יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד כבר רואה את סופו של המשבר הכלכלי באופק, אך הוא מודאג. אין היום ממשלה מתפקדת שתנהיג מדיניות של החזרת העובדים לעבודה.

"אנחנו במשבר רב-ראשי. המשבר הפוליטי שמלווה אותנו בכל השנה האחרונה, משבר חברתי שנולד כתוצאה מכך, משבר בריאותי והמשבר הכלכלי. אני חושב שאנחנו מתחילים לראות את האור בקצה המנהרה, המבחן הגדול הוא אם נדע להתמודד עם החזרה לעבודה".

מה זה אומר?
"יש לנו ארבעה חודשים שאנחנו צריכים להתמודד עם מצב שלחלק מהעסקים אין עובדים. צריך לתת לזה פתרון שמעסיק שקורא לעובד שלו לחזור לעבודה באותם תנאים שהיו לו קודם. הוא לא חוזר לעבודה? ידווח עליו לביטוח הלאומי ויפסיקו לו את החל"ת".

אז תתנגד להארכת החל"ת מעבר ליוני?
"חייבים לעצור את זה. כמעט בכל מקום חסרים עובדים כי אנשים מתבצרים בחל"ת, אנחנו מגדלים מאות אלפי אנשים שחיים מקצבאות. כולם בוכים שיש 800 אלף דורשי עבודה - אבל אלה לא המספרים האמיתיים. האבטלה כאן הייתה בסביבות 200 אלף לפני הקורונה ואני מעריך שבעקבות הקורונה המספר הזה יגדל בעוד 200 אלף-400 אלף".

למה לא תמכת בנוסח ההצעה של התאחדות התעשיינים לתת עדיפות לתוצרת מקומית והעדפתם את ההצעה המרוככת שעלתה בממשלה?
"זו הצעה מרוככת אמנם אבל שלא הייתה על השולחן שנים. צריך לעשות את ההעדפות האלה, לטפל באנשי עסקים ובעצמאים הקטנים, להחזיר את העובדים לעבודה - ואפשר יהיה לראות את המשק חוזר לשפיות. לצערי יש ליקוי מאורות ניהולי".

אתה מדבר על שר האוצר?
"אני מדבר אפילו על משרד ראש הממשלה. יש שם ממלא מקום מנכ"ל משרד כבר שנתיים. גם במשרד האוצר, הוא הפך להיות איזשהו תת-משרד של משרד ראש הממשלה".

יש מגזרים שלמים, המגזר הציבורי למשל, בהם רמת החיים של העובדים עלתה - זה לא מעלה חשש שהסולידריות בין העובדים נחלשת?
"אם מישהו כל הזמן ישסה מגזר במגזר אז סולידריות לא תהיה. בתוך כל הכאוס בקורונה היה פה גורם אחד ממלכתי, מגדלור מאיר בחושך - הסתדרות העובדים. המשק המשיך להתנהל. אני מתעלם מרעשי הרקע הפוליטיים, אני מבין שיש בחירות וכל אחד מנסה לקושש קולות. רק אזכיר: כל מי שהלך נגד העובדים במדינת ישראל, חטף מכה. בסופו של דבר המגזר הציבורי זה כולנו, יש להם מי ששומר עליהם. 'ועדי עובדים' זו לא מילה גסה".

גילוי מלא: הכנס נערך בחסות ובשיתוף התאחדות התעשיינים