מנכ"ל שופרסל על הארנק הדיגיטלי: "אני רואה שכל השוק בלחץ, ואני אוהב את זה"

לקורונה הייתה השפעה חזקה על תוצאות רשת הקמעונאות הגדולה בישראל • הרווח הנקי של שופרסל זינק ב-2020 ב-44% לסך של 387 מיליון שקל • רשת הפארם Be הגיעה לראשונה לאיזון תפעולי ברבעון הרביעי

סניף של רשת שופרסל דיל / צילום: סיון פרג'
סניף של רשת שופרסל דיל / צילום: סיון פרג'

משבר הקורונה סידר לשופרסל  שנת שיא ברווחים ובהכנסות. הרווח הנקי של קמעונאית המזון בניהולו של איציק אברכהן זינק ב-44% לסך של 387 מיליון שקל. זאת בתמיכת מערך האונליין שביססה בעשור האחרון, והפריסה הרחבה בחנויות שכונתיות. גם ההכנסות הגיעו לשיא כשחצו לראשונה את רף 15 מיליארד שקל. שופרסל תחלק דיבידנד של 140 מיליון שקל - שגבוה ב-75% מזה שחילקה בסוף 2019.

הודות לקורונה, שופרסל רשמה ב-2020 גידול של כ-13% במכירות חנויות זהות לעומת ממוצע של 9% בכלל השוק (לפי נתוני סטורנקסט).

 
  

לצד זאת, הדומיננטיות של פעילות האונליין שהתעצמה בקורונה שחקה את הרווחיות הגולמית. הרווח הגולמי של שופרסל עמד ב-2020 על כ-4 מיליארד שקל, צמיחה של כ-12% לעומת 2019. אבל, שיעורו נשחק בחצי נקודת אחוז ל-26.5%, וזאת לפי שופרסל בעיקר בשל גידול בשיעור המכירות באונליין והורדת מחירים.

עד כמה משמעותית פעילות האונליין? החברה מדווחת על נתח של כ-20% ממכירותיה הקמעונאיות ב-2020 - בסך של 3 מיליארד שקל, תוספת הכנסות של מיליארד שקל לעומת 2019. כמו כן, מכירות המותג הפרטי של שופרסל ב-2020 טיפסו לכ-3.9 מיליארד שקל, 25.8% מסך המכירות.

מממשת את ההבטחה ב-Be

שופרסל מציגה גם את מימוש ההבטחה בנוגע לרשת הפארם שרכשה לפני כשלוש שנים - להביא את מגזר Be לאיזון תפעולי ברבעון הרביעי. את 2020 מסכמת Be עם הכנסות של 815 מיליון שקל, צמיחה של 15%. זאת לצד הפסד תפעולי של 19 מיליון שקל, לעומת הפסד של 70 מיליון שקל ב-2019 הודות לגידול בהכנסות, ולהתייעלות תפעולית.

בסך הכל, בשנים 2018-2020 רשת Be רשמה הפסד תפעולי מצטבר של 118 מיליון שקל. השלב הבא הוא מעבר של רשת הפארם לרווח, ששופרסל צופה שיקרה ברבעון הנוכחי. זאת, מתוך כוונה שבעתיד רווחיות הרשת תהיה דומה לזו של החנויות השכונתיות של שופרסל.

איציק אברכהן מנכ"ל שופרסל / צילום: שלומי יוסף
 איציק אברכהן מנכ"ל שופרסל / צילום: שלומי יוסף

שופרסל מגלה כי ב-2020 צמצמה שטחי מסחר קמעונאיים בכ-7,000 מ"ר ל-503 אלף מ"ר, שכוללים סגירה של שתי חנויות שופרסל דיל בעכו (שהוחלפה על ידי קינג סטור), והסבה של שלוש חנויות רגילות ל"חנויות שחורות" שמיועדות לליקוט אונליין בלבד בערים חולון, רמלה וחדרה, שהחלה כהסבה זמנית במסגרת הקורונה, אך הפכה לקבועה. במקביל, החברה פתחה חנות חדשה של הפורמט הסיטונאי שלה (קאש אנד קארי), ופתחה חנות של שופרסל דיל במתחם כורדני בקריית מוצקין.

במקביל לצמיחה בפעילות הקמעונאית, שופרסל מעמיקה בימים אלה את אחיזתה בתחום הפיננסים באמצעות שותפות עם בנק דיסקונט באפליקציית התשלומים פייבוקס. בהקשר זה אמר מנכ"ל הרשת אברכהן "אני רואה שכל השוק בלחץ, ואני אוהב את זה".

מועדון כרטיסי האשראי של הקבוצה מונה בסיכום 2020 כ-641 אלף כרטיסים, תוספת של 8% לעומת השנה הקודמת כשהיא מגדירה את עצמה כמועדון הלקוחות החוץ-בנקאי הגדול בישראל.

אופטימי לגבי העתיד

שופרסל נהנתה ממנועי הצמיחה המשמעותיים שייצרה, אבל אין ספק שלמשבר הקורונה ישנה תרומה מרכזית לתוצאות החזקות. בהסתכלות קדימה ל-2021 התייחס אברכהן לשאלה האם הרשת תוכל לשמור על אותם הישגים גם בעתיד: "האם התשתיות של שופרסל יאפשרו להמשיך לשמור על רווחיות של 4%-5%, זו השאלה שצריך לשאול, ואני לא רואה שום סיבה שלא נמשיך לשמור על אותם ביצועים גם ב-2021". אברכהן התייחס גם לשני המחסנים האוטומטיים ששופרסל מקימה, כשהראשון אמור להיפתח כבר ברבעון השני של 2021, מה שלדבריו "ייתן תרומה נכבדה לביצועים".

שופרסל היא קבוצת קמעונאות בעלת רשת הסופרמרקטים הגדולה בישראל. הקבוצה מפעילה 387 סניפים בכל הארץ, מתוכם 301 סניפי שופרסל ו-86 סניפי Be. סך שטחי המסחר של הקבוצה עומד על כ-536 אלפי מ"ר, מתוכם כ-503 אלפי מ"ר סניפי שופרסל וכ-33 אלפי מ"ר סניפי Be. בנוסף, לחברה שמונה מרכזי שילוח ידניים בשטח של כ-27 אלפי מ"ר. הקבוצה מעסיקה קרוב ל-17 אלף עובדים.

גם ברבעון הרביעי של 2020 נהנתה שופרסל מהשפעות הקורונה והסגר כשמכירותיה צמחו ב-16% לסך של 3.7 מיליארד שקל, כשהרווח הנקי זינק ב-17% לסך של 136 מיליון שקל. המכירות בחנויות זהות ברבעון הרביעי של שנת 2020 גדלו בכ-15% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. הרווח הגולמי ברבעון הראשון של 2020 הסתכם בכמיליארד שקל.

בנוגע למיזם של יבואניות שמכוון להתחרות בשופרסל במכירה סיטונאית לעסקים קטנים אמר אברכהן: "אני מאוד שמח שאישרו להם, ואני מאמין שיהיו עוד שחקנים שיאשרו להם. אנחנו היינו סנונית ראשונה, אבל מאחר שאנחנו לא אוהבים להיות רק סנוניות אלא גם כאלה שיודעים לעשות את זה במספרים גדולים - זה הולך להיות מנוע צמיחה משמעותי לשופרסל בשנים האחרות".