טרה | בלעדי

קללות, איומים וטענות להתעמרות: מה מתחולל מאחורי הקלעים במחלבות טרה

מכתב שכתבה משפחת יו"ר העובדים בטרה למנכ"ל החברה המרכזית, שהגיע לידי גלובס, חושף טענות לקללות, איומים והתעמרות מצד מנכ"ל טרה • הדברים מתפרסמים בהמשך לסכסוך עבודה במפעל בנתיבות עליו הכריזה ההסתדרות לפני כ-3 חודשים • טרה: "המכתב מסלף את המציאות"

חלב של חברת טרה / צילום: עינת לברון
חלב של חברת טרה / צילום: עינת לברון

מה מתחולל מאחורי הקלעים במחלבות טרה? מכתב שכתבה משפחת יו"ר העובדים בטרה למנכ"ל החברה המרכזית שהגיע לידי גלובס חושף טענות לקללות, איומים וטענות להתעמרות ביו"ר מצד מנכ"ל טרה  יהודה פורטה.

היום (ג') זומן יו"ר העובדים מנשה פנחס לבירור משמעתי. הדברים מתפרסמים כעת בהמשך לסכסוך עבודה במפעל טרה בנתיבות עליו הכריזה ההסתדרות לפני כשלושה חודשים. זאת, לשיטתה, על רקע דרישת ההנהלה לקצץ בשכר העובדים ולפגוע בתנאי העבודה שלהם.

בטרה אישרו היום כי העובד זומן לבירור, וזאת על רקע מה שהם מגדירים כ"עבירת משמעת חמורה", תוך "ניצול תפקידו בוועד לשיבוש העבודה במפעל ויצירת נזק מהותי לחברה".

במכתב מפורטות התבטאויות של קללות ואיומים נגד פנחס, אולם מפאת הגסות שבהם, בחרנו שלא להביא את הציטוט המדויק. לפי המשפחה, "זהו אינו ביטוי חד-פעמי ויוצא דופן", כשלטענתם ישנן עדויות רבות שנאספו, כולל הקלטות בהן יהודה פורטה מאשים את פנחס בכך שהוא "גנב ומועל בכספי החברה", "סחט את החברה בצורה גועלית והגיע הזמן שיחזיר את כל מה שלקח", "לך, לך הביתה". לטענת משפחת פנחס, פורטה "משתמש בשפה נמוכה ומקלל את יו"ר ועד העובדים, אבא שלנו, ומעליל עליו עלילות כאילו הוא אינו מנכ"ל חברה אלא נער פוחז זב חוטם שאינו מסוגל לשלוט בלשונו ובהתנהלותו".

במכתב שנשלח על ידי משפחתו של היו"ר והועבר לידי מנכ"ל החברה, ניר לוינגר, מתארת המשפחה כיצד פנחס המשמש בתפקידו מאז 2001, "עוד מימי המחלבות הישנות ברחוב יגאל אלון שבתל אביב" נקלע לעימות מול מנכ"ל טרה הנוכחי, כשלטענתם זה האשים את פנחס ב"גניבה ובמעילה" של כספי החברה.

עוד טוענת המשפחה, "אבינו אדם נקי כפיים, איש עבודה מסור שהקדיש את 20 השנים האחרונות לטרה". על הרקע הזה היא מבקשת לקיים בדיקה פורמלית להאשמות, תוך שהיא מציינת כי "יש לרדת לחקר האמת ולנקוט בזהירות יתרה לפני האשמות כבדות משקל אלה. נדגיש שלמען הסדר הטוב, את טענותיו, תשובותיו המנומקות והמפורטות וההוכחות להפרכת החשדות המועלות כלפיו, ויש בידיו כאלה, יתן אבינו בערוץ הפורמלי לכך ובמסגרת הראויה ולא במשפט שדה".

טרה שבבעלות החברה המרכזית (קבוצת קוקה קולה ישראל) היא המחלבה השלישית בגודלה בישראל, והיא אוחזת בכ-11% ממכירות שוק החלב המקומי. כאמור, בדצמבר האחרון ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה במפעל נעם של טרה בנתיבות. הסכסוך הוכרז על רקע כוונתה של הנהלת טרה לקצץ בשכרם של העובדים ולפגוע בתנאיהם, וכן עקב שינויים חד-צדדיים באופן הפעלת המפעל, בין היתר ביטול משמרת העבודה במוצ"ש. במפעל מועסקים כ-400 עובדים בהסכם קיבוצי. על הרקע הזה התבטא אז פנחס בתקשורת, כשאמר: "צר לי שלאחר כ-16 שנים של שקט תעשייתי מוחלט, וזאת בזכות התנהלות מושכלת של ועד העובדים וההנהלות, הגענו בלית ברירה להכרזה על סכסוך עבודה. זו תעודת עניות להנהלת טרה".

מטרה נמסר: "העובד זומן לבירור משמעתי על רקע עבירת משמעת חמורה, בעקבותיו פתח במאבק אלים וחוצה גבולות, במטרה להפעיל לחץ לטובתו האישית, תוך ניצול תפקידו בועד לשיבוש העבודה במפעל ויצירת נזק מהותי לחברה. המכתב שהגיע לידיכם, מסלף את המציאות והוא חלק מלחצים אלה. ההנהלה תפעל במלוא הנחישות בגין האירועים האמורים, גם אם מדובר ביו"ר הועד".