התנועה לאיכות השלטון יוצאת נגד מתווה פתיחת השמיים של מירי רגב

לטענת התנועה, "יש לאשר מתווה טיסות רחב לישראלים המעוניינים לשוב ארצה להצביע בבחירות; ההצעה של השרה רגב לא שונה ממתווה טיסות החילוץ ואינה נותנת מענה"

שרת התחבורה מירי רגב בנתב"ג / צילום: מיכל רז חיימוביץ'
שרת התחבורה מירי רגב בנתב"ג / צילום: מיכל רז חיימוביץ'

התנועה לאיכות השלטון יוצאת נגד מתווה פתיחת השמיים של שרת התחבורה מירי רגב. לטענת התנועה, "יש לאשר מתווה טיסות רחב לישראלים המעוניינים לשוב ארצה להצביע בבחירות; ההצעה של השרה רגב לא שונה ממתווה טיסות החילוץ ואינה נותנת מענה".

על רקע אישור קבינט הקורונה לפתיחת השמיים במודל מדורג פנתה התנועה לשרה רגב ולחברי קבינט הקורונה בדרישה כי המתווה ישונה. נזכיר כי בתחילה אישר הקבינט פתיחת השמיים למכסה של עד 3,000 נוסעים ביום, אולם לאחר מכן פורסם כי רגב מבקשת לקזז את המכסה ל-1,000 ביום בשבוע הראשון, בנימוק שכך אפשר יהיה לוודא את אפקטיביות האכיפה לבידוד הביתי.

המתווה כולל בשלב ראשון טיסות מארבעה יעדים: ניו יורק, פרנקפורט, קייב ופריז, כשהנוסעים לא יידרשו לאישור ועדת חריגים על-מנת להיכנס ארצה ויהיו פטורים מחובת הבידוד במלונית, ותחת זאת ייכנסו לבידוד ביתי במעקב באמצעות צמידים אלקטרוניים.

דרישת התנועה לאיכות השלטון היא שיאושר מתווה טיסות רחב לטובת ישראלים המעוניינים לשוב ארצה ולממש את זכותם הדמוקרטית הבסיסית להצביע בבחירות.

ברקע נזכיר כי מחר (ה') יתכנס בג"ץ בהרכב של שלושה שופטים לדיון בעתירות שהוגשו נגד המדינה לאור סגירת השמיים. השופטים הם אסתר חיות, ניל הנדל ויצחק עמית. עוד יצוין כי המתווה אושר עקרונית בקבינט הקורונה, והוא נתון לאישור ממשלה בדיון שיתכנס עד לסוף השבוע.

מאז 26 בינואר מוגבלת כניסת ישראלים לישראל במסגרת מתווה סגירת השמיים שנועד למנוע כניסת מוטציות שח נגיף הקורונה לישראל. סגירת השמיים התקבלה בהתראה של יומיים והשאירה אלפי ישראלים מחוץ למדינה. החלטת הממשלה קבעה מכסה של 2,000 נוסעים ביום (בפועל נוחתים כ-700 נוסעים מדי יום), כאשר הנוסעים עוברים סינון באמצעות ועדת חריגים שקובעת מי רשאי לחזור ארצה ומי לא, על סמך קריטריונים שהוגדרו מראש. הוועדה השנויה במחלוקת תבוטל עם פתיחת השמיים המתחייבת לקראת הבחירות, כשנדמה כי בממשלה הזדרזו לפעול לפני שבג"ץ יורה על כך.

פניות קודמות של התנועה לאיכות השלטון בנושא סגירת השמיים לא נענו, למעט התייחסות של השופט עוזי פוגלמן, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שפנה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט עם חשש להיווצרות מצב שבו תימנע מהאזרחים הזכות להגיע ארצה לבחור.

מענה ממשרדי הממשלה התנועה כאמור לא קיבלה, אולם כעת החשש שהיא מעלה הוא שמגבלה של 1,000 נוסעים ביום היא בעייתית, "כאשר מספר הישראלים המבקשים לשוב ארצה גבוה בהרבה, ומכסה יומית זו לא יכולה לתת מענה לכמות זו עד הבחירות".

חשש נוסף הוא לאור קביעת ארבעת היעדים כאמור, אשר "אינה מעניקה אפשרות ריאלית לשוב לישראל לישראלים רבים. הגעה ליעדים אלה יכולה להיות יקרה, מסורבלת וארוכה עבור מי שאינו שוהה במרכז אירופה או בחוף המערבי של ארה"ב".

"על כן", כתבה התנועה, "אנו פונים אליכם בקריאה לאשר מתווה טיסות רחב, אשר יאפשר הגעת טיסות ממגוון רחב של יעדים, ותוך קביעת מכסה ריאלית אשר מותאמת למספר הישראלים אשר מבקשים לשוב ארצה לבחירות. רק מתווה טיסות כזה יאפשר את מימוש הזכות לבחור של אזרחי ישראל בצורה מלאה, ויעלה בקנה אחד עם העקרונות החוקתיים של מדינת ישראל".