גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מקומבינה לקומבינה: איך מחליטה ועדת החריגים בפני מי השמיים סגורים, ולאן נעלמו הנתונים?

הוועדה הספיקה לעבור שני שרי ממשלה לפני שהגיעה לידיה של שרת התחבורה מירי רגב ● בשטח הולכות ומתרבות העדויות על קומבינות והיעדר קריטריונים ברורים, אך בוועדה מסרבים פעם אחר פעם לבקשת גלובס להעביר נתונים

נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

"דה-לגיטמציה לוועדה", אמרה שרת התחבורה מירי רגב ב'פגוש את העיתונות' עם רינה מצליח הערב (שבת) על הכתבה של אילן לוקאץ' ששודרה אמש (ו') באולפן שישי באשר לאי-הסדרים, בלשון המעטה בכל הנוגע לכניסה וליציאה מישראל. רגב האשימה גם את התקשורת כמובן, אבל לא את עצמה כמי שעומדת בראשת ועדת החריגים שכתפוח אדמה לוהט הספיקה לעבור כבר שלושה שרי ממשלה. השרים שהיו לפניה, ד"ר יובל שטייניץ ואופיר אקוניס, שמחו להיפטר מהאחריות לוועדה שהועברה כלאחר כבוד לרגב. גורמים מעורים טוענים שיותר מדיי ידיים מעורבות בוועדה, והן לא של מי שממהר להוציא תשובות שליליות לאלפי הפונים המתוסכלים.

"אין לי מילים לתאר לך מה עשו לנו", תיאר לגלובס אחד מיני רבים שפנה ושיתף בדבר האטימות שבה נתקל. הוא ביקש לחזור לישראל אחרי שליחות שהסתיימה בחו"ל. בית חדש כבר נשכר בארץ, החוזה לדירה בחו"ל הסתיים, הילדים בני חצי שנה, שנתיים וארבע נרשמו למסגרות בארץ, אבל הוועדה סירבה לבקשתו שוב ושוב. לכל אחד מהילדים ניתן נימוק אחר. לאם המשפחה לא הגיבו כלל ולאב - תשובה שלילית. בלי נימוק. "ואז נזכרתי, אנחנו חילונים. מה יש לנו להמשיך לנסות. רק אחרי שהפעלנו קשרים בדרגים הגבוהים ביותר קיבלנו אישור לחזור הביתה. אני מחכה שתוקם ועדת חקירה ממלכתית". מול אותו נוסע מתוסכל סיפרו ללוקאץ' נוסעים אחרים, שקיבלו אישור בלי כל בעיה. אחד מהם, יוני אדרעי מכפר חב"ד סיפר ללוקאץ' ש"הכול עבר חלק", "כתבתי בטופס שיצאתי מהארץ ואני רוצה לחזור. שנתקעתי, זהו". חסיד חב"ד יעקב מזרחי סיפר ללוקאץ' שנימק לוועדה כי הוא צריך להגיע לארץ "שאני גר בישוב ששם אנחנו מפיצים יהדות כך שבחג פורים יש המון פעילות". גם אצלו הכול עבר חלק.

את נ' שמתגוררת מזה 20 שנה בארה"ב ושנתקעה בארץ במשך חודשיים, עם ילד אחד מבין שלושת ילדיה ועם תחנונים לצאת מישראל ולחזור לחייה - זה לא רק מרגיז אלא זה בעיקר מתסכל. וסיפורים יש למכביר.

שר הביטחון בני גנץ ידרוש תשובות בישיבת הממשלה וגם אביגדור ליברמן מבקש לדעת מה מתחולל במה שהוא מכנה ועדת "קומבינה". ואולי, אולי הפעם משהו יזוז ולא לכיוון של עוד זריית חול בעיני הציבור. מקומבינה לקומבינה. מהמלוניות שהממשלה הודתה בכישלונן ואף סיפקה נתון למיעוט של מחויבי הבידוד שמפונים למלונית, הנתון עומד על 30% אבל כפי שפורסם בגלובס השבוע - ההערכות הן לכ-10% מכלל הנוסעים. ואז הן חזרו, אותן מלוניות עם הבטחות לטיפול אחר. הטיפול ייעשה באמצעות אזיק אלקטרוני שיינתן לבחירת הנוסעים שיהיו מוכנים להיות במעקב שמוכר יותר מעולמות של אסירים ובתמורה לכך להשתחרר מהמלוניות שקנו להן שם רע - לבידוד ביתי. ביום שני תנחת טיסת ארקיע מפרנקפורט, ו-100 מנוסעיה יהיו שפני הפיילוט הזה.

עיתונאי "הארץ" אורי משגב פרסם השבוע שורה של מקרים מקוממים - מבמאי הקולנוע  שלא הורשה לצאת מהארץ כדי לשפוט בתחרות יוקרתית בגרמניה ועד המשפחה המתגוררת באוסטרליה שביקשה לצאת מישראל למקום המגורים שלהם מעבר לים - אלא שההורים סורבו, והילדים, בני פחות מחמש דווקא קיבלו אישור חיובי. ויש נוסעים שפספסו פרידה מקרובי משפחה שנפטרו בינתיים בחסות האטימות של אותה ועדה.

ביום ראשון פנה גלובס למשרד התחבורה בבקשה לקבל נתונים על ועדת החריגים: ביקשנו לדעת כמה בקשות הוגשו, כמה סורבו, כמה אושרו ועל בסיס אלו קריטריונים. בתחילה השיב משרד התחבורה לשאלה שלא נשאל כלל ושלח לגלובס את רשימת הקריטריונים שעל-פיהם פועלת הוועדה, כלומר הסיבות שבגינן ניתן להגיש בקשות לאישור חריג: רפואיות, משפטיות, הומניטריות וכד'. חזרנו לדוברות - לא זה מה שביקשנו, אנא השיבו בהקדם לשאלתינו אותה גם חידדנו מחדש. זכינו להתעלמות חוזרת ונשנית ממשרד ממשלתי שאמור לספק תשובות לציבור. "הנושא בבדיקה" נאמר לנו. הבדיקה, נספר, טרם הסתיימה, אם שטרם התחילה.

נוהלי תעופה תמוהים שמצפצפים על הסכמים

גם לוועדת החוקה נמאס מהעמימות שאופפת את ועדת החריגים, עוד לפני שידור הכתבה שעוררה את המהומה - והיא דרשה ממשרד התחבורה להציג לה את ממצאי פועלה של הוועדה, מי קיבל אישור ועל סמך אלו קריטריונים. בוועדת הכלכלה חוזרת ועולה הסוגיה התמוהה שלא מאפשרת לאזרחים לצאת מהארץ בלי אישור חריג, לסטודנטים שלומדים בחו"ל ולאחרים שנתקעו בישראל. תהיות, כעסים ותסכולים הובעו בדיונים שנערכו לאחרונה. תשובות ממשרד התחבורה לא התקבלו, לפחות לא תשובות שמניחות את הדעת.

במסגרת מחדל סגירת השמיים, נכללות לא רק המלוניות והסלקציה שעושה המדינה לתושביה, עניין אחר מתייחס לנוהלי תעופה תמוהים שמצפצפים על הסכמי תעופה ושפוגעים כמובן בנוסעים. מה למשל? מדי יום נוחתים בנתב"ג מטוסי נוסעים ללא נוסעים אבל עם מטען בבטן המטוס, דוגמת טיסות קבועות של יונייטד ודלתא. המטוסים ממריאים עם מאות מושבים ריקים מפה בשעה שאלפי נוסעים, תושבי חוץ ברובם לא רק שנתקלים בסירוב לצאת מהמדינה או בבירוקרטיה מתישה אלא שגם אחרי שהם מקבלים אישור - אין להם איך לצאת היות שלו"ז הטיסות מוגבל. הוא כולל אומנם את הפקת הישרדות או ידוענים שמקבלים אישור לטוס אבל הוא לא מאפשר לרבים אחרים לצאת מפה. בקשה לגיטימית אחרי הכול.

מדוע לא לאפשר לנוסעים הללו לצאת עם המטוסים הריקים? הסיבה שסיפק השבוע מנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה היא שאי-אפשר למטוסים להגיע "עם קופסאות" ולצאת עם נוסעים משום שזה פוגע בעיקרון השוויוניות. עיקרון שהנוסעים לא יודעים אם לצחוק או לבכות לגביו אחרי שהם צפו בכתבה של לוקאץ' אמש או בכתבות של משגב לאורך השבוע. שוויוניות היא הדבר האחרון שאפשר להסיק מהן. איפה ואיפה דווקא כן. עוד נימק מלכה ש"הם (הנוסעים) חוזרים", למרות שנומק בפניו שמדובר בתושבי חוץ שרק רוצים לחזור לחייהם שמעבר לים הוא התעקש "שהם ירצו לחזור". וכך, בשקט בשקט נולדה לה תקנה חדשה שמציעה לנוסעים לחתום על התחייבות שלא יחזרו לישראל משך 60 ימים בתמורה לאישור הנכסף לצאת מן הארץ. ואם יידרשו לחזור קודם? שיתכבדו נא ויפנו לוועדת חריגים.

ביום חמישי ה-4.3 ידון בג"ץ בכמה עתירות שהוגשו נגד המדינה בטענה להפרת חוק יסוד כבוד האדם וחירותו עם סגירת השמיים ומניעת האפשרות מאזרחים לשוב לביתם, כלומר מאזרחים מסוימים. האם בג"ץ יוביל לשינוי? המדינה שבה וחוזרת כי מטרת העל למנוע כניסת מוטציות מאפשרת להפר חוקי יסוד, אבל התנהלות אחרת של המדינה בכל הנוגע לכניסה לישראל הייתה יכולה למנוע לא רק כניסת מוטציות אלא גם כניסת נוסעים מאומתים, דרך קיומן של בדיקות עוד הרבה לפני שהן נכנסו כחובה, רק לאחרונה - ובעיקר דרך אכיפה.

ד"ר אשי שלמון הממונה על היחסים הבינלאומיים במשרד הבריאות אמר השבוע כי אלפי זיופים "נכנסים" לישראל מדי שבוע. מדובר בזיופים של אישורי ועדת החריגים (20 נוסעי טיסת יונייטד נתפסו עם אישורים מזויפים כאלה השבוע. מתוכם משפחה בת 13 נפשות שאף גורשה מן הארץ) ובזיופים של ממצאי בדיקת קורונה. בכתבה באולפן שישי דיברו הנוסעים למצלמה על הזיופים שקיבלו לגיטמיציה בחסות עצימת העין. "אם יש זיופים שילכו למשטרה", אמרה רגב למצליח הערב, ואיך הם ילכו למשטרה? ביוזמת הנוסעים שפנו לאפיק הזיופים? המדינה נכשלה ואפשר להגיד את זה בפה מלא, השאלה מי ישלם את המחיר. ואלה הם הנוסעים כמובן, ובעיקר אלה שוועדת החריגים ממשיכה לסרב לבקשתם, שספק אם היא נבדקה בכלל.

שר המשפטים בני גנץ הודיע היום (שבת), על רקע המתרחש בוועדת החריגים בנתב"ג, כי ידרוש להכניס נציג מטעם משרד המשפטים לדיוני הוועדה וכן לחשוף לציבור באופן שקוף את הקריטריונים שלפיה היא פועלת.

בכוונת גנץ להודיע בישיבת הממשלה שתיערך ביום שני, כי אם לא יתקבל מתווה שבמסגרתו כל ישראל שמעוניין להגיע ולממש את זכות ההצבעה שלו, לא יוארכו התקנות על נתב"ג המסתיימות ב-10.3 כלל, וזה יהיה באחריותו הבלעדית של נתניהו ויוכיח שהוא דואג לפוליטיקה לפני שהוא דואג לחיי אדם. גנץ ציין, כי יש זמן רב להיערך, וכי הוא קורא לנתניהו לא להביא להפקרות.

עוד כתבות

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

מדד S&P 500 סגר את הרבעון הטוב ביותר שלו מאז 2019 ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד