גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תעופה, מזון והשקעות: מה עומד מאחורי התיאבון הבריא של האחים זלקינד?

מניית חברת ההחזקות אלקו שמובילים האחים דני ומייקי זלקינד, נסקה בכ-140% בשנים האחרונות על רקע מהלכי רכישה ומימוש שהניבו לה רווחים נאים ● קופת מזומנים דשנה ומינוף נמוך הופכים את הקבוצה למתמודדת כמעט על כל עסקה גדולה המגיעה לשוק

מיכאל ודניאל זלקינד, בעלי חברת אלקו / צילום: ישראל הדרי
מיכאל ודניאל זלקינד, בעלי חברת אלקו / צילום: ישראל הדרי

דומה שבתקופה האחרונה עולה שמה של קבוצת אלקו על זרועותיה השונות כמתמודדת פוטנציאלית כמעט על כל עסקה גדולה העומדת על הפרק במשק - וכאלה לא חסרות בתקופת הקורונה. אנרגיה, תעופה, נדל"ן, קמעונות או תחבורה - אלקו שבשליטת האחים דניאל (דני) ומיכאל (מייקי) זלקינד עומדת בצד המתעניין ברכישה, גם אם זו לא תמיד יוצאת בסופו של דבר לפועל.

מה מחפשים האחים זלקינד בעסקת דסק"ש? | עומרי כהן, פרשנות

מנגד, בקבוצה לא מהססים לנצל הזדמנויות למימוש פעילויות, גם תוך זמן לא רב מאז הרכישה, במקרה שבו מתאפשר להן לבצע זאת ברווחים נאים. מכירתה אשתקד של חברת הסלולר גולן טלקום היא דוגמה מצוינת, כמו גם הנפקתה של חברת האנרגיה סופרגז בבורסה בתל אביב.

 

העסקה האחרונה שעלתה על הכוונת של אלקו היא אחת מחברות ההחזקה הגדולות בישראל - דיסקונט השקעות, שהועמדה למכירה בעקבות קריסתה של בעלת השליטה, קבוצת אי.די.בי. זאת עם דיווח על הצטרפותה של אלקו להצעת הרכישה של חברת הנדל"ן מגה אור לדסק"ש, כאשר חלקה של אלקו בהשקעה, אם תאושר, צפוי לעמוד על כ-400 מיליון שקל (ראו מסגרת).

כך, שלוש שנים וחצי מאז פטירתו של גרשון זלקינד, המייסד ובעל השליטה המיתולוגי של אלקו, נראה כי תחת ניהולם של צמד בניו, המנכ"לים המשותפים דני (60) ומייקי ( 54), הופכת הקבוצה למכונה משומנת של רכישות מוצלחות בדרך כלל, כזו שהמשקיעים בת"א לא נותרים אדישים לביצועיה. בתקופה המדוברת רשמה מניית החברה זינוק של כ-140%, ומחירה משקף לאלקו שווי נוכחי המתקרב ל-4.5 מיליארד שקל. חלקם של האחים עומד על כ-65% מההון, בשווי של 3 מיליארד שקל כמעט.

זלקינד האב, כמי שהיה נציג נאמן של הכלכלה הישנה, השית את בסיס חברת ההחזקות שהקים ופיתח על יסודות איתנים בתחומי התשתיות, הקמעונות והנדל"ן, אגב רכישות של חברות מתחרות ובעלות פעילות משלימה.

 

נראה כי צמד בניו מנסים לקחת את אלקו צעד נוסף קדימה, עם פיתוח העסקים המסורתיים והרחבתם לצד הוספת זרועות פעילות נוספות. את מהלכי ההתרחבות שלה מבצעת אלקו בעצמה וגם באמצעות ארבע החברות הבנות הבורסאיות שלה: אלקטרה (מחברות הקבלנות והתשתיות המובילות במשק), אלקטרה מוצרי צריכה (אמ"צ, העוסקת בייצור ובשיווק מוצרי צריכה בתחום החשמל), אלקטרה נדל"ן (נדל"ן מניב, בעיקר בשוק האמריקאי) וסופרגז (רכישה, אחסון ושיווק גז, גז טבעי וחשמל). מדיניות הקבוצה, ברוב המקרים, היא לבצע רכישות משמעותיות של חברות עם מותגים מובילים, ועם פוטנציאל לסינרגיה עם חברות הקבוצה. 

האחים מכתיבים את האסטרטגיה של אלקו כולה. מצד אחד, הם אלה שבוחנים את הרכישות והמיזוגים שהחברה בוחנת מעת לעת. במקביל, השניים מפקחים מלמעלה, על הוצאתה אל הפועל של האסטרטגיה בכל אחת מחברות הקבוצה, שבדירקטוריונים שלהן הם יושבים. יחד עם זאת מקפידים השניים על עצמאות המנכ"לים של החברות הבנות ותומכים בהן בקשריהם ובנסיונם.

דני ומייקי, אומרים מקורבים לאלקו, משלימים זה את זה. מייקי נחשב לאיש הפיננסים הבקיא בפרטים לעומקם, דני נתפס יותר כאיש הפיתוח עסקי והשיווק. הקשר ביניהם אמיץ, והם יודעים לעבוד יחד בשיתוף פעולה, ורק אם הם תמימי דעים על החלטה עסקית כלשהי - הקבוצה תקדם אותה. הטיפול שלהם בחברות הנרכשות נעשה לפי הצורך ומצב החברה, ובמקרה הצורך כוללים תהליכי התייעלות, שינויי הנהלה וארגון מחדש.

מנסה לייצר זרוע פעילות חמישית

כעת שואפת אלקו לייצר לעצמה זרוע פעילות חמישית, כאשר נזילותה הגבוהה (קופת מזומנים של 1.1 מיליארד שקל בסוף הרבעון השלישי אשתקד) ורמות המינוף הנמוכות שבהן היא פועלת (חוב פיננסי נטו של כ-200 מיליון שקל בלבד) מאפשרות לה כאמור להתעניין בביצוע השקעות רחבות-היקף, תוך ניצול הזדמנויות שנוצרו בתקופת הקורונה. 

כך, בין היתר, בחנה אלקו כבר לפני כשנה אפשרות לרכישת חברת התעופה ישראייר בהשקעה של כ-55-60 מיליון דולר (יחד עם קרן קדמה), ובעסקה גדולה נוספת שלא יצאה לפועל ביקשה לרכוש את חברת דלק ישראל (יחד עם קבוצת אלייד), לפי שווי חברה של כ-1.2 מיליארד שקל.

אחרי ששתי אלה ירדו מהפרק, מנסה כעת אלקו להרחיב את הפעילות באמצעות חבירה לקבוצת הרוכשים בדסק"ש כאמור, ובמקביל, החברות הבנות שלה מבקשות גם הן לנצל את העובדה שנכסים רבים מגיעים לשוק, בין אם בשל מצוקת הבעלים ובין אם מסיבות אחרות.

כך התעניינה באחרונה אמ"צ ברכישת רשת הסופרמרקטים יינות ביתן, בהשקעה של כמה מאות מיליוני שקלים; חברת אלקטרה סיכמה על רכישת חברת אמנון מסילות בתחום התחבורה הציבורית לפי שווי חברה של כ-150 מיליון שקל; וחברת אלקטרה נדל"ן מזהה הזדמנות בתחום המלונאות, ועדכנה כי היא בוחנת אפשרות להקמת קרן להשקעות בענף.

 

המהלך שביצעה אלקו בחברת סופרגז מדגים היטב את יכולות ייצור הערך שלה מרכישות, תוך שהיא מסתייעת במימון חיצוני נרחב המגדיל את התשואה להון מהעסקה. את רכישתה של סופרגז מידי קבוצת עזריאלי השלימה אלקו בנובמבר 2019, תמורת יותר מ-800 מיליון שקל. עם זאת עלות הרכישה עבור אלקו הייתה קטנה משמעותית, משום שאת העסקה היא מימנה בין היתר בהלוואה שלקחה סופרגז עצמה בהיקף של 320 מיליון שקל.

פחות משנה לאחר מכן השלימה אלקו את הנפקתה של סופרגז בבורסה בת"א, לפי שווי חברה של כ-1 מיליארד שקל לפני הכסף. כך, ייצרה לעצמה אלקו תוך חודשים ספורים רווח של בערך פי שניים על ההשקעה שביצעה, ונכון להיום נסחרת סופרגז בשווי שוק של 1.2 מיליארד שקל, המשקף להחזקותיה של אלקו בה (כ-62%) שווי של כ-750 מיליון שקל.

בעוד שבמקרה של סופרגז מדובר בינתיים ברווח "על הנייר", חודשים ספורים לאחר ההנפקה הציגה אשתקד אמ"צ את אחד ממהלכי ההשבחה והאקזיטים המרשימים של השנים האחרונות, עם השלמת מכירת חברת התקשורת גולן טלקום לידי המתחרה סלקום, במהלך שהניב לה רווח פנטסטי של כחצי מיליארד שקל מאז רכישתה ב-2017.

גם במקרה זה, בעוד שסך העסקה לרכישת גולן טלקום הגיע ל-350 מיליון שקל, ההון העצמי שהגיע מאמ"צ הסתכם בכ-80 מיליון שקל בלבד, ויתרת המימון לרכישה הגיעה בזמנו מסלקום (כ-130 מיליון שקל) ומבנקים (כ-140 מיליון שקל).

התמודדות עם הפסדי ענק

בעברה התמודדה אלקו עם לא מעט אתגרים, בין היתר בעיות שונות שהיו לה בפעילות ייצור מזגנים שהחזיקה בחו"ל, אשר גררה אותה להפסד ענק מצטבר של קרוב לרבע מיליארד שקל בין השנים 2012-2014.

נוסף על כך, היא התמודדה עם הפסדים משמעותיים שהציגה אלקטרה נדל"ן, אחרי גל של רכישות נכסים בחו"ל שביצעה לפני המשבר הכלכלי העולמי הקודם, וכן עם האטה כלכלית ותחרות גוברת בעסקיה של אמ"צ - שגררו גם אותה להפסדים ניכרים.

ואולם, בניגוד לחברות החזקה בורסאיות בולטות אחרות (ובהן אפריקה ישראל, אי.די.בי ואלביט הדמיה) שקרסו בזו אחר זו, הצליחו זלקינד ובניו להתמודד עם המשבר הפיננסי הגלובלי הקודם, להקטין את המינוף ולנתב את דרכה של אלקו חזרה לאיתנות פיננסית וביצוע השקעות חדשות.

הדרמה שאחזה אשתקד בשווקים בעקבות וירוס הקורונה הוכיחה שוב את עמידותה של אלקו במשברים. למרות שבמהלך הרבעון הראשון של 2020 ספגה מניית החברה ירידות שערים חדות (יותר מ-40% תוך פחות מחודש) בזכות העובדה כי מרבית פעילויותיה לא נפגעו בצורה מהותית מהתפשטות הווירוס, חזרה המניה לעלות והיא מציגה תשואה חיובית שנתית של קרוב ל-30%.

אלקו נהנית כבר חודשים ארוכים מטיפוס שווי מניות החברות הבנות, ומנצלת זאת גם למימוש נתחים מהחזקותיה, בעיקר באמ"צ, בתמורה מצטברת של כ-210 מיליון שקל תוך חצי שנה. בימים האחרונים מכרה אלקו נתח של קצת יותר מ-3% ממניות אמ"צ, תמורת כ-90 מיליון שקל. המימוש בוצע אחרי זינוק של קרוב ל-160% שמציגה מניית אמ"צ שנה לאחור, שמחירה משקף לחברה שווי המתקרב ל-3 מיליארד שקל. 

היו גם השקעות מוצלחות פחות

בצד ההשקעות הפחות מוצלחות שביצעה אלקו בשנים האחרונות ניתן למנות את תחום המדיה, שאליו נכנסה באוקטובר 2017 עם רכישת פעילות רשת בתי הקולנוע גלובוס מקס מהקפאת הליכים, תמורת כ-145 מיליון שקל (בסיוע הלוואה בנקאית של 85 מיליון שקל). 

זאת ועוד, דוחותיה הכספיים של אלקו חושפים גם כי מאז 2018 היא השקיעה 13.5 מיליון דולר בחברת חללי העבודה המשותפים MIP (Meet In Place), הפועלת בתחום השכרת חדרי ישיבות בתל אביב, בניו יורק ולונדון, והתחייבה להשקיע כ-5.5 מיליון דולר נוספים ב-2020.

הן גלובוס מקס (ששינתה את שמה להוט סינמה) והן MIP סבלו מהרעה משמעותית בעסקיהן בעקבות משבר הקורונה, שהובילה לסגירת הפעילות. בדוחותיה הכספיים האחרונים, לרבעון השלישי של 2020, רשמה אלקו הפחתה של 34 מיליון שקל על השקעתה ב-MIP, בעוד שאלקו מדיה (לצד החזקות אחרות) הסבה לאלקו הפסד של 16 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2020.

עוד כתבות

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

מספר מניות אירופיות יכולות להציג תשואות עודפות למשקיעים / צילום: Shutterstock

בצל הדיווחים על תקיפה ישראלית: מסכים אדומים באירופה; השקל מתייצב

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על 88 דולר ● ירידות בחוזים העתידיים על וול סטריט

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

תקיפה באיראן: ישראל הרשמית שותקת - אין שינוי בהנחיות לעורף

מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?