גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מיזם הרכבת ממפרץ חיפה למפרץ הפרסי: מה האינטרס הסיני והאם מצרים תאשר?

חיבור מסילת רכבת בין המפרצים, עליו הכריז משרד התחבורה בשבוע שעבר, עבר בשקט יחסי ● התוכנית עשויה לפתוח שער יבשתי עוקף תעלת סואץ, שיקדם מאוד את הכוח הכלכלי והפוליטי של סין באזור ● עם זאת, בפני הפרויקט ניצבות לא מעט בעיות, ובראשן - תקציביות

מפרץ חיפה / צילום: תמר מצפי
מפרץ חיפה / צילום: תמר מצפי

פרויקטים של תשתית רכבות בפריפריה נמצאים בשגרה הרחק מתשומת הלב הציבורית. גם ההכרזה של משרד התחבורה בשבוע שעבר על קידום רשמי של פרויקט הרכבת "ממפרץ חיפה למפרץ הפרסי" בוועדה לתכנון לאומי (ות"ל) נותרה מתחת למסכי הרדאר הציבוריים.

הרעיון עצמו הועלה לראשונה כבר באפריל 2017 על ידי שר התחבורה דאז ישראל כ"ץ, שהמשיך לקדם אותו בפני גופים בינלאומיים בקדנציה שלו כשר חוץ תחת השם "מסילות לשלום". אבל הפעם כבר מדובר במהלך אופרטיבי, שכולל הפקדת תוכנית להרחבת וחיבור המסילה הקיימת חיפה-בית שאן לגבול ירדן, בעלות שמוערכת בכ-3.5 מיליארד שקל.

מדובר בהודעה ערב בחירות, אבל כאשר מסננים את הרעש החיצוני ובוחנים את התמונה הרחבה ואת השחקנים, מקבלים את אחד המהלכים הגאו-פוליטיים החשובים שתבצע ישראל בשנים הקרובות. כזה שעשוי להשפיע לא רק על השכנות הקרובות שלנו, אלא גם על מעמדה של ישראל באזור.

 

הירדנים משתיקים, המצרים חוששים

הטרנד של "רכבות כלכליות חוצות גבולות" החל לצבור תאוצה במזרח התיכון בשנים האחרונות לאחר עשורים ארוכים של הזנחה של תשתיות הרכבות והתמקדות בשירותי מסילה מקומיים בשל היעדר תקציב, היעדר כדאיות כלכלית ו/או יציבות ביטחונית/פוליטית.

מי שעורר את העניין במסילות היה המגה-פרויקט "דרך המשי" של ממשלת סין, שבעשור האחרון הזרימה מאות מיליארדי דולרים להקמת נתיב רכבת יבשתי רציף, שמקשר את אסיה לאירופה. הנתיב הזה מתרחב במהירות ובתקופת הקורונה אף הפך לעורק סחר חיוני, לנוכח הפגיעה בשירותי הספנות והתעופה הבינלאומיים.

מדינות במזרח התיכון גילו ששיקום המסילות שלהן ושילובן בתוכנית העל של ממשלת סין, פותח בפניהן אפשרויות סחר חדשות עם קישור בין אירופה, אסיה והמפרץ הפרסי.

ירדן, למשל, היא גם המסדרון היבשתי החשוב ביותר במסלול העתידי של הרכבת ממפרץ חיפה למפרץ הפרסי דרך סעודיה ולהפך, ואולי בהמשך גם מזרחה לעיראק. משרד התחבורה ומשרד החוץ בישראל מתייחסים לחיבור לתשתית הירדנית כאל עובדה, אבל המציאות מורכבת.

הבעיה הראשונה היא לוגיסטית: כיום תשתית המסילות והרכבות בירדן מיושנת ועלות שיקומה מוערכת במיליארדי דולרים, שלא נמצאים בקופת הממלכה. בשלוש השנים האחרונות מנסה ממשלת ירדן לגבש מכרז לביצוע הפרויקט בשיטת BRT.

לפי התוכנית הירדנית, פרויקט הרכבת הלאומי יכלול הקמת מסילה רחבה עבור רכבות משא ענקיות, שאורכן עד כקילומטר וחצי שינועו במהירות של עד 120 קמ"ש. העדיפות הראשונה של הירדנים היא הגדלת הנצילות של נמל עקבה ושיפור יכולת הובלת הפוספטים. השלב הראשון בתוכנית כולל הקמת מסילה מודרנית באורך כ-400 ק"מ בין נמל עקבה לאזור "נמל המטענים היבשתי" ליד הבירה עמאן.

השלב השני כולל חיבור קו רכבת חדש בין המסילה הזו לעיר עמאן והשלישי הוא חיבור רכבתי מזרחה לכיוון עיראק. בהמשך מתוכנן חיבור מסילתי דרומה לסעודיה, בואכה מדינות המפרץ, וגם חיבור צפוני לסוריה, שבעצמה מתכננת לשקם את תשתית הרכבות שלה.

מכרזים בינלאומיים לביצוע של השלב הראשון אמורים היו להיות מופצים בעתיד הקרוב אבל נראה שלירדנים יש בעיות לממן את הפרויקט. הירדנים גם לא הזכירו עד כה רשמית את החיבור לחיפה. שיתוף פעולה כלכלי-אסטרטגי עם ישראל הוא נושא רגיש בפוליטיקה הפנימית בירדן, והוא מהווה "דגל אדום" מבחינת מצרים, שותפת סחר חשובה של ירדן, שמבחינתה חיבור יבשתי "עוקף תעלת סואץ" מהווה איום אסטרטגי על מקורות הכנסתה.

אמנם הממשל המצרי שומר כרגע על עמימות, בין השאר בשל העובדה שיש לו שיתוף פעולה כלכלי הדוק עם סין, אבל כלי תקשורת חשובים במצרים כבר כינו את הפרויקט בחודשים האחרונים "קולוניאליזם כלכלי של המדינה הציונית".

במצב דומה נמצאת גם סעודיה, שלפחות נכון לעכשיו לא מקיימת יחסים דיפלומטיים עם ישראל ומוגדרת עדיין "מדינת אויב". לפיכך, מעבר רשמי וגלוי של ייצוא/ייבוא דרך תשתית הרכבות שלה עשוי להתגלות כמשוכה פוליטית.

ויש עוד מדינות ש"בוחשות" במרץ ברקע ומעוניינות להציע אלטרנטיבה כלכלית-פוליטית משלהן לחיבור אסיה-אירופה. בהן טורקיה, שממשלתה מנהלת מו"מ עם סין בנושא, את עיראק וגם את איראן, שעל פי כלי התקשורת שלה פועלת לשקם את תשתית הרכבות שלה ולההשתתף בתוכנית "דרך המשי" במסגרת תוכנית השת"פ ל-25 שנה בין סין לאיראן, שנדונה כיום.

הסינים מושכים בחוטים באזור

כלי התקשורת בסין הודיעו לא פעם, שישראל היא HUB חשוב בתוכנית בשל תחילת הפעילות הקרובה של "נמל המפרץ" החדש, שינוהל על ידי SIPG סינית ב-25 השנים הקרובות. התקשורת הסינית אף מציינת שהנמל החדש בחיפה הוא "מסוף רכבתי חשוב" והחיבור לירדן מופיע במפות של הפרויקט.

לא מן הנמנע שהחיבור העתידי לירדן היה אחד התנאים הלא רשמיים בהסכם בין ישראל לזכיינית הסינית, והוא כנראה מגולם בתוכניות האופרטיביות של נמל המפרץ, שצופות הכפלה של היקף העמסת ופריקת המכולות בתוך מספר שנים.

האינטרס הסיני בתשתית הרכבות הישראלית הוצנע בשנים האחרונות אולם ב-2011 הוא היה "גלוי על השולחן", אם כי אז הוא התמקד בחיבור בין נמל אשדוד לאילת (נמל המפרץ עוד לא היה קיים). בדצמבר אותה שנה הודיע שר התחבורה דאז ישראל כ"ץ על כוונות לחתום על "הסכם הבנות" עם משרד התחבורה הסיני להקמת קו הרכבת לאילת.

לדברי כ"ץ אז, הקו "יאפשר שינוע מהיר של סחורות מהמזרח לאירופה ולהפך במסלול עוקף תעלת סואץ". כץ אף ציין כי "שר התחבורה הסיני הציע לספק עובדים והקו יבוצע בשיטה הסינית, כלומר מהר מאוד". באותה תקופה אף דובר על מימון סיני לפרויקט ומסלול "עוקף מכרז". התוכנית ההיא נבלמה על ידי הדרג המקצועי באוצר אם כי הקו לאילת עדיין מקודם "על אש קטנה" בוועדות לתכנון.

ישראל היא לא המדינה היחידה שבה חברות סיניות מבצעות כיום "אינטגרציה" בין תשתיות הרכבת לנמלים. ביוון, למשל, רכשה לאחרונה חברת הספנות הענקית COSCO, שמחזיקה בשליטה בנמל פיראוס, 60% מחברת רכבות יוונית (PEARL) ומיסדה את מה שהיא מכנה "קו אקספרס ימי-יבשתי מסין לאירופה" עם שלוחות רכבת שמגיעות עד מרכז אירופה ונפח מטענים של מעל 80 אלף מכולות בשנה.

COSCO היא לקוחה פוטנציאלית מרכזית של SIPG בנמל המפרץ העתידי של חיפה ולשתי החברות יש הסכם שיתוף פעולה אסטרטגי בתחומים רבים, שאף הועמק בחודשים האחרונים. האם אפשר להסיק מכך על כוונות של שתי החברות להתמודד על הפרטת קווים ברכבת ישראל אם וכאשר תוכנית ההפרטה תצא מהמקפיא שאליו נכנס ב-2010? לא היינו פוסלים שום אפשרות.

בלי קשר לסין, תשתית רכבת חוצה גבולות שכזו יכולה גם להגדיל את האטרקטיביות של המכרז להפרטת נמל חיפה "הישן", שמתקיים בימים אלה, ולפתוח בעתיד שער ליצואנים ישראלים ופלשתינאים לייצוא סחורות למדינות ערב, במגבלות הפוליטיות.

מאיפה יבוא כל הכסף?

שכחנו משהו? אה כן. פרטים קטנים כמו תקציב. החיבור של המסילה מבית שאן למסוף בצד הירדני הוא פרויקט הנדסי מורכב בשל הפרשי גובה קיצוניים וצורך בשינוי תוואי הכביש הסמוך (ומן הסתם יהיו לו גם השפעות סביבתיות). מומחי תשתית מעריכים, שהתקציב בפועל עשוי להיות גדול בהרבה מ-3.5 מיליארד שקל. בהיעדר תקציב מסודר, וגירעון שתופח בקצב של 10 מיליארד שקל בחודש, לא ברור מהיכן יגיע התקציב לכך.

לאחרונה פרסם בנק ישראל על מגעים עם איחוד האירופאי על השתתפות בתקצוב הפרויקט, אך לא ידוע לנו אם הניבו פירות. ועוד לא הזכרנו את האמריקאים, שעשויים לגלות עניין בעיכוב התוכניות של סין באיזור. המשך יבוא.

לא התקבלה תגובת משרד התחבורה לדברים.

עוד כתבות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ירידות חדות בוול סטריט; מטא מתרסקת ומאבדת קרוב ל-200 מיליארד דולר משוויה

נאסד"ק יורד בכ-1.7% ● IBM צוללת ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● ישראליות: מובילאיי וצ'ק פוינט יורדות בעקבות הדוחות ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי