גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שופרסל היכתה בברזל החם: גייסה כ-700 מיליון שקל בהנפקת מניות לגופים זרים וישראליים

הרשת הנפיקה כ-10% ממניותיה לאחר שהניבה תשואה של קרוב ל-30% בשנה האחרונה ● בסוף השבוע השלימו דיפלומט ודלתא מותגים הנפקות מוצלחת, ולעומתן דליה אנרגיה צפויה לדחות ההנפקה לנוכח פערים בין המוסדיים לבעליה

איציק אברכהן / צילום: שלומי יוסף
איציק אברכהן / צילום: שלומי יוסף

ענקית הקמעונות שופרסל ניצלה תקופה מצוינת בעסקיה ואת השוק החם לגיוס הון, שבוצע ממשקיעים זרים וישראלים, בהיקף של כ-700 מיליון שקל, עבור הקצאת כ-10% מהונה. להערכת גורמים בשוק, כמחצית מסכום הגיוס הגיע ממשקיעים זרים, בעיקר בשוק האירופי, והיתרה מישראלים.

ההנפקה, שלה נרשמו ביקושים גבוהים (יותר מכפול מהסכום שגויס), נעשתה לפי מחיר מניה של 26 שקל - הנחה של כ-3% על מחיר השוק, אחרי טיפוס שנתי של קרוב ל-30% שרשמה המניה, המשקף לשופרסל שווי נוכחי הקרוב ל-6.5 מיליארד שקל.

החתם הישראלי בהנפקה הוא אפסילון, והמפיץ הבינלאומי היה סיטיגרופ.

ככל הידוע, על גיוס ההון החליטה שופרסל , המתנהלת ללא גרעין שליטה, נוכח תנאי השוק הנוחים, הכוללים גם ביקושים גבוהים לסחורת אקוויטי, ונוכח תקופת פעילות חיובית לרשת הקמעונות, שצמחה במהלך משבר הקורונה. את הכסף צפויה שופרסל לנצל גם להקטנת המינוף שלה וגם כבסיס להתרחבות לעסקים חדשים.

בדוחותיה הכספיים לסיכום 2020 שפרסמה שופרסל בימים האחרונים היא הציגה צמיחה של כ-13% בהכנסותיה השנתיות, שהגיעו ליותר מ-15 מיליארד שקל, בעיקר בהשפעת משבר הקורונה, והרווח הנקי שלה קפץ ב-44% והגיע ל-387 מיליון שקל. לצד הדוחות הודיעה שופרסל על חלוקת דיבידנד של 140 מיליון שקל לבעלי מניותיה. 

דיפלומט גייסה 300 מיליון שקל

רצף ההנפקות יוצא הדופן, הנרשם כבר כמה חודשים בבורסה בת"א, נמשך גם בשבוע החולף, עם לא פחות משש מצטרפות חדשות למסחר שהשלימו גיוסי הון ראשוניים (IPO) בהיקף מצרפי של כ-730 מיליון שקל.

על עיקר סכום הגיוס היו אחראיות חברת דיפלומט, העוסקת ביבוא, שיווק והפצת מוצרי צריכה, ואשר גייסה כ-300 מיליון שקל לפי שווי חברה של כ-1.5 מיליארד שקל "אחרי הכסף", ודלתא מותגים, העוסקת בשיווק ומכירת מוצרי הלבשה, שגייסה כ-260 מיליון שקל לפי שווי חברה של כ-1.3 מיליארד שקל "אחרי הכסף".

בעוד שתי הגדולות הגיעו מתחומי פעילות מסורתיים יחסית, יתר החברות, שהיו אחראיות על גיוסים בהיקפים קטנים יותר, המשיכו את גל הנפקות החברות מתחום הטכנולוגיה - הניצבות בלב רצף ההנפקות הבלתי פוסק.

אלה כללו, לפי הבורסה, את חברת איירטאצ', מפתחת הרובוטים לניקוי יבש של פאנלים סולאריים, שגייסה כ-60 מיליון שקל לפי שווי חברה של כ-400 מיליון שקל, ואת חברת פוםוום, המפתחת מערכת בינה מלאכותית לתיעוד באמצעות זיהוי תמונות, שגייסה קרוב ל-40 מיליון שקל לפי שווי חברה של כ-130 מיליון שקל.

עוד בשבוע האחרון, חברת פליינג ספארק, העוסקת בפיתוח שיטות לייצור חלבון תחליפי מזחלים של זבוב פירות גייסה כ-24 מיליון שקל, לפי שווי חברה של קצת יותר מ-80 מיליון שקל, ושותפות איי ארגנטו גייסה כ-42 מיליון שקל, כ-32 מיליון שקל מהציבור וכ-10 מיליון שקל מהשותף הכללי.

המנפיקות החדשות הצטרפו ללא פחות מ-21 חברות חדשות בשוק המניות מתחילתה של 2021. לפי נתוני הבורסה, עוד 18 חברות שכבר פרסמו תשקיפים לקראת הנפקה (14 חברות הייטק וארבע שותפויות מו"פ) מתכננות לגייס סכום כולל של עד כ-1.8 מיליארד שקל בהנפקות ראשוניות (IPO).

המוסדיים הציבו רף מקסימום - ודליה נסוגה

מול הצלחת מרבית ההנפקות בולט הכישלון המסתמן של הנפקת ההון הראשונית (IPO) של חברת דליה אנרגיה, שצפויה לדחות את המהלך נוכח פערי תמחור בין בעלי החברה לבין המוסדיים ששקלו לקחת חלק בהנפקה. 

דליה אנרגיה כיוונה לבצע את מהלך ההנפקה לפי שווי חברה של עד 5 מיליארד שקל "לפני הכסף". במסגרת ההנפקה, שהייתה צפויה להיות אחת הגדולות בבורסה בשנים האחרונות, תכננו בעלי מניותיה, ובראשם משקי הקיבוצים וקרן תשתיות ישראל (תש"י), למכור כ-12% ממניותיהם תמורת כחצי מיליארד שקל, לצד הנפקת מניות חדשות.

בהמשך, הבינו בחברה כי שווי זה גבוה מדי ביחס למחיר שמוכן השוק לשלם, והתכווצו לשווי חברה של כ-4 מיליארד שקל, שלפיו ביקשה דליה לגייס קצת יותר מ-300 מיליון שקל. למרות זאת, פעיל בשוק הסביר היום, כי גם שווי זה היה גבוה למוסדיים, שהציבו רף מקסימום של סביב כ-3.5 מיליארד שקל - אולם שווי שכזה נתפס כנמוך מדי לבעליה הנוכחיים של דליה אנרגיה.

 דליה אנרגיה מתנהלת ללא בעל שליטה, ומלבד משקי הקיבוצים ותש"י, משקיע מרכזי בחברה הוא המיליארדר ג'ורג' חורש, שהעביר לאחרונה את מניותיו בחברה לידי ילדיו.

דליה אנרגיה, שנוסדה ב-2005, הקימה ומפעילה תחנת כוח פרטית בהספק של יותר מ-900 מגוואט. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2020 נשחקו הכנסותיה של דליה אנרגיה ב-9% ל-1.2 מיליארד שקל, אחרי שהחברה הציגה השפעות סותרות משינוי משטר ההפעלה שלה. למרות שחיקת הרווח התפעולי, הרווח הנקי שלה לתקופה זו עלה ב-11% ל-81 מיליון שקל, בהשפעת שינויים בסעיפי מימון.

מי שכבר נדרשה לקצץ במחיר כדי להבטיח את השלמת הנפקתה היא חברת הקמעונות המקוונת קוויק סופר, שהבטיחה סכום של כ-100 מיליון שקל לפי שווי חברה של כ-400 מיליון שקל "אחרי הכסף", לעומת טווח של עד 500 מיליון שקל שלפיו ביקשו בעליה לבצע את המהלך תחילה.

עוד כתבות

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

מגמה מעורבת בוול סטריט; רשת הרהיטים RH מזנקת ב-16%, שיאומי ב-12%

נאסד"ק יורד ב-0.2% ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר באנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023