עסקה אסתטית: לומניס מוכרת החטיבה הכירורגית לבוסטון סיינטיפיק ביותר ממיליארד דולר

שווי העסקה דומה לזה שבו נמכרה לומניס כולה ב-2019 לקרן השקעות אסייתית • מדובר בשווי כפול מזה שבו XIO עצמה רכשה את לומניס מידי משקיעיה בנאסד"ק ב-2015

חברת לומניס יוקנעם / צילום: איל יצהר
חברת לומניס יוקנעם / צילום: איל יצהר

חברת לומניס, חלוצת האסתטיקה הרפואית וניתוחי הלייזר מיוקנעם, שעברה גלגולי בעלות רבים ובשנים האחרונות נמכרה פעמיים, רושמת עסקה נוספת, שמציפה ערך משמעותי לבעלת החברה, קרן הפרייבט אקוויטי האסייתית BPEA.

לומניס תמכור את החטיבה הכירורגית שלה לתאגיד המכשור הרפואי בוסטון סיינטיפיק, תמורת 1.07 מיליארד דולר - שווי דומה לזה שבו על פי ההערכות רכשה BPEA (Baring Private Equity Asia) את לומניס כולה מקרן XIO ב-2019. מדובר בשווי כפול מזה שבו XIO עצמה רכשה את לומניס מידי משקיעיה בנאסד"ק ב-2015.

בכוונת בוסטון סיינטיפיק להשאיר את פעילות לומניס בארץ ולהפוך אותה למרכז עולמי לפעילותה בתחום כירורגיית הלייזר. בוסטון סיינטיפיק, אחת מחברות המכשור הרפואי המובילות בעולם, הייתה משקיעה משמעותית בישראל בעבר, אך בשנים האחרונות היא מיעטה לרכוש חברות ישראליות ואין לה היום מרכז פיתוח בישראל.

המרכז יהיה כפוף לחטיבת האורולוגיה של בוסטון סיינטיפיק, שכן המוצרים המובילים של החטיבה הם בתחום הטיפול באבנים בכליות ובדרכי השתן וכן בפרוסטטה מוגדלת. כיום מעסיקה לומניס 1,500 עובדים, מהם 450 בישראל, אך לא פרסמה כמה מהם נכללים בחטיבה שעוברת לבוסטון סיינטיפיק.

מי שמנהלת את לומניס בעשור האחרון היא המנכ"לית ציפי עוזר-ערמון, שמונתה לתפקיד ב-2012. עוזר-ערמון קיבלה את החברה כשמצבה לא מזהיר, שנים ספורות לאחר שקבוצת משקיעים בראשות קבוצת ההשקעות ויולה וקרן עופר היי-טק רכשו אותה לאחר שנמחקה מהנאסד"ק. 

ב-2014 החברה כבר הייתה מוכנה להנפקה מחודשת, לפי שווי של 434 מיליון דולר, ולאחר שנה נוספת כבר נמכרה ל-XIO, תמורת 510 מיליון דולר. עוזר-ערמון המשיכה כאמור לנהל את החברה גם תחת XIO, וממשיכה לנהל אותה עבור BPEA.

כעת לומניס נותרה עם שתי מחלקות עיקריות: החטיבה האסתטית וחטיבת ניתוחי העיניים - והיא מייעדת חלק מתקבולי העסקה להשקעה בחזרה בפעילויות אלו.

לדברי עוזר-ערמון: "בוסטון סיינטיפיק רכשה את החטיבה הכירורגית שלנו כי היא יודעת, כמו התעשייה כולה, שאנו מובילים את החדשנות בתחום. מבחינתנו זהו הישג כפול: גם נוכל להגיע לשווקים רבים נוספים על גבי הפלטפורמה של בוסטון סיינטיפיק ולהנגיש את הטכנולוגיה הייחודית של לומניס לעוד עשרות מיליוני משתמשים ברחבי העולם, וגם נאפשר ללומניס להתמקד ולהשקיע בצמיחה מואצת בתחומי האסתטיקה ובטיפולי העיניים. זהו רגע של גאווה ללומניס ולכל התעשיה הישראלית".

השלמת העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים.