גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

13 מגדלים וצפי לעליות מחירים: כך יראה בקרוב הסיטי החדש של תל אביב

עד לא מזמן המסגר נחשב לרחוב מוזנח, אבל בשנים האחרונות אקרו, רובינשטיין, הפניקס וחברות נוספות רכשו במתחם חסן ערפה קרקעות בשווי שנושק ל–2 מיליארד שקל • מה יהיו מחירי השכירויות והאם הם ידביקו את אזורי המשרדים האחרים בעיר

מתחם חסן ערפה השבוע. הפיתוח מותח את מרכז העיר דרומה / צילום: איל יצהר
מתחם חסן ערפה השבוע. הפיתוח מותח את מרכז העיר דרומה / צילום: איל יצהר

בשבועות האחרונים הושלמו שתי עסקאות מקרקעין במאות מיליוני שקלים במתחם חסן ערפה שנמצא בין רחוב המסגר לדרך בגין, צעד שהסיט תשומת לב נדל"נית מחודשת למתחם המתפתח.

"אם תסתכל היום בתל אביב, אתה תראה שיש שכונות חדשות, אבל אין באמת מתחמים חדשים בסדר גודל כזה. בעיני זה סוג של סיטי חדש, גם כמרכז עסקים וגם כמרכז מגורים. גם בגלל המסה וגם בגלל המיקום שלו", אומר זיו יעקובי, אחד משלושת הבעלים של חברת אקרו נדל"ן, שהייתה מעורבת בשתי העסקאות האחרונות, ושבשנים האחרונות הייתה מעורבת ברכישת קרקעות רבות במתחם. בחלק מסדרת העסקאות שהם ביצעו, הם שימשו כמובילי קבוצות רכישה, ולעיתים הם רכשו קרקעות יחד עם שותפים או לבד. מבדיקת גלובס עולה כי אקרו מעורבת בעסקאות לרכישת קרקעות במתחם בלמעלה מ-1.2 מיליארד שקל, דבר שהפך אותם לשחקן הבולט במתחם שעד לאחרונה היה אחד המוזנחים בעיר.

נכון לעכשיו במתחם יוקמו 13 מגדלים, אך יתכן שהמספר יגדל בהתאם לתכנונים ולאישורי עיריית תל אביב. כך או אחרת העסקאות שביצעו אקרו מביאות לכך שהם מעורבים בבניית שמונה מגדלים במתחם. בנייתם של שניים כבר החלה. "Acro Tower" שמתנשא לגובה 32 קומות ושממוקם בפינה הצפון מזרחית של השטח (ר’ תרשים) הוא אחד מהבניינים הראשונים במתחם שעומד להתאכלס כבר בחודשים הקרובים. מדובר בקבוצת רכישה שהובילה אקרו. ממידע שהגיע לגלובס בשבועות האחרונים נמכרו שלוש קומות גבוהות במגדל לחברה שעוסקת בהשקעות בסכום שלפי הערכות עולה על 15 אלף שקל בממוצע למ"ר.

 

בחלק הדרומי של המתחם, על הרחוב בעל השם הזמני 1185, הובילה אקרו קבוצת רכישה לבניית מגדל "אלפא" שיכלול מגורים ומלונאות (המלונאות היא ביזמות של אקרו. ג"נ) יעקובי מודע לבעייתיות של נקודת הזמן הנוכחית שבה חלק מהמגדלים עומדים להתאכלס, כשברקע מתבצעות עבודות בנייה מסיביות במתחם ומסביבו, כדוגמת תחנה גדולה של הרכבת הקלה (קרליבך) שמשרתת הן את הקו האדום והן את הירוק. אלא שלדבריו לרוכשים זה פחות מפריע. "זאת עיר וזה דבר דינמי. בקרוב גם יתחיל הפיתוח של הפארק שנמצא בלב השטח, ושבנייתו צפויה להסתיים בעוד כשנה וחצי".

חסן או יצחק: המאבק סביב שם המתחם

מדובר באזור ששטחו 81 דונם ושתחום ביום בין ארבעה רחובות: המסגר, יצחק שדה, דרך בגין ורחוב 1185. בעבר השטח היה חלק מרצועה חקלאית שהפרידה בין תל אביב המנדטורית ומורדות רכס הכורכר המזרחי שמעל לנחל איילון. מקור שמו של המתחם השגור בפי כל 'חסן ערפה', בפרדס שניהל במקום לפני קום המדינה ערבי עשיר מיפו בשם חסן סלים עראפה. כיום, כשהמתחם משנה את אופיו מבקשים יזמים רבים שפועלים במקום למתג אותו מחדש תחת השם ‘מתחם יצחק שדה’.

אחרי מלחמת העצמאות קמו במקום בתי מלאכה רבים שפעלו בערבובייה לצד מגורים בצריפים שבנו לעצמם אנשים רבים שהגיעו למקום בצורה לא מתוכננת. ריבוי הבעלויות הביא לכך שבמקום לא נעשתה פרצלציה. לפני כעשרים שנה החליטו בעירייה להסדיר את השטח וב-2005 התפרסמה תוכנית תא/3319, שחילקה את המתחם לחלקות משנה, וקבעה תכליות והיקפי פיתוח, מה שהוביל למספר עסקאות בשטח. בהן זו שבמסגרתה רכשה לפני עשור חברת רובינשטיין, בניהולו של גיל רובינשטיין, קרקע לבניית שני מגדלים בחלקו הצפוני של המתחם תמורת 110 מיליון שקל. שני המגדלים עומדים להתאכלס בקרוב. בין היתר משרד עורכי הדין הרצוג פוקס נאמן שכר בהם 16 קומות וחברת התוכנה Monday שכרה 15 קומות.

תוכנית המתאר העירונית (תא/5000), שאושרה ב-2016, אפשרה תוספת קומות של מגורים בתמורה לשטחי ציבור, דיור בר השגה או שימור מבנים בלב העיר. במסגרת תוכנית זו נקבע כי היקף הבנייה הכולל במתחם יעמוד על כ-600 אלף מ"ר. לשם הפרופורציות מדובר בהיקף בנייה דומה לארבע פעמים מגדלי עזריאלי המשולש, העגול והמרובע. בעוד שמרבית הזכויות הן בייעוד של משרדים, כרבע מהזכויות הן למגורים, ויש גם שימושים למסחר ולמלונאות.

בשל התמהיל המגוון והיקף הבנייה העצום מתחת למבנים, ייבנו חניונים. במרכז השטח מתוכנן פארק עירוני בגודל 20 דונם, (בתכנון אדריכל הנוף ליאור לווינגר) שהוא שפ"פ עם זיקת הנאה. כלומר, הקמת הפארק ותחזוקתו תושת על חברת ניהול באחריות יזמי המגדלים. התוכניות למבנים במתחם נמצאות בשלבים שונים של תכנון או מימוש. בשלב זה נבנים חמישה מגדלים, והצפי הוא שבניית הבלוק העירוני החדש כולו תושלם בתוך כעשר שנים.

היתרון: קרבה לתחנה של שני קווי רכבת קלה

בשל הפוטנציאל העצום של הקרקע, נעשו כאמור במתחם מספר רב של עסקאות בשנים האחרונות שערכן הכולל נושק לשני מיליארד שקל. לצד אקרו ורובינשטיין ניתן למצוא את חברת הביטוח הפניקס, את קבוצת יובלים בניהולו של איציק ברוך, וכן את חברת סיטי בוי בניהולו של רן בלינקיס, חברת שבת משה (משה ישעיהו, אייל אפלבאום ואברהם נמדר), Ybox שבשליטת איש העסקים יעקב גורסד, וכן קבוצת רכישה שארגנה קבוצת אורבן נדל"ן ושבניית המגדל שיזמו, Sky, תושלם בקרוב. גם רשימת האדריכלים נוצצת וכוללת בין היתר את המשרדים יסקי מור סיון ואבנר ישר.

צחי ארבוב, זיו יעקובי ואילן קפון בעלי אקרו. החברה מעורבת בבניית מרבית המגדלים במתחם / צילום: אלירן אביטל

"התחלתי להשקיע שם ב-2007", מספר לגלובס רן בלינקיס, מייסד ובעלים של סיטי בוי, ובעבר ממקימי רשת AM:PM. "מגיע צל"ש לעירייה שהיא עשתה מתחם עירוב שימושים שהוא הומוגני ונכון ואין כמוהו בארץ. אם תגור שם במגדל, אתה במרחק הליכה ברגל למרכז שרונה, או לרוטשילד. אני חושב שאנחנו הגרסה הישראלית להאדסון יארדס בניו יורק. מתחם שמתוכנן מרמת הרכבת הקלה, דרך תכנון המגדלים והגישה לעיר. זה כאילו שלקחו את מתחם הבורסה ושמו אותו במרכז העיר. גם ברמת האדריכלים זה ברמה גבוהה, והתוצאה היא שהכל פה מתוכנן, ולא צפוף מדי", מסביר בלינקיס.
לדברי אורן גלזר, מנכ"ל משותף באנגלו סכסון תל אביב, מחירי השכירויות של משרדים במתחם נעים בממוצע סביב 65-70 שקל למ"ר (רמת מעטפת). עבור משרד ברמת גמר יש להוסיף כ-20-25 שקל למ"ר בממוצע.

רן בלינקיס, מייד ובעלים סיטי בוי / צילום: אלדד רפאלי

משרדים למכירה במתחם מוצעים החל מ-13 אלף שקל לפני מע"מ (רמת מעטפת). דירות המגורים במתחם הן בנות 2-3 חדרים, והמחירים הממוצעים נעים סביב 40 אלף שקל למ"ר. "בעוד כחמש שנים כשהפארק יהיה בפיתוח מלא, הרכבת הקלה תיסע והמגדלים יתבססו ויתייצבו, אנו צופים עלייה של כ-20% במחירים", מנבא גלזר.
משיחות נוספות שקיים גלובס עולה כי מחירי השכירויות במתחם כיום דומים לאלה שבמגדלים החדשים ברחוב יגאל אלון (אלון, אלקטרה) ובחלק הצפוני של דרך בגין (מגדל רסיטל לדוגמה). כך שאם התחזית של גלזר תתממש, יתכן והמחירים בחסן ערפה יהיו דומים לבניינים שבהם השטחים מושכרים במחירים הגבוהים ביותר בעיר (עזריאלי שרונה, Toha ועוד) בעוד מספר שנים.

איציק ברוך , יובלים / צילום: כפיר זיו

שמאי המקרקעין אריה קמיל, ממשרד קמיל טרשנסקי רפאל, מבקש שלא להתנבא לגבי רמת המחירים, אך מציין כי למקום יתרון מובנה: "המיקום שלו הוא במרכז התחבורה המסילתי החדש בצמוד לקווי רכבת קלה ומטרו. המרחק מתחנות הרכבת השלום וההגנה הוא פחות מק"מ. המרחק מתחנות הרכבת השלום וההגנה הוא פחות מק"מ. בנוסף הנגישות ברגל לשדרות רוטשילד ולבתי המשפט, היא בסדר גודל של מאות מטרים בודדים. זה אומר שגם המגורים וגם המשרדים ייהנו מהשירותים של תרבות ומסחר של העיר. להערכתי זה המתחם הרציני הבא אחרי רוטשילד".

מנכ"ל חברת שירותי הנדל"ן CBRE ישראל, ג’קי מוקמל, מציג גישה זהירה יותר. "מבחן התוצאה של המתחם הזה יהיה כאשר השוק יחזור לפעילות. השאלה היא האם המחירים יתייצבו. יש כעת מפגש וירטואלי בין חוסר ביקוש והיצע. השוק נמצא בעמדת בדיקה. מי שירצה את מרכז העיר, ויהיו הרבה כאלה, בעיקר חברות הייטק שמתעסקות בתחום השיווק, יבואו למתחם הזה. כמו שבאו לעזריאלי ושרונה". 

עוד כתבות

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר