גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה הפוליטיקאים הישראלים לא מתעניינים באקלים וסביבה?

בניגוד למקובל באירופה ובארה"ב, בישראל המפלגות לא נוהגות להציב את נושא האקלים בראש סדר היום, גם אם הוא מוזכר במצע שלהן ● פחות מחודש לבחירות, גלובס בודק מה מציעים הפוליטיקאים, ומציג סקר חדש המגלה עד כמה המצביעים שלהם באמת מתעניינים בנושא האקולוגי

אסון הזפת ליד קיסריה / צילום: שאול גולדשטיין, רשות הטבע והגנים, עידו פרי
אסון הזפת ליד קיסריה / צילום: שאול גולדשטיין, רשות הטבע והגנים, עידו פרי

בעוד כחודש ייגש הציבור לקלפיות ויבחר את נציגיו. במערכת הבחירות מרבים הפוליטיקאים לדבר על קורונה, התאוששות כלכלית, נושאי דת ומדינה וגם ביטחון. נושא אחד נותר כמעט דומם בין סיעות הבית, עם מעט מאוד נציגים פוטנציאליים המתכוונים לעבוד עבורו מסביב לשעון: המשבר האקלימי והאקולוגי, על היבטיו הכלכליים והסביבתיים. האם הפוליטיקאים משקפים בהתעלמותם את עמדות הציבור? סקר חדש מגלה שלא.

במכון הישראלי לדמוקרטיה בדקו את עמדות הציבור בנושא משבר האקלים בסקר המתפרסם כאן לראשונה, וגילו שהציבור דווקא מגלה עניין רב בנושאי סביבה. לפי הסקר, 44% מהציבור בישראל מתייחסים במידה רבה עד רבה מאוד לעמדות המפלגות בנושאי סביבה בבואם להחליט עבור מי להצביע, מהם כ-29% במידה רבה וכ-15% במידה רבה מאוד. 34% מייחסים לכך חשיבות במידה מועטה, ורק 15% כלל לא מייחסים לכך חשיבות.

המודעות לנושא אינה סימטרית על פני המפה הפוליטית. ניכר כי המשיבים המשייכים עצמם למחנה השמאל או למחנה המרכז מייחסים חשיבות גבוהה מהממוצע לנושאי סביבה. בהתאם לכך, 52% מהמשיבים המשייכים את עצמם לשמאל הפוליטי, ו-51% מהמשיבים המשייכים עצמם למרכז הפוליטי, מייחסים בהצבעתם למפלגה חשיבות לנושאי סביבה במידה רבה עד רבה מאוד. לעומתם, רק 41% מהמשיבים המשייכים עצמם לימין הפוליטי מייחסים חשיבות רבה עד רבה מאוד לנושאי סביבה בבואם להצביע, ו-38% מהמשיבים לא ידעו או סירבו לשייך עצמם למחנה פוליטי מוגדר.

יהודים שאינם חרדים וערבים מייחסים יותר חשיבות לעמדות בנושאי סביבה בבואם להצביע בבחירות מחרדים (46% ו-45% בהתאמה מתייחסים חשיבות במידה רבה עד רבה מאוד, לעומת רק 23% מהמשיבים החרדים). רק 10% מהיהודים הלא חרדים כלל לא מייחסים חשיבות לנושא זה בהצבעתם, לעומת 19% מהערבים ו-50% מהחרדים.

לנער את המנהיגים

דפנה אבירם ניצן, מנהלת המרכז לממשל וכלכלה במכון הישראלי לדמוקרטיה, מסבירה שתוצאות הסקר הן קריאת השכמה לפוליטיקאים בנושא משבר האקלים. לדבריה, "הפוליטיקאים ניזונים מהציבור, הם מתאימים את עצמם. אם לציבור אכפת, צריך לתת לזה במה. זה צריך להשתקף גם בתקשורת, כי כך יגבר העיסוק של הפוליטיקאים בנושא. למרות שהציבור עדיין מודאג יותר מהמצב הכלכלי והביטחוני, אנחנו רואים בסקרים שלנו שהוא גם מוכן לעשות פעולות אקטיביות בחייו האישיים כדי לשמור על הסביבה, ולפעול נגד משבר האקלים. זה מסר לפוליטיקאים".

זפת שנאספה בחוף על ידי מתנדב / צילום: שאול גולדשטיין, רשות הטבע והגנים, עידו פרי

במילים אחרות, אבירם ניצן אומרת שהפוליטיקאים זקוקים ל'ניעור' הגון. במערכת הבחירות הנוכחית קמה התארגנות שהחליטה לעשות בדיוק את זה: יותר מ-300 מתנדבים מקדישים מזמנים כדי 'לנדנד' לפוליטיקאים, להסביר להם את חשיבות הנושא, לחלץ מהם הבטחות, ואפילו ללמד אותם מושגי יסוד בתחום. יוזמת "בוחרים ירוק" מאגדת גם בני נוער, שבתקופת הסגרים דרשו זכות דיבור בדיוני ועדות הכנסת שהתנהלו בזום, ואולי אפילו גרמו לפוליטיקאים 'להתכווץ' בכיסא כשהם מקשיבים לנערה שמכירה חלק מהנושאים הנדונים טוב יותר מהם.

ממש לאחרונה סיפר ח"כ יאיר לפיד כמה הופתע מהעניין הציבורי. "משהו מוזר קורה לגבי האקלים", כתב בדף הפייסבוק שלו. "ערב ערב אני עושה מפגשי זום רבי משתתפים. המבוגרים שואלים על פוליטיקה, דת ומדינה, על הכלכלה. הצעירים שואלים על משבר האקלים שאלות רציניות ומבוססות ידע. יותר משאני עונה להם, אני לומד מהם. הפוליטיקה הישראלית, כהרגלה, מפספסת מהפכה. יש פה דור שמזועזע ממה שעוללנו לכדור הארץ, ודורש שנתחיל לתקן את הנזק. זה לא שפוי שאנחנו לא עוסקים בזה".

ואכן, מאז מרבה לפיד לעסוק בנושא, ואף הכניס אותו לליבת הקמפיין שלו. מהצהרות מפורשות וקריאה למי ש'נוחר בבוז' להבין שהוא מיושן, ועד למצע מפורט הכולל יעדים בתחומי האנרגיה המתחדשת, כלכלה מעגלית, תחבורה והתחדשות עירונית, לצד תוכנית פעולה בהשקעה של 6 מיליארד שקל במנועי צמיחה סביבתיים.

חשוב מכך, ברשימה של לפיד יש נציג שמשבר האקלים הוא נושא הדגל שלו, והוא מחויב לעסוק בו בכנסת הבאה - ח"כ יוראי להב הרצנו, מספר 14 ברשימה. למרבית האכזבה, להב הרצנו נחשב לשחקן ספסל אחורי - הוא לא יהיה שר וגם לא יו"ר ועדה בכנסת הבאה, ויכולת ההשפעה שלו תהיה מוגבלת.

המכחישים והמתעלמים

מהי עמדת יתר המפלגות? מרביתן התייחסו לאסון הזפת המתוקשר, אבל זה החלק הקל. לכתוב מצע - זה קצת יותר מסובך. להציב במקום משמעותי ברשימה נציג שמתחייב לפעול מסביב לשעון בנושא? משימה קשה. נעזרנו ביוזמת "בוחרים ירוק" כדי לבדוק את הנושא.

למפלגת הליכוד אין מצע, התחייבויות או התייחסות לנושא משבר האקלים, אך יש לה נציגה שמרבה להתבטא בנושא משבר האקלים ולהביע מחויבות אישית, ולא רק מיניסטריאלית - גילה גמליאל, השרה להגנת הסביבה.

במערכות הבחירות הקודמות, בימינה שחררו לאוויר סרטון המכחיש את משבר האקלים, וכעת לא מתייחסים לנושא באופן רשמי. המפלגה איננה משתפת פעולה עם 'בוחרים ירוק', ואף מתעלמת מנוער האקלים. כשבנט נשאל על הנושא בכנסים, הוא מתייחס להשקעה בפתרונות בזירת הקלינטק וההייטק.

המפלגות החרדיות, ש"ס ויהדות התורה, לא עוסקות בנושא ברמה הצהרתית בשלב זה.

מפלגת תקווה חדשה של גדעון סער כתבה מצע מפורט בנושא, שבמסגרתו מתחייבים שם לעבור ל-95% אנרגיה מתחדשת עד 2050, ולעמוד ביעד של 95% רכבים חשמליים עד 2030. עוד מדברים שם על עידוד מיחזור וצמצום הטמנה, קידום תוכנית להעתקת התעשייה המזהמת במפרץ חיפה ועוד.

בפרונט ניצבים שרן השכל וזאב אלקין, שכהונתו כשר להגנת הסביבה הייתה שנויה במחלוקת, וכללה גם מריבות מתוקשרות עם חלק מהארגונים. למפלגה עצמה אין נציג שמתחייב להפוך את הנושא לדגל, ולעסוק בו באופן בלעדי בכנסת הבאה.

בישראל ביתנו לא התייחסו לנושא עד כה - זה אינו נושא דגל של המפלגה. יחד עם זאת, 'בוחרים ירוק' נמצאים בקשר עם אלכס קושניר, מספר 3 ברשימה, שמביע עניין בנושא, ונעזר בארגוני הסביבה כדי ללמוד אותו לעומק. לאחרונה הזכיר היו"ר אביגדור ליברמן בראיון את נושא הסביבה כאחד מאתגרי המשק הישראלי. מעבר לכך, למפלגה אין התחייבויות והצהרות בנושא.

