גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עושים סדר: למה פייסבוק וגוגל נלחמות במו"לים על פרסום חדשות

סכסוך משפטי באוסטרליה מהווה מקרה מבחן לשאר מדינות העולם ● "וול סטריט ג'ורנל" עם כל מה שצריך לדעת

למה פייסבוק וגוגל נלחמו באוסטרליה / צילום: Reuters, Dado Ruvic
למה פייסבוק וגוגל נלחמו באוסטרליה / צילום: Reuters, Dado Ruvic

פייסבוק הסכימה ביום שלישי להחזיר חדשות לרשת החברתית שלה באוסטרליה, אחרי האפלה של חמישה ימים שבאה בעקבות סכסוך בין חברת הטכנולוגיה לממשלה האוסטרלית לגבי הצעת חוק שהייתה אמורה לחייב חברות טכנולוגיה לשלם למוציאים לאור על תוכן חדשותי.

הסכסוך המתוקשר, שגם כולל את גוגל מבית אלפאבית, מייצג את נקודת הרתיחה בשאלה שמפעפעת כבר זמן רב ברחבי העולם: האם פלטפורמות טכנולוגיה גדולות צריכות לשלם למו"לים על מאמרי החדשות הנמצאים באתרים שלהם?

למה גוגל ופייסבוק לא שילמו על חדשות עד עכשיו?

בגוגל ובפייסבוק אומרים שהם עוזרים למוציאים לאור בכך שהן מייצרות להם תעבורת אינטרנט. על-פי תפיסת החברות, חיוב חברות הטכנולוגיה לשלם עבור הצגת תוכן חדשותי מפר את העיקרון של לינקים חופשיים שהופך את פעולת האינטרנט לאפשרית. מוציאים לאור אומרים שהסיבה העיקרית שהם לא מקבלים תשלום היא חוסר האיזון מבחינת כוחות ביניהם לבין חברות הטכנולוגיה, שתפקידן בהפצת הכתבות כל-כך משמעותי שהמפרסמים חשים שאין להם ברירה אלא להיכנע לתנאים שמציבות חברות הטכנולוגיה.

חוקי זכויות יוצרים משתנים ממדינה למדינה, אך בארה"ב כותרות חדשות וקטעים קצרים מהן המופיעים בחיפושי גוגל נחשבים לרוב כשימוש הוגן בתוכן במסגרת ההגנה על זכויות היוצרים - כלומר לחברת גוגל מותר להציג את הקטעים הקצרים האלה בלי להיאלץ לדון על תשלומים לבעלי הקניין עבור השיתוף. לקבוע מה נחשב לשימוש הוגן הוא עניין סבוך; זה כולל שקילת גורמים כגון האם קטע חדשות על גבי פלטפורמה של חברת טכנולוגיה יכול להיחשב לתחליף לקריאת המאמר המלא. במידה והתשובה חיובית, המוציא לאור של התוכן עשוי להיפגע.

התשובה לשאלה אם השימוש הנוכחי של גוגל ופייסבוק בתוכן חדשותי אינו מהווה שימוש הוגן אינה ברורה מפני שבתי הדין עדיין לא דנו באף מקרה כזה. החלטה משפטית מרכזית משנת 2007 מציעה אולי עיקרון מנחה למה שמצפים עורכי דין העוסקים בענייני זכויות יוצרים כיום. באותו מקרה, Perfect 10, מוציא לאור של תוכן פורנוגרפי, תבע את גוגל, וטען שהתמונות הקטנות ("thumbnail") המופיעות בחיפוש התמונות של גוגל פוגע בעסקיו. בית הדין פסק לטובת גוגל, בין היתר בגלל שהגדיר את מנוע החיפוש של החברה כ"מצביע" על התוכן של Perfect 10, ולא כתחליף אליו.

גוגל נאחזת בפסיקה זו ובאחרות כהוכחה לטענתה שהיא מכבדת את זכויות הקניין של המפרסמים.

למה מוציאים לאור סבורים שעל גוגל ופייסבוק לשלם עבור חדשות?

מוציאים לאור טוענים שהעסק של גוגל השתנה באופן משמעותי מאז הפסיקה של Perfect 10 בשנת 2007. בימים המוקדמים של גוגל, חיפוש העלה לרוב רשימה של קישורים לאתרי מפרסמים. כיום, גוגל לעתים קרובות מנסה לענות על שאילתות של גולשים בעצמה, וממלאת את החלק הראשון של עמוד תוצאות החיפוש בתמונות גדולות וטקסט שלעתים קרובות מועתק ממוציאים לאור, באופן שהופך את ההקלקה על הקישור שלהם לפחות נחוצה.

משתמשי פייסבוק יכולים להתדיין על גבי הרשת לגבי מאמר חדשות מקושר על בסיס הכותרת שלו וצילום שהם עשויים לא להקליק עליו לעולם - וכך לעולם לא לנחות בעמוד של המפרסם. בינתיים, ענקית הרשתות החברתיות יכולה להרוויח כסף מהעלאת פרסומות סמוך לפוסט עם הכתבה החדשותית ואלה מתחרות על תשומת-ליבם של הגולשים.

גוגל ופייסבוק הפכו לענקיות פרסום, ובשנה שעברה לפרסום היה חלק ארי בהכנסותיהן: גוגל הכניסה מפרסומות 181.69 מיליארד דולר ופייסבוק הכניסה 86 מיליארד דולר. לעומתן, תעשיית החדשות סובלת מירידה בהכנסה מפרסומות כבר שנים ארוכות.

איך נכנסת הממשלה לתמונה?

ממשלות ברחבי העולם מתקדמות לכיוון שינוי מאזן הכוחות בין חברות הטכנולוגיה הגדולות וארגוני חדשות, לאחר שהפגיעה הכלכלית בתעשיית החדשות התבהרה.

בשנת 2019 האיחוד האירופי שינה את חוקי זכויות היוצרים שלו כך שמפרסמים יכולים לדרוש מפלטפורמות מקוונות תשלום תמורת הצגת קטעים מהתוכן שלהם. כשצרפת הפכה למדינה הראשונה שיישמה את ההנחיה, גוגל עשתה שתדלנות אינטנסיבית נגד החוק ואיימה לסגור את Google news אם יוטל עליה לשלם על זיכיונות להצגת התכנים. בינואר, חתמה גוגל על הסכם עם קבוצה של מוציאים לאור בצרפת להקמת המסגרת דרכה תשלם להם החברה על חדשות באינטרנט.

בארה"ב, הצעת חוק בתמיכה דו־מפלגתית מסתובבת בקונגרס כבר כמה שנים. במסגרת ההצעה, מוציאים לאור של חדשות יכולים להתאגד על בסיס זמני על-מנת לדון מול גוגל ופייסבוק על הסכם קולקטיבי. במושב הנוכחי, לא הוצגה הצעת החוק הזו מחדש.

אוסטרליה צפויה להעביר גרסה קשוחה יותר של תקינה מסוג זה, במסגרתה ייאלצו חברות טכנולוגיה מעל גודל מסוים - כלומר, גוגל ופייסבוק - לעשות בוררות "בייסבול" מול חברות חדשות ולהגיע להסכם הדדי על התשלום עבור הצגת חדשות. בשיטת הבוררות הזו, הצדדים שלא מצליחים להגיע להסכם מציעים הצעה סופית אחת, כל צד בתורו, והבורר בוחר באחד הצדדים. במקרה הנוכחי, ההליך נבחר על-מנת ליישר את המגרש לקראת דיון בין ענקיות הטכנולוגיה והמוציאים לאור הבאים לשאת ולתת מולן.

איך הגיבו חברות הטכנולוגיה?

בשנים שלקראת הסכסוך באוסטרליה, גוגל ופייסבוק הגיבו ללחץ הגובר מצד מוציאים לאור ופוליטיקאים על-ידי השלכת כסף למו"לים, גוגל נכנסה עמוק לנושא זכויות היוצרים שנמצא בלב הוויכוח. לתשלומים האלה היו צורות שונות, למשל מענקים על מוצרים חדשים כמו תגית החדשות של פייסבוק או Google News Showcase, המאפשרות לפלטפורמות הטכנולוגיות לשלם למוציאים לאור, אך על-פי תנאים שנקבעו בידי החברות.

בתחילת הדרך, גם גוגל וגם פייסבוק התייחסו להצעת החוק האוסטרלית באותו אופן - החברות איימו להפסיק את שירותיהן במדינה אם ההצעה תעבור. בפוסט בבלוג התאגידי שלה מדצמבר, הגדירה גוגל את ההצעה האוסטרלית כ"בלתי ישימה".

אחר כך נקטו החברות אסטרטגיות שונות: גוגל הכריזה על הסכם לשלוש שנים עם "ניוז קורפ" (News Corp), תאגיד שהוא גם בעלי ה"וול סטריט ג'ורנל", בשווי "עשרות מיליוני דולרים". במסגרת ההסכם, גוגל תקבל רישיון להציג תוכן של המותגים השייכים ל"ניוז קורפ". בינתיים פייסבוק קיימה את האיום: ב־18 בפברואר הפסיקה הרשת החברתית להציג כתבות חדשות בקרב משתמשים אוסטרליים.

וויליאם איסטון, מנהל פייסבוק באוסטרליה וניו זילנד, אמר שבחברה מתייחסים לחדשות אחרת מאשר בגוגל מפני ש"מוציאים לאור בוחרים מרצונם לפרסם חדשות בפייסבוק" בעוד שמנוע החיפוש של גוגל פשוט "מלקט" את הכתבות.

איסטון הוסיף שהרווח שעשתה פייסבוק מחדשות באוסטרליה היה זעום. "חדשות הן פחות מ־4% מהתוכן שאנשים רואים בפיד שלהם", אמר.

תעבורה לאתרי תקשורת אוסטרליים צנחה לאחר שפייסבוק ביצעה את הפעולה שלה לפני שבוע. על-פי נתונים מחברת Chartbeat, תעבורת אינטרנט באתרים של מפרסמים אוסטרליים מקוראים מחוץ לאוסטרליה ירדה בכ־20% בשעות שאחרי שפייסבוק חסמה שיתוף כתבות.

ביום שלישי הסכימה פייסבוק להחזיר חדשות לרשת שלה באוסטרליה, לאחר שהגיעה להסכם מול ממשלת אוסטרליה שמעניק לה זמן נוסף להגיע להסכמים משלה מול מוציאים לאור, לפני שנכנס לתוקף הליך הבוררות.

עוד כתבות

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בבורסה המקומית; אורמת קופצת בכ-4%

ת"א 35 עולה ב-0.3% ות"א 90 יורד ב-0.1% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק, והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

בארה"ב מדווחים: ישראל לא תתקוף באיראן לפני פסח

צה"ל תקף במהלך הלילה מטרות טרור בדרום לבנון ● דיווח: ביידן אישר לישראל לפעול קרקעית ברפיח - תמורת צמצום התקיפה באיראן ● שר החוץ האירני נחת בניו יורק, מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • מתאם פעולות הממשלה בשטחים: יותר מ-300 משאיות סיוע נכנסו לרצועה, כ-100 משלוחים הוצנחו • עדכונים שוטפים 

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת