"ההוצאה העולמית על סייבר תגדל מ-150 מיליארד דולר בשנה שעברה, ל-200 מיליארד עד 2024" - כך אמר היום (ד') מנכ"ל חברת גלובאיקס (GlobalX) לואיס ברוג'ה בכנס "סייבר 2.0" שנערך באופן מקוון ושודר באתר גלובס ובעמוד הפייסבוק.

לדברי ברוג'ה, עיקר פוטנציאל הצמיחה מגיע מהעובדה שארגונים ברחבי העולם העבירו רק כשליש מתשתית המיחשוב שלהם (IT) לענן. בשיחה עם כתב גלובס גיא בן סימון העריך ברוג'ה כי "כל החברות בעולם יגדילו את תקציב האבטחה שלהן כדי להתאים אותו להוצאות הנדרשות בתחום".

ברוג'ה הזכיר את מתקפת הסייבר החמורה שהתגלתה בדצמבר 2020, כשתוכנת ניהול תשתיות המחשב אוריון של חברת "סולרווינדס" נפרצה במתקפת סייבר מתוחכמת, שראשי הממשל בארה"ב ייחסו לגורמים רוסים.

ברוג'ה אמר כי זו "זו הייתה אחת המתקפות הסייבר הכי חמורות בתולדות ארה"ב, שפגעה במספר סוכנויות ממשלתיות ואף היוותה איום על הביטחון הלאומי של אמריקה". לדבריו, המתקפה רק חיזקה את ההבנה כי "כיום כל חברה יכולה להיות חשופה לפריצה בכל רגע נתון".

מקור פוטנציאל הצמיחה של תעשיית הסייבר - הענן, הוא גם כיום אחת מנקודות החולשה עליהן מנסים חברות הסייבר להגן. "אין ספק שהמעבר לענן הוא דבר נהדר למי שרוצים לעבוד מהבית, או מכל נקודה בעולם. יש לזה הרבה יתרונות אך גם הרבה סיכונים", אמר ברוג'ה והסביר זאת בשל ריבוי התרבות נקודות הכניסה הרגישות לרשתות הארגוניות.

נוסף על המעבר לענן, גורמים נוספים שמגדילים את הפגיעות של חברות כיום הוא הזינוק בכמות המכשירים שמחוברים לרשת, מה שמכונה האינטרנט של הדברים, (IOT). לדבריו, "יש מיליוני מכשירים שמחוברים לרשת כמו מדיח הכלים, מכשירים לבישים לבריאות ולספורט, ואפילו מכונת הקפה. יש לזה יתרונות, אבל גם זה מספק לפורצים עוד הרבה נקודות כניסה. יש מעבר אדיר מנכסים פיזיים, לאונליין. משמעות הדבר היא שדאטה על המשתמש נחשף לסיכונים ולפשעים מסוג חדש שלא היינו צריכים להתמודד איתם בעבר".

ברוג'ה הזכיר כי "אנו אוספים יותר דאטה בעל ערך מאשר כל שלב בהיסטוריה, וזה נותן תמריץ לשחקנים לגנוב את הדאטה הזה על מנת ולמכור בשוק השחור, או לסחוט בעבורו דמי כופר".

ברוג'ה נקב בשמותיהן של שלוש חברות אותן גלובאיקס מוצאת מעניינות. אחת מהן היא חברת "סייבר ארק" הישראלית. לדברי ברוג'ה, "סייבר ארק נחשבת מובילה בתחום 'ניהול זהויות', ומוודאת שרק לעובד הנכון, בזמן הנכון תהיה נגישות למידע שהוא רשאי להיות חשוף אליו. גם בעולם של אחרי קורונה עדיין יהיו הרבה עובדים שמבצעים את משימותיהם מהבית, באופן מלא או חלקי, ולכן, סייבר ארק מצויה בעמדה טובה לצמיחה ארוכת טווח".

חברה נוספת שברוג'ה ציין היא קראודסטרייק (CrowdStrike), שמגינה על נקודות קצה כמו לפטופ, מכשור לביש או טלפונים סלולריים. "מה שאנחנו אוהבים בה, זה שהיא חברה של 100% ענן, משום שיש לכך שני יתרונות. יתרון אחד הוא יכולת סקיילביליות גבוהה. בשיחת האנליסטים לסיכום הרבעון הרביעי של 2020 דיווחה החברה על כך שהיא הצליחה לבצע תהליך 'אונבורדינג' לחברת 'טארגט', שהיא לקוח גדול מאוד, תוך עשרה ימים בלבד".

החברה השלישית אותה ציין ברוג'ה היא זיסקיילר (zscaler), אותה הגדיר ברוג'ה "מאוד אמינה. משום שלדוגמה הם מעדכנים את השירות הענני שלהם 170 אלף פעמים ביום".

***גילוי מלא: הכנס נערך בחסות אלרון, משרד עורכי דין שיבולת, גלובל X , מיקרוסופט ישראל ואורקסטרא גרופ