זאב אלקין ממשיך לתקוף את מפלגתו הקודמת. בראיון לרדיו ירושלים הלין המועמד הטרי מטעם תקווה חדשה על ההדרה של צמרת הליכוד מתפקידים בכירים בממשלה. "תסתכל על העשירייה הפותחת. זה לא רק גדעון סער - למרות שבעבר בליכוד, גם כשהייתה התמודדות על ראשות, תמיד מי שניצח הציע למי שהפסיד להיות שותף בכיר בממשלה [...] אין כבר משמעות לתהליך הדמוקרטי בליכוד".

האם העקרונות הוותיקים של הליכוד נשחקו תחת נתניהו? צללנו אחורה כמעט שלושה עשורים לברר.

מינוי העשירייה. בממשלת הליכוד ב-1996 (הראשונה שקמה אחרי פריימריז), מתוך העשירייה הראשונה בליכוד (כולל ראש הממשלה), רק אחד לא מונה לשר. בממשלתו של אריאל שרון ב-2001 רק שישה מונו לשרים ועוד אחד לשר בלי תיק, ובממשלתו ב-2003 שבעה מונו לשרים ושניים לשרים בלי תיק.

בממשלת נתניהו ב-2009 מונו שמונה לתפקידים בכירים - שבעה שרים ויו"ר כנסת, וב-2013 רק שישה מונו לשרים. ב-2015 הייתה הממשלה היחידה שבה כל העשירייה מונתה לתפקידים בכירים - תשעה שרים ויו"ר כנסת.

בממשלה הנוכחית שבעה מונו לתפקידים בכירים: יולי אדלשטיין, ישראל כ"ץ, מירי רגב, יואב גלנט, וגילה גמליאל מונו לשרים ויריב לוין ליו"ר הכנסת. גלעד ארדן מונה לשגריר בוושינגטון וגדעון סער וניר ברקת לא קיבלו תפקיד בממשלה. אלקין אגב, הגיע למקום ה-12 ומונה לשר המים וההשכלה הגבוהה.

כלומר, הממשלה הנוכחית לא שונה מהותית מקודמותיה - מספר השרים בעשירייה גבוה מב-2001 ו-2013, וזהה ל-2003, ולא נראית מגמת שחיקה עקבית.

מינוי המתחרים. בבחירות הראשונות לראשות הליכוד ב-1993 ניצח בנימין נתניהו את דוד לוי, בני בגין ומשה קצב, שמונו לשרים בממשלתו ב-1996. בינואר 1999 ניצח נתניהו את משה ארנס שמונה לשר הביטחון.

בספטמבר 1999, לאחר שנתניהו התפטר, ניצח אריאל שרון את אהוד אולמרט ומאיר שטרית, ובממשלה שהקים ב-2001 שטרית מונה לשר המשפטים. אולמרט, שעוד כיהן כראש עיריית ירושלים, לא קיבל מיד תפקיד אך ב-2003 מונה לשר התמ"ת.

ב-2002 ניצח שרון את נתניהו, שהיה אז שר החוץ, ועם הקמת הממשלה ב-2003 מונה לשר האוצר. משה פייגלין שהתמודד גם הוא וזכה רק ל-3% מהקולות, לא קיבל תפקיד בממשלה.

ב-2007 ניצח נתניהו את פייגלין ואת דני דנון. שניהם לא קיבלו תפקיד בממשלה שקמה ב-2009. יש לציין כי דנון הגיע רק למקום ה-24 ברשימה ופייגלין כלל לא נכנס לכנסת. ב-2012 שוב ניצח נתניהו את פייגלין ששוב לא קיבל תפקיד.

ב-2014 ניצח נתניהו את דני דנון והציע לו את תפקיד שר המדע בממשלה שקמה ב-2015. באותה שנה מונה דנון לשגריר ישראל באו"ם. מאז לא התמודד נתניהו מול מישהו על תפקיד יו"ר הליכוד, עד 2019 בה ניצח את סער.

אלקין מסר, לצד דוגמאות שציינו בבדיקה, כי גם יצחק שמיר מינה את יריביו דוד לוי ואריק שרון לתפקידים בכירים. אנחנו התמקדנו בממשלות מ-1993 בהן התקיימו פריימריז ובחירות לראשות הליכוד.

בשורה התחתונה: דבריו של אלקין חצי נכונים. מתמודדים על ראשות המפלגה אכן מונו לרוב לתפקידים בכירים, אך היקף המינוי של חברי העשירייה הראשונה אינו חריג ביחס לממשלות קודמות.

 

תחקיר: אוריה בר-מאיר