גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שלוש חברות אוטוטק יצאו ל-SPAC: איך אפשר להסביר את הפער האדיר בין הביצועים לשווי

הראלי במניית טסלה הצית עניין מחודש בענף האוטוטק הישראלי, שעד לא מזמן ניצב בפני השקעות מצטמצמות לאור עיכובים בתחום הרכב האוטונומי • "אפקט טסלה" שולח חברות רבות לניסיונות גיוס, אך האם יצדיק את הפער בין הביצועים העסקיים להערכות השווי האסטרונומיות?

עומר כילף, מנכ"ל אינוויז / צילום: Reuters, NIR ELIAS
עומר כילף, מנכ"ל אינוויז / צילום: Reuters, NIR ELIAS

במזל טוב ובאיחור של שנה ביחס לתוכנית המקורית החלה טסלה לשווק כלי רכב בישראל בשבוע שעבר. המחירים מפתיעים לטובה ולא פחות מפתיעה היא בהלת הקניות של לקוחות, שרק לפני כמה שבועות כלל לא כללו מכוניות חשמליות ברשימת האופציות. הסיפור רק בתחילתו, אבל אפשר להמר שטסלה עוד תשבש כמה סדרי עולם בשוק הרכב המבודד שלנו.

כבר בשלב זה אפשר לקבוע, שלטסלה תהיה תרומה משמעותית, אם כי עקיפה, לכלכלה הישראלית ובאופן ספציפי לענף האוטוטק. בשבועות ובחודשים הקרובים צפוי גל הנפקות של חברות אוטוטק ישראליות בארצות הברית, רובן "בדלת האחורית" באמצעות מיזוג עם חברות SPAC, חברה ציבורית שמטרתה היחידה היא מציאת פעילות לרכישה או למיזוג לתוכה. שלוש חברות אוטוטק ישראליות ותיקות יחסית כבר הודיעו על כוונתן להיכנס למהלך כזה והערכת השווי המצרפית שלהן היא לא פחות מ-6 מיליארד דולר.

הפלטפורמה של REE לרכב חשמלי / צילום: Reuters

הן מגיעות מתחומים שונים: אינוויז מפתחת מערכות חיישני לייזר (ליידאר) לרכב אוטונומי; אוטונומו עוסקת ב"מסחור מידע" (מונטיזציה) ממעבדי הנתונים בכלי רכב; וחברת REE, שקמה מתוך יצרנית הגלגלים החכמים "סופטוויל", מפתחת פלטפורמה אחודה לרכב חשמלי ("סקייטבורד"). המשותף לכולן, ולעוד כמה חברות מקומיות ש"מחממות מנועים" לקראת מהלך דומה, הוא רצון לנצל את חלון ההזדמנויות שפתחה טסלה בשוקי ההון בעולם עבור הענף.

טסלה מחיה את השוק

ענף האוטוטק הישראלי "נבנה" במידה רבה בזכות ה"באזז", שיצרה רכישת הענק של מובילאיי על ידי אינטל לפני כארבע שנים. משקיעים מכל העולם הגיעו עם פנקסי צ’קים פתוחים וצמחו עשרות חברות הזנק, שמכסות אספקטים שנים באקו-סיסטם של הרכב "החכם, האוטונומי והמקושר". רובן מילאו את הקופות בשנים הללו בגיוסים בהיקף עשרות עד מאות מיליוני דולרים.

בשלהי 2018 ההחלה התפכחות הכואבת. יצרני הרכב וספקים גדולים החלו להפנים, שהטכנולוגיה האוטונומית היא "פאזל" מורכב, ששואב משאבי מו"פ עצומים ועדיין אינה בשלה לייצור המוני. הרגולטורים גררו רגליים, הציבור הרחב איבד עניין והמשקיעים הבינו שהחזר ההשקעה התרחק בשלוש עד חמש שנים, אם לא בעשור. במקביל הרכב החשמלי החל להסתמן בתור "הבאזז החדש", וסדרי העדיפויות של הענף השתנו.

אבל החל מאפריל 2020 שוב השתנה המצב בזכות הנסיקה המסחררת במניית טסלה, בעיצומו של משבר הקורונה, שהובילה אותה לשווי שוק, שמתקרב לטריליון דולר. משקיעי שוק ההון עטו בהמוניהם על כל טכנולוגיה, שקשורה בעקיפין לחזון הטכנולוגי של טסלה ועשויה להיות זירת ההתמודדות שלה מול תעשיית הרכב הממוסדת.

אחת מהטכנולוגיות הללו היא המודל של "רכב חכם, מקושר ואוטונומי", שמקדמת טסלה באמצעות מערכת ה"אוטו-פיילוט" החדש שלה על כל הנגזרים: שבבים של בינה מלאכותית, ליידאר, חיישני רדאר ואפילו פלטפורמות מודולריות לרכב חשמלי, שיכולות לשמש כבסיס לפיתוח רכב אוטונומי "מהמדף".

סוג שונה של משקיעים

ראוי להדגיש, שגל ההשקעה הנוכחי בחברות האוטוטק שונה מאד באופיו מהגל של 2017 עד 2019. בגל הקודם עיקר ההשקעות באוטוטק הישראלי הגיעו מיצרני רכב, ספקים גדולים של תעשיית הרכב (טיר 1) וקרנות ממוסדות, שמתמחות בתעשיית הרכב. רובם שחקנים לטווח ארוך.

הגל הנוכחי ניזון במידה רבה מהגאות הספקולטיבית פוסט-משבר הקורונה בשווקי ההון, שבבסיסה ניצבים מאות מיליוני "משקיעי כורסה", שניזונים מניתוחים יזומים של אנליסטים מטעם עצמם. הגל הזה מתמקד במידה רבה בניסיון לעשות "סיבוב פיננסי מהיר" והמשקיעים לא בררניים במיוחד בכל הנוגע לפוטנציאל הרווחיות האמיתי של החברות המושקעות ומצבן הכספי.

זו כמובן ברכה עבור המשקיעים "הוותיקים" של ענף האוטוטק הישראלי, שחלקם כבר התייאשו מלראות בעתיד הקרוב תשואה על השקעתם. זו גם ברכה עבור חברות אוטוטק, שבשנה האחרונה ראו כיצד קופת המזומנים שלהן הולכת ומתאיידת ובאר הגיוסים יבשה. לפיכך כולם ממהרים לנצל את חלון ההזדמנויות הנדיר כדי גייס הון משמעותי עבור לפיתוח עסקי ולגרוף הון לכיסם. לא בהכרח לפי הסדר הזה.

לכמה זמן החלון פתוח?

השאלה הגדולה, שמעסיקה כיום רבים בענף האוטוטק בישראל, היא עוד כמה זמן יישאר פתוח חלון ההזדמנויות שיצרה טסלה והאם שוק ההון מספיק "חם" כדי לבלוע הערכות שווי מוצהרות של חברות, שהקשר בינן לבין ביצועיהן העסקיים בשנים הקרובות הוא רופף למדי.

שלוש החברות, שעתידות לצאת בקרוב להנפקה באמצעות SPAC, ממחישות את הדילמה. אינוויז ערכה את סבב הגיוס האחרון שלה ביוני 2019, לפי שווי של 550 מיליון דולר. מאז היא אמנם השיקה דור חדש מוצר מתקדם וזול משמעותית של המוצר המרכזי שלה אך נתוניה הכספיים, שפורסמו לקראת הפיכתה לציבורית, היו מתקשים להרשים את וולסטריט "המסורתית". היא עוד לא הציגה חוזה אספקה משמעותי מלבד החוזה עם ב.מ.וו, שהוכרז לפני שנתיים, ובינתיים תחום הליידארים הפך להיות צפוף מאד, עם עוד ועוד מתחרי Low-Cost שנכנסים לשוק. השווי לפיו היא מנסה להנפיק כעת הוא 1.4 מיליארד דולר.

אוטונומו היא חברה די ותיקה שיש לה הסכמים עם כ-15 יצרני רכב ל"כרייה" של המידע מעשרות מיליוני כלי רכב שנמצאים על הכביש. אבל ההכנסות מהתחום די צנועות, לפחות כרגע, והשווי המוערך שלה לצורך ה-SPAC הוא 1.4 מיליארד דולר.

הפלטפורמה של REE יכולה להעניק ליצרני רכב צעירים ולחברות IT בסיס לכניסה מהירה לשוק הרכב החשמלי ללא עלויות מו"פ כבדות. אבל גם היא הציגה עד כה חוזה חתום אחד עם יצרנית הודית (מהינדרה) לצד כמה חוזים לשיתוף פעולה טכני. אמנם התחום מרכז עניין של ענקיות טכנולוגיה דוגמת "אמזון" אבל לרוב תעשיית הרכב יש משאבים לפיתוח עצמי. השווי לפיו היא מנסה לבצע את ה-SPAC הוא 3.3 מיליארד דולר.

שוק צפוף ותחרותי

לשלושתן מחכה שוק סופר תחרותי. בתחום הליידארים של אינוויז צצו בשנתיים האחרונות עשרות חברות, חלקן הגדול בסין. לאחרונה נכנסו לתחום גם ענקים עם משאבי מו"פ רציניים כמו אינטל-מובילאיי.

תחום כריית המידע בו פועלת אוטונומו ממוסחר היטב על ידי טסלה ובעקבותיה הולכים עוד ועוד יצרנים, שמתייחסים למכוניות "המקושרות" שהן מוכרים ולמידע שזורם מהן לענן כאל נכס פרטי ורב ערך, שאותו אין להן עניין לשתף עם צד ג’.

בתחום בו פועלת REE כבר יש כמה מתחרים צמודים שלא לדבר על יצרני רכב גדולים ומבוססים, שמפתחים "סקייטבורדים" חשמליים מודולריים משלהם ונהנים ממשאבי ייצור.

אם מורידים מהסיפור את מרכיב ה"באזז", הדרך היחידה לגשר בין הביצועים העסקיים הדלילים והתחרות הקשה שניצבת בפניהן לבין הערכות השווי האסטרונומיות הוא ליישם לגביהן את מודל "הביצה והתרנגולת": "אנחנו מפסידים, יש לנו בעיות ותחרות קשה אבל אם שווי השוק יהיה גדול מספיק, בסיוע שוק ההון, יהיה לנו מספיק כסף כדי לצמוח ולאורך הדרך להרוויח". המודל עבד יפה אצל טסלה אבל תלוי בסופו של דבר בגחמות שוק ההון. האם הוא יביא את פריצת הדרך המיוחלת שלה ממתין האוטוטק, אם או בלי קשר ללוח הזמנים של הרכב האוטונומי? הרבה חברות אוטוטק מקומיות, שמחממות כרגע מנועים לקראת הנפקה, בונות על כך.

שאלת אינטל ומובילאיי

האם אינטל תנצל את השוק כדי לעשות ספין-אוף למובילאיי? אנליסטים בארצות הברית לא פוסלים את האפשרות הזאת.

שוק הבועה הנוכחי טומן בחובו הזדמנויות לא רק לחברות סטארט-אפ אלא גם לחברות ענק מבוססות דוגמת אינטל. בשבועות האחרונים פורסמו אנליסטים בארצות הברית הערכות ולפיהן אינטל עשויה לבצע מהלך אסטרטגי של "ספין-אוף" לחברת מובילאיי שאותה רכשה ב-2017 תמורות כ-15 מיליארד דולר.

הטיעון הוא שהשוק כיום מעניק הערכות שווי של מיליארדי דולרים לחברות סטארט-אפ עם הכנסות שוליות, אם בכלל, ולפיכך הוא "חם" מספיק כדי לתמחר את מובילאיי, אם תונפק (בשנית), בסכום גבוה משמעותית מהסכום אותו שילמה אינטל.

במיוחד לאור העובדה שמובילאיי מפגינה צמיחה חיובית עקבית ויש לה חוזים עתידיים מהותיים עם כל תעשיית הרכב. האנליסט מיטץ' סטיבס מבית ההשקעות "RBC קפיטל" העריך לאחרונה בסקירה, שצוטטה ב"בארונס", כי השווי נטו של מובילאיי לצורך הנפקה גדול מ-16 מיליארד דולר - כמעט פי שניים משוויה כחברה ציבורית בעת שנרכשה על ידי אינטל - וכי הנפקתה עשויה להיות מהלך הגיוני עבור אינטל, שמחפשת מקורות חדשים ליצירה משמעותית של הון.

יצוין כי מאז רכישתה שמרה מובילאיי על עצמאות ונהנתה ממעמד של חברה בת, כך שהנפקתה יכולה להיות פשוטה יחסית. עם זאת אין לכך שום אינדיקציות מהחברות עצמן.

עוד כתבות

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

לפי דיווח בסוריה ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק • מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן וגרנות הגליל, ירי נוסף גם לראש הנקרה • עדכונים שוטפים

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

נתניהו מבקש מבג"ץ ארכה של חודש: "התקדמות ניכרת בנושא הגיוס"

אחרי הדרמה של הרגע האחרון, ולמרות שבג"ץ עדיין לא אישר את בקשת הדחייה מאתמול, היועמ"שית ביקשה דחייה שלישית בהגשת תשובתה המעודכנת בעניין חוק הפטור מגיוס ● בטיוטת עמדת היועמ"שית נכתב כי ללא הארכת החלטת הממשלה, יש לפעול לגיוס חרדים מ-1 באפריל

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"