גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם ארה"ב הפכה לארץ המחדלים הבלתי-מוגבלים

בצל חצי מיליון מתי הקוביד, בסימן חקירת חוסר האונים במניעת ההתקפה על הקפיטול, תחת הרושם של משבר אנרגיה קטלני בטקסס, משבר האמון במערכת האמריקאית מעמיק והולך ● האם האמריקאים הם רשלנים במיוחד?

תור למילוי מכלי גז פרופאן בשבוע שעבר ביוסטון, טקסס. המתינוו בגשם מקפיא / צילום: Associated Press, David J. Phillip
תור למילוי מכלי גז פרופאן בשבוע שעבר ביוסטון, טקסס. המתינוו בגשם מקפיא / צילום: Associated Press, David J. Phillip

שבוע קודר של גילויים על התרשלות ציבורית פקד את אמריקה. הם נוגעים לחיי אדם, לסדר ציבורי, לביטחון; הם משקפים חוסר יעילות, היעדר תיאום, מחשבה קצרת טווח. בקיצור, הן מזכירות חולשות יסוד המלוות את המערכת האמריקאית זה עשרות שנים.

ביום ב' השבוע אמריקה רשמה 500 אלף מתים במגפת הקוביד. זה קורה שנה אחת לאחר שהנשיא דונלד טראמפ הכחיש כי קיימת מגפה.

כמובן, הוא אינו אשם בה. היא פרצה בעיר מחוז בסין, והגיעה לאירופה עוד לפני שהגיעה לאמריקה. אבל התפשטותה באמריקה הייתה בין השאר תוצאת הפוליטיזציה. הנשיא עודד את מפלגתו להתנגד לאמצעי מנע כמו סגר, או חובת מסיכה. הוא קרא לתומכיו "לשחרר" מדינות שמושליהן הדמוקרטיים הרחיקו מדיי לכת בצעדי מנע.

סקר דעת קהל חדש הראה השבוע, כי בעוד ש-78% מן הדמוקרטים בארה"ב כבר התחסנו או מתכננים להתחסן, רק 47% מן הרפובליקאים עשו או יעשו כן. זה נתון המצריך תלישת שיער.

"איך זה היה יכול לקרות"

יום אחד לאחר המת ה-500 אלף ("יותר מתים מכל אבידות אמריקה במלחמת העולם הראשונה, השנייה, קוריאה, ווייטנאם"), ועדת הנהלים של הסנאט בוושינגטון התכנסה לדיון ראשון במאורעות שישה בינואר. לפני 50 יום, מאות מתומכי הנשיא טראמפ פרצו אל משכן הקונגרס בגבעת הקפיטול, בניסיון למנוע את אישור ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות של נובמבר.

"איך זה היה יכול לקרות" היא שאלה שלא חדלה להישאל מאז. ביום ג' היא התחילה להידון בוועדה של הסנאט. הופיעו בה שלושת אנשי הביטחון הבולטים ביותר של הקפיטול בזמן ההתקפה.

הופעתם שם הייתה ביטוי של אבדן עצות. מפקד משטרת הקפיטול ומנהלי הביטחון של בית הנבחרים ושל הסנאט לא הצליחו להסכים על לוח הזמנים, קל וחומר על הסיבות להתמוטטות סידורי הביטחון.

מפקד המשטרה אמר, כי יומיים לפני ההתקפה מנהל הביטחון של בית הנבחרים דחה את הצעתו להקדים ולבקש את עזרת המשמר הלאומי, שהוא כוח צבאי לא סדיר, הכפוף למושלי מדינות, אבל יכול להיקרא לשירות פדרלי. היה צריך רק להרים טלפון. לפי המפקד, מנהל הבית סירב, הוא חשב שזה "לא ייראה טוב".

מנהל הבית עצמו מכחיש את הגרסה הזו. אי הזמנת המשמר הלאומי, הוא אומר, הייתה תוצאה של "שיפוט קולקטיבי" מצד כל שלושת הממונים.

אי הסכמה התפתחה אפילו בשאלה מתי המפקד הרים את הטלפון הראשון שלו אל הממונים להזהירם מפני ההתקפה. האם זה היה ב-1:09, או ב-1:28, או אחרי 2 בצהריים?

ומה קרה לאזהרת הבולשת הפדרלית 24 שעות לפני ההתקפה, שחלק מתומכי הנשיא טראמפ דוחקים זה בזה "להתכונן למלחמה"? ובכן, האזהרה הגיעה אל דסק המודיעין של משטרת הקפיטול, אבל מקבליה לא ראו צורך להעביר אותה במעלה שרשרת הפיקוד. מדוע, לכל הרוחות? מי יודע.

גם מפקד המשטרה העירונית של וושינגטון לא ראה את האזהרה. הוא אמר לוועדת הסנאט, כי "משהו מסדר האלימות של מרידה בקפיטול הצדיק הרמת טלפון". איש לא הרים.

הדיון בוועדת הסנאט רק התחיל. אבל כל מה שידוע עד כה מלמד על חוסר מיומנות ועל קהות חושים, המשתווה לזו של סוכנויות הביון האמריקאיות ערב 11 בספטמבר 2001. אז, חוסר התיאום היה מערכתי. ועדת חקירה המליצה אחר כך על יצירת מנגנוני תיאום, שאמנם נכנסו לתוקף. אבל הם לא עזרו בהגנה על קודש¬-הקודשים של הדמוקרטיה האמריקאית.