התעלמות בקמפיינים

דווקא ממפלגות השמאל, שלפי המכון הישראלי לדמוקרטיה הבוחרים שלהן מייחסים חשיבות יתרה לנושא, לא מציבות אותו בפרונט של הקמפיינים או בלב העשייה.

המצע של מפלגת העבודה נמצא בשלבי כתיבה, אך היא מתחייבת לשים בו דגש על משבר האקלים ומדיניות סביבתית מתקדמת. עם זאת, אין לה נציג שמתחייב להקדיש בכנסת את מלוא זמנו לעיסוק בנושא. ח"כ מרב מיכאלי, יו"ר המפלגה, מתכוונת להוביל את הנושא בעצמה, אך ספק אם תוכל לקדם אותו באופן משמעותי כאשר העומס עליה רב וישנם נושאים הנחשבים דחופים יותר באופן מסורתי.

למרצ יש את המצע המפורט והמעמיק ביותר בנושא, אם כי המבחן יהיה בשטח. המצע כולל התייחסות לשטחים פתוחים ומדיניות תכנון, הטמעת תפיסות קיימות בהליכי קבלת החלטות, חלוקה הוגנת של נכסי טבע לרבות שיעורי מס מוגדלים לחברות העוסקות בניצול משאבי טבע, הצמדת תקינת פליטות לאיחוד האירופי, זכויות בעלי חיים ואיפוס פליטות הפחמן עד 2050. עם זאת, הנושא אינו בא לידי ביטוי בקמפיינים של מרצ, ויו"ר המפלגה, ח"כ ניצן הורביץ, לא מציב אותו בפרונט.

לרשימה המשותפת אין כרגע מצע בנושא, אך ח"כ סונדוס סאלח עוסקת בו.

במרכז, מפלגת כחול לבן איבדה את הנכס הגדול ביותר שלה ושל התנועה הסביבתית בכנסת: מיקי חיימוביץ', יו"ר ועדת הפנים והסביבה. חיימוביץ' הייתה הנציגה היחידה שהגיעה לכנסת מתוך אג'נדה סביבתית, ותבלוט בחסרונה בכנסת הבאה. למפלגה יש מצע בנושא, אך הנציג שלה שעוסק בתחום - ד"ר אלון טל - במקום לא ריאלי.

היו"ר בני גנץ לא התבטא בנושא פומבית עד כה, וזה אינו חלק מהקמפיין המפלגתי. "כשחיימוביץ' עזבה, הם לא אימצו את הנושא לליבם, וגם איבדו הרבה קולות של התנועה הסביבתית שהצביעה לכחול לבן בקולות רבים בזכותה", אומר ויקטור וייס, העומד בראש יוזמת 'בוחרים ירוק'.

וייס, כרבים בתנועה הסביבתית, מדגיש שהתחייבויות ומצעים בתחום הם חשובים, אך המבחן האמיתי יהיה בכנסת. לדבריו, "במערכת הבחירות הנוכחית אנחנו רואים שהנושאים הסביבתיים הם כבר לא עניין רק למפלגות שמאל, וזה מעודד. בהרבה מובנים, מדובר ב'קולות על הרצפה'.

"לפי בדיקה שלנו, הכוח האלקטורלי של אנשים שהנושא חשוב להם כהארד קור הוא 3 מנדטים. אלו קולות צפים, שעד עכשיו הצביעו לנציגים הסביבתיים. בקרוב תהיה לנו הזדמנות לבחון את רצינות ההצהרות המפלגתיות, כאשר יהיה צורך לאשר את החלטת הממשלה בנושא המעבר למשק דל פחמן, הכולל יעדים להפחתת פליטות, אנרגיה מתחדשת, תחבורה ופסולת".

בארגון אדם טבע ודין לא מסתפקים בהצהרות הפוליטיקאים, וקוראים לציבור להצביע אך ורק למועמד שמתחייב לקדם חוק אקלים לישראל. "רק חוק יהיה עמיד בפני תהפוכות פוליטיות ויחייב את כל הקשת הפוליטית. הוא גם ייצר מסגרת ויעדים לכלל משרדי הממשלה, כך שישראל תפעל לצמצום פליטות גזי החממה", אומר מנכ"ל הארגון, עמית ברכה. "מכיוון שאפילו החלטות ממשלה תקועות ואינן מיושמות, יש צורך דחוף בחוק אקלים שאותו אנחנו מנסחים בימים אלה עם המשרד להגנת הסביבה".

קודם ביטחון וכלכלה

למרות שבשטח בישראל ישנו נוער שמחויב לנושא ומציף את חברי הכנסת בבקשות ובשאלות, הסקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה גילה תמונת מצב אחרת בקרב שכבות הגיל המבוגרות יותר.

בניגוד למגמה העולמית, שבה צעירים מגלים עניין גבוה יותר במשבר האקלים, בישראל המצב הפוך. בני 65 ומעלה מייחסים חשיבות גבוהה מהממוצע לנושאי סביבה בבחירתם לאיזו מפלגה להצביע (55% מהם מתייחסים לכך חשיבות במידה רבה עד רבה מאוד). מנגד, בני 35-44 מייחסים חשיבות נמוכה מהממוצע לנושאים אלו בהצבעתם בבחירות (32% מהם בלבד מתייחסים לכך במידה רבה עד רבה מאוד).

מדד הקול הישראלי של המכון הישראלי לדמוקרטיה העלה נתון נוסף שאיננו מעודד: למרות העניין הציבורי הרב, רק 1.5% ציינו כי נושא הסביבה הוא החשוב ביותר בהחלטתם, כאשר עמדות מפלגתיות בנושאי כלכלה הן הגורם החשוב ביותר לציבור (29%).

איך מסבירים את הפער? לפי אבירם ניצן, "נושאי ביטחון וכלכלה תמיד דורגו לפני סביבה. אם תל אביב הייתה עכשיו מוצפת בגלל עליית פני הים, אנשים היו מצביעים ברגליים ובוחרים בסביבתי. האתגר הוא לגרום לציבור ולפוליטיקאים להבין שמשבר האקלים הוא המשבר הבא שיביא למשברים כלכליים וחברתיים ולאיומים ביטחוניים חדשים".

ללמוד מג'ו ביידן: צוות האקלים הגדול ביותר אי פעם בבית הלבן

למרות ההתעוררות החלקית במפלגות בנוגע למצע סביבתי, ישראל עדיין נותרת מאחור הרחק מאחור בהשוואה לעולם, במעשים כמו גם בדיבורים. אם בשלב זה קשה למנות על יד אחת את מספר חברי הכנסת שמתחייבים להקדיש את מלוא או עיקר זמנם לנושא, באירופה לאורך שנים רבות ישנן מפלגות ירוקות בפרלמנטים. ב-2019 חל מעין מפץ, כאשר הפרלמנט האירופי נשטף במה שכונה אז 'אפקט גרטה'. על גלי מחאת האקלים שבראשה עומדת הנערה השוודית גרטה טונברג, העניין הציבורי בנושא גבר, והמפלגה הירוקה הגדילה את כוחה בכמעט 50% ועלתה ל-75 מושבים בפרלמנט.

גם בארה"ב חל שינוי משמעותי. אם הנשיא הקודם, דונלד טראמפ, העדיף להכחיש את משבר אקלים, ביטל חוקים סביבתיים רבים ויצא מהסכם פריז, הנשיא הנוכחי, ג'ו ביידן, נכנס לבית הלבן עם צוות האקלים הגדול ביותר שמונה אי פעם במדינה.

ביידן מינה צאר אקלים (ג'ון קארי), חזר להסכם האקלים וביום השבעתו החזיר בבליץ מהיר תקנות סביבתיות רבות. כלומר, הוא החל לממש במהירות מרשימה את הבטחות הבחירות שלו. לאורך הקמפיין, הוא וסגניתו, קמלה האריס, חזרו שוב ושוב על הבטחות והתחייבויות נחושות בתחום.

אחד המנועים המשמעותיים לכך היה הדרישה שעלתה מהשטח. תנועת אקלים צעירה בשם "תנועת הזריחה", הצליחה לדחוף צעירים רבים בעלי אג'נדה סביבתית להצביע לביידן. לפי הגרדיאן, התנועה דחפה לקלפיות 3.5 מיליון תושבים במדינות מתנדנדות, וכעת חבריה אומרים: "סיפקנו את הסחורה עבור ביידן, עכשיו עליו לספק את הסחורה עבורנו".

עוד כתבות

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק, והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

קבינט המלחמה יתכנס הערב לדיון שיעסוק ברובו בנושא החטופים

גלנט במסר לאיראן: "לישראל חופש לעשות מה שהיא רוצה" ● מחשש לתקיפה? ספינה איראנית עזבה את חופי תימן ● דיווח: ביידן אישר לישראל לפעול קרקעית ברפיח - תמורת צמצום התקיפה באיראן ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק • מנהיגי הארגון הכלכלי הבינלאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • האיחוד האירופי צפוי להטיל סנקציות על איראן • עדכונים שוטפים 

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00