, מיכאלי הסבירה: "הכנסתי בתקנון הזה ריצ'רץ', שוויון מגדרי מוחלט. גבר-אישה-אישה-גבר לסירוגין. כל הרשימה, פעם ראשונה במדינת ישראל, ואני גאה ומתרגשת מזה". לדבריה,"אין סיבה ש-51% מהאוכלוסייה יצטרכו להסתפק ב-25% בקושי ייצוג בכנסת".

שיטת הריצ'רץ' ("רוכסן", בלשון מרכז המחקר והמידע של הכנסת) היא מנגנון יעיל במיוחד ליצירת ייצוג מגדרי. הוא לא רק מבטיח שוויון במספר הגברים והנשים ברשימה כולה, אלא מוודא שהנשים לא יידחקו לתחתית ולמקומות לא ריאליים. אבל האם זו הפעם הראשונה שהשיטה מאומצת בארץ?

ראשית כל בדקנו אחת-אחת את כל הרשימות שהתמודדו בבחירות בישראל, מ-1949 עד 2020. נעזרנו במאגר המקוון של המכון הישראלי לדמוקרטיה על בחירות ומפלגות.
רשימות שהנשים לא היו מיעוט בהן אפשר למצוא כבר מקום המדינה. מפלגת הפועלת והאישה הדתית, למשל, שלא קיבלה מספיק קולות כדי להיכנס לכנסת הראשונה, הורכבה מנשים בלבד. אבל רשימות שוויוניות - על אחת כמה וכמה בשיטת הריצ'רץ' - קשה יותר למצוא.

ובכל זאת מצאנו. התקדים המובהק ביותר הוא רשימת ארץחדשה של אלדד יניב שרצה בבחירות 2013. ברשימה היו תשעה מועמדים ומועמדות (אין חובה להגיש 120 שמות). היו בה חמישה גברים וארבע נשים, והם סודרו בשיטת הריצ'רץ'. גם רשימת התקווה של צ'רלי ביטון, שהתמודדה בבחירות 1992, נבנתה באותה מתכונת ככל הנראה. למה "ככל הנראה"? הרשימה כוללת 30 שמות. במקום 24, בין השמות אדמונד אזולאי ואליהו זוהר, מצאנו את השם "גבי מלכה". שמא מדובר בגבריאל ולא בגבריאלה? לא הצלחנו לברר, ונשמח לקבל פרטים.

אבל שתי הרשימות האלה לא פוגעות הרבה בחלוציות של מיכאלי, כי הן לא עברו את אחוז החסימה. ארץחדשה קיבלה רק 0.7% מהקולות. התקווה קיבלה שביעית מזה. לכן אם עד סגירת הרשימות העבודה תדבוק בריצ'רץ', לא תוותר עליו במסגרת איחודים, ותעבור את אחוז החסימה - היא תהיה הסיעה הראשונה בכנסת שבחרה בסידור כזה. את התקנונים של שתי המפלגות לא מצאנו, ולכן לא נוכל לקבוע אם העבודה היא הראשונה שתפרה את הרוכסן בתקנון.

דווקא בזירה המקומית אפשר למצוא תקדימים לרשימות שוויוניות כמו זו של העבודה. הדוגמה הבולטת היא רשימת דרך חדשה במועצת העיר באר-שבע, רשימתו של ראש העירייה רוביק דנילוביץ’. הרשימה, שנהנית מאז 2013 מרוב מוחלט במועצה, מסודרת לכל אורכה במבנה גבר-אישה-גבר-אישה.

בשורה התחתונה: דבריה של מיכאלי נכונים ברובם. היו רשימות בודדות בשיטת הריצ’רץ’ שהתמודדו לכנסת, אך הן לא עברו את אחוז החסימה.

 

תחקיר: אוריה בר-מאיר