רכבת למחוסנים בלבד: התחנה בנתב"ג חוזרת לפעילות

לאחר שבמשך יותר משנה לא עצרה הרכבת בנתב"ג, הוחלט להחזיר את התחנה לפעילות • אלא שהעלייה לרכבת בתחנה זו הוגבלה למחוסנים ולמחלימים, כדי למנוע מגע של הנוסעים עם שבים לארץ שמחויבים בבידוד

רכבת ישראל / צילום: שלומי יוסף
רכבת ישראל / צילום: שלומי יוסף

מאז מרץ 2020 רכבת ישראל לא עוצרת בתחנת נתב"ג. שני קווי הרכבת שחולפים במקום (הקו החשמלי הרצליה-ירושלים והרכבת מנהריה למודיעין) לא עוצרים בתחנה והירידה והעלייה בתחנה אינם מתאפשרות. 

עכשיו מסתמן כי משרד התחבורה החליט לחדש את העלייה בתחנת נתב"ג, אלא שהעלייה לרכבת תתאפשר רק לנוסעים מחוסנים/ מחלימים. הסיבה, על פי נימוק של משרד התחבורה היא "למנוע את חשיפתם של נוסעים שחזרו מחו"ל ונדרשים לבידוד - לשאר הרכבת ועובדיה"

הסיבה לסגירת הפעילות בתחנת נתב"ג נגעה לא רק לצניחה במספר הנוסעים ככל שפעילות הטיסות ירדה, אלא בעיקר לאור חשיפה של רבים מעובדי הרכבת והנוסעים למקרים של מאומתים שנסעו ברכבת - עוד בימים שבהם פורסמו ממצאים אפידמיולוגיים של החולים.

ההחלטה לבטל את תחנת נתב"ג הגיעה אחרי שמאות פקחים ועובדי הרכבת נאלצו להיכנס לבידוד וחלקם גם חלו והיא יושמה על ידי משרד התחבורה בהמלצת רכבת ישראל.

אלא שהימים השתנו, הפעילות התעופתית חוזרת בהדרגה ומאות מעובדי רשות שדות התעופה וחברות התעופה חוזרים בימים אלה מחל"ת. עבור רבים הרכבת היא כלי תחבורה יומיומי המחבר אותם למקום עבודתם.

בנוסף, כ-5.5 מיליון איש בישראל חוסנו בחיסון שני או שהחלימו ממחלת הקורונה ולראייה מקומות ציבוריים רבים שבו לפעול. בכל הנוגע לנכנסים לישראל אף קובעות התקנות כי כל הנוחתים, כולל מחלימים או מחוסנים נדרשים להציג בדיקת קורונה עדכנית שנעשתה לפני ההמראה ארצה והם אף מבצעים בדיקה נוספת לאחר הנחיתה.

הבדיקה הזו מאפשרת לנוסעים לעלות לטיסות לישראל או לשהות בנתב"ג, אלא שלפי ההנחיה החדשה, העובדה כי הנוסעים נבדקו לפני הטיסה אינה מספיקה כדי להשתמש ברכבת. בתוך כך יצוין כי חובת הבידוד לחוזרים לישראל תקפה למי שאינו מחוסן או מחלים.

התחנה היחידה שדורשת תו ירוק

לרכבת ישראל יש 69 תחנות ובאף אחת מהן הנוסעים נדרשים להציג תעודת מתחסן או מחלים בכדי להשתמש בשירותי הנסיעה. הנוסעים נדרשים כמובן להקפיד אחר ההנחיות שכוללות עטית מסכה והזמנת כרטיס לנסיעה מראש, אולם הנסיעה בתחבורה הציבורית הזו - אפשרית לכל הקהלים, לרבות ילדים שאינם מחוסנים.

בנתב"ג, כך מסתמן ייושם מתווה שלא לוקח בחשבון את מי שאינם מחוסנים בקרב עובדי נתב"ג או בקרב נוסעים לרבות ילדים שמתלווים להוריהם לנסיעה. יצוין כי המחוסנים/מחלימים שיעלו לרכבת בנתב"ג, יפגשו בה את כלל הציבור שכאמור לא נדרש להציג תעודת מתחסן אם עלה לרכבת בתחנה אחרת.

ממשרד התחבורה נמסר כי "על פי החלטת הממשלה, נוסעים שאינם מחוסנים או מחלימים החוזרים מחו"ל חייבים בבידוד מיידי, מרגע נחיתתם בנתב"ג. לאור ההנחיות החדשות לפיהן מחוסנים ומחלימים אינם מחויבים בבידוד, הנחה משרד התחבורה את רכבת ישראל להכין מתווה הפעלה, במסגרתו תחודש פעילות תחנת נתב"ג למציגי תעודת מתחסן או מחלים.

"זאת במטרה למנוע את חשיפתם של נוסעים שחזרו מחו"ל ונדרשים לבידוד לשאר נוסעי הרכבת ועובדיה. עם סיום הכנת מתווה ההפעלה של תחנת נתב"ג תצא הודעה מסודרת לציבור".