אל על מתחילה בתהליך הפיטורים ומפתחת מודל לטיסה "נקייה"

כ-1,600 מעובדי אל על ייפרדו בקרוב מהחברה, חלקם מוגדרים כעובדים זמניים וחלקם כעובדים קבועים • במקביל אל על מתעתדת להתחיל בפיילוט לטיסה בטוחה: המטרה היא לספק שלוש שכבות הגנה לנוסעים על-מנת למזער את הסיכוי שעל הטיסה יהיו נוסעים שהם מדבקים

מטוסי אל על חונים בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
מטוסי אל על חונים בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

כ-1,600 מעובדי אל על ייפרדו בקרוב מהחברה, חלקם מוגדרים כעובדים זמניים וחלקם כעובדים קבועים. אמנם, ההסכמים שנחתמו בין ההנהלה לעובדים קובעים כי רק עם קבלת הלוואה ההסכמים ייכנסו אל הפועל - ההלוואה עוד לא הושלמה, אולם התהליך יצא לדרך, ויש עובדים שכבר קיבלו זימון לשימוע. ההלוואה בהיקף של 300 מיליון דולר בערבות מדינה בשיעור של 82.5% נמצאת בשלבים מתקדמים מול הבנקים דיסקונט ולאומי ומול גופים מוסדיים אחרי שאל על השלימה הנפקה נוספת שהיוותה תנאי להלוואה על-ידי הבנקים והאוצר.

במכתב ששלח לכלל עובדי אל על יו"ר הוועד שרון בן יצחק, הוא מפרט כי העובדים שהעסקתם תסתיים במסגרת הליך ההבראה יקבלו תנאי פרישה מיטביים, בהתאם לגיל ולוותק כשהוא מדגיש כי "עד כה החברה טרם חתמה על הסכם הלוואה, וטרם הסתיימה הבדיקה הכלכלית שמבוצעת על-ידי יועץ כלכלי מטעם נציגות העובדים, ולכן הסכמי ההבראה עדיין לא נכנסו לתוקף. עם זאת, מאחר שעובדים רבים נמצאים בחל"ת תקופה ממושכת מאד, ומרחפת עליהם עננת אי ודאות באשר לגורלם התעסוקתי, החליטה החברה לגבש כבר עתה את רשימות שמותיהם של העובדים המועמדים לפיטורים במסגרת הליך ההבראה, וביקשה להעביר לנציגות העובדים את הרשימות, ולהודיע לכל אחד מהעובדים והעובדות ששמותיהם נכללים ברשימה, כי הם מועמדים לפיטורים".

מדובר בעובדים מכל הסקטורים בחברה, כולל מסקטור הטייסים: מתוך 638 טייסים (טרום המשבר) יפוטרו 71 טייסים כפי שקובע ההסכם הקיבוצי. הם יצטרפו ל-32 טייסים שפוטרו לפני כשנה (רובם היו חניכים) ול-40 טייסים שפרשו (10 מתוכם ותיקים) - מכאן שסה"כ יצומצם מספר הטייסים בכ-150. בסוף ההליך יוותרו באל על 519 טייסים. במכתב שהפיץ ועד הטייסים מפורט התהליך הצפוי שכאמור כבר יצא לדרך בשיחות ייעודיות עם המועמדים לפיטורים. הצפי הוא שכאשר תושלם ההלוואה, ככל הנראה לקראת חודש מרץ יסתיים התהליך והפיטורים יכנסו לתוקף. הפיטורים פועלים במנגנון של סניוריטי הפוך, כלומר 71 המועמדים לפיטורים נמצאים בסוף הרשימה.

במסר מצולם שהעביר השבוע מנכ"ל אל על אביגל שורק לעובדים הוא ציין כי החברה נמצאים בשלבים מתקדמים לקראת השלמת גיוס ההלוואה אותה הגדיר כ"המרכיב העיקרי בחבילת הסיוע. ההלוואה בהיקף של 300 מיליון דולר תאפשר לאל על להחזיר את כספיה לקוחות לשלם לספקים ולייצר חזרה מדורגת של טיסות". אביגל התייחס לפרידה הכואבת שתידרש מעובדי החברה "על-מנת להבטיח פרנסה לאלפי בתי אב".

בתוך כך, לאחרונה הודיעה החברה על הארכת החופשה ללא תשלום של עובדי החברה עד ליום 31 במרץ 2021. נכון להיום, 5,245 עובדי אל על וחברות הבנות שלה מצויים בחל"ת.

אל על בדרך ל"טיסה בטוחה"

במקביל אל על מתעתדת להתחיל בפיילוט לטיסה בטוחה. המטרה היא לספק שלוש שכבות הגנה לנוסעים על-מנת למזער את הסיכוי שעל הטיסה יהיו נוסעים שהם מדבקים. כבר היום, כל נוסע מחויב להגיע לשדה התעופה לפני המראה עם בדיקת PCR שנעשתה עד 72 שעות לפני הטיסה. בנוסף, אל על תשלב בדיקת אנטיגן מהירה לפני העלייה למטוס ובדיקה נוספת שתתבצע מיד לאחר הנחיתה. לאורך כל התהליך יתבצע מעקב שיבחן את יעילות השיטה ואת היכולת שלה להבטיח "טיסה נקייה".

התפיסה פותחה יחד עם רופאים מבית החולים שיבא והיא הוצגה למשרדי התחבורה והבריאות שיצטרכו לאשר את המתווה. במקביל אל על מקימה עמדות לבדיקה המהירה לפני העלייה למטוס ובכוונתה להקים עמדה גם בנמל התעופה JFK לטיסות בקווים לארה"ב וממנה. ייתכן שהמתווה יתוחזק באמצעות אפליקציה דרכה גם הנוסעים יוכלו לבצע מעקב אחר הבדיקות שלהם. מנגנון הבדיקות מיועד לנוסעים בכל גיל. בחזונה מקווה אל על לצאת עם המתווה כבר לפני חג הפסח אלא שגם היא כמו שאר חברות התעופה ממתינה לראות אם השמיים ייפתחו - נכון לעכשיו ב-7.3 - או שתוארך סגירתם.