המדינה משיבה לבג"ץ נגד סגירת השמיים: "אין עילה להתערבות שיפוטית"

בתגובה לעתירת לבג"ץ נגד סגירת השמיים, המדינה טוענת כי המגבלות שהוטלו נועדו למניעת התפשטות וריאנטים של קורונה שעלולים לסכן את בריאות הציבור • נכון לעכשיו סגירת השמיים תקפה עד 6 במרץ

נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

המדינה משיבה לעתירות לבג"ץ נגד סגירת השמיים והפגיעה בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, וטוענת כי "אין עילה להתערבות שיפוטית בהחלטות". טענת המדינה היא כי "ההגבלות והסייגים שהוטלו על כניסה ויציאה מישראל, כמו גם על היקף התעופה הבינלאומית המותרת, הם הסדרים שנועדו לתכלית ראויה של מניעת התפשטות הוואריאנטים שעלולים לסכן את בריאות הציבור".

"מדובר בהכרעות קשות, אך בסופו של יום מדובר בהסדרים דחופים ומוגבלים בזמן המבוססים על עמדות מקצועיות כחלק מהתמודדות המדינה עם אתגר בריאותי חסר תקדים, ומשכך מתחם המידתיות המסור למדינה הוא רחב", נטען. המדינה מזכירה כאמור כי המגבלות "מוגבלות בזמן", וכי "ההסדרים מעוגנים בחקיקה ראשית".

המדינה חוזרת לאורך כל תשובתה הארוכה ומבקשת מבית המשפט שלא להתערב בהחלטה זו, בטענה כי התערבות שיפוטית בחקיקה מעין זו משמשת את בית המשפט כ"מוצא אחרון, ולא בנקל ייעשה בה שימוש".

המדינה מזכירה כי התקנות נבחנו בוועדות הכנסת, וכי "הפגיעה בזכויות כפועל יוצא של הסדר צמצום התנועה לישראל וממנה היא חוקתית". אל מול הטענה לפגיעה בזכותם של האזרחים להיכנס לארצם, חוזרת ומנמקת המדינה את המאבק בכניסת ואריאנטים והשפעתם על מצב התחלואה. "הפגיעה היא לתכלית ראויה והולמת את ערכי מדינת ישראל... לעמדת המדינה, הגם שההסדרים הנוכחים הם קשים ומגבילים זכויות חוקתיות, הרי שהפגיעה בהם בזכויות יסוד חוקתיות עומדת בשלושת מבחני המידתיות".

עוד נטען כי לא קיימות חלופות פוגעניות פחות, כולל לא בדיקת PCR שלילית "שאינה מפגיה את החשש מפני יבוא תחלואה". את האפשרות להגדיל את מספר הנכנסים שללה המדינה בקשיי אכיפה. המדינה מתייחסת לחובת הבידוד במלוניות בתשובתה, אך נזכיר כי הלילה החובה הזו תפוג.

נכון לעכשיו סגירת השמיים תקפה עד 6 במרץ. מוקדם יותר היום (ב') פנתה התנועה לאיכות השלטון לראש הממשלה בנימין נתניהו בדרישה שלא להאריך את מועד סגירת השמיים כדי שלא לפגוע בזכות הציבור והאזרחים שנמצאים בחו"ל - לממש את זכותם הדמוקרטית להצביע בבחירות הקרבות.

"מקווים שבג"ץ יפעיל את סמכותו ויסיים את הפגיעה הקשה באזרחים"

בעתירה שהוגשה כדי לכנס דיון דחוף, נטען כי לא ניתן למנוע את כניסתם של אזרחים ישראלים לישראל. מניעת הכניסה - נטען בעתירה שהוגשה בשם מספר אזרחים ישראלים על-ידי עורכי הדין נחמה עובדיה ומיכאל דקר - נעשית באופן עקיף באמצעות תקנות המגבילות את הטיסות לישראל ובאופן ישיר באמצעות תקנות האוסרות את כניסת הישראלים למעט "חריגים".

עו"ד נחמה עובדיה מסבירה את תשובת המדינה: "המדינה טוענת קודם כל כי עד עכשיו היו בוועדת החריגים זמנים לא תקינים, אבל כיום כבר לא, ולטענתה, כל הבקשות טופלו חוץ מאלה שהוגשו ביממה האחרונה. אין בזה אמת, לי יש פניות עדכניות מעשרות אנשים שממתינים כבר שבוע ויותר".

בנוסף היא מציינת כי "המדינה טוענת כי בגלל שהיא לא הצליחה להעביר את ההחלטה להאריך את חובת הבידוד במלוניות, היא תמשיך להשאיר את השמיים סגורים. ברור שלא להרשות לאף אחד להיכנס, גם לא למי שמתכוון לעשות בידוד במלונית, זו פגיעה הרבה יותר חמורה - כי הרי באופן תאורטי מי שלא רוצה להיכנס לבידוד במלונית עד כדי כך שהוא מעדיף להישאר בחו"ל, יכול גם היום לעשות זאת. התקנות שעברו לסגירת השמיים עברו כי יש בהן סעיפים שאמורים לאפשר כניסה למי שעומד בתנאים, אבל המדינה מנצלת אותן כדי למנוע כניסה ממי שזכאי להיכנס בדרך עקיפה. ודאי שאם הבידוד לא הוארך בשל היותו פגיעה קשה, לא הייתה כוונה למנוע כניסה לישראל מאנשים, שזו פגיעה קשה כפליים.

"אנו מקווים שבג"ץ אכן יפעיל את סמכותו ויסיים את הפגיעה הקשה והלא מידתית באזרחים. מדינת ישראל תמיד התגאתה בערבות ההדדית שלה והסכימה לשלם מחירים כבדים כדי להשיב הביתה את האזרחים והחיילים. מה שקורה עכשיו זה בדיוק ההפך. אנו מקווים שבג"ץ יקבע דיון דחוף בעתירות ויורה למדינה לאפשר לאזרחי ישראל לשוב הביתה".