אסון החורף של טקסס

השבוע הקודר המתואר כאן כלל גם את התמוטטות משק האנרגיה של טקסס, המדינה השנייה בגודלה בארה"ב.

חורף לא שגרתי הוריד את הטמפרטורה במדינה הדרומית החמה הזו אל מתחת לאפס. בעיר מרכזית אחת נרשמו לילה אחד 26 מעלות מתחת לאפס. מים קפאו בצינורות. דלק התמצק. ארבעה מיליון (מתוך 30 מיליון) נותרו ללא חשמל וחימום. כמעט 15 מיליון נצטוו להרתיח את מי השתייה שלהם לאחר שבקעו מן הברזים. ילד בן 11 נמצא קפוא במיטתו. סבתא ושלושת נכדיה ניסו להצית אש כדי להתחמם, ונשרפו חיים. יידרשו שבועות כדי לגלות את ההיקף המלא של הקרבנות.

טקסס היא מעצמת אנרגיה בינלאומית. היא היתה יכולה להתכונן. אבל היא התמכרה במידה כזאת לשלילה של התערבות ממשלתית בפעילות הכלכלית עד שהיא הניחה לדה-רגולציה של משק האנרגיה לסכל כל מהלך שהיה איתו תכנון, תיאום ואכיפה. הדה-רגולציה הניבה גם חשבונות חשמל מפלצתיים. מספר טקסאנים נדרשים לשלם 10,000 דולר ויותר תמורת שימוש בחשמל בשבוע אחד ויחיד.

טד ואנדרו כבר לא יהיו נשיאים

אל מכאובי טקסס נוספה השערורייה המגוחכת של בריחת אחד משני הסנאטורים של המדינה לאתר קיץ חמים בקאנקון שבמקסיקו. צילומי טלפון של הסנאטור טד קרוז בחולצה קצרת שרוולים מילאו את כלי התקשורת. התפרסמה הזמנה שאשתו של קרוז שלחה למכריה ולשכניה להצטרף אליהם בארצות החום. קרוז חושק במועמדות המפלגה הרפובליקאית לנשיאות. ייתכן מאוד שהחורף של טקסס הקפיא את יומרותיו.

הכותרות הראשיות בעיתוני טקסס מכריזות על קריסת מערכת החשמל: 'מיליונים ללא חשמל'; "מחדל החשמל"; ״עוד ייסורים לפנינו״;'סגורים' ו״מתי זה ייגמר?״

עוד פוליטיקאי בכיר, שיומרותיו הנשיאותיות אולי הסתיימו השבוע, הוא אנדרו קואומו, המושל הדמוקרטי של מדינת ניו יורק. בימים האחרונים התחילו להיוודע פרטי שערורייה עם פוטנציאל פלילי של העברת חולי קורונה לבתי אבות והסתרת המידע מבני משפחות.

קואומו היה מן הגיבורים המוקדמים של המגפה. רצינותו וכובד ראשו הושוו בחיוב עם קלות דעתו של הנשיא טראמפ. עכשיו האסיפה המחוקקת של מדינת ניו יורק, הנמצאת בשליטת הדמוקרטים, שוקלת להוציא את הטיפול במגפה מידי קואומו. ספק אם זה יקרה, אבל עצם המחשבה מעידה על הפיחות במעמדו. נשיא הוא כנראה כבר לא יהיה, ולא ברור אם יאריך ימים בכהונת המושל.

"רשלנות כתכונה לאומית"

מה קורה בארה"ב? אני נזכר בדיון פומבי על הפוליטיקה האמריקאית בבית הספר למשפטים של אוניברסיטת ג'ורג'טאון לפני 30 שנה ויותר. אחד הדוברים היה ציר קונגרס צעיר, ששמו ניוט גינגריץ'. לימים הוא נעשה הרפובליקאי הבולט ביותר בוושינגטון. הימים היו ימי נשיאותו האחרונים של רונלד רייגן, תור הזהב של המפלגה הרפובליקאית, ימים של שגשוג כלכלי ושל הצלחה בינלאומית.

להפתעת המאזינים גינגריץ' הזהיר מפני מה שהוא קרא "רשלנות (sloppiness) כתכונה לאומית". ראשים הונדו בספקנות. על מה הוא מדבר?

13 שנה אחר כך באו התקפות ההתאבדות של אל קאעידה על מגדלי התאומים ועל הפנטגון. 20 שנה אחר כך, הממשלה הפדרלית לא התערבה בזמן כדי למנוע את "המיתון הגדול". 32 שנה אחר כך מערכת הביטחון לא הצליחה להיערך לקראת כיבוש בניין הקונגרס בידי קיצונים ימניים.

האם הפוטנציאל לרשלנות גדול במיוחד בארה"ב? זו שאלה שמאבדת הרבה מתוקפה לרגל יכולתה של ארה"ב לתקן מסלול. היא גדולה מספיק וחזקה מספיק כדי להתאושש מן האסונות הכבדים ביותר. אבל התכיפות והחומרה של האסונות מגבירים את חוסר האמון במערכת. הרושם החמור הוא שארה"ב אינה מצליחה עוד ללמוד משגיאותיה.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny-globes
ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כארבעה דונמים בשכונת אשכול שבצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה