גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קמפיין המשביר לצרכן ליום האישה: איך הפך מהלך עם כוונה טובה לסערת רשת

בארגוני הנשים אומנם נזהרים מלגנות בתוקף את קמפיין יום האישה של המשביר לצרכן לאחר שעורר סערה ברשתות, אבל גם ממליצים למפרסמים להתייעץ עם אנשי מקצוע ● מה לדעתם בעייתי במסר, האם זה יפגע במפרסמים, ולמה במקאן משוכנעים שהיו עושים זאת שוב

מתוך קמפיין המשביר החדש לצרכן
מתוך קמפיין המשביר החדש לצרכן

הדרך לגיהינום רצופה כוונות טובות, ובמשרד הפרסום מקאן תל אביב והלקוח שלהם "המשביר החדש" למדו על כך משהו בסוף השבוע האחרון, כאשר במקביל לקמפיין "רגיל" שעלה לטלוויזיה לרגל יום האישה בו מזמינה הפרזנטורית של הרשת דורין אטיאס את הלקוחות ליהנות ממוצרים בהנחה, עלה גם קמפיין גרילה קטן שבמסגרתו עוטרו בחנויות מגוון מוצרים ששימשו בעבר לפגיעה של גברים בנשים, בתגיות שמציינות מה מטרת המוצר ומדגישות שהשימוש בו הוא רק למטרה זו. כך למשל, למערוך (כלי ששימש בניסיון לרציחתה של שירה איסקוב) הוצמדה תגית שציינה "מיועד רק לרידוד בצק". הקמפיין כלל התחייבות של המשביר לתרומה לעמותת ל.א לאלימות ועידוד אחרים להצטרף ולתרום.

אומנם למעט שתי מודעות בגלובס לא לווה המהלך בתמיכה במדיה המסורתית, אבל תוך שעות ספורות הוצפו הרשתות החברתיות בתגובות אמוציונליות שנעו בין אלה שטענו שמדובר בקמפיין חברתי חשוב למי שטענו שמדובר במהלך מסחרי ציני, המחטיא את המסר, עלול לעורר טריגרים כלפי נשים שחוו או חוות אלימות, מצמצם את המונח אלימות כלפי נשים לאספקט הפיזי, ובכך מחזיר את הדיון שנים אחורה.

מתוך קמפיין המשביר החדש לצרכן

הקמפיין נוצר ונוהל על-ידי נשים

היו שהאשימו את מקאן תל אביב והמשביר בהסתכלות שוביניסטית וטענו שאילו נשים היו לוקחות חלק בגיבושו הוא היה נראה אחרת, אלא שבתהליך לא רק שלקחו חלק נשים אלא למעשה הוא נוהל על-ידי נשים, אחת מהן היא סיגל עבודי, מנהלת הקריאטיב הכללית של מקאן, שאומרת בפה מלא גם לאחר הסערה התקשורתית: "אם הייתי יכולה להחזיר את הזמן לאחור הייתי עושה אותו שוב. בלי להתלבט".

לדברי עבודי, לרגל יום האישה, שתיים מהמנהלות במשביר רצו לעשות משהו מעבר לקמפיינים הרגילים של העצמה נשית שרוב המותגים עושים בדר כלל, ולגעת בנושא שמותגים פחות נוטים לעסוק בו - אלימות נגד נשים.

מתוך קמפיין המשביר החדש לצרכן

"התייחסנו מאוד ברצינות לבריף, חקרנו, קראנו את סיפורי הזוועות, כמעט בכולם היה שימוש בחפצים, ולכן כל-כך התלהבתי כשהגיע הרעיון, המבריק בעיניי, למהלך של לשים תגיות על מוצרים ולהזכיר מה הייעוד האמיתי שלהם. החל מסכין ועד למייק-אפ. זה מהלך קטן שחי רק בתוך החנות, ומי שלא עבר ליד המוצרים הספציפיים, יכול היה גם לפספס אותו, אבל התגיות הקטנות האלו, הגיעו במהרה לכל קבוצה אפשרית, ואיתן התגובות המדהימות. אנשים באמת התרגשו, זה נגע בהם, צימרר וריגש גם אותנו. התגיות הגיעו לכל קבוצת אימהות, נשים, לכל ערוץ, לחדשות 13. והגיעו גם לא מעט תגובות שליליות שעם חלקן אני יכולה להזדהות ולהבין על 'הקיצוניות בשימוש בסכין ומערוך' אבל היו כאלה שלקחו את זה קצת רחוק כמו 'קמפיין נוראי שצריך מהר להוריד, בטח רק גברים עשו אותו'.

"לטעמי זה מהלך שונה, נועז, שנוי במחלוקת, והשיחה שהוא ייצר חשובה מהרבה קמפיינים אחרים. האם המסקנה צריכה להיות שבפעם הבאה  נעשה קמפיין חברתי שקוף שלא ירגיז אף אחד? אין לי בעיה שמבקרים את הביצוע או את בחירת הצגת המסר - את זה היה קל לקבל - אני גם מפנימה ולומדת מזה, עצם השיחה על איך מטפלים בנושאים התקשורתיים חשובה, אבל היו גם הרבה תגובות לא ענייניות: משרד הפרסום ככה, והלקוח ככה. זה מיותר. אני מעודדת לעשות דברים שנוגעים בלב, שיש בהם אימפקט. ולקוחות מפחדים מאוד. ואחרי שהם רואים תגובות כאלה זה יותר מלחיץ אותם, והם אומרים לנו: 'למה להיכנס לפינות כאלה, בואו נעשה משהו נחמד', אבל הנושאים הללו בדמי, לכן חשוב לי שיעשו ויעזו, שתהיה שיחה ערה. אפשר באמצעים דלים יחסית לעורר שיחה, אבל צריך לקוח שילך אתנו. אנחנו במציאות קשה שאי-אפשר להגיד כלום בלי שיתנפלו מיליון אנשים. זה נורא קל להתנפל, אבל חשוב שלקוחות ואנשי קריאטיב יעזו לעשות בלי שיתקפו אותם באופן לא ענייני".

חוששים להבריח את המפרסמים בעתיד

בניגוד לתגובות הקשות ברשת, בארגוני הנשים משתדלים לשמור על ביקורת עניינית - ולו רק בשל ההכרה בחשיבות של מפרסם שמוכן להכניס את צווארו לנושא כזה ומהחשש להבריח בעתיד מפרסמים אחרים שישקלו לעסוק בכך.

בשדולת הנשים למשל, בחרו שלא להתראיין בנושא והסתפקו בתגובה כתובה בשם המנכ"לית דנה מיטב: "מדובר בקמפיין מרעיש, שמעבר לבאז שהוא מעורר, נראה כי יש מאחוריו גם צעדים של הרשת שתורמים למאבק. הלוואי שעוד מותגים גדולים ומיינסטרימיים ירתמו לנושאים כאלה, ולא רק ביום האישה".

גם חגית פאר, יו"רית נעמת, מתנסחת בעדינות ואומרת שפחות אהבה אותו. "כל קמפיין שמעלה מודעות הוא חשוב, אבל לי קצת קשה באופן אישי עם קמפיין המשביר. הבעיה היא בתחושה של המסר. להשתמש במערוך שמזכיר את מקרה שירה איסקוב גורם הלם ומצמרר אבל לא באמת מעורר שיח ולא נותן כלים. זה קמפיין בוטה שמותיר אנשים המומים ולא מעורר לפעולה. ומה שיותר את ההלם זה שימוש במסר אלים. ואי-אפשר להשתמש באלימות לטובת מניעת אלימות".

פאר מקווה שהתגובות לא ימנעו ממפרסמים אחרים לעסוק בנושא. "מותר למפרסם להשתמש במסרים מזעזעים כדי לעורר שיח. להגיד 'תעצרו, מה קורה פה'. צריך ורצוי שמפרסמים יעשו קמפיינים בנושא, אבל כדאי להתייעץ קודם עם אנשי מקצוע וטיפול כדי לדייק את המסרים. לפעמים נופלים בין הרצון לעשות משהו מזעזע, הרצון לדיוק המסר, והקריאה לפעולה. בנושא כל-כך רגיש צריך להיזהר עם הרצון למשוך תשומת-לב".

פאר מדברת על הקושי אפילו של ארגוני הנשים לדייק את המסר: "אנחנו דקה לפני יום האישה. ולפני בחירות. צריך לעשות את ההקשר בין הרצון שלנו לחברה שוויונית ומאוזנת לבין מניעת אלימות במשפחה. הרבה פעמים גם אנחנו לא תמיד יודעות לחבר את המסרים. חושבים שאלה שני נושאים נפרדים, אבל זה קונספט כולל. ולמפרסמים יש המון כוח לשנות את השיח ולהעלות את זה על סדר היום. אי-אפשר מצד אחד לפרסם נשים כאובייקטים, שוכבות על מכסה מנוע של רכב, ואחר-כך לעשות קמפיין פמיניסטי נגד אלימות. יש קשר בין הדברים".

טעם לפגם נמצא כבר במהות

במשרדי הפרסום לא נוטים להזדהות כשהם מדברים על הקמפיין לציטוט. בסוף השבוע האחרון היו אומנם מספר נשים בענף הפרסום שהתבטאו בעיקר בפורומים מקצועיים נגד הקמפיין, אבל חלק לא מבוטל מהבכירים בענף, דווקא פחות נבהלים מהביצוע וגם מהתגובות: "זה לקוח אמיץ ומשרד פרסום ששם הפעם אג’נדה חברתית במרכז" אומרת שלא לייחוס בכירה בתעשייה, "ולכן אי-אפשר לפסול את זה על הסף. והלוואי ויהיו משרדים נוספים שייקחו אג’נדות מהסוג הזה - נשים, ילדים, שלום בין ערבים ליהודים, ויחברו את זה לכוח מסחרי. יש כאן מהלך אמיץ כי לקוחות מסחריים לא אוהבים להתקרב לשום דבר שיש בו אמירה. אומנם אין פה אמירה שנויה במחלוקת, ועם כל זה קשה לרתום לקוחות למהלכים כאלה".

כשהבכירה מתבקשת למדוד את המהלך במונחים מקצועיים היא עונה: "הם ניסו לבלוט ולעורר שיח. האם במבחן התוצאה הם הצליחו? כן. האם זה המבחן היחיד? לא. יש טעם לפגם במהות המהלך. ביום העצמת נשים לא באים לגברים ואומרים להם מערוך לא נועד להרביץ כי הבעיה לא במערוך או באישה. גבר שרוצה להרביץ מרביץ. ולא משנים החפצים או המחשבות של האישה. יש בעיה של אלימות גברים נגד נשים. האם המהלך עוזר לטפל בזה? ובכן ,לא".

הכוונה טובה, מבחן התוצאה - פחות

בכיר אחר בתעשייה לא חושב שהמשביר ישלם מחיר על המהלך: "רוב המגיבים מבינים שהייתה פה כוונה טובה - בניגוד לדברים אחרים שמעוררים שיח כמו פרסומת סקססיטית שבגללה לקוח כן יכול לשלם מחיר. ברור שיש פה רצון לעורר שיח סביב נושא מורכב שבאמת שדורש טיפול, אבל הפרסומת נפלה במבחן היישום. הייתה כוונה טובה גם אם במבחן התוצאה יש בה טעם רע". הבכיר סבור כי השיח שהתעורר הוא שיח חיובי כי מדובר גם על המקום שיש למשרדי פרסום וללקוחות מסחריים לקחת אג’נדות חברתיות ולתת להן במה בקמפיין רגיל. "אבל לקוחות אחרים כנראה לא ימהרו כעת לעשות מהלכים כאלה לצערי, ודווקא בגלל הביקורת. יהיה יותר קשה למכור עכשיו ללקוח קמפיין עם אג’נדה חברתית שיכול לעורר ביקורת". 

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים