גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרשת מין תמורת מינוי: זה הכשל של הפרקליטות בעצם הפתיחה בחקירה

בניגוד לתיק האלפים, שם החלטת השופטים נסובה בעיקר סביב תיעוד האישור בכתב או בעל-פה, פרשנות האישור ותחולתו - בפרשת מין תמורת מינוי הסוגיה היא עצם קבלת האישור ● היום אנו מפרסמים כשל נוסף לכאורה בתיק

אפי נוה בהשבעת שופטי העליון בבית הנשיא / צילום: שלומי יוסף
אפי נוה בהשבעת שופטי העליון בבית הנשיא / צילום: שלומי יוסף

עוד לא יבשו טיפות הדיו על החלטת הרכב בית המשפט המחוזי בירושלים בנוגע לפגם בהסכמת היועמ"ש לפתיחה בחקירה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, וכבר הפרקליטות צפויה להתמודד בימים הקרובים עם משלוח דיו חדש.

השבוע צפוי המשנה לפרקליט המדינה, עו"ד שלמה (מומי) למברגר, להחליט אם להעמיד לדין את השופטת אתי כרייף ואת ראש לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה ב"פרשה 1454" - או בשמה המוכר לציבור: "מין תמורת מינוי".

בעבר כתבתי לא מעט על הכשלים והפגמים בחקירת הפרשה שנולדה כתוצאה מגילוי וחשד לביצוע עבירות של המעורבים בחשיפת הפרשה. אולם כעת נחשוף את הכשל של הפרקליטות בעצם הפתיחה בחקירה.

סעיף 12 לחוק יסוד: השפיטה קובע כי "לא תיפתח חקירה פלילית נגד שופט אלא בהסכמת היועץ המשפטי לממשלה ולא יוגש כתב אישום נגד שופט אלא בידי היועץ המשפטי לממשלה." אין מחלוקת, ולא יכולה להיות מחלוקת, שהסכמה כזו לא ניתנה. בניגוד לתיק האלפים, שם החלטת השופטים נסובה בעיקר סביב תיעוד האישור בכתב או בעל-פה, פרשנות האישור ותחולתו - בפרשת מין תמורת מינוי הסוגיה היא עצם קבלת האישור.

"פרשייה רגישה"

המשטרה פתחה בחקירה פלילית ב-1 בינואר 2019, זאת לאחר שכתבת הפלילים הדס שטייף, וגרושתו של נוה, חני נוה, לקחו את הטלפונים של נוה לרוזנברג שפרץ אותם העתיק והעבירו אותם למשטרה. מזכר של עוזר המשנה ליועמ"ש רז נזרי, עו"ד נדים עבוד, מתאר כיצד הפרשה החלה.

"ביום שישי התקשרה יפעת תומר, ראש ייעוץ וחקיקה בפרקליטות הצבאית לרז ועדכנה בדבר קיומה של פרשייה רגישה שהיא מבקשת להתייעץ עמו בעניינה שמערבת את עו"ד אפי נוה. בהקשר זה ציינה הגב' תומר כי היא פונה לרז (ולא למנדלבליט, א"ג) על דעת הפצ"ר נוכחה הצהרתו של היועץ שלא יעסוק בעניינו של עו"ד נוה, כפי שפורסם בתקשורת בהקשר לפרשת "מעבר הגבול" שטופלה על-ידי פרקליט המדינה".

נזרי אכן החל לטפל בפרשה, אולם בהמשך עקפה אותו הדס שטייף והתקשרה ישירות לפרקליט המדינה דאז שי ניצן ועדכנה אותו בפרטי הפרשה. שי ניצן פנה לראש אח"מ דאז גדי סיסו, ששלח את מפקד יאח"ה יואב תלם יחד עם סנ"צ אסף ולפיש עוד באותו הערב לביתה של שטייף כדי לקבל ממנה את החומרים. משם פנתה המשטרה ישירות לבית המשפט השלום בנתניה כדי להוציא צו איסור פרסום על הפרשה ולמחרת פנו לנשיא בית המשפט השלום במחוז תל אביב אביחי דורון על-מנת לקבל צו שיתיר למשטרה לחדור לטלפונים ולעיין בתוצרים.

המשטרה והפרקליטות העמיקו את פעולות החקירה וכבר גיבשו את מרביות הראיות, זאת חרף העובדה כי בכל התקופה הזו לא ניתנה הסכמה של היועמ"ש לחקור את החשדות נגד אתי כרייף, כפי שמתחייב בפירוש על-פי חוק יסוד: השפיטה. רק ב-14 לינואר 2019, שרת המשפטים דאז איילת שקד האצילה את סמכות היועמ"ש לעניין זה לפרקליט המדינה שי ניצן.

במסמך רשמי כתבה שקד כי "בתוקף סמכותי, ולאחר התייעצות עם נציב שירות המדינה הטלתי על עו"ד שי ניצן, פרקליט המדינה, את מילוי תפקיד היועץ המשפטי לממשלה מתוקף סעיף 12 לחוק יסוד השפיטה בפרשה 1454 בלבד". למחרת, 15 בינואר, שלח ניצן מכתב לפרקליטה המלווה עו"ד רחל אבישר ולראש אח"מ ניצב סיסו ובו הוא מאשר את חקירת כרייף באזהרה.

באישור כתב ניצן כי "מתוקף הסמכה שניתנה לי משרת המשפטים מיום 14.1.2019 למילוי תפקיד היועמ"ש... הנני מאשר בחקירה באזהרה של השופטת אסתר כרייף בחשד לעבירות מתחום טוהר המידות, וביצעו פעולות נלוות לחקירה זו במסגרת פרשה 1454". יום נוסף חלף, ובשעת בוקר מוקדמת עוכבו השופטת כרייף ועו"ד נוה לחקירה באזהרה.

הרי העובדות לפני הקוראים והן ברורות. הסמכות לפתיחה בחקירה נתונה ליועמ"ש בלבד. כיוון שהוא מנע עצמו בפרשה קודמת שקשורה לנוה, מערכת אכיפת החוק לא עדכנה אותו בפרשה אולם הסמכות של מנדלבליט הואצלה על-ידי שקד לשי ניצן רק שבועיים לאחר הפתיחה בחקירה. רק ערב חקירת כרייף באזהרה ניצן העניק את האישור. המשמעות היא שכל פעולות החקירה הרבות והמשמעותיות עד נקודת זו, בוצעו ללא אישור ובניגוד גמור לחוק יסוד: השפיטה. שוב, הבעיה היא לא בתיעוד אלא בעצם אי קבלת ההסמכה וההסכמה.

בתיק האלפים כתבו השבוע שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים כי "בנסיבות בהן ניתנה הסכמת היועץ, ככול שניתנה, על דרך של תיעוד האישור לפתיחה בחקירה בעניינו של הנאשם, עובר לפתיחתה, שלא בדרך של אישור בכתב, נפל פגם בהתנהלות היועץ". בהחלטה נכתב כי "היה ראוי כי היועץ, כרשות מנהלית, יתן את הסכמתו לפתיחת החקירות, לרבות בדיקות מקדימות, בעניינו של הנאשם, על דרך של מתן אישור בכתב. זאת, הגם שניתן להסיק לכאורה מהמסמכים, על מעורבות וליווי היועץ בחקירות, במהלך ניהולן... עם זאת, לא שוכנענו כי יש לבטל את האישומים, בשלב המקדמי של הדיון, בשים לב לגרסת היועץ במזכר ולתיעוד המשתמע העולה מהמסמכים, מאחר ומדובר בפגם פרוצדורלי שאיננו יורד לשורשו של עניין".

אין ספק שבעניינה של כרייף ההפרה קשה יותר וחמורה יותר ומוכחת יותר. האם ההפרה כה חמורה עד כדי הצדקת ביטול כתב האישום במקרה שיוגש? קשה להעריך.

היום אנו מפרסמים כשל נוסף לכאורה בתיק. לפני מספר חודשים בוצעה השלמת חקירה בתיק, בעקבות טענות הסנגורים של כרייף ונוה, עורכי הדין נתי שמחוני, אופיר סטרשנוב ובעז בן-צור, כי המשטרה הסתירה מידע מהשופט אביחי דורון כאשר קיבלה ממנו צו לחדירה לטלפונים של נוה.

לטענת בן-צור, "מחומרי החקירה עולה כי בבקשה למתן הצווים שהוגשה לבית המשפט, רשויות האכיפה לא גילו לבית המשפט כי מדובר בראיות לא חוקיות שהושגו תוך ביצוע עבירות, והסתפקו בתיאורים עמומים על-פיהם המידע מהטלפונים של פלוני (נוה) הגיעו לידי רשויות האכיפה מאת אלמונית (שטייף). בכירי רשויות האכיפה הטעו, אפוא, את בית המשפט, ולכל הפחות הציגו מצג עובדתי ממנו חסר העיקר - וזאת בבקשה למתן צווים שהתבקשו וניתנו במעמד צד אחד".

בן-צור ושמחוני התבססו על מזכר של ראש זרוע החקירות ביחידה הארצית לחקירות כלכליות נצ"מ שלומית לנדס שתיעדה את הדיון אצל השופט דורון. במזכר נכתב כי "שאלת הסמכות החוקית לא עלתה כלל לדיון". לטענת הסנגורים, כוונתה הייתה שהמשטרה לא גילתה לשופט שהטלפונים התקבלו כתוצאה מביצוע עבירות.

בתגובה לכתבה בגלובס בספטמבר 2020 השיבה הפרקליטות כי "כל שֶׁנֹּאמַר בשלב זה הוא שלא הוסתר דבר מבית המשפט. מכלול טענותיו של מר נוה יישמעו ויוכרעו בשימוע ולא בתקשורת".

אלא שבעקבות הטענות, בוצעה השלמת חקירה, אשר עשויה לתמוך לכאורה בטענות בן-צור ושמחוני. במזכר מנובמבר 2020 הסבירה נצ"מ לנדס את כוונת המשפט האומר כי "שאלות הסמכות החוקית לא עלתה כלל לדיון". לדבריה, "למיטב זכרוני, הכוונה הייתה כי שאלת מקור החומרים, קרי: האפשרות שהחומרים הושגו בעבירה והשפעת עובדה זו על סמכות בית המשפט לאפשר עיון בהם או סמכות המשטרה לעשות בהם שימוש, לא עלתה כלל לדיון". נראה כי דברי לנדס מדברים בעד עצמם.

אם פרשנות זו נכונה, יוצא שבעת קבלת צו בית המשפט - השופט הוטעה בנושא לשאלת הסמכות החוקית ולהכשרת הראיות.

סוגית הסמכות לפתיחה בחקירה וסוגית המצג הנטען בפני השופט דורון מצטרפים לבעיות קשות בתיק, כאשר בראשן עומדת סוגית קבילות הראיות שהגיעו כתוצאה מפריצה לא חוקית לטלפונים של נוה והענקת חסינות מפני העמדה לדין למעורבים. כיצד יכריע בסופו של דבר המשנה לפרקליט המדינה מומי למברגר? החלטתו תינתן לאחר ימי הפורים.

מפרקליטות המדינה נמסר בתגובה כי "התיק מצוי בבחינה, שבמסגרתה נבחנות כלל הסוגיות הרלוונטיות".

*** חזקת החפות: השופטת אתי כרייף ועו"ד אפי נוה הם בגדר חשודים בלבד בפרשה. הם מכחישים את החשדות נגדם, ועומדת להם חזקת החפות. 

עוד כתבות

הבכירה הבריטית שרוצה להשקיע במערכות הגנה: "תלמדו מישראל"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות, בנימוק כי הבורר סבור כי הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסה המקומית; מדד ת"א בנקים 5 יורד בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.8% ות"א 90 מאבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; בשוק ממתינים לפרסום התחזיות להמשך

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● המשקיעים ממתינים לפרסום התחזיות להמשך שיתפרסמו היום בשעה 16:00 ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; מניית יוניליוור מטפסת לאחר הדוחות

ההנג סנג עולה ב-0.2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה