פסגות | פיצ'ר

מי מעובדי פסגות צריך להיות מודאג ואיך יתפזרו "השאריות" של בית ההשקעות?

בצל המכירה של הגמל והפנסיה של פסגות לאלטשולר שחם, מתקיימים מאמצים למכירת קרנות הנאמנות של בית ההשקעות וחברת פסגות ני"ע, שמוצעות למתחרים - והעובדים חוששים לעתידם • גלי ההדף מהעסקה מגיעים גם לשוק ההנפקות: "פסגות מוקצה"

זהבית כהן / צילום: רמי זרנגר , גלובס
זהבית כהן / צילום: רמי זרנגר , גלובס

עוד לפני שנחתמה עסקת אלטשולר שחם-אייפקס, התחילו עובדי בית ההשקעות פסגות לנקוט עיצומים, על רקע המגעים המתנהלים בין הצדדים, מתוך חשש למה שיקרה איתם ביום שאחרי (בפסגות כ-670 עובדים). לאחר החתימה על העסקה למכירת פסגות בתמורה ל-910 מיליון שקל, מתוך כוונה למכור לצדדים שלישיים חלק מהפעילויות שכרגע אמורות לעבור לאלטשולר שחם, הגבירו העובדים את צעדי המחאה שלהם נגד העסקה.

ועד עובדי פסגות הודיע על השבתה כללית של בית ההשקעות. ככל הידוע, ההשבתה פוגעת בהתנהלות הסדירה של בית ההשקעות, אף שחלק ניכר מעובדי בית ההשקעות אינם שובתים, ובכללם עובדי פסגות ני"ע, שאינם מאוגדים, ורבים מעובדי פסגות קרנות נאמנות. נוסף על כך, ובפעם השנייה בשבועות האחרונים, נציגים מעטים של עובדי פסגות אף הפגינו מחוץ לביתו של גילעד אלטשולר.

גם אם הדרישות של העובדים אינן ריאליות (ולמעשה, קוראות לביטול העסקה עם אלטשולר שחם כפי שנחתמה), הרי שיש בסיס של ממש לחשש של עובדי פסגות. זאת, משום הרצון של אלטשולר שחם, וגם של כל רוכש אחר של פעילויות מפסגות, שכבר מחזיק בפעילות קיימת מסוג זה, לייעל את התיק הנרכש ו"לבלוע" אותו עד כמה שניתן במערכים הקיימים אצלו.

סוגיה זו היא בעלת חשיבות, מכיוון שהעסקה מול אלטשולר שחם היא עסקה מורכבת. אלטשולר שחם גמל ופנסיה הציבורית אמורה לרכוש את כל פסגות, אבל ברצונה לשמור בידיה רק את פעילויות החיסכון לטווח ארוך, שבמסגרתה פסגות מנהל נכסים שהסתכמו בסוף 2020 בסך של כ-72.6 מיליארד שקל.

 
  

קרנות הנאמנות ופסגות ני"ע יימכרו לצד שלישי

לפיכך, אייפקס ואלטשולר שחם סיכמו כי חברת ניהול קרנות הנאמנות (שמנהלת כ-41.4 מיליארד שקל) וחברת פסגות ני"ע (שדרכה פסגות מחזיק בניהול תיקים ובחבר הבורסה ושירותי הברוקראז') יימכרו לצד שלישי, או לכמה צדדים שלישיים, על ידי אייפקס ואלטשולר שחם.

על פי הערכות, קרנות הנאמנות ופסגות ני"ע מוצעות לבחינה למרבית הגופים הגדולים הפעילים בשוק ניהול הנכסים. בכלל זה מוזכרים כרוכשים פוטנציאליים לפעילות אחת או לשתיהן, בין השאר, שמותיהם של אי.בי.אי, שרוצים להתרחב ומחזיקים בנזילות רבה גם הודות למימוש ההחזקה בהלמן אלדובי (כשבית ההשקעות גם רוצה לרכוש את חלקו של מגדל שוקי הון בחבר בורסה המשותף); מיטב דש; הפניקס, שמחזיקה באקסלנס, ושכבר הכריזה על תוכנית אסטרטגית לצמיחה גם באמצעות רכישות ומיזוגים (ושרוכשת כיום את הלמן אלדובי); ואולי גם הראל פיננסים ואחרים בשוק.

לצד אלה יש עוד גוף ששמו מוזכר תדיר - כלל ביטוח, שאין לו פעילות פיננסים קיימת, ושמנהל כיום מגעים מתקדמים לרכישת סוכנות הביטוח דוידוף מפסגות. ככל הידוע, המחיר המסתמן לדוידוף הוא קצת פחות מ-70 מיליון שקל. לפסגות עוד סוכנות ביטוח גדולה, פרופיט, שלגביה יש מגעים מתקדמים עם המייסדים והמנהלים, אסף בנאי ושלומי אלברג.

כך או כך, ככל שהפעילויות העיקריות של פסגות יימכרו לגוף שכבר פעיל בשוק, הרי שמדובר בחדשות לא טובות עבור המנהלים באותן פעילויות בפסגות, ובשלב שני גם עבור העובדים היותר זוטרים. זאת, מכיוון של גוף רוכש שמחזיק בפעילויות קיימות, עם צוותים ומערכות מיכון ותפיסת ניהול משלו, ירצה להשביח את הנכס שירכוש. את זה עושים, בין השאר, באמצעות ייעול הנכס שיירכש, תוך הפחתת עובדים וכפילויות.

אגב, בשלב הראשון סביר להניח כי חלק ניכר מהעובדים ישמרו על תפקידם, כדי להבטיח העברה והטמעה טובים ככל הניתן של הפעילות הנרכשת, וזה, כפי שמעריכים גורמים בשוק ההון, עשוי להימשך לתקופה של כחצי שנה עד שנה. אחרי שההטמעה תיעשה, כנראה ייווצרו כפילויות רבות, שישפיעו על רוב העובדים בפעילויות הנרכשות, אף שברור כי לא על כולם.

מציאות זו היא שצפויה לקרות במיזוג לתוך אלטשולר שחם, ככל שהרגולטורים יאשרו את העסקה. בפעילות קרנות הנאמנות, תיקי ההשקעות וחבר הבורסה, זה יהיה תלוי בזהות גוף הרוכש. אם כלל ביטוח היא שתרכוש את קרנות הנאמנות, ואולי גם את פסגות ני"ע, הרי שהיא תצטרך את העובדים כי אין לה פעילות קיימת, וזו תהיה בשורה טובה לעובדי פסגות. אבל, אם יהיה מדובר ברוכש עם פעילות קיימת, אזי כמו בגמל, קודם הגוף הרוכש כנראה יפעל להטמעת הנכס - ואחרי כן יחפש להתייעל.

"כולם מכירים את הסחורה ויודעים שהיא למכירה"

בינתיים, אייפקס ואלטשולר שחם מרכזים מאמצים במציאת רוכש לפסגות ני"ע ולקרנות הנאמנות, ו"נעשות פניות לשורה ארוכה של גורמים מוכרים בשוק ההון המקומי", ושיכולים להרים עסקה שכזו, ובראשם המתחרים. "כולם מכירים את הסחורה וכולם יודעים שהיא למכירה", אמרו לגלובס גורמים בשוק, שמציינים כי לצד מאמצים פעילים של אייפקס, יש גם יועצים שמנסים לעניין גופים בעסקה שכזו.

ההסכם לרכישת בית ההשקעות פסגות מסעיר גם את שוק הנפקות האקוויטי התוסס של תל אביב. על פי גורמים בשוק החיתום, מהלך הרכישה הפך את פסגות לגוף "מוקצה" על ידי חלק מהגופים המוסדיים הגדולים, המתחרים על רכישות בהנפקות הראשוניות. זאת, בשל החשש שתפיסות ניהול ההשקעות השונות של פסגות ושל אלטשולר שחם יפגעו בתשואות על ניירות הערך שירכשו באותן עסקאות.

החשש נובע מכך שעם השלמת המיזוג, אלטשולר שחם יתחיל להתאים את תיק ההשקעות של פסגות גמל לזה שהוא מחזיק. לשני הגופים תפיסות ניהול השקעות שונות מאוד, כשפסגות משקיע בניירות ערך של מספר נרחב של חברות בבורסה המקומית, כולל חברות השורה השנייה, ואילו אלטשולר שחם דוגל בהשקעה במניות גדולות יותר, ונוטה בהשקעותיו לחו"ל.

לפיכך, לדברי פעיל בשוק החיתום, "לא מעט גופים מוסדיים גדולים החליטו בעקבות העסקה של פסגות ואלטשולר שחם, שהם לא מוכנים שפסגות ייקחו חלק בהנפקה, ומבקשים לוודא שהם לא נכללים ב'בוק' (ספר ההזמנות לקראת ההנפקה; א"ל) - וזה דבר רע מאוד עבור פסגות. הרצון להימנע משילוב של פסגות בהנפקה נובע מהחשש שכל הזמנה בהנפקה שתבצע פסגות, מהווה אפשרות מסוכנת עבור שאר המשתתפים בהנפקה, בשל הסיכוי למכירתן בשוק על ידי אלטשולר שחם - דבר שיוריד את המחיר בשוק".

"המוסדיים יודעים שפסגות אוהב לקנות מניות בהנפקות בתל אביב, לא תמיד בעסקאות שאלטשולר שחם אוהב לקחת בהן חלק, ולכן חוששים שאם פסגות ירכוש מניות כעת, אלטשולר ימכור אותן בהמשך", הסביר גורם בשוק החיתום.

חששות דומים לגבי מעורבות פסגות נשמעים גם בקשר לעסקאות של הקצאת מניות ועסקאות הנרקמות בשוק הפרטי - גם כאלה שאינן כחלק ממהלך הנפקה ציבורית בבורסה. 

"העסקה צפויה להשפיע לרעה על שוק ההנפקות"

שוק ההנפקות הראשוני בבורסת תל אביב נמצא בתקופת שיא, כאשר גם בעניין זה עולים חששות בשוק החיתום לגבי השפעה שלילית אפשרית של העסקה. לפי גורם בשוק החיתום, "מכירת פסגות צפויה להשפיע לרעה על שוק ההנפקות, משום שזה מהלך שמוריד שחקן מאוד משמעותי. זה עלול להוביל למצב שבו הגיוסים בשוק ההנפקות בהמשך עשויים להיות קצת יותר קשים, וזאת כשהשוק נהפך להיות מאוד ריכוזי, עם 5-6 שחקנים שמחזיקים ברוב הנכסים אצלם".

לצד זאת, בשוק החיתום היה מי שציין, כי "בכל מקרה, נראה כי השוק בדרך להיות קצת יותר קשה, משום שהעומס על המוסדיים בקשר להנפקות כבר גדול מדי. בקרוב גם תתחיל עונת הדוחות הכספיים לשנת 2020, כך שנראה שתהיה להם פחות סבלנות לכל כך הרבה הנפקות, והסינון יהיה מוקפד יותר".