גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחירי הכרטיסים נחתכים: חברות התעופה רוצות שתחזרו לטוס

החיסונים לקורונה עשויים להוות זריקת מרץ לענף התעופה, ולכך מתווספת ההנחה שהחברות יורידו מחירים כדי למשוך את הקהל האבוד ולעמוד בתחרות ● אלא שלא רק הנוסעים סובלים ממצוקת מזומנים כתוצאה מהמשבר, וגם החברות יצטרכו למצוא דרך למימון ● אז כמה נשלם על כרטיס טיסה?

נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

לקראת הפתיחה המחודשת והצפויה של שדה התעופה בן גוריון, האם זהו דווקא הזמן לשריין חופשה עתידית במחיר משתלם? חברות התעופה ממש רוצות שנחזור לטוס והן עושות את זה דרך המחיר. האם משתלם להזמין חופשה עכשיו, והאם החברות שבינתיים מעמיסות על עצמן הלוואות יוכלו להמשיך להציע טיסות במחירי הפסד?

לפני מספר שבועות הציעה חברת הלואו קוסט ההונגרית וויז אייר טיסה מיוון (מאתונה או מסלוניקי) לאבו דאבי ב-0.19 אירו לכיוון. המחיר, כלומר הגימיק היה תקף ליומיים וכצפוי המלאי אזל במהרה. לוויז אייר יש האב (בסיס) באבו דאבי עם שלושה מטוסים, והממשלה המקומית מחזיקה ב-51% מהחברה.

כמה ימים לאחר מכן הכריזה וייז אייר על השקת קו לתל אביב. המחיר ההתחלתי לטיסה עמד על 49 שקל לחברי מועדון, ומ-89 שקל לכלל הנוסעים (כולל תיק יד בלבד), כך שבמחיר של ארוחה עסקית אפשר גם לטוס. המגמה יצאה מגבולות הלואו קוסט כשטורקיש איירליינס הציעה 40% על טיסות לכלל יעדיה. גם המבצע הזה היה תקף עבור מהירי החלטה, וכך יכלה טורקיש להזרים כסף לקופתה בזמן שתנועת הנוסעים עדיין רחוקה מימי השגרה.

"בשנה-שנתיים הקרובות המגמה של מחירים מוזלים תימשך", אומרת אורלי פלג-מזרחי, מנהלת פיתוח עסקי בסטארט-אפ Fetcherr, שפיתח מערכות תמחור וחיזוי ביקושים בענף התעופה. לדבריה, "חברות הלואו קוסט, שנכנסו למשבר יחסית חזקות בזכות ההתנהלות הרזה שלהן, יוכלו להמשיך להציע מחירים זולים ולככב. ואילו חברות הלגאסי (חברות תעופה מסורתיות), שנושאות על גבן מנגנוני התנהלות מגושמים, לא יוכלו להמשיך במתודה שלהן. הן יצטרכו למצוא את הדרך להציע מחירים תחרותיים".

פלג-מזרחי מזכירה כי "גם אם וויז אייר תציע טיסה בכמה סנטים או שקלים, בפועל הנוסע ישלם גם 100 דולר ויותר - על כבודה, הושבה וכד'. למי שיש כסף בקופה (באופן יחסי) דוגמת חברות הלואו קוסט, מחירים זולים יאפשרו להגדיל את נתח השוק. חברות הלגאסי נמצאות במלכוד, שבו מצד אחד הן ירצו להגדיל את ההכנסות, ומצד שני לא יוכלו לשחוק את המחירים עד כדי פגיעה במותג או במוניטין".

הענף צריך ריסטארט

גם מומחה התעופה והתיירות יוסי פישר סבור שגרף המחירים ישקף ירידה, אלא שלדבריו זו תגובה שתהיה בסבסוד ממשלתי. "התיירות העולמית נמצאת היום 30 שנה לאחור עם צניחה של 75% במספר התיירים שטיילו במדינות אחרות. זה ענף שצריך לעשות ריסטארט. בתרחיש אופטימי, המספר של 1.45 מיליארד תיירים ב-2019 יחזור תוך שנתיים וחצי, ובתרחיש פחות אופטימי תוך ארבע שנים.

"מחירי הטיסות הם חלק בלתי נפרד מהצורך בהתנעת התיירות, והטיסות יהיו זולות כדי שמדינות יוכלו להחיות את התיירות. לציבור יש היום פחות כסף, ופחות כסף משמעו נסיעות ליעדים קרובים. בתוך כך, קצב ההתחסנות בעולם הוא איטי, ולכן התיירות תהיה מקומית וקרובה לבית. אלא שחברות התעופה לא יוכלו לאפשר לעצמן להשאיר את המטוסים שלהן עומדים על הקרקע. גם חברות הליסינג, שרוב הצי העולמי בבעלותן, דוחפות אותן כשהן רוצות לראות מטוסים פעילים".

במחקר שערך בנק אוף אמריקה ושהתפרסם באחרונה במדור זה, התחזית היא שמחירי הטיסות ב-2021 יהיו נמוכים ב-12% ביחס למחירי 2019, זאת על אף הצפי להתייקרות במחירי הדלק. הכול כדי שמדינות יקלו על כניסת תיירים, והביקוש לטוס יעלה.

מטוסים עובדים ומפסידים זו משוואה בעייתית לאורך זמן.
פישר: "נכון, אבל פה נכנסות לתמונה הממשלות. ראינו את זה בארה"ב, שדרך מענקים והלוואות הלאימה את חברות התעופה שנתונות לחסדיה. התיירות הוא תחום גדול מהתעופה והיא אינטרס של מדינות. בתי מלון ותשתיות תיירותיות לא יכולים להמשיך לעמוד ריקים וכדי להביא תיירים המדינות יסבסדו את חברות התעופה שהן רק מרכיב אחד בתוך השרשרת גדולה שקוראים לה תיירות. במדינות כמו טורקיה או תאילנד שתיירות מהווה נגזרת משמעותית מהתל"ג ושם יעשו הכול כדי להחזיר תיירים והתחרות לא פשוטה: מדינה כמו סין שייצאה תיירות מסיבית לתאילנד תנסה להשאיר את התיירים הסינים אצלה ותאילנד תנסה למשוך אותם אליה. איך זה ייעשה? דרך טיסות זולות".

האם מחיר זול ישחרר את החשש של הנוסעים?
פישר: "זה תלוי תרבות. התייר הישראלי יכול לשים בצד את הטראומה בשביל מחיר זול ולעומתו הסקנדינבי או הגרמני פחות. עם זאת, בעידן הפוסט-קורונה האנושות כולה, בדגש על הנוסעים והתיירים סובלת מהפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD). הריתוק הארוך לבתים, הריחוק החברתי והפחד לצאת מהסביבה המוכרת והמוגנת ישפיעו על הרצון לטוס ליעדים רחוקים ולא מוכרים. הצעירים יחזרו לטוס מהר יותר ולמלא את יצר ההרפתקנות וגם המבוגרים, כי הם חוסנו. התיירות העסקית תהיה פחות דומיננטית והדגש של החברות יהיה להתמקד בחלק האחורי של המטוסים, כלומר למכור במחיר כמה שיותר זול".

פלג-מזרחי מוסיפה: "החברות ייקחו בחשבון גם את המציאות הכלכלית החדשה וההכנסה הפנויה שנשחקה. כדי להגיע מנקודה לנקודה נוסעים יתפשרו על הנוחות, יזלגו מחברות לגאסי ללואו קוסט בגלל המחיר, וחברות הלגאסי יידרשו להגיב. גם הן יבינו את מה שחברות הלואו קוסט כבר הבינו מזמן: עדיף מטוס מלא בנוסעים ששילמו מחיר זול מאשר מעט נוסעים ששילמו יותר. מוצר הצריכה שהן מציעות הוא המושב במטוס ואותו הן יצטרכו להציע בכל רמת המחיר תוך דגש על צרכנים מוטי מחיר. המגמה הזו התחילה עם ויתור על מחלקות היוקרה עוד לפני המשבר".

פישר מחזק את עמדתה "את השירות ואת חוויית הטיסה שמים בצד. גם חברות שחרטו על דגלן מוצר מצטיין כמו קטאר, ימצאו את הדרך להציע מוצר זול, פשוט כי הן חייבות. אין מספיק נוסעים למחלקות הפרמיום ולסגמנט הזה ייקח יותר זמן להתאושש. גם חברות וגם מדינות יצטרכו למחול על האגו. חברות ענק כמו לופטהנזה שפיטרה 30% מהעובדים שלה וצמצמה את הצי שלה תהיה צנועה יותר והגבולות בין הלואו קוסט והלגאסי ילכו ויטשטשו. מיזוגים עם חברות לואו קוסט יהיו בלתי נמענים. בטווח הקצר והבינוני יעשו הכול על מנת להחזיר את הנוסעים למטוס, וזה אומר - מחיר".

העיניים נשואות לדרכון הירוק

לא כולם מסכימים עם הגישה שהחברות "יעשו הכול" ובעיקר ככל שההשקפה היא לטווח רחוק. לצד הרצון למלא מטוסים ובתי מלון קיימת גם מגבלת הזהירות והמלאי המוגבל, שכן לא כל בתי המלון התעוררו לתחייה. באתר הקופונים GROO מדווחים על זינוק בחיפושים לחופשה ובעיקר אחר דילים ליעדים קרובים ביוון וקפריסין. "מתוך ציפייה שהשמיים ייפתחו ודילים שיוצעו אז יחטפו במהרה", תומי שנפלד מנכ"ל האתר מעריך שהמחירים ישקפו עלייה של 5%-10% לעומת 2019 לאור היצע שיהיה מוגבל משום שספקים ישראלים (סיטונאי תיירות) "יחששו להתחייבות מסיבית מול המלונות בחו"ל".

לצד הרצון למלא מטוסים ובתי מלון קיימת גם מגבלת הזהירות והמלאי המוגבל שכן לא כל בתי המלון התעוררו לתחייה. באתר הקופונים GROO מדווחים על זינוק בחיפושים לחופשה ובעיקר אחר דילים ליעדים קרובים ביוון וקפריסין. "מתוך ציפייה שהשמיים ייפתחו ודילים שיוצעו אז יחטפו במהרה". תומי שנפלד מנכ"ל האתר מעריך שהמחירים ישקפו עלייה של 5%-10% לעומת 2019 לאור היצע שיהיה מוגבל משום שספקים ישראלים (סיטונאי תיירות) "יחששו להתחייבות מסיבית מול המלונות בחו"ל".

אנדי ריקובר, מומחה תעופה עולמי המייעץ לחברות תעופה מובילות בכל העולם משרטט מציאות אחרת ביום שאחרי המגפה: "יהיו פחות חברות תעופה ויהיה יקר יותר לטוס. הסיבה לכך היא ששיעורי התפוסה ירדו וההוצאות של החברות גדלו. יש גבול לכמה שאפשר יהיה להמשיך להטיס מטוסים ריקים ולהפסיד על כל נוסע. בהתחלה אולי נראה מלחמת מחירים, אבל בסופו של דבר ההוצאות של החברות הן כבדות ואליהן מתווספים החזרים של הלוואות לגופי מימון ולנוסעים על טיסות שבוטלו, גם שוברים שהחברות נותנות לנוסעים על טיסות שבוטלו מוגדרות כהלוואה כך שעל נוסעים רבים שיהיו במטוס החברות לא יכניסו דולר. בנוסף, ספקים, נמלי תעופה וגופים מממנים שהחברות הגיעו איתם להסכמים בתקופה שהן לא טסו - ירצו לקבל את החוב שלהם חזרה ברגע שהחברות ישובו לפעול. זו תהיה תקופה שנראה בה חברות מדממות וחברות שרק אז יגלו שאין להם איך לשרוד".

וכיצד ישפיע הדרכון הירוק על מחירי הטיסות? עיני ענף התעופה נשואות לדרכון הירוק שלא במקרה מעסיק במיוחד את הציבור הישראלי. עם כ-3.3 מיליון מתחסנים בחיסון שני שרבים מהם מחכים לקבל את שהובטח להם: גרין קארד לתיירות. התו הירוק פוטר את המחוסנים מבידוד בחזור לישראל (בכפוף לביצוע של שתי בדיקות) אבל כדי שהוא ישלים את הייעוד שלו נדרשים הסכמים בינלאומיים עם מדינות שיאפשרו למתחסנים גם להיכנס למדינות ללא בידוד. אמנם, ישראל הכריזה על הסכם עם יוון אלא שבינתיים סעיפיו לא פורטו וברקע יוון הכריזה כי תקבל גם תיירים מחוסנים מבריטניה. קפריסין הכריזה כי היא רוצה את התייר הישראלי המחוסן וכמוה גיאורגיה ואיי סיישל. אבל עוד חזון למועד בעיקר לאור קצב ההתחסנות הנמוך יחסית במדינות העולם ועל רקע אי הבהירות למדיניות שתגובש באשר לילדים שלא חוסנו (וכנראה יידרשו לבידוד עם שובם ארצה). על רקע זה סבורה פלג-מזרחי כי נוצר חלון הזדמנויות מעניין "עד שייכרתו הסכמים והביקוש לטוס יעלה נפתחת בפני הנוסעים הישראלים הזדמנות ליהנות ממחירי טיסות זולים שהחברות מציעות כיום. מי שיכול לתכנן נסיעה עתידית כעת - ירוויח". לזה נוסיף כי בכל רכישה של כרטיס טיסה יש לוודא את אופציית הביטול וההחזר הכספי. גם זה כחלק מהמציאות החדשה שנכפתה על כולנו.

עוד כתבות

הקיבוצים

יו"ר חברת חשמל יפתח רון-טל נזכר בערגה בימי הקיבוץ: "החגים המשותפים וההווי המיוחד לקיבוץ היו אות וסמל לאחדות ישראל, ולניצחון העם היהודי בארצו" ● מה ישראלי בעיני, פרויקט מיוחד 

סגירת תיק / צילום: shutterstock

מעסיקים – היזהרו מהתקשרות עם קבלן עצמאי או פרילנסר

פסק דין תקדימי של בית הדין הארצי לעבודה מעניק זכויות למי שסווג בטעות כפרילנסר ● מעסיקים צריכים לחשב מסלול מחדש בכל הקשור לצורת העסקה

בית ספר לניהול בעידן כאוטי / סמדר תדמור

שיעור בניהול: כוח העל של קואופטישן

סמדר תדמור, יועצת ארגונית בכירה ומנכ"לית HR ConnAction, מסבירה: איך מתחרים יכולים לשתף פעולה ● בית ספר לניהול בעידן כאוטי, פרויקט מיוחד

משה פרץ לסנו / צילום: צילום מסך

ואז הגיע משה פרץ: מה למדנו על גבריות מפרסומות לאבקת כביסה

80 שנה מפרידות בין המודעה שהבטיחה "גם לבנייך כשלג ילבינו" לבין הקמפיין שבו משה פרץ מסלסל "ילדים זה כביסה" ● מה זה אומר עלינו שכך השתנו הדימויים?

מה מנכ״לים שואלים בראיונות עבודה? / צילום: יונתן בלום, אייל יצהר, כפיר סיון

דב מורן, תמר יסעור ויניב גרטי חושפים: זו השאלה שאנחנו שואלים מועמדים בראיון עבודה

מנכ"לים ומנכ"ליות בחברות מובילות מגלים כמה מהשאלות הלא צפויות שהם שולפים בראיונות - ומה הם רוצים ללמוד מהתשובות שלכם

מנהלים בארה"ב / צילום: Shutterstock

כך הסתבך הרילוקיישן שלי לארה"ב: מנהלים מספרים על הקושי להסתדר במציאות האמריקאית העכשווית

צורית גילתה שעובדיה חותמים על עצומה נגדה, רועי לא מעז לפתוח את הפה מול הסטודנטים שלו, וטלי למדה על בשרה למה צריך ללמוד היסטוריה אמריקאית ● מנהלים ישראלים עושים רילוקיישן ובטוחים שזה יהיה פשוט ● אבל בזירה הפוליטית-חברתית של היום, חוסר רגישות יכול לעלות ביוקר

תוכנית הרדיו "ארבע אחרי הצהריים"

עו"ד דינה זילבר, מגישה בגל"צ ולשעבר המשנה ליועמ"ש, וממליצה על התוכנית של גלי צה"ל: "נווה מדבר שבו ניתן לתדלק את הנפש" ● מה ישראלי בעיני, פרויקט מיוחד  

הסטארט-אפים החדשים בתחום הנדל"ן

הנדל"ן החדש: רובוטים, רחפנים, אפליקציות ובינה מלאכותית

הרובוט שיתקע באדמה יתדות לסימון, האפליקציה שמאפשרת ללקוחות לבחור ריצוף, האלגוריתם שיחסוך בבטון והטורבינה שתייצר חשמל לכל בניין - תכירו חמישה סטארט-אפים מבטיחים מתוך כמה מאות שכבר פועלים בישראל ● חדשנות בנדל"ן, פרויקט מיוחד

שמורת טבע נחל כזיב / צילום: יניב כהן רשות הטבע והגנים

ביום העצמאות: ישראל מתחדשת בשמורות טבע חדשות

שר הפנים אריה דרעי חתם על הכללתם של 17 אתרים נוספים ברחבי הארץ שיוכרו כעת כשמורות טבע וגנים לאומיים ● בין השמורות החדשות יהיו שמורת טבע ים "ראש כרמל" -השמורה הימית השנייה בגודלה אחרי ראש הנקרה -  ושמורת טבע כרי נעמן, השריד האחרון לביצות מישור החוף הצפוני בישראל

בורסת וול סטריט בניו יורק / צילום: תמר מצפי

נעילה ירוקה בוול סטריט, הדאו בשיא; מטבע הדוגקוין זינק ב-100%

הדאו ג'ונס וה-S&P 500 המשיכו לטפס לשיאים חדשים ● התוצר המקומי הגולמי של סין עלה ב-18.3% בשלושת החודשים הראשונים של השנה ● מורגן סטנלי פרסם תוצאות טובות יותר מצפי האנליסטים

הסיפורים הבולטים של סוף השבוע / צילום: גלובס

היזם שמחפש עובדים שחושבים קרימינלי והרילוקיישן שהסתבך | הסיפורים הבולטים של הסופ"ש

מה שואלים דב מורן ותמר יסעור בראיונות עבודה ● 25 שנה אחרי: מה הסתתר מתחת למעיל בפרסומת האיקונית של קסטרו ● הבלוגר הכי חם של עולם התעופה ועוד סיפורים בולטים מהסופ"ש

אופירה אסייג מתגאה: האחדות מנצחת את השוני

מגישת הטלוויזיה והרדיו אופירה אסייג על האחדות למרות השוני: "בשעת קושי אנחנו מלוכדים, ואנחנו לעולם נגן על עצמנו ונחזק אחד את השני" ● מה ישראלי בעיני, פרויקט מיוחד 

אריק איינשטיין

ראשת עיריית אור יהודה ליאת שוחט על הזמר המנוח: "כל שיר שלו מסמל רגע משמעותי בחיים של כל אחד ואחת מאיתנו" ● מה ישראלי בעיני, פרויקט מיוחד  

הישראלים

אילנית מלכיאור, הממונה על התיירות ברשות לפיתוח ירושלים, מנסה להגדיר מהו ישראלי: "יש משהו בהתערבות, מעורבות והתערבבות שלנו הישראלים אחד בשני, לטוב ולרע" ● מה ישראלי בעיני, פרויקט מיוחד 

כותנה

מייסדת Likearainbow אימי עירון על נוף ילדותה: "כותנה היא שיא הפריחה ושיא הפוטנציאל" ● מה ישראלי בעיני, פרויקט מיוחד 

שוק נצרת

ג'וליה זהר, מנכ"לית ובעלי "אגס ירוק מסחר ושירותים" (טחינה אל ארז), על פנינה מיוחדת בנצרת: "החלום שלי שהשוק יהפוך למקום חי עם הרבה מוזיקה, ובתי קפה" ● מה ישראלי בעיני, פרויקט מיוחד  

נתב"ג

אשת התקשורת סיון רהב מאיר על שער הכניסה למדינה: "בנתב"ג אפשר תמיד לפגוש את כל המגזרים של עם ישראל, וכולם באווירה טובה" ● מה ישראלי בעיני, פרויקט מיוחד 

אלון מאסק / צילום: Shutterstock

בדרך לירח? חוזה של נאס"א ב-2.9 מיליארד דולר לחברה של אלון מאסק

חברת SpaceX של המיליארדר אלון מאסק זכתה בחוזה של נאס"א לבניית מערכת שתנחית בני אדם על הירח ● בכך גברה SpaceX על צוות בראשות חברת Blue Origin של ג'ף בזוס ועל צוות בראשות חברת Leidos Dynetics

בית שיוקם בשכונה בעיר רנצ'ו מיראז' / צילום: Reuters, TNS/ABACA

הפתרון למצוקת הדיור בקליפורניה: שכונה שלמה מודפסת בתלת-ממד

חברת Mighty Buildings הודיעה כי תחל בקרוב להקים שכונה עם 15 בתים מודפסים בקליפורניה. כך זה עובד ● חדשנות בנדל"ן, פרויקט מיוחד

פרסומות ישראליות / עיצוב: גלובס

נשים שובבות, גברים בהירים: איך אנחנו נראים מבעד לפרסומות והאם השינוי כבר בפתח

הצצה לפרסומות המשמעותיות שנעשו כאן בעבר מגלה ייצוג חסר ופגום של החברה הישראלית ● החדשות הטובות: מהמעיל של יעל אבקסיס ועד לכביסה של משה פרץ - ניצני המהפכה כבר כאן