גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

9 שנים לאכיפה המינהלית בשוק ההון: הוטלו קנסות בגובה של 59 מיליון שקל

מנהלת אכיפה מינהלית ברשות ני"ע, ד"ר אילנה ליפסקר-מודעי, מציינת כי למרות שמדובר בקנסות של עד 5 מיליון שקל לחברה או לנושא משרה בגין עבירות ניירות ערך, האכיפה יוצרת הרתעה • "הסטנדרט לקבלת החלטות בתאגיד - עלה"

ד”ר אילנה ליפסקר–מודעי, מנהלת היחידה לאכיפה מינהלית ברשות ניירות ערך / צילום: ענבל מרמרי
ד”ר אילנה ליפסקר–מודעי, מנהלת היחידה לאכיפה מינהלית ברשות ניירות ערך / צילום: ענבל מרמרי

התחוללה מהפכה של ממש בתחום האכיפה של רשות ניירות ערך, כשהחוק תוקן באופן שאיפשר לרשות לנקוט הליכי אכיפה מינהלית נגד חברות ציבוריות ואורגנים שלהן. מדובר במנגנון שמעניק לרשות סמכות ענישה על חברות ציבוריות מבלי שהיא נזקקת לשם כך לנקוט הליך פלילי ולנהלו בבית המשפט.

לרגל עשור לחקיקה שוחח גלובס עם מנהלת היחידה לאכיפה מינהלית ברשות ניירות ערך מאז הקמתה, ד"ר אילנה ליפסקר-מודעי. היא מציינת כי האכיפה המינהלית השפיעה על השוק באופן נרחב. לדבריה, האכיפה הוסיפה סט של הפרות ברשלנות בנוסף לאכיפה הפלילית, וחייבה העלאת סטנדרט בקבלת ההחלטות בתאגיד ובאכיפה הפנימית. "עם תחילת היישום פרסמנו קריטריונים לאכיפה פנימית, וחברות רבות בשוק ההון נערכו ליישום האכיפה המינהלית על-ידי עריכת תוכניות אכיפה פנימיות", היא אומרת. "בנוסף, החלטות ועדת האכיפה המינהלית הנחו את השוק בנושאים שונים ויצרו תקדימים משפטיים שהשפיעו על השוק".

 

הוועדה היא גוף מעין-שיפוטי המורכב מיו"ר הממונה בידי יו"ר רשות ניירות ערך, ומשני נציגי ציבור. כיום יש שני יו"רים המתחלפים ביניהם - שופטי המחוזי בדימוס, זאב המר ובלהה כהנא.

ד"ר ליפסקר-מודעי חושפת כי מאז שהחלה הרשות לבצע בפועל אכיפה מינהלית ב-2012, טופלו 90 תיקי חקירה, כשמתוכם 65 תיקים הוגשו לוועדת האכיפה המינהלית, ואלה כוללים 159 מפרים; 60% מתיקים אלה (39) הסתיימו בהסדרי אכיפה; והסכום הכולל של העיצומים הכספיים שנגבו מ-2012 ועד 2020 עומד על כ-59 מיליון שקל - סכום שאינו נשמע כה משמעותי לחברות ציבוריות שמגלגלות מיליארדים.

הפרות דיווח בראש

ד"ר ליפסקר-מודעי מפרטת את סוגי העבירות שבגינן ננקטו הליכי אכיפה מינהלית. "העבירה המרכזית שנאכפה היא הפרת דיווח (30 תיקים)", היא מציינת. "אחריה - תרמית בניירות ערך בדרך של עסקאות עצמיות (15 תיקים); בפער ניכר לאחר מכן - שימוש במידע פנים ברשלנות (6); הצעת ניירות ערך ללא תשקיף (6); הפרת של חוק הייעוץ/ זירת מסחר/ קרנות (5); ומכירת מניות חסומות בבורסה (3 תיקים)".

נגד מי ננקטו ההליכים?
"38 חברות, מתוכן 63% גופים מפוקחים ו-37% חברות פרטיות; 94 יחידים, מהם 74% בעלי תפקיד בשוק ההון (כולל נושאי משרה, בעלי שליטה ויועצים חיצוניים, כגון עורכי דין ורואי חשבון), בעלי רישיון ו-26% אנשים פרטיים.

"בין הבכירים שנגדם ננקטו הליכים מינהליים ניתן למצוא את מנכ"ל אפריקה תעשיות לשעבר אברהם נובורוצקי, ומנכ"ל נגב אבי מוטולה, שביצעו הפרות של שימוש במידע פנים. נגד יגאל אהובי, בעל השליטה ומנכ"ל חברת רבד, התקיים הליך מינהלי בשל הפרת דיווח והטעיה".

לדברי ד"ר ליפסקר-מודעי, לאכיפה המינהלית מספר יתרונות על פני ניהול הליך פלילי. "ההליך יעיל, מהיר ומאפשר דיוק באכיפה במובן של מתן טיפול מידתי ומתאים באירועים שאינם חמורים", היא מסבירה. "בעוד ההליך הפלילי יכול להימשך בין שנתיים לארבע שנים בממוצע, מהגשת כתב האישום ועד להחלטת בית המשפט - הרי שההליך המינהלי אורך בממוצע כ-8.3 חודשים בניהול הליך מלא, וכ-2.5 חודשים בממוצע בהליך המסתיים בהסדר אכיפה".

איך מתבצע ההליך בוועדה?
"מחלקת האכיפה המינהלית ברשות מגישה כתב טענות ששונה מכתב אישום בהיקפו, ודומה יותר לסיכומים בהליך הפלילי. כתב הטענות כולל עובדות, הוראות חוק וניתוח ההפרות. כל כתב טענות מאושר על-ידי יו"ר הרשות. לאחר הגשתו מוגש כתב תשובה ומתקיים דיון בע"פ".

ההחלטה אילו תיק מתאים להליך מינהלי ואילו להליך הפלילי היא, כמובן, גורלית. לכן, מתעוררת השאלה כיצד מוחלט במקרה של חשד לביצוע עבירות תרמית בניירות ערך או לשימוש אסור במידע פנים, באיזה נתיב ללכת.

"יש סעיף בחוק שקובע את אמות המידה לניתוב התיקים", מסבירה ד"ר ליפסקר-מודעי. "בין היתר ייבחנו: חומרת ההפרה, לפי מספר העסקאות, שיטתיות המרמה, התחכום והיקף הרווחים; תפקידו של המפר - האם מדובר בנושא תפקיד בכיר או במפר חוזר; והאם יש באירוע גם עבירות מחוק העונשין, כמו מרמה וגניבה.

"באכיפה המינהלית אנחנו מטפלים במניפולציות של משקיעים פרטיים שמבצעים עסקאות עצמיות, ואילו נושאי משרה שמבצעים מניפולציות בקנה מידה גדול ובדרך כלל עם רווחים גדולים, מטופלים במישור הפלילי. הכול בהתאם לנסיבות. במקרה של שימוש במידע פנים אנחנו מטפלים גם במקרים של שימוש במידע פנים ברשלנות וגם במקרים של אירוע קטן ונקודתי שנעשה במודעות".

האם פחתה כמות התיקים הפליליים שמוגשים בגין עבירות בשוק ההון?
"לא. אחד השינויים הוא שמשקיעים פרטיים שאינם נושאי משרה בחברות ציבוריות ואינם בעלי רישיון לניהול תיקים, שביצעו עשרות או מאות עסקאות עצמיות, היו מטופלים בעבר במישור הפלילי ונשלחו למאסר. היום הם מטופלים במישור המינהלי ומוטלות עליהם רק סנקציות כספיות".

פגיעה במוניטין

ד"ר ליפסקר-מודעי מתייחסת לגובה העיצומים הכספיים המוטלים במסגרת הליך מינהלי. "עיצום כספי לאדם יחיד יכול להגיע עד מיליון שקלים; ולחברה - עד 5 מיליון שקל", היא אומרת. "על חברת אפריקה ישראל הוטל עיצום של 5 מיליון שקל; על חברת החשמל הוטל בגין הפרה בודדת קנס של 5 מיליון שקל; על מנכ"ל דורי בנייה לשעבר, אריאל וילנסקי, הוטל לפני כשבועיים עיצום בגובה 400 אלף שקל".

האם את לא סבורה שחברות ציבוריות יעדיפו לספוג את הקנסות?
"חברה שנקנסת במיליון שקל על הפרה או הפרות בודדות זה משמעותי עבורה, במיוחד שלא ניתן לעשות ביטוח או לקבל שיפוי. ייחוס אחריות במישור המינהלי עשוי גם לפגוע במוניטין של החברה".

ד"ר ליפסקר-מודעי מתייחסת גם לסנקציה נוספת בהליך מינהלי, של מניעת כהונת נושאי משרה בגוף מפוקח לתקופות של עד כחמש שנים. לדבריה, "במקרה של חברת דורי בנייה שהסתיים לאחרונה - הוטלה על המנכ"ל מניעת כהונה לתקופה של שלוש שנים. ניתן גם לשלול או להתלות רישיון של מנהל תיקים".

מה היו התיקים המשמעותיים ביותר מאז החלה אכיפה מינהלית?
"בתיק נגד אפריקה תעשיות שאושר במחוזי, נקבע שנטל ההוכחה בהליך המניהלי נמוך מהפלילי. כן ניתן בתיק תקדים שאומץ על-ידי בית המשפט העליון - החלת מבחן מרחיב בשאלה מתי מידע על משא-ומתן לעסקה משמעותית עבור החברה הופך להיות מידע פנים".

ד"ר ליפסקר-מודעי מציינת כי הודות לאכיפה המינהלית גם גברה האכיפה נגד רואי חשבון שהתרשלו בעריכת ביקורת על הדוחות הכספיים והובילו להכללת פרטים מטעים בהם. "מאחר שהעבירה הפלילית דורשת כוונה להטעות, עד לאכיפה המינהלית לא ניתן היה כמעט לפעול נגד רואי חשבון. היה קושי בהוכחת אחריותם. כיום ניתן לטפל במקרים של רשלנות מצד רואי חשבון - תשעה מקרים כאלה טופלו".

אילו התפתחויות את צופה בתחום האכיפה המינהלית?
"האכיפה המינהלית תתעצם ותהווה כלי דומיננטי בדיני ניירות ערך". 

תעודת זהות: עו"ד ד"ר אילנה ליפסקר-מודעי

נשואה פלוס 3 ילדים. מתגוררת ברמת השרון ● מכהנת כראש מחלקת אכיפה מינהלית ברשות ניירות ערך מאז שהוקמה לפני עשר שנים ● לפני כן עבדה במחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה במשך 16 שנה ● כתבה דוקטורט על העבירה של שימוש אסור במידע פנים ● מלמדת דיני ניירות ערך לתואר שני במכללה למינהל

עוד כתבות

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

ימי הזוהר מאחוריה? הקרן של משקיע העל דועכת

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"